در دنیای مدرن امروزی که رسانه ها نقش بسیار مهمی در زندگی افراد دارند قرارداد تولید محتوا یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیاز هایی است که در رسانه ها به چشم میخورد. در واقع افراد به تولید محتوا نیاز دارند تا با یکدیگر ارتباط بگیرند، بهتر کار کنند و به نیاز های خود و دیگران پاسخ دهند. تولید محتوا اشکال مختلفی دارد. گاهی برای اینستاگرام و گاهی نیز برای سایت های خود نیاز به تولید محتوا داریم.
محتوا چیست؟
محتوا هر چیزی است که می بینیم، می شنویم و یا آن را می خوانیم. محتوا انواع مختلفی دارد. ممکن است محتوا دیجیتال باشد مانند عکس هایی که در شبکه های اجتماعی می بینیم و یا غیر دیجیتال باشد مانند بیلبورد ها و تابلوهایی که در سطح شهر وجود دارند. محتوا بخش مهمی در ایجاد ارتباط مردم با یکدیگر و نیز کسب و کارهای گوناگون است. به همین دلیل همواره شاهد پیشرفت قرارداد های تولید محتوا هستیم.
محتوا به افراد کمک می کند تا به مطالب و اطلاعاتی که نیاز دارند طبق نیازشان بتوانند دریافت کنند. برای مثال محتواهایی که در اختیار کودک قرار می گیرند متناسب با سن آن ها و نیاز های آن هاست همچنین محتوایی که به دست یک کارجو می رسد متناسب با نیاز های او است.
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا که امروزه به عنوان یک حرفه و شغل مهم در بازار کار وجود دارد به معنی ساختن محتوا است یعنی ایجاد اطلاعاتی که از طریق آن می توان اطلاعات و مطالب را از طریق فضای مجازی در اختیار کاربران قرار داد. تمامی سازمان ها و کسب و کار ها برای نشان دادن کسب و کار خود و زمینه کاری خود نیاز به تولید مجتوا دارند که به این امر در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ می گویند.
اگر نمیدانید چگونه تولید محتوا را شروع کنید؟ پیشنهاد میشود وبلاگ هادی عظیمی را مطالعه کنید.
نیروی تولید محتوا با توجه نیاز کارفرمای خود سعی در ساختن محتوا برای کسب و کار با استفاده از ابزار مختلف می کند تا بتواند بهترین بازخورد را از کاربران و کارفرما داشته باشد. این به طور دقیق همان بازاریابی محتوایی است که انجام می شود.
محتوا بسته به درون مایه آن ها انواع مختلفی دارد از جمله متنی، ویدیویی، آموزشی، اطلاع دهندگی، تصویری و … و پس از تولید این محتوا از طریق سایت ها و یا پیج های اینستاگرامی به اشتراک گذاشته می شوند.
همکاری افراد در کار تولید محتوا به صورت های مختلفی انجام می شود که انعقاد قرارداد تولید محتوا یکی از همین صورت ها است.
قرار داد تولید محتوا پروژه ای
در کار تولید محتوا عموما کار ها به صورت موردی انجام می شوند به این معنی که شخص کار را انجام داده و پس از پایان پروژه به کارفرما تحویل می دهد. در واقع یعنی یک شخص بدون آنکه به استخدام شرکتی در بیاید می تواند کار تولید محتوا برای صنایع و کسب و کار ها انجام دهد و آن ها را به کارفرما تحویل دهد.
از آن جا که امروزه تولید محتوا با تبلیغات بسیار رابطه مهمی دارند بنابراین انجام کار تولید محتوا به صورت پروژه ای برای هر دو طرف بسیار مناسب است زیرا کارفرما می تواند از مهارت ها و تجربیات افراد متفاوتی بهره ببرد و دیگر محدودیت قرار داد های تولید محتوا را ندارد و در طرف مقابل نیز کارشناس محتوا تعهدات استخدامی در برابر کارفرما ندارد. در این قرار داد تولید محتوا نیاز به خلاقیت و مهارت زیادی است تا کارفرما در در اختیار قرار دادن موارد به افراد از ایده های جدید بهره بگیرد.
موارد مهم در قرارداد تولید محتوا پروژه ای
هر قرار داد مفاد یکسانی مانند مشخصات طرفین، مدت قرار داد، مبلغ و شرایط عمومی دارد. در قرار داد تولید محتوا پروژه ای موارد زیر نیز در نظر گرفته می شوند. در قرارداد تولید محتوا به زبان انگلیسی نیز نکاتی وجود دارد که باید در صفحه سفارش تولید محتوا انگلیسی آنها را بخوانید.
طرفین قرار داد: این ماده افرادی که تعهداتی بر عهده دارند را معرفی می کند.
مدت قرار داد: مدت قرار داد به معنی سقف زمانی است که طرفین با هم همکاری انجام می دهند و پس از آن این قرار داد ارزشی ندارد.
موضوع قرار داد: این مورد هدف طرفین را مشخص می کند که قرار است در چه موضوعی با هم همکاری داشته باشند.
مبلغ قرار داد: دستمزدی است که برای شخص کارشناس محتوا و تولید کننده محتوا در نظر گرفته می شود.
تعهدات طرفین: این ماده همواره در قرار داد ها به خصوص قرار داد های پروژه ای بسیار مهم است.
زیرا در قرار داد های پروژه ای تعهدی برای شخص در نظر گرفته می شود که بنابر این تعهدات کار انجام می شود.
فسخ: شرایطی که باعث می شود یک قرار داد فسخ شود و ارزش قانونی خود را از دست بدهد.
فورس ماژور: این بند از قرار داد تولید محتوا به این صورت است که شرایط فسخ قرار داد در صورت اتفاقات از پیش تعیین نشده مانند مرگ، سیل، زلزله و … به چه صورت است و هر کدام از طرفین چه عملی باید انجام دهند.
تعهدات طرفین در قرار داد تولید محتوا به چه قسمت هایی تقسیم می شود؟
قرار داد تولید محتوا تعهداتی دارد که این تعهدات برای کارشناس محتوا و کارفرما می باشد.
کارفرما: در تعهدات کارفرما، کارفرما وظیفه دارد که طبق شرایط تعیین شده حقوق و مزایای کارشناس محتوا را پرداخت کند و در صورت وجود تعهدات دیگر به آنها عمل کند.
کارشناس محتوا: از مهم ترین تعهدات کارشناس محتوا این است که اطلاعات کارفرما را نباید افشا کند. از پروژه های مشابه کپی برداری نکند، اصول سئو و محتوا را رعایت کند، سعی در ایجاد خلاقیت در تولید محتوا داشته باشد، استاندارد های حرفه ای را رعایت کند، از اصول سئو و بهینه سازی برای تولید محتوای مناشب که بازدید بالایی دارد استفاده کند.
همچنین برای آشنایی با شغل تولید محتوا بهتر است مقاله کارشناس تولید محتوا کیست؟ را بخوانید.
طرفین در قرارداد تولید محتوا پروژه ای می توانند بندهای دیگری را نیز به قرار داد اضافه کنند از جمله تعهد به عدم رقابت را در متن قرار داد خود درج نمایند. به این معنا که نیروی کارشناس محتوا نمی تواند در مدت زمان قرار داد با شرکت با کسب و کارهای دیگر نیز همکاری کند. این امر مخصوصا در قرار داد تولید محتوای استخدامی بسیار مورد توجه قرار می گیرد زیرا به نسبت قرار داد تولید محتوا پروژه ای کارشناس محتوا باید مدت زمان بیشتری در یک کسب و کار همکاری کند.
انواع قرار داد سفارش تولید محتوا
کارشناس تولید محتوا قرار داد های متفاوتی دارد که در این جا ما به شما آن ها را معرفی می کنیم.
قرار داد تولید محتوا آموزشی، تولید محتوای اینستاگرامی، تولید محتوای ویدیویی، تولید محتوا برای سایت ها، تولید محتوا پروژه ای، تولید محتوا استخدامی. سفارش تولید محتوا خود را در سایت مجموعه دیجیتال مارکتینگ هادی عظیمی ثبت کنید و از خدمات ویژه آن بهرمند شوید.
کلام آخر هادی عظیمی
در متن بالا سعی شد تعریفی از تولید محتوا و اصول تولید محتوا آورده شود و با انواع تولید محتوا که برای کسب و کار ها استفاده می شود آشنا شدیم. قرار داد های تولید محتوا انواع گوناگونی دارند که می توانیم به تولید محتوای آموزشی، اینستاگرامی و … اشاره کنیم.