بین الملل

نخست‌وزیر عراق: تلاش می‌کنیم راه‌آهن نجف و بعد اتصال به کربلا را اجرایی کنیم

نخست‌وزیر عراق در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره در نقطه صفر مرزی ایران و عراق با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: این پروژه یک تکیه‌گاه مهم برای ما جهت افزایش زیرساخت‌های اقتصاد ملی کشور عراق است.

به گزارش پرتال پارسی، «محمد شیاع السودانی» با اشاره در پیش بودن راهپیمایی اربعین حسینی و  با بیان اینکه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که زوار از راه‌های زمینی و هوایی برای شرکت در این مراسم به عراق سفر می‌کنند، تصریح کرد: بخش اعظمی از زوار از جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر کرده‌اند و طبق آمار تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر از همه گذرگاه‌های مرزی مشترک دو کشور برای سفر به عراق آمده‌اند و بیش از ۷۰۰ هزار زائر نیز تاکنون از گذرگاه شلمچه وارد عراق شده‌اند.

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که ما به دنبال ایجاد یک زیربنای مناسب برای تسهیل ورود زائران به عراق در سال‌های آینده هستیم و این پروژه (راه‌آهن شلمچه – بصره) در همین راستا است، اظهار کرد: در واقع ما به دنبال این هستیم که شرایطی را فراهم کنیم که زوار بتوانند تحت هر شرایطی به عراق سفر کنند.

السودانی با بیان این‌که این پروژه یک تکیه‌گاه مهم برای افزایش زیرساخت اقتصاد ملی عراق است، تصریح کرد: این پروژه باعث افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه و استقبال از مسافران و زائران ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه از طریق پروژه راه‌آهن و ریلی است.

نخست‌ وزیر عراق: تلاش می‌کنیم راه آهن نجف و بعد اتصال به کربلا را اجرایی کنیم

وی ادامه داد: اجرای این پروژه چندین سال بود که بین دو کشور مطرح بود و بحث‌های مختلفی در دولت‌های قبل در ارتباط با آن مطرح شده بود و نهایتا در سال ۲۰۲۱ دو کشور موافقت کردند که این پروژه راه‌اندازی شود.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: در همین ارتباط شورای نخست وزیری عراق به وزارت راه و همچنین به استاندار بصره تاکید کرد که زمینه‌های لازم را برای اجرای این پروژه فراهم کنند و با شرکت اجرا کننده نیز توافق حاصل شد و ما از ایران نیز به خاطر این‌که بخشی از این مناطق تحت پوشش پروژه را مین‌زدایی کرد، تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که بحث راه‌آهن و ایجاد خط ریلی جزو مهم‌ترین بخش‌ها در زمینه اقتصادی است، تصریح کرد: ایجاد راه‌اهن امتیازاتی دارد از جمله این‌که هزینه‌ها را کمتر می‌کند و امنیت بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند.

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که اجرای خط راه‌آهن شلمچه – بصره راه را برای اجرای پروژه‌های بعدی هموار می‌کند، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم از طریق این پروژه، پروژه اتصال به نجف اشرف و بعد اتصال به کربلای معلی را اجرا کنیم.

محمد شیاع السودانی با بیان این‌که “ما براساس نگاه اقتصادی که داریم به دنبال اجرایی کردن چنین پروژه‌های استراتژیکی هستیم”، گفت: ما همچنین به دنبال اجرایی کردن پروژه بندر فاو هستیم.

نخست‌ وزیر عراق: تلاش می‌کنیم راه آهن نجف و بعد اتصال به کربلا را اجرایی کنیم

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که هرچه فعالیت‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بین کشورهای همسایه و منطقه بیشتر باشد ما شاهد افزایش بیشتر استقرار و ثبات در منطقه خواهیم بود، در ادامه تاکید کرد: روابط ایران و عراق یک روابط راهبردی است و این یک توصیف دقیقی است که برپایه مشترکات زیاد بین دو کشور بیان می‌شود.

وی همچنین با بیان این‌که اجرای چنین پروژه‌هایی در اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم تاثیرگذار است، تصریح کرد: ما به دنبال پیش بردن پروژه‌های صنعتی مرزی و حمل و نقل مشترک مرزی هستیم و به تلاش‌های خود دراین زمینه ادامه می‌دهیم.

محمد الشیاع سودانی در پایان صحبت‌های خود از تمام کسانی که در مسیر هموار کردن این پروژه‌ تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

انتهای پیام                                                                                     

گروه تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای علم و فناوری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های فناوری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای علمی، کشف‌های جدید و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی کامل از تحولات علم و فناوری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا