اقتصادی

فراموش‌کده‌ای به نام بافت فرسوده

بیش از 20 میلیون نفر در کشور در مناطق ناپایدار و ناامن زندگی می کنند که سالانه حدود 15 درصد باید سالانه حدود 15 سال تجدید شود و اگرچه هیچ آماری در این زمینه وجود ندارد ، اما کارشناسان تخمین می زنند که می تواند حتی 15 درصد باشد. همچنین اجرا نشده است.

به گزارش پرتال پارسی ، برنامه سالانه تجدید و بهبود بافت های غیرفعال در برنامه پنج ساله توسعه کشور گنجانده شده است ، اما طی 15 سال گذشته با موفقیت و احتمالاً پیشرفت نکرده است. در صورت تخریب ، هر سال باید 100000 خانه نوسازی و بهسازی شود ، اما به دور از اهداف محقق نشده است.

گام مهمی که دولت های قبلی برای دستیابی به این هدف برداشته بودند ، افزایش دوره ای تعداد تاسیسات پارچه فرسوده بود كه هم اكنون 250 میلیون سازنده حرفه ای است ، اما فقط 50 میلیون یارانه دولتی و نرخ بهره است. 9٪ و مابقی مبلغ 18٪ پرداخت می شود.

40٪ تهرانی ها در سازه های ناپایدار و فرسوده زندگی می کنند

طبق آماری که چندی پیش توسط نژاد بهرام ، عضو شورای شهر تهران ارائه شده ، 40 درصد از جمعیت تهران در مناطق ناپایدار و فرسوده و در یک محیط نسبتاً ناامن زندگی می کنند. البته وی همچنین گفت که بودجه تعمیرات پایتخت طی 3 سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است. این رقم را نباید تغییر در تعمیرات و بهبودها به دلیل افزایش هزینه های مرتبط با تورم مصالح ساختمانی دانست.

وعده ساخت 145 هزار خانه ملی در مناطق قدیمی

وزارت راه و شهرسازی قصد دارد 145000 خانه در مناطق ناكارآمد و فرسوده از جمله 100000 خانه و 45000 واحد شركت بازآفرینی شهری ایران به عنوان مجموعه دولتی احداث كند ، اما شواهد نشان می دهد این برنامه در سال گذشته ناموفق بوده و ممكن است.

کندی روند تجدید و بهبود را می توان به وضوح در تعدادی از اشیاء تقسیم شده به بافت های ناکارآمد مشاهده کرد. به گفته مدیر امور اعتباری بانک مسکن ، از ابتدای سال 1398 تا 15 آگوست سال 1399 فقط 13 هزار و 399 اشیا in در بافت فرسوده امضا شده است.

مهدی آبوری ، مدیرکل شرکت بازسازی شهر گفت: اگرچه در سال های اخیر هیچ آمار دقیقی منتشر نشده است ، اما به دلیل تغییرات و تغییر در شاخص های اقتصاد کلان و رکود بی سابقه در بازار مسکن و ساخت و ساز ، نوسازی بافت های فرسوده کند انجام شده است. .

ما در طول بازسازی شکست خوردیم

حسن محتشم ، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازندگان تهران می گوید: 10 درصد از پارچه های فرسوده 15 سال پیش باید سالانه تجدید می شد ، اما این هدف باید تا چند سال پیش به طور کامل محقق می شد. اما با گذشت سالها ، شاید 15 درصد برنامه پیشرفت نکرده است و بیش از آن مقدار حاشیه نشینی اضافه شده است. به عبارت دیگر ، ما نه تنها در زمینه بازآفرینی به جلو حرکت کرده ایم ، بلکه عقب مانده ایم.

علاوه بر این ، ترکیب تقاضای کل و نوسانات اقتصادی نوشیدنی تلخی را برای متقاضیان مسکن ایجاد کرده است. آنها برای تسکین این درد و رنج به شهرهای اقماری پناهنده شدند. طبق گزارش های میدانی ، در ماه های اخیر فروش مسکن در شهرهای اطراف تهران به سرعت در حال رشد است و احتمالاً باید انتظار افزایش حاشیه نشینی را داشته باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا