اقتصادی

بازار مسکن در برزخ قرار گرفت!

تاثیر روانی تغییر قیمت ارز در این روزها به شکل خودداری فروشندگان مسکن دیده شد. بنگاه های معاملات ملکی در تهران می گویند اگرچه بازار مسکن افت کرده است، اما طرف عرضه نسبت به فروش محتاط است. این عقب نشینی پس از نوسانات جزئی قیمت ارز صورت گرفت.

به گزارش پرتال پارسی، مشاوران املاک از رکود در بازار مسکن خبر می دهند. بنابراین، روند چندین تراکنش که قبلاً انجام شده است نیز دچار اختلال می شود که می توان آن را یک عارضه جدید نامید.

از تیرماه بازار مسکن دچار تلاطم شده و رشد قیمت آن تقریبا متوقف شده است. اما از ابتدای آبان ماه، هم عرضه و هم تقاضا دچار نوعی انفعال شدند. برخی از فروشندگان قیمت پیشنهادی را حدود 5 درصد افزایش داده اند. این عدم وجود خریدار در بازار است. در واقع قیمت ها در برخی مناطق به صورت اسمی افزایش یافته است.

یکی از مشاوران املاک شمال تهران درباره وضعیت فعلی بازار املاک به پرتال پارسی گفت: در حال حاضر فضای روانی وارد بازار املاک شده است و افراد کمتری به خرید و فروش می پردازند. وقتی دلار کمی حرکت می‌کند، خریداران و فروشندگان نگه می‌دارند تا ببینند اوضاع چگونه پیش می‌رود. البته در این بازار نزولی تعداد فروشندگان به مراتب بیشتر از خریداران است، اما به هر حال برخی از افراد محافظه کار از فروش خودداری می کنند. برخی قیمت را افزایش دادند. دلالان بر این عقیده اند که تغییرات ارز و بورس می تواند بر بازار املاک تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از بنگاه های معاملات ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: نمی توانم بگویم فروشنده ای وجود ندارد. فروشنده آنجاست اما نرخ ها را برای انجام معامله پایین نمی آورد. بازار مسکن بازار امنی است که از سرمایه در برابر تورم محافظت می کند. طرف می گوید اگر خانه ام را بفروشم، پول را کجا سرمایه گذاری کنم تا ارزش پولم حفظ شود؟ به همین دلیل فعلا دست به دست هم داده اند. خریدار نمی تواند بخرد البته نسبت به ماه گذشته معاملات اندکی افزایش یافته است اما چندان محسوس نیست. تعداد معاملات احتمالی حدود 10 درصد افزایش یافته است.

وی درباره افزایش قیمت برخی از مصالح ساختمانی گفت: آهن و یراق آلات در روزهای اخیر گران شده است، زیرا آهن با دلار بالا و پایین می رود. به نظر می رسد Unolith افزایش قیمت را تجربه کرده است. تولیدکنندگان این افزایش ها را بر اساس قیمت واحدهای آنلاک شده محاسبه می کنند. اگر محصولات نیمه تمام وارد بازار شود قطعا نرخ آنها متفاوت خواهد بود.

اشکان یکی از مشاوران املاک در غرب تهران گفت: با توجه به مشکل دلار تعداد فروشندگان املاک کاهش یافته و بیشتر پول ها به سمت بازارهای موازی رفته است. پول وارد ملک نمی شود، اما اثر روانی خود را در ملک می گذارد. در فاز دوم ممکن است وجوهی به این سمت بیاید اما هنوز سرمایه سنگین وارد بازار مسکن نشده است. به طور خلاصه می توانم بگویم رکود بازار را متوقف نکرده و وضعیت خرید و فروش جالب نیست.

بازار مسکن بی ثبات بود!

سرنوشت احتمالی مسکن و بازارهای موازی در آینده

عباس زینلی کارشناس بازار مسکن به تحلیل وضعیت فعلی این بازار گفت: در بازار واقعی تقاضا و عرضه متناسب با یکدیگر هستند. اما بدون سیاست کنترلی مشخص و سیستماتیک برای کنترل عرضه و تقاضا، بهار بازارها آزاد خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر این تفاهم وجود دارد که تغییراتی در نرخ ارز ایجاد شود. بنابراین در شش ماه آینده ممکن است مقداری وجوه از بخش‌های تولیدی یا سپرده‌های بانکی به بازارهای موازی منتقل شود.

زینعلی درباره تاثیر نوسانات احتمالی بازارهای رقابتی مسکن بر این بخش، بیان کرد: معاملات مسکن رکود داشته و احتمالا این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. من معتقدم که نباید تغییرات ناهماهنگی ایجاد شود و روند فعلی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این صورت قیمت خانه کاهش نمی یابد بلکه افزایش شدید آن کاهش می یابد. امروزه بسیاری از افرادی که می خواهند پروژه ای را راه اندازی کنند برای کسب سود کوتاه مدت به بازارهای موازی رفته اند.

این کارشناس بازار مسکن گفت: مسکن، ارز، طلا و بورس چهار بازار رقابتی هستند که توسعه آنها معمولا در میان مدت و بلندمدت دیده می شود. در برخی موارد، تاثیر بازارها بر یکدیگر فوری است. این به این معنی است که مسکن ممکن است با انتقال سرمایه به دلار کمی عقب بماند، اما در نهایت این تاخیر را جبران خواهد کرد.

وی متوازن سازی بخش های اقتصادی را ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و افزود: اکنون با عدم تعادل در بازارها مواجه هستیم و این بخش ها ویژگی های مشابهی دارند. زمانی که تولید صنایع و بخش‌های تولیدی وضعیت مناسبی نداشته باشد یا عرضه کافی نداشته باشد، قیمت‌های سهام بازار سهام نیز در نوسان است. از سوی دیگر مداخلاتی در بورس وجود دارد که مداخلاتی در بازار طلا و ارز است. این اقدامات تأثیر ریشه ای ندارد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: سرمایه گذار به سرعت خلأ پیدا می کند و در آن سمت حرکت می کند; زیرا هدف آن سود کوتاه مدت است. در یک مرحله، بازار سهام بالا می رود و صندوق ها در آن سمت حرکت می کنند. در مقطعی بازار مسکن از این وضعیت متضرر می شود و در مقطعی در بازار ارز این اتفاق می افتد. در ایران هیچکس در بلندمدت در بورس سرمایه گذاری نمی کند. همه می خواهند به سرعت سود ببرند. این به شما اجازه می دهد تا به سرعت از یک بازار خارج شوید و به سرعت وارد بازار دیگری شوید.

43.7 میلیون مترمربع ساختمان مسکونی در تهران

به گزارش دو متولی آمار، روند نزولی رشد ماهانه قیمت در بازار مسکن تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود، ادامه یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران به مترمربع 43.7 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه گذشته 1.2 درصد و نسبت به ماه گذشته 38.2 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین میانگین وزنی قیمت آپارتمان در تهران 46.4 میلیون تومان و میانگین قیمت محاسبه شده 44.3 میلیون تومان است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات 5.4 هزار فقره بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.2 و یک درصد کاهش داشته است.

دکمه بازگشت به بالا