بین الملل

آیا نزاع در پارلمان عراق بر روند انتخاب نخست‌وزیر تأثیرگذار است؟

به گزارش خبرگزاری آنلاین پرتال پارسی، تنش ها و تنش های سیاسی در عراق چند روز پیش در صحن علنی و سه ماه بعد در اولین جلسه پارلمان عراق شدت بیشتری گرفت. انتخابات جنجالی بستری برای درگیری لفظی شد و بعد فیزیکی شد.

اولین جلسه پارلمان جدید عراق به ریاست برهم صالح، رئیس جمهور عراق و محمود المشهدانی، رئیس سنی، برای ساعت 11 صبح یکشنبه (9 ژانویه) برنامه ریزی شده بود و برای ساعاتی در عصر همان روز به تعویق افتاد. آغاز شده.

ده روز قبل از این نشست، رئیس جمهور عراق با صدور بیانیه ای از اعضای جدید پارلمان خواست تا اولین جلسه خود را در 9 ژانویه 2022 برگزار کنند. در این اطلاعیه آمده است که بر اساس قانون اساسی و تصمیم دادگاه فدرال برای تایید نتایج انتخابات پارلمانی، اولین جلسه پارلمان باید در تاریخ 9 ژانویه 2022 (19 ژانویه) برگزار شود.

وی علاوه بر المشهدانی، عامر حسین حسین جاسم علی الفایز و خالد حسن صالح حسن الدراجی را به ترتیب قدیمی ترین نمایندگان مجلس پنجم عراق خواند. چالش ها و مسائل.

بر اساس قانون اساسی عراق، ریاست اولین جلسه پارلمان با مسن ترین سنی برگزار می شود. در این جلسه رئیس و دو معاون وی انتخاب خواهند شد. رئیس پارلمان عراق باید اکثریت مطلق آرا یعنی بیش از نیمی از نمایندگان پارلمان را کسب کند، به عبارت دیگر برای پارلمانی با 329 کرسی حداقل 165 نفر باید به او رای دهند.

اقدامات قانونی قبل از انتخاب سه رهبر پس از جلسه مجلس

شیعیان، کردها و سنی‌ها به طور سنتی در عراق سمت‌های کلیدی از جمله نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس را بر عهده داشتند. پس از تشکیل جلسه پارلمان که با حکم ریاست جمهوری تعیین شده است، روند قانونی انتخاب سران سه قوه عراقی به شرح زیر است:

1- اولین جلسه مجلس به ریاست مسن ترین نماینده تشکیل می شود.

2. اولین جلسه مجلس به انتخاب رئیس و دو معاون وی اختصاص دارد و رئیس پارلمان عراق باید اکثریت مطلق پارلمان یعنی بیش از نیمی از نمایندگان مجلس را در به عبارت دیگر. ، با حداقل 165 رای مثبت برای پارلمان 329 کرسی.

3- در اولین گام پس از انتخاب رئیس مجلس، کاندیداتوری برای ریاست مجلس به دستور رئیس مجلس باز می شود و نامزد ریاست باید دو سوم (حداقل) آراء را احراز کند. آرای نمایندگان مجلس 210 نفر) برای دستیابی به این مقام. در صورتی که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری برنده نشوند، مانند دورهای قبلی برای جلال طالبانی، فواد معصوم و برهم صالح، دو نامزدی که بیشترین آرا را داشته باشند، بدون در نظر گرفتن تاریخ رای گیری مجددا انتخاب خواهند شد. برنده به عنوان رئیس جمهور با بیشترین آرا معرفی می شود.

4- رئیس جمهور ظرف 15 روز فراکسیون بزرگی را برای تشکیل کابینه معرفی می کند.

* برخی از وکلای عراقی، برخلاف گذشته، بر اساس ماده 45 قانون انتخابات 2020 موظف هستند و یک فراکسیون بزرگ توسط کمیسیون عالی انتخابات نامزد می شود و سپس توسط دادگاه عالی فدرال تایید می شود، نه یک فراکسیون، دریافت را آغاز می کند.

5. اکثریت مورد نیاز برای کابینه وزیران، اکثریت مطلق نمایندگان فعلی است. یعنی اگر تعداد نمایندگان حاضر 300 نفر باشد، رای مثبت 151 نماینده برای نخست وزیر و وزرای او کافی است.

پنجمین جلسه پارلمان عراق عصر یکشنبه آغاز می شود و نمایندگان سوگند یاد می کنند.

بر اساس دستور کار اعلام شده در اولین جلسه پارلمان عراق، محمود المشهدانی پس از تلاوت آیاتی از قرآن و خوش آمد گویی به نمایندگان جدید مجلس، اولین جلسه مجلس پنجم را به طور رسمی افتتاح کرد و سپس از نمایندگان حاضر در این جلسه سوال پرسید. اعضا سوگند یاد می کنند

رسانه های عراقی گزارش داده اند که نمایندگان کردی که در اولین جلسه پارلمان شرکت کرده و با لباس سنتی کردی حاضر شده بودند به زبان کردی سوگند یاد کردند.

در پی ادای سوگند برندگان انتخابات پارلمانی اخیر عراق، رئیس سنی مجلس از گشایش نامزدی ریاست جمهوری برای پارلمان و دو تن از معاونان خود خبر داد و خواستار تسریع در روند انتخابات شد. مجلس.

درگیری در صحن علنی مجلس پنجم عراق و بستری شدن رئیس مجلس

این جلسه با حضور 324 نماینده از 329 نماینده برگزار شد. در همان زمان، کمیته حلقه هماهنگی که گروه‌های سیاسی شیعه را هماهنگ می‌کند، خواستار معرفی به عنوان فراکسیون بزرگ‌تر متشکل از 88 عضو شد، در حالی که فراکسیون صدر درخواست جداگانه‌ای برای معرفی 76 عضو ارائه کرد. پیشنهادی. با تشدید تنش ها در جلسه، «چارچوب هماهنگی» خواستار به تعویق افتادن انتخابات هیئت رئیسه مجلس تا رسیدن به توافق نهایی درباره نامزدهای آن شد، اما تنش و تنش در مجلس به صورت شفاهی در آمد. و درگیری فیزیکی

بر اساس گزارش رسانه های عراقی، این نماینده مجلس سپس به رئیس سنی مجلس حمله کرد و پس از بدتر شدن جو سالن پارلمان و وخامت وضعیت جسمانی وی، آمبولانس او ​​را به بیمارستان ابن سینا در منطقه سبز بغداد منتقل کرد.

نمایندگان از عامر الفایز، دومین رئیس سنی پارلمان خواستند که ریاست جلسه را بر عهده بگیرد، اما او نپذیرفت. خالد الدراجی المشهدانی، یکی از اعضای ائتلاف اهل سنت تکدام، به عنوان سومین رهبر سنی پس از الفایز رهبری پارلمان را برعهده داشت، اما اعضای فراکسیون حلقه هماهنگی پارلمان را ترک کردند.

ادامه جلسه مجلس علیرغم هشدارها مبنی بر اینکه فاقد وجاهت قانونی است

سپس نمایندگان ائتلاف الجیل الجدید و اشراق قانون اتحادیه میهنی کردستان از پارلمان خارج شدند. علاوه بر ائتلاف، خالد العبیدی، مثنی السامرایی و طلال الزبی از نشست پارلمان کنار رفتند، اما جلسه ادامه یافت.

المشهدانی گفت که به محض بهبود وضعیتش به زودی پس از برکناری به مجلس بازخواهد گشت، هرچند جلسه ای را که بدون اجازه او ادامه نمی یافت به تعویق انداخت. الدراجی همچنان ریاست جلسه را برای انتخاب رئیس مجلس بر عهده داشت. با این حال، المشهدانی گفت که تمام اقدامات انجام شده در مجلس پس از استعفای وی غیرقانونی بوده و در صورت ادامه این وضعیت، باید برای صدور حکم به دادگاه فدرال مراجعه کند.

غازی کاکایی، یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق، علت خروج خود از پارلمان عراق را در روز یکشنبه توضیح داد. یک طرف و طرف دیگر

وی افزود: ما خواهان ایجاد یک دولت قدرتمند با همه طرف‌ها و بدون حذف یک حزب خاص هستیم، بنابراین مشتاق هستیم در مجلس شیعه به توافق برسیم. [چارچوب هماهنگی] هستند.

سیستم هماهنگی همچنین در آن روز به دبیرکل پارلمان اعلام کرد که جاسم محمد عبود، رئیس دادگاه فدرال عراق طی یک گفتگوی تلفنی به غیرقانونی بودن این دیدار اذعان کرده است. از آنجایی که المشهدانی زنده است و جلسه را به جانشین خود واگذار نکرده است، نمایندگان مجلس گفتند که این جلسه باید با صبر و مشورت تا بازگشت رئیس مجلس سنی (محمود المشهدانی) ادامه یابد. و جلسه را به پایان می رساند.

تغییر دیگری در دیدگاه های گروه های سنی تقدم به رهبری محمد الحلبوسی و عظم به رهبری خمیس الخنجر در اولین جلسه مجلس صورت گرفت. به این ترتیب دو فراکسیون اعلام کردند که الحلبوسی اولین نامزد ریاست مجلس خواهد بود و رئیس «عزم» نیز رئیس دو فراکسیون در پارلمان خواهد بود.

اما با وجود تمام این اختلافات بر سر مشروعیت و مشروعیت جلسه پارلمان، این جلسه ادامه یافت و در این روند غیرقانونی، محمد الحلبوسی با اکثریت 200 رای به عنوان رئیس جدید مجلس، حکیم الزمیلی انتخاب شد. فراکسیون صدر به عنوان معاون اول و شاهوان عبدالله از حزب دمکرات کردستان عراق به عنوان معاون دوم رئیس جمهور انتخاب شدند. اما برخی رسانه ها مدعی شدند که تعداد نمایندگان مجلس کمتر بوده و شمارش آرا با اختلال مواجه شده است.

طولانی شدن روند انتخاب نخست وزیر عراق

با انتخاب مجدد الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان عراق، بسیاری از ناظران احتمال انتخاب مجدد برهم صالح به عنوان رئیس جمهور عراق را رد نمی کنند، زیرا دیگر خط قرمزی وجود ندارد که به رهبران سه ارتش عراق اجازه ندهد. برای انتخاب مجدد اتحادیه میهنی کردستان همچنان بر نامزدی برهم صالح برای این پست فشار می آورد.

با این حال، الحلبوسی پس از انتخاب به عنوان رئیس پارلمان جدید عراق نامزد ریاست جمهوری شد و قانون اساسی عراق باید انتخاب رئیس جمهور جدید را تا 8 فوریه نهایی کند.

سعدون اللامی، یکی از اعضای فراکسیون صدر عراق، به الاحبار گفت که تشکیل دولت جدید عراق دو تا سه ماه دیگر طول می کشد، زیرا هیچ توافقی بین گروه های سیاسی شیعه صورت نگرفته است و برای مشارکت به یک سیستم هماهنگی نیاز است. اما جنبش صدر همچنان بر ضرورت تشکیل «حکومت اکثریت ملی» تأکید می کند.

وی در خصوص گمانه زنی ها درباره نامزدهای پست نخست وزیری نیز گفت که برخی نام ها در رسانه ها مطرح شد اما بعید می دانم این افراد در آخرین لحظه معرفی شوند و ناشناس معرفی شوند. شاید این نام ها برای سوزاندن باشد.

اللعلمی پیش از اولین جلسه پارلمان عراق گفت: همه چیز مشخص است به خصوص اگر الحلبوسی رئیس پارلمان باشد و این بدان معناست که بین جناح های صدر، عزم و اولویت و کردها توافق وجود دارد. در نتیجه تعداد کسرهای بزرگ مشخص می شود.

لازم به ذکر است که با وجود همه وقایع و تنش های بی سابقه سیاسی در عراق، روند تشکیل دولت جدید بدون موافقت و هماهنگی صدریان غیرممکن است. به ویژه اینکه سران دو طرف تاکنون دو نشست مشورتی داشته اند و در مورد برخی مسائل به توافق رسیده اند، اما هنوز دو طرف به نمایندگی از نخست وزیر به توافق نرسیده اند.

در عین حال، انتخاب هیئتی که تنش و هماهنگی در پارلمان را به رسمیت نمی شناسد، باعث افزایش طول دوره انتخابات ریاست جمهوری و نخست وزیری وقت و ابهام در روند سیاسی عراق می شود، بنابراین هنوز زود است که بگوییم آیا دولت جدید انتخاب خواهد شد.

در همین راستا، روز گذشته مصطفی القدیمی نخست وزیر عراق با هادی العامری رهبر ائتلاف فتح دیدار و با وی درباره بحران سیاسی کنونی این کشور، نتایج روندهای سیاسی و یافتن راه حل های مناسب گفت وگو کرد. به نظر می رسد شیعیان همچنان در تلاش برای رسیدن به توافق نهایی هستند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی بر این باورند که بحران نتایج انتخابات و اتفاقات اولین جلسه پارلمان عراق پس از تایید نهایی آن در دادگاه فدرال، شکاف میان گروه های سیاسی این کشور را برای تکمیل این روند افزایش داده است. دولت نیاز به رضایت دارد.

در همین حال، رسانه های عراقی می گویند که الحلبوسی همچنین با رهبران صدر تماس گرفته است تا یک جنبش هماهنگی و میانجیگری را برای شکستن بن بست سیاسی که مستقیماً بر دولت این کشور تأثیر می گذارد، راه اندازی کنند. آینده تاثیر می گذارد، تصمیم می گیرد.

شکایت به دادگاه فدرال عراق در خصوص اولین جلسه مجلس پنجم

هماهنگ کننده ها در اولین جلسه پارلمان عراق اعلام کردند که نتایج انتخابات رئیس پارلمان عراق را به دلیل تخلفات به رسمیت نمی شناسند و به همین دلیل چهار شکایت را در دادگاه فدرال طرح خواهند کرد.

علی نصیف البدل، سخنگوی ائتلاف حاکم در پارلمان عراق، با اشاره به همه بی نظمی ها و تخلفاتی که در این مدت صورت گرفت، گفت که انتخاب دو رهبر سنی برای جایگزینی المشهدانی تصمیمی یک شبه بوده است. اولین جلسه مجلس

عدی عوض، عبدالامیر المیاحی، علی نصیف و عطوان العطوانی از جمله هماهنگ کنندگانی هستند که امروز اعلام کردند به دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد.

سران حلقه هماهنگی امروز (سه شنبه 20 دی) با حضور در دفتر حمام حمودی رئیس مجلس اسلامی عراق، درباره پیامدهای جلسه تحلیف پارلمان گفت و گو کرده و به اتفاق آرا تصمیم گیری می کنند.

انتهای پیام/


دکمه بازگشت به بالا