فرهنگ و هنر

«ماهی» هفت سین ایرانی است؟

«در پاسارگاد مردی با یک پا به عنوان ماهی است. این تصویر نمادی از خدای آب است که با نام های «خدای ماهی» و «مرد دریایی» نیز شناخته می شود. ماهی از دیرباز در شهر شوش ایران وجود داشته و خدای آب است. پاسخ این باستان شناس به سوال پرتکرار این روزها این است که آیا ماهی قرمز سفره هفت سین نوروز از کشور دیگری به ایران آمده است؟

به گزارش پرتال پارسی، درباره فلسفه نمادهای سفره هفت سین نوروز بحث ها و نظرات مختلفی وجود دارد. سیاوش آریا پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی هر ساله در آستانه اسفندماه با زیر سوال بردن آینه ها و نمادهای باستانی این حساسیت ها و دغدغه ها را مشاهده می کند و تاکید می کند که آیینه ها و آیین هایی که در اعیاد باستانی ایران به تصویر کشیده می شود بی شک عقلانی است. او با ما بود و پس از هزاران سال با کمی تغییر به ما رسید. این آینه های باستانی در یک روز ظاهر نشدند، به راحتی و به سادگی از دل مردم پاک می شوند.

ماهی از دیرباز در شهر شوش ایران وجود داشته و خدای آب است

پلازعیدی باستان شناس به ویژه در مورد نماد ماهی در ایران باستان گفت: تصویری از ماهی در ظروف مفرغی در شهداد کرمان وجود دارد که در زمان سلجوقیان تکرار می شود و ماهی هنگام حرکت روی زمین است. با حمایت از باغ وحش ها (حیوانات) و شکار و ماهیگیری، با چنین عشقی می توان جلال و مغفرت خداوند را به جا آورد و به راحتی به صید و شکار دست یافت.

وی افزود: در اواسط هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم قبل از میلاد در مهرهای استوانه ای قبل از میلاد حضرت مسیح، ماهی ها را در چند ردیف در کنار یکدیگر قرار می دادند که گویی در آب شناور بودند. ” فوک های شوش همچنین دارای یک پیکره زیبا است که در رودخانه ای با تنه های درختان فراوان شنا می کند – در سایر فوک ها، شکارچیان هنگام بازگشت از ماهیگیری، لوح را از قایق بیرون می آورند. تصویر یک ماهی. ماهی نماد ایزد رودخانه ها و مرداب ها است و در آینه های مختلف ستایش ماهی بر تخت نشسته (در زمان شوش قبل از ایلام) را روشن می کند. ماهی در آینه های مختلف به خدای عرش تقدیم می شود – در شهرهای مختلف وقتی خدا بر تخت می نشیند نقش ماهی دیده می شود و ماهی یا چند ماهی روی میز هدیه مقابل او قرار می گیرد. مهرهای حکاکی شده – نشانه آنلاین دیگری در هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح با تصویر ماهی از شوش گرفته شده است (تاریخچه آنلاین در ایران – ملک زاده بیانی، صفحات 60 و 61). ) – در آدرس دیگری به شماره 1219 یک ظرف برنزی با دایره ای در وسط وجود دارد که دور این دایره پشته ای از چهار ماهی و پنج ماهی کوچک بعدی وجود دارد که در واقع تصویر وسط خورشید است. (ص 404، گزارش علی حاکمی از فصل هشتم تحقیق و کاوش در شهداد (دشت لات)، محمود موسوی، انتشارات پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، 1385) چون لبهایشان برافراشته است. نمونه های دیگری از این ظروف وجود دارد که برخی از آنها حاوی مار و آهو هستند، مثلاً در گیرافت (کرمان) یافت شده است که نقش شیر و پرنده را نشان می دهد.

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

ظرف سنگی با نماد حیوانات و ماهی. حدود هفت هزار سال پیش. برگرفته از زرافه مکان: موزه ملی ایران

این محقق ایلامی نیز گفت: در پاسارگاد مردی با یک پا به عنوان ماهی خواهد بود. این تصویر نمادی از خدای آب است که به آن خدای ماهی و انسان دریایی نیز می گویند (مهرهای عیلام – پیرئوس، از سری کتاب های mdp 1 و 2)، نمونه ای از آن را در بین النهرین (بین النهرین) داریم. سنگ نگاره کاخ سارگون دوم و گمان می رود که آن را در پاسارگاد نگه داشته اند.

این باستان شناس در پاسخ به این سوال که آیا این ماهی از کشور دیگری به ایران آمده است، گفت: ماهی از قدیم الایام در شهر شوش ایران وجود داشته و خدای آب است. همچنین تصویر مردی در حال ماهیگیری در دو طرف سفال ایلامی را داریم. ماهی نماد باروری و شکوفایی است و همیشه بر سر سفره ناوریز بوده است. از سوی دیگر مجسمه ای برنزی از خدای ماهی متعلق به قرن 17-18 قبل از میلاد در دوران سوکل موهاها را می بینیم که از شوش گرفته شده است که یکی از برجسته ترین مجسمه های نشسته بر سر ماهی است. درباره نقش خدای ماهی (تاریخ و تمدن اسلام، یوسف مجیدزاده، مرکز انتشارات دانشگاه، ص 126، تصویر 26) هر دو در موزه لوور نگهداری می شوند. در این تصویر او چهره یک زن ثروتمند (مرد ثروتمند) را نشان می دهد و در مقابل او میزی با یک ماهی قرار دارد که نشان می دهد ماهی چقدر ارزشمند و با برکت بوده است (آنجا – رویه 193، تصویر 136). ).

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

سنگ نگاره بز دم ماهی، دوره ایلام میانه – یادگار مراسم مذهبی. مکان: موزه لوور، فرانسه

ماهی که با گناه شروع نمی شود چه ربطی به سفره هفت سین نوروز دارد؟

شهرزاد اسدی اسطوره شناس نیز به بررسی نمادگرایی ماهی در تاریخ فرهنگ ایران پرداخت. ما همچنین می بینیم که نمادی از ماهی وجود دارد.” بسیار خاص و برجسته است. ما هم می دانیم که نماد ناوریز (سفره هفت سین) آناهیتا است، اگر بخواهیم خواننده را روشن کنیم. حالا رابطه ماهی با آناهیتا چیست. اگر به تاریخ کهن نگاه کنیم، می بینیم که همه ساکنان آب کم و بیش با آناهیتا پیوند دارند، به طور کلی باید آن را با خدای آب پیوند داد. مثلاً در فرهنگ بین النهرین می بینیم که لاک پشت ها و حتی قورباغه ها که آبزی هستند نماد خدای آب هستند و در سفالینه ها می بینیم که منبع بسیار غنی دانش درباره باورهای باستانی هر چند آگاهانه هستند. فکر می کنیم در این نمادها نقوش قورباغه ها و لاک پشت ها شکل گرفته و به شکل ماهی در می آیند و باز هم می بینیم که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

وی گفت: ماهی در ابتدای سال جدید در چین عرضه می شود و ما آن را کنترل خواهیم کرد. من اینجا اعتراض می کنم و بسیاری از فرهنگ ها و ارزش های فرهنگی دنیا مختص ایران نیست. از سوی دیگر طبیعی است و بسیاری از باورها و ارزش های فرهنگی متعلق به یک کشور نیست. ماهی در بسیاری از کشورهای دیگر یافت می شود. مهم این است که آن را بیرون بیاوریم، در یک ظرف شفاف بگذاریم و همچنان باور داشته باشیم که می توانیم ماهی را در آب سبز یا در اعماق طبیعت رها کنیم و مثل رودخانه به جایی پرت کنیم. .

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

ماهی در ظروف سفالی. برگرفته از شهرهای سوخته سیستان و بلوچستان. حدود پنج هزار سال. مکان: موزه ملی ایران

این زبان شناس در پاسخ به این سوال که ماهی با گناه شروع نمی شود، ربطی به نوریز ندارد. (سفره) و گیاه با این پرداخت (قربانی) ساخته می شود و ارزش فدیه در باورهای باستانی و قدمت ماهی یکسان نیست، اما ممکن است نمادی از یکی از خدایان برجسته دوران باستان باشد. ایران را آناهیتا می گفتند. ما این را روشن می کنیم و بسیاری از چیزهای کوچکی که اکنون خوانندگان نوریز بر سر سفره هفت سین می گذارند شاید به قدمت ماهی نباشد، اما چه شد؟ گرچه می گوییم اعتقاد به ماهی و ارتباط آن با خدای آب بسیار نزدیک و باستانی است، اما اگر ماهی در آن زمان به خواننده نوریز تقدیم می شد و خیلی چیزهای دیگر که داریم، ربطی به آن ندارد. . او این فقط یک دسته از کالاهای کوچک بود، دانه هایی که آنها در گلدان گذاشتند، عرضه کردند و در واقع نمونه اولیه آن را ساختند، بنابراین آنها آزمایش کردند و بیشتر خوراکی بود. با این حال هیچ اشکالی ندارد، فرهنگ پویای آن به مرور زمان در حال تغییر است و به نظر من به سمت بلوغ پیش می رود نه پسرفت.

اسدی گفت فرهنگ ضد چینی اکنون در میان روشنفکران رواج دارد. بد نیست که دوباره در اختیار خودمان هستیم، اما باید بسیار مراقب باشیم که در این بین همه چیز را از دست ندهیم. یک سری داستان وجود دارد که در آن می خواهیم روی ماهی هایی که در اکوسیستم زندگی می کنند تمرکز کنیم. اگر این یک مورد جداگانه است. و ما نباید عمق این متن را بشکنیم. چون ما این کار را با فرهنگ خود انجام دادیم و این یک فاجعه است. به هر حال ماهی با خدای آب پیوند تنگاتنگی دارد و وجودش برای خواننده اسفند ضروری است و بسیار زیباست. اگر مردم دلسوز هستند و اکوسیستم را دوست دارند، راه حل را بدون مبارزه با آینه های قدیمی نشان دهید.

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

تاریخ هزار ساله ماهی قرمز در ایران

شاهین سپنتا، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی و محیط زیست نیز چند سال پیش طی بحثی درباره نماد غیرایرانی ماهی قرمز سفره هفت سین به بررسی تاریخچه هزار ساله ماهی قرمز در ایران پرداخت. یکی از باورهای غلط این است که ایرانی ها اطلاعات تاریخی در مورد ماهی قرمز ندارند و این گونه صد سال پیش از چین وارد ایران شده است اما تحقیقات نشان می دهد که ایرانی ها بیش از 2500 سال پیش با ماهی قرمز آشنایی داشته اند.

در بخشی از این مقاله آمده است که آثار تاریخی یافت شده در سراسر مرزهای پهناور ایران و فرهنگی که اکنون در موزه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شود، نشان می‌دهد که مردم ساکن در فلات ایران از هزاران سال پیش با گونه‌های مختلف ماهی به‌ویژه ماهی قرمز آشنا بوده‌اند.

نمونه ای از این نیاز مجسمه ماهی قرمز هخامنشی است که توسط سپنتا شرح داده شده است: این مجسمه طلایی یکی از اشیای «گنج آمودریا» برگرفته از محوطه باستانی «تخت گوباد» است. گنجینه های Oxus شامل بیش از 170 اثر باستانی هخامنشی است که اکنون در موزه بریتانیا و همچنین موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود. اشیای این گنجینه عمدتاً از طلا و نقره تشکیل شده است و قدمت آن به قرن پنجم تا چهارم قبل از میلاد می رسد. اشیاء و سکه های طلا و نقره گنج آمودریا (رود جیحون) مهم ترین دفن آثار فلزی یافت شده در دوره هخامنشی است که قدمت آن به محل چهار تختی (قباد) در سال های 1877 و 1880 میلادی می رسد.

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

این مجسمه ماهی طلایی از طلا ساخته شده است. این ماهی 24.2 سانتی متر طول و 370 گرم وزن دارد و از طلا ساخته شده است که صدف و باله های آن بسیار ظریف و به وضوح دیده می شود. این ماهی در دهانش سوراخ دارد و دارای لوله یا لوله توخالی است که به عنوان لوله عطر یا روغن استفاده می شود و با درپوش یا در و یک آویز تزئینی که به حلقه متصل است پوشانده می شود. استفاده شده. موزه بریتانیایی ماهی قرمز توسط این موزه در سال 2004 در نمایشگاه مارس و هفت دریا به نمایش گذاشته شد.

نمونه دیگر مجسمه ای نقره ای به شکل ایلامی از 600 تا 900 قبل از میلاد است که نشان می دهد ایلامی ها با «ماهی طلایی» نیز آشنایی داشته اند. ماهی در هنر عیلامی نماد آب و خدای آب و گاهی نشانه نزدیکی به آب و در هر حال با آب و دریا تداعی می شود. در مورد این مجسمه، ممکن است مربوط به Ea، یکی از خدایان سومری در بین النهرین یا بین النهرین، خدای دریاها و آب ها باشد، زیرا آب نماد خدای Aa است.

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

این مجسمه نقره ای ماهی قرمز در گالری باتا نگهداری می شود. گالری برکات که توسط فایز برکات اداره می شود و شعبه ای در مرکز میفر در مرکز لندن و شعبه دیگری در بورلی هیلز لس آنجلس دارد، متعلق به خانواده ای متشکل از پنج نسل است که هنر یهودی به نام برکات را دوست دارند. 100 سال پیش آثار تاریخی و یک گالری در اورشلیم ایجاد کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، اهمیت این مجسمه های زیبای ماهی های کوچک به دلیل اعتقاد به خدای بزرگ مدیترانه ای «آآ» است که خدای ذهن، ایزد و الهه دریاها و آب هاست. در مورد خوب و بد

نمونه های دیگری از نقش ماهی در آثار تاریخی ایران را می توان در ظروف فلزی دوران ساسانی مشاهده کرد که در آن یک یا دو ماهی به عنوان نماد حیات در آب از ریشه درخت حیات که ریشه در آب دارد محافظت می کند. . ارتباط بین نقش شیر و گاو با فلسفه نوریز نیز مهم است. نقش ماهی در دوران صفویه و پیش از قاجار هنوز و اغلب بر روی اشیا، ظروف، کتیبه ها و تالارهای کاخ ها نقش بسته است.

آیا «ماهی هفت سین» ایرانی است؟

بشقاب نقره زرندود راشی. دوران ساسانی. مکان: موزه رشت

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا