اتوماسیون بازاریابی چیست؟
همانگونه که میدانید این روزها بازاریابی شامل فعالیتهای گوناگونی مانند انتشار پست در شبکههای اجتماعی، ارسال ایمیل، انتشار تبلیغات، تحلیل رفتار کاربر و … است. در این میان برخی از فعالیتها مانند انتشار پست و ارسال ایمیل وجود دارند که به صورت روتین روزانه انجام میشوند و بسیار زمانبر و حوصله سر بر هستند؛ از این رو استفاده از یک سیستم جامع و یکپارچه میتواند در این زمینه کمک کننده باشد
. اتوماسیون بازاریابی عبارت است از اتوماتیک کردن فعالیتهای مرتبط با بازاریابی با استفاده از یک نرم افزار crm جامع. بسیاری از کسبوکارها از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی حتی برای برگزاری کمپین نیز استفاده میکنند. در چنین کسبوکارهایی این نرمافزار جامع بخش بزرگ و مهمی از فعالیتها و وظایف را پیش میبرد و از این رو یکی از اجزای حیاتی سازمان محسوب میشود.
اتوماسیون بازاریابی این امکان را برای شما فراهم میکند تا انجام کارهایی مانند ارسال پیام، بر اساس فاکتورهایی که شما بر روی سیستم تعریف میکنید، انجام شود. همچنین امکان ارسال پیامهای ادامهدار به منظور پیگیری وضعیت خرید مشتری و یا رضایت او، شخصی سازی پیامهای ارسال شده به مخاطبان و … از طریق نرم افزار اتوماسیون بازاریابی فراهم میشود. از این رو به شما کمک میکند تا در پیشبرد اهداف استراتژیک بازاریابی خود با برنامهتر و موفقتر عمل کنید.
اگر به این حوزه علاقمندید، مقاله آموزشی در سایت سی آر ام ایده ال را از دست ندهید.
دسته بندی اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی در حالت کلی به سه گروه مجزا از هم تقسیم میشود:
- هوش بازاریابی (marketing intelligence)
- توسعه کسبوکار (business development)
- اتوماسیون جریان کار (workflow automation)
هر یک از این بخشهای اتوماسیون در حقیقت به شما کمک میکنند تا در پیشبرد اهداف بازاریابی خود موفقتر عمل کنید. در ادامه، هر بخش را به تفضیل مورد بررسی قرار میدهیم.
1) هوش بازاریابی
در این بخش، از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به منظور تحلیل رفتار مخاطبان در فضای آنلاین استفاده میشود. میتوان گفت بخش هوش بازاریابی بیشتر مباحث مربوط به بازاریابی دیجیتال را تحت پوشش قرار میدهد. چرا که بیشتر در فضایی کاربرد دارد که کاربران آن به صورت آنلاین فعالیت داشته باشند. هوش بازاریابی در حقیقت با تحلیل رفتار مخاطب الگوی رفتاری او را استخراج میکند.
شناخت الگوی رفتاری مخاطبان نقش موثری در پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان دارد؛ زیرا با دستیابی به الگوی رفتاری مخاطبان، استفاده از تکنیکهای بازاریابی مدرن نیز به سادگی میسر میشود و ریسک برنامهریزی برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی نیز کاهش مییابد. البته ناگفته نماند که اطلاعات به دست آمده از این بخش میتواند در زمینه طراحی محصول نیز مورد استفاده واقع شود.
2) توسعه کسبوکار
این بخش از اتوماسیون بازاریابی بر روی سوق دادن مشتری به سمت خرید و تشویق او برای استفاده از خدمات ارائه شده برای کسبوکار تمرکز دارد. در این بخش از اتوماسیون بازاریابی، از روشهای مختلفی مانند بازاریابی محتوایی، بهینهسازی موتور جستجو، شبکههای اجتماعی و ایمیل برای رسیدن به اهداف استراتژیک بازاریابی استفاده میشود.
تکنیکهای به کار برده شده در این بخش براساس علایق مشتری و الگوی رفتاری به دست آمده از بخش قبل است. لازم به ذکر است که در بسیاری از مواقع کسبوکارها در این بخش به استفاده از روشهایی روی میآورند که تاکنون از آن استفاده نکردهاند، بنابراین اصل خلاقیت نیز در کنار توسعه کسبوکار رعایت میشود.
3) اتوماسیون جریان کار
اتوماسیون جریان کار، فرآیندهایی مانند جدول زمانبندی فعالیتهای مرتبط با بازاریابی، بودجه بندی، مدیریت فعالیتهای دیجیتال و هر آنچه که به فرآیندهای پیچیدهی بازاریابی مرتبط است را در بر میگیرد. نکته ظریفی که در این زمینه وجود دارد این است که در بسیاری از مواقع نداشتن برنامهریزی و یا مدیریت غیر اصولی فعالیتها است که باعث میشود جریان کاری کسبوکار از روال همیشگی خود خارج شود. به همین دلیل است که کسبوکارها از این بخش از اتوماسیون بازاریابی به شدت استقبال میکنند، زیرا به آنها کمک میکند تا به شکل اصولیتری به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای کسبوکارها
استفاده از اتوماسیون بازاریابی مزایای بسیاری برای کسبوکارها دارد. به همین دلیل است که همه سازمانها در تلاش برای استفاده از یک نرم افزار اتوماسیون بازاریابی برای پیشبرد اهداف خود هستند.
- استفاده از اتوماسیون بازاریابی باعث افزایش بهرهوری و راندمان فعالیتها میشود، بنابراین زمان رسیدن به هدف را نیز کاهش میدهد.
- این نرم افزار از تکنولوژی برای انجام امور بازاریابی بهره میگیرد، بنابراین با اهداف تعیین شده در جهت بازاریابی مدرن هم سو است.
- این اتوماسیون در جهت شخصی سازی شدن تبلیغات و بازاریابی استفاده میشود، بنابراین مورد پسند مشتری واقع خواهد شد.
توجه داشته باشید که اکثر مشتریان از پیغامهای شخصی سازی شده و تبلیغات شخصی سازی شده استقبال میکنند، از این رو استفاده از نرم افزار اتوماسیون میتواند با شخصی سازی ایمیلها و سایر روشهای تبلیغاتی در جهت پیشبرد اهداف کمک کنند.
- حقیقت این است که پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی با بر عهده گرفتن وظایف پرتکرار و مهم، این امکان را برای تیم بازاریابی فراهم میکنند تا وقت خود را برای کارهای مهمتری صرف کنند. زیرا دیگر نیازی به انجام کارهای روتین روزمره وجود ندارد.
- نرم افزار بازاریابی دیجیتال این امکان را فراهم میکند که تشخیص دهیم هر یک از مشتریان در کدام مرحله از فرآیند تبدیل قرار دارند؛ به این ترتیب میتوان تا حد زیادی رفتار مشتریان را نیز کنترل کرد.
حقیقت این است که بسیاری از مخاطبان، مشتریان بالقوهای هستند که با اجرای چند تاکتیک استراتژیک میتوانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند. اما مسئله اینجاست که در بسیاری از مواقع عدم پیگیری صاحبان کسبوکار، این مزیت را از بین میبرد.
- نرم افزار اتوماسیون بازاریابی معمولا امکان امتیازدهی به مشتریان را فراهم میکنند. به این ترتیب به راحتی میتوان تشخیص داد که مشتریان ما از ارائه کدام خدمات راضی هستند و برعکس ما در ارائه چه خدماتی به مشتریان ضعیف عمل کردهایم؟
- شرکتهایی که از نرمافزار اتوماسیون بازاریابی دیجیتال استفاده میکنند، معمولا نرخ تبدیل و بازدهی بیشتری نسبت به سایر کسبوکارها دارند. زیرا استفاده از این اتوماسیون میتواند در برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان بسیار تاثیرگذار باشد.
- استفاده از اتوماسیون بازاریابی دیجیتال به کسبوکارها کمک میکند که در زمانی کوتاه و با صرف حداقل هزینه مخاطبان و مشتریان بلند مدتی را که مدام با آنها در تعامل هستند، جذب کنند.
- یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از اتوماسیون بازاریابی، به شکلی کارآمد است. حقیقت این است که هر چه ارتباط با مشتری به شکل موثرتری برقرار شود و از جنبههای مختلفی برای حفظ این ارتباط بهره گرفته شود، برای کسبوکار مفیدتر خواهد بود.
- افزایش نرخ بازگشت سرمایه نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی است که باعث میشود کسبوکارها انگیزه بیشتری برای استفاده از این نرمافزارها کسب کنند.
تا به اینجای مطلب برخی از مهمترین مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی مورد بررسی قرار گرفت. به نظر شما کدام یک از این مزایا اولویت بیشتری نسبت به بقیه دارند؟ کدام یک از این عوامل باعث میشود که نسبت به استفاده از نرمافزار اتوماسیون بازاریابی در کسبوکار خود اقدام کنید؟
فاکتورهای کلیدی در مورد نرمافزار اتوماسیون بازاریابی
هر چند اتوماسیون بازاریابی ابعاد مختلفی از هر کسبوکار را در تحت پوشش قرار میدهد. اما حقیقت این است که درنهایت همه نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی بر روی چند اصل اساسی استوار هستند. در ادامه به بررسی این اصول میپردازیم.
۱) بهرهگیری از قیف تبدیل
برای آنکه مخاطب یک فضای آنلاین به مشتری ما تبدیل میشود، باید از قیف تبدیل عبور کند. در فضای آنلاین رقابت تنگاتنگی میان ارائه دهندگان خدمات مختلف برقرار است. تنها برندی موفق خواهد شد که بتواند مشتری را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و فروش بیشتری داشته باشد.
نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که امکان مشاهده نقد و بررسی یک محصول یا خدمت در فضای آنلاین به سادگی فراهم میشود. بنابراین برندی موفق خواهد شد که چهار مرحله آگاهی، علاقه، توجه و عمل را در قیف تبدیل به درستی طی کرده باشد.
- آگاهی این مرحله در حقیقت آگاه کردن مشتری از ارائه یک محصول یا خدمات توسط یک برند است. هر چند این مرحله در مجموع تاثیرگذاری چندانی بر روی جذب مشتری ندارد. اما رقابت تنگاتنگی در میان کسبوکارها برای دیده شدن وجود دارد. در این مرحله کسبوکارها در تلاش برای کسب سهم از ذهن مشتری هستند.
- علاقه در مرحله قبل سعی بر دیده شدن و آگاهی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط کسبوکارها بود. اما حقیقت این است که همه افرادی که از وجود یک محصول یا ارائه یک خدمت اطلاع پیدا میکنند، به آن نیازی ندارند. به عبارت دیگر تنها چند درصد از مخاطبان ما علاقه دارند تا از خدمات ما استفاده کنند. این علاقه نیز در قالب دنبال کردن شبکههای اجتماعی، مشارکت در نظرسنجی، پر کردن فرم مشخصات و یا طرح سوال از مقالات منتشر شده در بخش وبلاگ خود را نشان میدهد. در این بخش نیز هر چند علاقه مشتری به استفاده از خدمات قابل انکار نیست، اما قطعیتی برای استفاده مکرر و مداوم از خدمات یا محصولات وجود ندارد.
- توجه در این مرحله مخاطب همچنان برای استفاده از محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسبوکار مصمم نیست، اما برای کسب اطلاعات بیشتر و تصمیمگیری نهایی، معمولا کلیه فعالیتهای کسبوکار را رصد میکند. در حقیقت در این مرحله برای کاربر خدمات ارائه شده توسط کسبوکار و نحوه ارائه این خدمات از اهمیت زیادی برخوردار است، اما هنوز اقدام به استفاده از این خدمات نکرده است.
- عمل در این مرحله مخاطب به شناخت کاملی از کسبوکار مدنظر خود رسیده است؛ از این رو تصمیم به استفاده از خدمات ارائه شده آن میگیرد. این بخش برای یکی از دلانگیزترین تجارب برای هر کسبوکاری است، زیرا زحمات بخشهای مختلف به بار نشسته و مخاطب به سمت آن جذب شده است.
۲) توجه به حلقه بازخورد
یکی از مهمترین اصول در استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، توجه به بازخورد مخاطبان است. در بازاریابی دیجیتال شما با مخاطبان خود به صورت مستقیم در ارتباط نیستید، از این رو نمیتوانید از سایر روشها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبان و دلجویی از آنها بهره ببرید. بنابراین به جز اطلاعاتی که در حلقه بازخورد دریافت میکنید، به دیگر اطلاعات دسترسی ندارید.
در حقیقت پس از خرید محصول توسط مشتری و یا استفاده از خدمات ارائه شده توسط شما، لازم است که سراپا گوش باشید. این بازخوردهای مشتری است که به شما کمک خواهد کرد که او را به یکی از مشتریان وفادار و همیشگی خود تبدیل کنید و یا برعکس او را برای همیشه از دست بدهید. البته هرگز نباید از تاثیرات تبلیغات منفی انجام شده توسط مشتریان نیز ناغافل شد.
به ویژه این که در بسیاری از مواقع خود کسبوکار اطلاعی از این تبلیغات منفی ندارد، بنابراین راه جبرانی هم باقی نمیماند. سوالی که در این زمینه پیش میآید این است که اگر هیچ بازخوردی از مشتری دریافت نشود، تکلیف چیست؟ در این زمینه باید بگوییم که بهترین راهکار این است که خودتان پیگیر دریافت بازخورد از مشتریان پس از گذشت مدت زمان مشخصی باشید. البته قبل از این پیگیری بهتر است پی شنیدن انتقادات و نظرات منفی و در نهایت از دست دادن مشتری را هم به تنتان بمالید، زیرا جویا شدن نظر مشتری در این بخش مثل شمشیر دولبه است.
۳) مدیریت جریان کاربر
همه کسبوکارهای آنلاین در تلاشند تا در نهایت مخاطبان موجود در فضاهای مختلف را به سمت سایت خود هدایت کنند. بنابراین هدف این کسبوکارها از استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، بهرهگیری از تکنیکهای بهینه سازی موتور جستجو و تولید محتوای خلاقانه نیز در نهایت جذب مخاطب است. اما متاسفانه بسیاری از کسبوکارها نمیدانند که پس از هدایت کاربران به سایت، تازه کارشان آغاز میشود.
مخاطبانی که از کانالهای مختلف به سایت شما هدایت شدهاند، پتانسیل این را دارند که به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند. اما حقیقت این است که اگر به اطلاعات موردنیازشان دسترسی پیدا نکنند، شما این شانس را برای همیشه از دست خواهید داد. در این مرحله، استفاده از دادههای به دست آمده از جستجوی کاربران، تحلیل رفتار مخاطب و … میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان را به صفحات درستی از سایت هدایت کنید.
یکی از بهترین ایدهها برای جمعآوری اطلاعات مخاطب برای پیشبرد اهداف بازاریابی، جمعآوری اطلاعات در مورد مخاطب از طریق پر کردن فرم یا شرکت در یک نظرسنجی است. هر کسبوکاری که موفق به حفظ مخاطبان هدایت شده به سایت خود نباشد، به احتمال زیاد در پیشبرد سایر اهداف بازاریابی نیز موفق عمل نخواهد کرد.
۴) مدیریت جریان کار
یکی از اصلیترین کارهایی که هنگام طراحی نرمافزار توسط مهندس نرمافزار انجام میشود، رسم نمودار توالی است. نمودار توالی تمامی حالتهای موجود در هر سناریو و رفتار مخاطب را به صورت توالی مشخصی از کارها در نظر میگیرد. به این ترتیب کارهایی که در هر مرحله لازم است انجام شود نیز مشخص میشود. به این ترتیب برنامه از پیش تعیین شدهای پیش روی صاحبان کسب و کار قرار میگیرد.
از این رو کنترل مخاطب و تاثیرگذاری بر روی او نیز بسیار سادهتر خواهد بود. با توجه به توضیحات ارائه شده، در صورت استفاده از اتوماسیون بازاریابی دیجیتال، تنها در صورتی امکان بروز خطا وجود دارد که حالت استثنا رخ دهد. در سایر موارد رفتار مخاطب قابل پیشبینی و قابل کنترل خواهد بود.
مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی
مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی بیشمارند که در زیر به پنج مزیت کلیدی استفاده از این اتوماسیون میپردازیم:
هزینههای کارکنان شما را کاهش میدهد
با استفاده از نرم افزار اتوماسیون بازاریابی، یک کارمند میتواند با یک بخش بازاریابی و فروش 50 نفره رقابت کند. چطور؟ با تنظیم کمپینهای هدایت و بازاریابی کاربران که به طور خودکار بر اساس معیارهای مشخصی انجام میشود.
بعد از گذشت چند ماه از ساختن این کمپینهای خودکار، ممکن است تجارت شما هر روز هزاران ایمیل شخصی شده به طور خودکار منتشر و ارسال کند.
درآمد شما و میانگین حجم معاملات شما را افزایش میدهد
با خودکار کردن فروشهای متقابل، بیش فروشی و پیگیریهای مشتری، احتمالاً متوجه افزایش ارزش عمر مشتری خواهید شد. وقتی این مسئله را با مدیریت کاربر و اولویتبندی بهتر ترکیب کنید، به احتمال زیاد فعالیت فروش شما ROI بهتری را تولید میکند.
تقریباً تمام مزایای ذکر شده در این پست به نوعی یا دیگری به افزایش درآمد و حجم معاملات کمک میکند.
مسئولیت پذیری تیمهای بازاریابی و فروش را افزایش میدهد
اتوماسیون بازاریابی به لطف داشتن فرآیندهای مشخص و دادن یک دید کلی در رابطه با شرکت، مشخص میکند که تنگناها در شرکت شما کجاست. اگر بازاریابی صدها کاربر وفادار را به دست آورد، اما هیچکدام از آنها برای تبدیل شدن به “کاربرهای واجد شرایط در فروش” مورد استفاده قرار نگیرند، بخش بازاریابی بازخورد فوری و بیطرفی دریافت میکند که برای بهبود فعالیتهای خود در زمینه کمپینهای پرورش نیاز دارند.
این سیستم بازخورد نه تنها گفتگوهای سخت و سیاست شرکت را کاهش میدهد، بلکه باعث افزایش مسئولیت پذیری کارکنان و ادارات نیز میشود تا اطمینان حاصل شود که بخشی از سیستم آنها به طور مؤثر عمل میکند.
میتوانید مؤثرتر باشید
مهم نیست که تیم شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، شما منابع کافی برای رشد و توسعه تجارت خود دارید. اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را میدهد تا امتیاز لینکهای بیشتری را جذب کنید.
کارهای تکراری کمتر و خلاقیت بیشتر به تیم شما اعطا میکند
وقتی کار تکراری دستی را با قوانین و کمپینهای خودکار جایگزین میکنید، طبیعتاً وقت کارمندان خود را برای تمرکز روی کارهای خلاقانهتر آزاد میکنید. اگرچه این اتوماسیون مزایای بارز بهرهوری و اثربخشی بر کارکنان دارد، سودآوری نرم و نامحسوستر از خلاقیت و خوشبختی کلی حاصل میشود که ناشی از تمرکز کارکنان شما به جای کارهای تکراری روزمره است.
چه نرمافزارهایی برای اتوماسیون بازاریابی وجود دارد؟
از بین همه نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی همچنان نرمافزارهای ارسال ایمیل و تولید سرنخ فروش از بقیه محبوبترند. شاید عجیب به نظر برسد اما نرم افزار ایمیل مارکتینگ نسبت به شبکههای اجتماعی پرطرفدار است. چراکه هر مشتری حداقل یک ایمیل دارد اما بسیاری از مشتریها ممکن است دسترسی به شبکههای اجتماعی نداشته باشند. صندوقهای دریافت ایمیل مشتریان دیربهدیر بهروز میشود و این سبب میشود تا بتوانید با مشتری به صورت مستقیم در ارتباط باشید.
برخی از نمونههایی از مطالبی که میتوانید در ایمیلهای خود داشته باشید پیوند به مقالاتی در وبسایت شما، جوایز وفاداری برای مشترکان، رضایت مشتری، اطلاعات مربوط به تبلیغات یا فروش جدید و اعلامیه در مورد تولیدات یا خدمات جدید است. همچنین میتوان از ایمیلها برای یادآوری افرادی که به شرکت شما ابراز علاقه کردهاند استفاده شود. اینکه به آنها بگویید وجود دارید.
نرمافزارهای زیادی برای اتوماسیون بازاریابی به وجود آمدهاند؛ اما بهترین آنها کدماند؟ طبق گفته سایت معتبر HubSpot، بهترین نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی در سال 2020 عبارتاند از:
HubSpot Marketing Automation
این نرم افزار میتواند به طور خودکار با نرم افزار رایگان HubSpot’s CRM ادغام شود و یک نرم افزار بسیار کامل برای رفع نیازهای شرکت فراهم آورد. به طوری که بسیاری از فعالیتهایی که به این وسیله قابل اجرا هستند در صورت استفاده از نرمافزارهای مجزا غیرممکن خواهند بود. از دیگر قابلیتهای آن میتوان به برگزاری کمپینهای ایمیلی، هدف گیری کاربران خاص در ایمیل، چت آنلاین و … اشاره کرد.
Ontraport
این نرم افزار اتوماسیون بازاریابی خود دارای CRM نیز هست و برای رشد کسب و کارهای کوچک بسیار ایده آل به نظر میرسد. قابلیتهای این نرم افزار عبارتاند از:
- ایمیل مارکتینگ
- طراحی لندینگ پیچ
- گزارش دهی از عملکرد کمپینها
- تجارت الکترونیک
SendinBlue
این نرم افزار نیز از قابلیت گزارش دهی، برگزاری کمپینهای پیامکی و امتیاز دهی به کاربران برخوردار است. ابزار بازاریابی ایمیلی قدرتمند آن نیز با قابلیت ارسال 300 ایمیل در روز، این نرم افزار را در زمره بهترین نرمافزارهای اتوماسیون بازاریابی درآورده است.
اقدامات مهم در ایجاد استراتژی اتوماسیون بازاریابی
1. مشخص کردن هدف
ابتدا باید هدف خود از اتوماسیون بازاریابی را مشخص کنید یعنی ببینید هدف شما از به کارگیری این اتوماسیون چیست؟ افزایش فروش در دورههای تخفیف؟ مشتریان بازگشتی را هدف قرار میدهید؟ میخواهید خلاقیت تیم شما افزایش پیدا کند؟ بسته به نوع هدف شما استراتژی شما نیز تغییر مییابد.
2. ترسیم جریان کاربر
خود را با هر مرحله از سفر خریدار آشنا کنید. بالا، وسط و پایین. خریدار شما چه نوع اطلاعاتی را جذب میکند؟ آنها چه مرحلههایی را میگذرانند یا باید بهطور معمول طی کنند و هر مرحله باید انجام شود؟ چه کار میکنید تا آنها را از یک مرحله به مرحله دیگر سوق دهید؟
موارد زیر را در نظر بگیرید:
- جایی که خریدار شما به احتمال زیاد شما را پیدا کرده و سفر را آغاز میکند.
- چه مشکلاتی را خریدار تجربه میکند و چگونه میتوانید به حل آنها کمک کنید
- خریدار شما ترجیح میدهد چگونه بر اساس صنعت، جمعیتی و قابلیتهای فناوری ارتباط برقرار کند.
3. نقشه تولید
کمپین خود را از ابتدا تا پایان برنامهریزی کنید، از جمله جدول زمانی برای ایجاد محتوا و اجرای تحویل. اطمینان حاصل کنید که مهلتهای شما واقع بینانه است و سپس به آنها پایبند بمانید.
موارد زیر را در نظر بگیرید:
- تعداد و نوع قطعات محتوا برای تکمیل سفر خریدار و پرداختن به نقاط درد و اعتراض آنها نیاز دارید.
- زمان و چگونگی تحویل هر قطعه، که میتواند بر طول و قالب آنها تأثیر بگذارد.
- هر قطعه به چه منابعی نیاز دارد. نویسندگان، طراحان گرافیک، طراحان وب و غیره
منبع: