سلامت و تندرستی

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

از آنجایی که محققان چینی تولید ماهی کپور بدون استخوان را گزارش کرده اند، مردم دیگر نگران گیرکردن استخوان ماهی در غذایشان نباشند.

در یک مطالعه اخیر، دانشمندان چینی اولین ماهی کپور صلیبی بدون استخوان را پرورش دادند.

کپور – کپور. بدون سبیل و فلس های بزرگ است. بالهای پشتی پیوسته دارند و اغلب دارای مادی شدن هستند. این ماهی در آب شیرین و شیرین زندگی می کند. ماهی های کف دریا ماهی هایی هستند که در نزدیکی دریاها، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کنند. این ماهی ها ته ماسه، شن، دریاهای گل آلود و رودخانه ها را می گیرند.

آخرین مطالعه به رهبری Gui Jianfang و Chen Songlin، محققان موسسه تحقیقات شیلات Heilongjiang آکادمی شیلات و مهندسی چین، در 14 ژانویه انجام شد. محققان نوع جدیدی از اصلاح ژن را توسعه داده اند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین با گوشتی لطیف و طعم دلپذیر است، اما استخوان های بسیار کوچک آن خوردن و فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً همه اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در لبشور زندگی می کنند باید برای تولید مثل وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان های کپور بسیار بزرگ هستند، یک تیم تحقیقاتی از این موسسه در سال 2009 پروژه ای را برای انتخاب یکی از 1600 ژن مورد مطالعه که نقش مهمی در کنترل رشد بین مهره ای ایفا می کند، راه اندازی کردند.

پس از دهه ها تحقیق، محققان از تکنیک های پردازش ژن برای ایجاد جمعیت های جهش یافته از کپور استفاده کردند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری تفاوتی با کپور معمولی ندارد.

محققان می گویند که ایجاد آن گام بزرگی در جهت ارتقای کیفیت بذر کپور است و مصرف آبزیان را افزایش می دهد. آنها از زیست شناسان خواستند تا تحقیقات اساسی را ادامه دهند و صنعتی شدن را ترویج دهند تا مردم مجبور به بریدن استخوان ماهی نشوند.

محققان دانشگاه کشاورزی Hajjong همچنین در اواخر ماه گذشته در WeiChat گزارش دادند که تیمی از محققان از دانشگاه کشاورزی Hajjong یک ژن کلیدی را شناسایی کرده‌اند که باعث رشد استخوان ماهی Wuchang (نوع دیگری از کپور) در ماهیچه‌های ماهی می‌شود. آبهای جاری در حوضه رودخانه یانگ). سیم نام رایج تعدادی از ماهیان آب شیرین به ویژه ماهی های سیمی است.

پروفسور گائو زکسیا، سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه هاچجون، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو می‌گوید: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را بلعیده‌اند و استخوان‌هایشان در گلویشان گیر کرده است، بنابراین من می‌خواستم ماهی بدون استخوانی پرورش دهم که بتواند صنعت ماهی را تغییر دهد».

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را پیدا کردند و این اختراع را با نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال ژن ها را یکی یکی گرفتند و سپس از تکنیک های پردازش ژن برای آزمایش رشد و تغییرات استخوان ماهی و آزمایش 50 ژن کپور سریع الرشد استفاده کردند.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها در سال 2018 ژن موثری پیدا کردند که استخوان‌های ماهی سیمی را تا 70 درصد کاهش می‌داد، اما این ژن اصلی نبود که بتواند فرآیند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، محققان این ژن اصلی را کشف کردند و صدها گورخر آزمایش شده و فرزندان آنها ماهی های بدون استخوان بودند. گائو گفت که این ژن اساسی در همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن اصلی، محققان این ژن را به یک ماهی بدون استخوان پیوند زدند که عملکرد این ژن پایه را مجددا تایید کرد تا ببینند آیا استخوان ها می توانند دوباره رشد کنند یا خیر. تخریب ژن های اصلی در ماهی کپور Wuchang، Amur یا ماهی کپور گیاهخوار و کپور آزمایش شده است.

46

دکمه بازگشت به بالا