اقتصادی

برای نجات یک دانش جهانی شده؛ میراث فرهنگی به دولت نامه نوشت

وی افزود: میراث فرهنگی نامه ای به وزیر امور خارجه خواسته است كه یونسكو قایق های شناور چوبی معروف را از قانون تخریب شناورهای تجاری معاف كند و حتی توصیه می كند از این قایق ها برای گردشگری استفاده شود. ”

به گزارش پرتال پارسی ، ششمین جلسه کمیته میراث فرهنگی ناملموس جهانی که در 24 دسامبر 2011 در بالی اندونزی برگزار شد ، “کشتی سازی و آموزش دریایی سنتی ایران در خلیج فارس” را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رساند و نیاز فوری به حفاظت از آن داشت.

با جهانی شدن این دانش باستانی و تعهد ایران در حفاظت و ارتقا آن ، در چند سال گذشته ، خصوصاً در چند سال اول جهانی شدن این میراث ناملموس ، وعده ها و انتصابات زیادی داده شده است. فرهنگی این اقدام حمایتی را برای نجات و ترویج آن در یونسكو به یونسكو ارسال كرد ، اما 9 سال پس از این حادثه ، صفحه ناگهان چرخید.

در 14 دسامبر ، شورای وزیران برنامه ای را برای جایگزینی کشتی های تجاری سنتی (قایق های تجاری) با ظرفیت کمتر از 500 تن به منظور حذف تجهیزات قاچاق از دریا ، جایگزینی فعالیت های غیررسمی و رسمی و توسعه آغاز کرد. خدمات ساخت و تعمیر کشتی داخلی. “آنها را ایمن نگه دارید و همچنین امنیت دریایی را افزایش دهید.”

با این تصمیم و اگر نتیجه گیری شود که مطابق با همین فرمان باید ظرف پنج سال آینده حذف شوند ، می توان پرونده را به تدریج از لیست یونسکو حذف کرد. وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی حتی اجازه صحبت معاون وزیر میراث فرهنگی را در این باره نمی دهد و تأکید می کند که به دلیل تعهد دولت هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

موضوع تصفیه فقط مربوط به راه اندازی های تجاری بود

اکنون محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی – وی در گفت وگو با پرتال پارسی اظهار داشت: با تشکیل کارگروهی از کمیسیون اقتصادی و سه نفر از کارکنان صمت ، نماینده معاون حقوقی رئیس جمهور و وزارت راه اطلاعات دقیق را برای بررسی راه اندازی های تجاری ارائه داد. برای رفع و تعیین غیرفعال بودن نوع آنها. »؛ بنابراین ، میراث فرهنگی در نامه ای به وزیر امور خارجه از میراث فرهنگی خواست که به این کارگروه بپیوندد.

وی در ادامه گفت: در نامه معاون وزیر میراث فرهنگی آمده است كه قایقهای شناور چوبی كه ساخت آنها جزو میراث جهانی یونسكو است ، باید از این قانون مستثنی باشند و پیشنهاد شد كه این پرتابها حتی می توانند برای جهانگردی

وی با بیان اینکه ثبت جهانی “کشتی سازی سنتی و آموزش دریایی ایران در خلیج فارس” در واقع تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به یونسکو است ، تأکید کرد: میراث فرهنگی دولت ایران یونسکو است و این مسئله باید مورد توجه شورای وزیران و کابینه وزیران قرار گیرد ، تا دانش قدیمی باستان در مورد کشتی سازی فراموش نشود.

طالبیان معتقد است که موضوع مصوبه شورای وزیران فقط برای پرتاب های تجاری است ، که آنها توضیح می دهند ، اما برای پرتاب های دیگر برای اهداف دیگر ، آنها حتی می توانند از آنها با محافظت های مختلف مانند وام دادن و ادامه این ماده نامشهود فرهنگ. ساحل خلیج فارس باید سودمند باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا