اقتصادی

در تولید کره خودکفا نشده ایم، مصرف کاهش یافته است

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لبنیات گفت: “ما نمی توانیم کره خود را تأمین کنیم زیرا شیر اضافی برای تولید کره از آن تولید نمی شود ، اما این خودکفایی عمدتا به دلیل کاهش مارگارین و مصرف کره به دلیل افزایش است قیمت. “مردم.

محمد فربد در مصاحبه با پرتال پارسی گفت كه طبق گزارش مرکز آمار ایران ، این كشور سالانه چیزی بیش از 8 میلیون تن شیر تولید می كند. 1.4٪ ، که پایه ای برای خودکفایی در محصولات لبنی ، از جمله کره نیست.

“در کشورهای پیشرفته ، سرانه مصرف شیر بیش از 300 کیلوگرم است ، در حالی که در ایران 70-80 کیلوگرم است و این رقم رو به کاهش است.” همچنین حداقل دستمزد ساعتی در کشورهای پیشرفته 10 دلار ، در ایران حداقل دستمزد ساعتی حدود 1 دلار است و از طرف دیگر قیمت شیر ​​خام در کشور نزدیک به استانداردهای جهانی است. در این حالت روشن است که قدرت خرید کالاهایی که مشمول یارانه دولت نیستند کاهش می یابد.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی افزود: پیش از این کشور با مصرف 500 گرم در هر 80 میلیون نفر ، سالانه حدود 40 هزار تن کره وارد می کرد. در کشورهای پیشرفته ، سرانه مصرف کره حداقل 3 تا 6 است. این بدان معناست که ما از مصرف سرانه چربی در دنیا فاصله زیادی داریم.

مارگارین جایگزین چربی حیوانات می شود

وی گفت: “آنها می گویند کره خود را تأمین خواهیم کرد ، اما این ادعای نادرستی است.” و این واقعیت که مارگارین روی میزهای مردم می افتد.

فربد تصریح کرد: واردات روغن نباتی 4200 تومان است و روغن نباتی مبنای تولید مارگارین است که با نام مستعار روغن نباتی نشان داده می شود. اما چربی حیوانی مجاز است با نصف ارز وارد شود. بنابراین ، به دلیل نرخ بالای ارز ، واردات کره از حیوانات توجیه اقتصادی ندارد و مارگارین به دلیل قیمت مناسب جایگزین مناسبی برای چربی حیوانات است. چربی حیوانات خانگی بالاتر از مارگارین است.

وی افزود: هرچه سرانه مصرف لبنیات کاهش یابد ، مقدار شیر مازاد به سمت افزایش تعداد کارخانه های تولید شیر خشک هدایت می شود. این کارخانه ها شیرخشک و خامه تولید می کنند و به دلیل شرایط سخت نگهداری خامه ، به کره یا چربی حیوانی تبدیل می شوند.

جهاد كشاورزی ، عضو هیئت مدیره انجمن لبنیات ، اظهار داشت كه مسئولان باید توجه بیشتری به این موارد داشته باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا