فرهنگ و هنر

ایوان مدائن به زودی کاملاً فرو می‌ریزد/دیپلماسی فرهنگی ناجی کهن‌پایتخت ایرانی شود

پرتال پارسی / یزد اردكانی ، باستان شناس و محقق هشدار داد كه تخریب كل ورودی مدائن فاجعه بار خواهد بود و از كاستی وزارت میراث فرهنگی گلایه كرد: پیشنهاد به وزارت آثار باستانی عراق زمینه را برای متخصصان ایرانی در این منطقه تاریخی فراهم كرد.

محسن میرجانی در مصاحبه با پرتال پارسی خاطرنشان کرد: جنگ دوم خلیج فارس و بمباران ائتلاف آمریکا در مجاورت کاخ باعث ایجاد شکاف ها و شکستگی های فیزیکی در منطقه شد.

وی خبر تخریب را نشانه عمق فاجعه عنوان کرد و گفت: “این نشان می دهد که دیگر چیزی از گهواره باقی نمانده و بقیه قصر نیز به زودی فرو خواهد ریخت.” .

وی با بیان اینکه طی چند سال گذشته ، باستان شناسان در قالب برخی انجمن های علمی و دانشگاهی و افراد و گروه هایی برای حفظ مصنوعات ایرانی ابراز آمادگی کرده اند ، گفت: متأسفانه مقامات وزارت میراث فرهنگی به این موضوع پرداخته نشده اند. استدلال آنها این است که این کار در مرز عراق است و بخشی از میراث فرهنگی کشور است و اگر برای این عملیات نجات رویداد و مجوز داده شود ، طرف عراقی باید به جلو حرکت کند.

میرجانی با ابراز شکایت گفت: “ما می توانیم با این موضع وزارت میراث فرهنگی خود مخالفت و اعتراض کنیم ، به دلیل روابط گسترده بین دو کشور و روابط قدیمی ایران و ملت عراق ، همکاری های سازنده و پیشنهاد وزارت فرهنگ عراق.” ، حضور باستان شناسان و مرمتگران.

وی افزود: با این اقدام حداقل از طریق یک سری مطالعات و مطالعات امکان سنجی کارشناسی ، تخریب و انقراض کامل این میراث ارزشمند تمدن ایرانی-شهری مجاز نخواهد بود.

رئیس میراث فرهنگی اردکان در سخنان خود گفت: اگر اعتقاد داریم مسئله مهم ایران فرهنگی فراتر از مرزهای سیاسی کشورمان است و ایرانشهر فراتر از مرزهای فعلی کشور است ، پس باید توجه ویژه ای به این پدیده ها و تمدن های فرهنگی بی نظیر داشته باشیم. ایرانشهر را نمی توان یکی یکی نابود کرد.

به گفته وی ، این احتمالاً یک اثر تاریخی است ، به قول شاعر مشهور ایرانی هاگانی شروانی ، که به بازگشت زیارت و سفرنامه جایزه عراق اشاره کرده است ؛ باید آینه تمام جهالت و سهل انگاری ما باشد.

وی گفت: دولت ترکیه به دلیل قرارگیری مقبره شاه سلیمان ، اولین پدربزرگ عثمان گازی ، بنیانگذار سلسله عثمانی ، کنترل این منطقه را در دست گرفت و ترکیه از آن به عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی ارزشمند محافظت می کند. با وجود این همه نفوذ و ارتباط با ایران ، عراق و بسیاری از راه های حفظ این اثر ایرانی ، ما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی علیه این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشور خود انجام نداده ایم.

نژادپرستی باتیستی یکی از دلایل سهل انگاری در ورودی مدائن است

میرجانی با اشاره به موقعیت ایوان مادائن اظهار داشت: این بنای ارزشمند تاریخی هم اکنون در مرز عراق است و از توابع استان سلمان پاک است و دلیل نامگذاری آن “سلمان فارسی” این است که در آن زمان اصحاب پیامبر ایرانی در منطقه وجود داشته اند. خلافت خلیفه دوم (عمر) است.

وی گفت: “متأسفانه ، از زمان استقلال عراق از امپراتوری عثمانی به این اثر توجه زیادی نشده است و اصولاً هرگز ترمیم یا تقویت نشده است.”

اردکانی باستان شناس و محقق تأکید کرد: البته یکی از دلایل ممکن است قدرت حزب نژادپرست بعث عراق و موضع گیری آن در قبال این اثر مهم و ایرانی باشد.

میرجانی گفت تیسفون شهری است که توسط اشکانیان در مقابل سلوکی ساخته شده است. آنها مناطق استپی و دشتی را برای حفاظت و امنیت ایجاد کردند.

وی افزود: این شهر در دوره ساسانی همچنان به اهمیت خود افزود و این موقعیت ویژه را تا آخرین پادشاه ساسانی ، یزدگرد سوم حفظ کرد.

این مقام گفت اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی پس از شکست اردوان پنجم در این شهر بر تخت سلطنت نشست. V اردوان قیام کرد و تعداد زیادی قلعه مانند قلعه دختر و گسترش شهر فیروزآباد و همچنین یک کاخ و یک مجموعه اسکان ساخت.

به گفته وی ، مهمترین دلیل این اقدام اهمیت شهر تیسفون به عنوان موقعیت مهم قبل از امپراتوری روم به عنوان بزرگترین نیروی خصمانه علیه اشکانیان و ساسانیان بود.

انقراض پس از سقوط ساسانیان

مرجانی درباره ساخت مجتمع ورودی مدائن نیز اظهار داشت: شاپور اول ، كه آن را به عربی ماداین می خواند و بقیه هفت مجموعه شهر را كه پس از سقوط ساسانیان به سرعت در حال فروپاشی بود ، ساخت. .

وی افزود: “نمای این ساختمان از فاصله دور تعریض شده و از چهار طبقه تشکیل شده است که با نماهای قوسی سازگار است که در اطراف آنها نیم ستون وجود دارد. طاق ورودی غول پیکر هنوز در وسط ساختمان است. “

این باستان شناس درباره ویژگی های این بنا گفت: ورودی دارای 37 متر ارتفاع و 43 متر طول و پشت آن یک سالن مستطیل شکل بود.

در پایان ، این باستان شناس یکی از مهمترین تزئینات این کاخ را گچ های مختلف و متفاوت دانست: فقط در یکی از ورودی های کاخ 18 الگوی مختلف ذکر شده است ، شاید یکی از برجسته ترین نقوش نقاشی شده در کاخ تیسفون ، یک جفت بال پهن با کتیبه های کوتاه پهلوی باشد. این کتیبه را می توان ایران نامید ، اما بعداً این نقش به عنوان نمادی از دانشگاه تهران به عنوان اولین مرکز علمی و علمی کشور تعریف شد.

موضوع تبادل فرهنگی در صحنه بین الملل از اهمیت بالایی در بهبود و پیشرفت روابط بین دولتها و ملتها برخوردار است. در حقیقت وظیفه دیپلماسی فرهنگی ارائه تصویر واقعی از ملت و ارزشهای آن و همچنین بدست آوردن رده یکسان از سایر کشورها و ملیت های مختلف است که صلح و دوستی بین مردم را تسهیل می کند و همکاری فرهنگی مشترک را از طریق ابزارها ، روش ها و زیرساخت های فرهنگی توسعه می دهد. این امکان توسعه روابط اقتصادی و روابط بین کشورها را فراهم می کند و حتی راه را هموار می کند.

البته به نظر می رسد روابط دوستانه ایران و عراق نه تنها در بعد سیاسی ، بلکه در حوزه های فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی نیز گسترش یافته است و به نظر می رسد تنها مرزهای سیاسی دو موضوع جداگانه را برای نامه های ایران و عراق ایجاد کرده اند ، بنابراین ایوان ماداین بهترین فرصت است. . با مرمت بنای ایرانی در قلب این کشور ، عمق این دوستی ها برای مردم جهان منعکس شده است ، به طوری که همه می دانند که این فقط به کلمات و شعارها محدود نمی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا