اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع ساخت مسکن، سالانه یک میلیون خانه باید ساخته شود. اخیرا وزیر راه و شهرسازی گفته است که کشور به 10 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد.

به گزارش پرتال پارسی، با توجه به اینکه سالانه حدود 700 هزار ازدواج و ساختمان های فرسوده تعمیر می شود، کارشناسان برآورد می کنند تا 10 سال آینده سالانه حداقل یک میلیون خانه ساخته شود. در طرح جامع ساخت مسکن نیز آمده است که کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکن نیاز دارد.

با این حال، در سال های اخیر، تولید یک میلیون خانه هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 در سال 1392 بود که اجازه ساخت 809000 واحد مسکونی در کشور داده شد. اما این روند در سال های اخیر کاهش یافته و در سال 1395 و سال های بعد، تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسیده است.

با این حال، سال گذشته بازار ساخت و ساز به طور قابل توجهی بهبود یافته است. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال 1400 ساخت و سازها از 1399 به 520 هزار ارتقا یافته است. او قول داد که در سال 1401 نهضت مسکن بزرگی در کشور ایجاد شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن مجرد هستند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: سالانه با احتساب امکان فارغ التحصیلی و ازدواج دانشجویان در کشور به بیش از 10 میلیون مسکن نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در نهضت مسکن ثبت نام می کنند که بیشتر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. خیلی زیاد.

به گفته قاسمی، با توجه به رونق تولید، قرار است سالانه یک میلیون خانه ساخته شود که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار واحد در دست ساخت است و تجهیزات در سال جدید به بهره برداری می رسد.

در همین راستا نمایندگان وزارت راه و شهرسازی گفتند که تا امروز حدود 40 هزار فقره تسهیلات نهضت ملی مسکن به بهره برداری رسیده است و تعدادی دیگر از تسهیلات این طرح تا خرداد ماه امسال به بهره برداری می رسد. صندوق مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا