فرهنگ و هنر

بافت تاریخی شاهدیه ثبت ملی شد

پرتال پارسی / یزد مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی بافت تاریخی شهدی خبر داد و گفت: بافت تاریخی شاهدی یکی از ساختارهای مختلف کشور است.

سید مصطفی فاطمی در گفت وگو با پرتال پارسی ، با بیان اینکه بافت تاریخی شاهدیه در فهرست آثار ملی قرار گرفت ، گفت: در تاریخ 8 فروردین سیصدمین بافت تاریخی شاهدیه در فهرست 1400 اثر ملی قرار گرفت.

وی درباره تأخیر در ثبت این بافت تاریخی و انتقال آن به سال جاری توضیح داد: با توجه به فراوانی پرونده های میراث فرهنگی و پایان سهمیه یزد در ثبت ملی آثار ، در زمینه تاریخی شهدی تجدید نظر شد و فرهنگ به عنوان یک منطقه با ارزش به ثبت رسید. امسال.

این مقام مسئول با بیان اینکه هرگونه تغییر ، ساخت و اجرای طرح شهر باید با مجوز اداره کل میراث فرهنگی انجام شود ، اظهار داشت: قبل از هرگونه ساخت و ساز در زمینه ثبت باید از اداره کل میراث فرهنگی مجوز اخذ شود. این موضوع در آینده نزدیک به مدیریت استان گزارش خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شاهدی بر ساختارهای مختلف کشور است ، گفت: “از نظر معماری منحصر به فرد بافت تاریخی ، به ویژه در ابرند آباد و خانه های خشتی و گلی ساخته شده در نتیجه آبیاری ، بی نظیر است. باغها قنات آب “ایجاد شده و مهم است.

وی در مورد باغ های شهدی نیز توضیح داد: باغ ها در پایین این برج واقع شده اند که از منظر و میراث کشاورزی منطقه محسوب می شود.

فاطمی همچنین به سایر بافتهای ارزشمند یزد برای ثبت ملی اشاره و بیان کرد: تاکنون بافتهای یزد ، میبد ، اردکان ، ابرگو ، مهریز و اسلامی در فهرست آثار ملی و مروست ، ترک ، آکدا تفت و خرابارجان در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند. فهرست آثار ملی ایران امسال.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد با اشاره به استعداد یزد در زمینه های تاریخی برای ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو ، گفت: یک سند سالانه می تواند به ثبت جهانی ارائه شود که در حال حاضر 100 مورد است. قبل از بافت تاریخی. “ما در تلاش هستیم این صنعت را در سراسر جهان به ثبت برسانیم.

شهدی یکی از شهرهایی است که در مرکز یزد و نزدیک به مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا