اقتصادیکسب و کار ویژه

فیسبوک مارکتینگ یا بازاریابی در فیسبوک چیست؟

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و یکی از اهداف اصلیتان در بازاریابی این است که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیشرفت کنید، یکی از مسائلی که باید به آن دقت کنید فیسبوک مارکتینگ یا بازاریابی فیس بوک است. فیس بوک یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی حال حاضر در جهان به شمار می آید. بیش از 2.8 میلیارد نفر هر ماه از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند. بدیهی است که چنین محیطی به دلیل حجم گسترده کاربرانش، بستری عالی برای بازاریابی و کسب درآمد است.

بازاریابی در فیسبوک؛ سکوی پرتاب کسب‌وکارها در سطح جهانی - مدیر وب

ممکن است پیش خود فکر کنید که فیس بوک فقط محیطی است که در آن می توانید با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنید و حتی دوستان جدیدی در آن پیدا کنید. اما فیس بوک ویژگی های دیگری نیز دارد که آن را به برنامه ای منحصر به فرد تبدیل می کند. فیس بوک از همان ابتدا مکانی برای مشاغل کوچک و بزرگ محسوب می شد که در آن می توانستند به معرفی برند و محصولات و خدمات خود بپردازند.

در حقیقت ، دو سوم کاربران فیس بوک حداقل هفته ای یک بار از یک صفحه فیس بوک تجاری محلی بازدید می کنند. این بازار دیجیتال کاملاً شلوغ است. همانطور که متوجه شدید، مردم به دنبال صفحات و حساب های کاربری تجاری در محیط فیس بوک هستند. در حال حاضر آنلاین‌شاپ‌های بسیاری در حوزه‌ی دراپ شیپینگ فعالیت می‌کنند. داشتن رقبای قدرتمند با سابقه‌ی کاری بالا، نام و اعتبار که هم اعتماد مشتری و هم تأمین‌کنندگان را جلب کرده‌اند، از معایب این روش است.

اما شما نمی توانید بدون هیچ استراتژی و برنامه ای و تنها با اتکا به علاقه مردم به بررسی صفحات تجاری، امید داشته باشید که از طریق فیس بوک درآمدی کسب کنید. به استراتژی ها و برنامه ریزی هایی که به وسیله بازاریابان با هدف کسب درآمد با استفاده از فیس بوک انجام شود، فیس بوک مارکتینگ می گویند.

نحوه انتخاب نوع پست

پیدا کردن نوع پست مناسب برای برند شما و فیسبوک مارکتینگ بسیار مهم است. البته برای آن که بهترین پست برای فیسبوک مارکتینگ را پیدا کنید، باید کمی آزمون و خطا انجام دهید. ترکیب های مختلف را امتحان کنید تا بهترین نتیجه را پیدا کنید.

شما همچنین می توانید با مخاطبان و کاربران خود ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوید که مردم چه چیزی را در مورد شرکت شما دوست دارند یا چه مسائلی در رابطه با شرکت شما به نظر آن ها مناسب نیست و بهتر است برطرف شود. همچنین مراقب صحبت های مردم در مورد رقابت خود باشید.

یک مکان خوب برای شروع صرفاً است که در کانال های دیگر عملکرد خوبی دارد. آیا محتوایی را توییت کرده‌اید که با استقبال خوبی روبرو شده باشد؟ آن را در فیس بوک نیز به اشتراک بگذارید. همانطور که گفته شد برای بهترین نتیجه، مطمئن شوید که محتوای خود را با استفاده از بهترین شیوه های تبلیغات متقابل به اشتراک بگذارید، نه اینکه صرفاً پست متقابل را ارسال کنید.

نحوه ایجاد یک استراتژی فیسبوک مارکتینگ

تا به اینجای کار شما را با مفهوم فیسبوک مارکتینگ و نحوه انتخاب پست آشنا کرده ایم. در این بخش از مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه یک فیس بوک تاثیرگذار و موفق ایجاد کنید.

مخاطب خود را تعریف کنید.

برای آن که عملیات بهتر انجام شود، در اولین قدم باید متوجه شود که چه کسانی مخاطبان شما هستند. برای آن که بهتر با مخاطبان هدف خود آشنا شوید می توانید به دنبال پاسخی کلی برای سوالات زیر باشید.

  • مخاطبان هدف شما چند ساله هستند؟
  • آن ها کجا زندگی می کنند؟
  • چه نوع مشاغلی دارند؟
  • دغدغه های آن ها چیست؟
  • چگونه و چه زمانی از فیس بوک استفاده می کنند؟

تعیین هدف

هر کسب و کاری تعریفی متفاوت از موفقیت دارد. پس از آن که مخاطب هدف خود را مشخص کردید، نوبت آن رسیده است که . مطمئناً، نگاه کردن به لایک ها به عنوان معیار نهایی موفقیت می تواند وسوسه انگیز باشد، اما اگر آنها بخشی از یک برنامه بازاریابی گسترده تر نباشند، این لایک ها چیز زیادی نیستند. گاهی اوقات آنها را متریک غرور می نامند.

یک هدف قوی که با اهداف کسب و کار شما مرتبط باشد برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر فیس بوک ضروری است. هر کسب‌وکاری اهداف متفاوتی خواهد داشت، اما هر کدام باید بر روی اقداماتی تمرکز کنند که بر سود نهایی آنها تأثیر می گذارد.

 فیسبوک مارکتینگ یا بازاریابی در فیسبوک چیست؟

اگر برندی می باشید که به دنبال توسعه و کسب شهرت در میان مشتریان هستید، فیسبوک از بهترین فضاهای ممکن برای این فرایند است. بیش از ۲.۸ میلیارد نفر از مردم سراسر جهان عضو این شبکه هستند و بصورت ماهانه به آن مراجعه می کنند. باید از یک استراتژی به صورت متمرکز برای بازاریابی در فیسبوک استفاده کرد. این یک مورد ضروری است.

چون میزان تعاملات آنقدر بالاست که سپردن کار به بخت و اقبال و نشستن برای حصول نتیجه بسیار دور از انتظار است. باید هدفمند رفتار کرد و بدانیم که این جامعه هدف در چه زمینه هایی خواستار محصول و خدمت ما هستند. به هر حال ما این فرآیند را برای شما از ابتدا، شفاف می کنیم. برای این منظور از ایجاد یک حساب فیسبوک به صورت تجاری آغاز خواهیم کرد.

ایجاد یک صفحه فیسبوک یا یک حساب کاربری کاملا رایگان است و این خبر خوبی برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهاست. این صفحات همان طور که می دانید محلی برای ایجاد محتوا و البته به اشتراک گذاری آن میان افراد حقیقی و حقوقی است. برخی امکانات به صورت پولی و رایگان نیز در اختیار شماست. برای داشتن درگاه پرداخت در شاپیفای به راحتی میتوانید از داخل پنل کاربری خود در سایت ما ، اقدام به ثبت درخواست و تهیه یک درگاه بانکی خارجی کنید.

از جمله اینکه شما می توانید در کنار صفحه تجاری خود، کاتالوگ های رایگان بسازید و از آنها برای معرفی خود بهره ببرید. یا از برخی استراتژی های آماده فیسبوک برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنید که البته پولی بوده و باید هزینه کنید. ابتدا باید آن حساب کاربری رایگان ایجاد شده را تنظیم کرده و به کار بگیرید:

  1.  وارد حساب کاربری شخصی خودتان شوید و نگران افشای اطلاعات خود در صفحه کسب و کار نباشید.
  2.  نوع صفحه خود را انتخاب کنید که از نام های تجاری متداول گرفته تا موارد دیگر قابلیت انتخاب دارند. در ادامه برای تکمیل باید جزئیات کوتاهی از کسب و کار خود را نیز وارد نمایید.
  3.  عکس های پروفایل و کاور صفحه خود را نیز بارگذاری کنید و طبق دستورالعمل فیسبوک تا آنجا که می توانید از عکس های باکیفیت و البته مفهومی بهره بگیرید.
  4.  با استفاده از گزینه ویرایش اطلاعات، تمامی اطلاعات مربوط به کسب و کار، از محل دفتر تا اطلاعات تماس مخابراتی و حتی ساعات کار را وارد نمایید.
  5.  روی گزینه ایجاد صفحه @username کلیک کنید تا URL مربوط به خود را بسازید و به راحتی از طریق مرورگرها نیز قابل دسترسی باشید.
  6.  برای افزودن ویژگی های مانند خرید و یا تماس با ما می توانید از طریق گزینه افزودن که زیر عکس شماست اقدام کنید و این موارد را به منوی خود بیافزایید.
  7.  حال شما یک صفحه تجاری در فیسبوک دارید.

انواع پست های فیسبوک

اینکه شما از چه رسانه ای برای تعامل با مشتریان و کاربران خود بهره بگیرید بسیار حیاتی است. هر کدام از آنها مزایای خاص خود را برای مخاطب دارند اما اصول شناخته شده ای در دنیای بازاریابی اینترنتی است که مسلما در فرایند فیسبوک مارکتینگ نیز جواب می دهد و بهتر است برای رعایت آنها دقت کافی را داشته باشیم.

پست متنی

استفاده بدون عکس و ویدیو از کلمات برای انتقال محتوا به مخاطب؛ امروزه به دلیل حجم بالای متن در وب و علاقه مندی کمتر مردم به این مدل از پست ها، کمتر مورد استفاده هستند و به غیر از متون خبری معمولا برای این موارد زیاد مورد توجه نیستند. در صورت استفاده ازمتن نیز، سعی کنید کوتاه بوده و مطلب را در کمترین تعداد کلمات برساند.

پست عکسی

از عکس چشم نواز استفاده کنید و جذاب بودن آن را در اصل کار قرار دهید؛ این پست ها خصوصا در مورد مشاغلی که متمرکز بر یک یا چند محصول فعالیت می کنند بسیار کاربردی است. البته شرایط عکاسی از محصول به نوبت خود نوعی از علوم جدید حساب می شود که باید در نظر گرفته شود.

پست ویدیویی

بالاترین میزان واکنش مخاطب، نسبت به پست های ویدیویی است؛ برای تمامی موارد بهتر است که از نوع ویدیویی استفاده کنید. محتوای ویدیویی بسیار جذاب است و مخاطب تمایل دارد تا انتها آن را دنبال نماید. در فیسبوک، ویدیوها به صورت خودکار پخش می شوند و در حین مرور در صفحه خانه، به صورت یک تله مخاطب را جذب می کنند.

فیلم های زنده

از ویدیوهای ضبط شده صرفنظر کنید و به دنبال ویدیوهای زنده و پخش آنها بروید. این موضوع محبوبیت بالایی در میان مخاطبان دارد و هر روز بر دنبال کنندگان آن افزوده می شود. این مورد خصوصا در میان افراد مشهور و یا برندها بسیار پرمخاطب است.

پست های محتوای لینک شده

یک پست لینک شده، پستی است که از طریق یک آدرس URL محتوای آن را به اشتراک کذاشته است. شما می توانید پیوندی از وب سایت یا یک صفحه خاص در اینترنت را در اکانت خود با دیگران به اشتراک بگذارید. میزان محبوبیت پست های پیوندی در مقایسه با پست های متنی بسیار بالاتر است.

استوری های فیسبوک

نوعی از پست های ویدیویی و عکسی که به حالت عمودی و در یک مدت زمان معین محدود قابلیت بارگزاری دارند. این نوع از پست ها از الگوریتم های رایج فیسبوک در امان هستند و روزانه حدود نیم میلیارد انسان کاربر فیسبوک آنها را مشاهده می کنند. رقم شگفت انگیزی است. برای اینکه آموزش کسب درآمد دلاری با گوشی از شاپیفای را ببینید وارد سایت ما شده و از قسمت آموزش این مبحث را دانلود کنید.

پست های پین شده

نوعی از پست های منظم فیسبوک که در بالای صفحه قرار دارند و نوعی از تضمین برای این موضوع است که حتما مراجعه کنندگان به صفحه شما، بی قید و شرط ابتدا این پست را مشاهده کنند. پین کردن یک پست فرآیند بسیار ساده ای است که از منوی سه نقطه سمت راست قابل انجام است. این یک امکان بزرگ برای آنهایی است که حتما به دنبال این هستند که مورد خاصی از پست ها را در معرض دید کاربران قرار دهند.

دکمه بازگشت به بالا