عمومیکسب و کار ویژه

نحوه جا زدن بلبرینگ چرخ جلو پراید

بلبرینگ چرخ چیست؟

آموزش تعویض بلبرینگ چرخ : کار اصلی بلبرینگ جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به همدیگر می باشد و سطحی که دو جسم با هم در تماس هستند را کم می کند و در حاصل استحکاک بین دو سطح را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد.

عملکرد بلبرینگ چرخ چگونه است؟

یکی از قطعات مهم سیستم چرخ خودروها، بلبرینگ است که وظیفه دارد حرکت چرخشی تایر را تسهیل ببخشد. بلبرینگ skf چرخ می‌تواند اصطکاک بین تایر و رینگ را به شکل قابل توجهی کاهش دهد تا در زمان حرکت خودرو، چرخ‌ها دچار لرزش نشوند. همچنین بلبرینگ چرخ قادر است مقدار قابل توجهی از فشار وارد شده به رینگ خودرو را جذب کند تا حرکت چرخ سریع‌تر صورت بگیرد و خودرو از نظر هندلینگ بهبود پیدا کند. از همین رو زمانی که بلبرینگ‌های چرخ‌های خودرو دچار ایرادات ساختاری می‌شوند، هندلینگ و قدرت کنترل خودرو کاهش پیدا می‌کند و معمولا چرخ‌ها شروع به لرزش می‌کنند.

عواقب خرابی بلبرینگ چرخ

آسیب‌دیدگی بلبرینگ می‌تواند آغازی برای خسارات پرهزینه باشد. اولین آثار خرابی بلبرینگ در مصرف سوخت دیده می‌شود، زمانی که بلبرینگ چرخ دچار ایراد می‌شود، اصکاک بین تایر و رینگ به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب می‌گردد که مصرف سوخت خودرو تا 20 درصد از حد استاندارد افزایش پیدا کند. همچنین خرابی بلبرینگ باعث آسیب رسیدن به تایر می‌شود؛ از همین رو بهتر است هر چه سریع‌تر بلبرینگ آسیب دیده را تعویض کرد.

امروز در توتام می خوام بهتون بگم چطوری بلبرینگ چرخ ماشینت رو عوض کنی ، اگر آدمی هستی که دست به آچاری و از چرخ های ماشین صدای زوزه میاد، تا آخر این آموزش همراه ما باشید.

چطور باید متوجه بشم که وقت عوض کردن بلبرینگ چرخ شده؟

وقتی که چرخ های ماشین شروع کرد به لق زدن کرد، صدای تکان خوردن ساچمه های بلبرینگ شنیدی دیگه باید بلبرینگ ها تعویض بشن. با ما قدم به قدم مراحل زیر را انجام بده:

پیچ های چرخ و مهره وسط پلوس به ترتیب با شماره 14 و 30 باز کنید. زیر ماشین جک سوسماری بگذارید و بفرستش بالا. بعد با بکس 17 و آچار 17 دو پیچ بالای سگدست رو باز کنید، بعدش با بکس 17 مهره سیبک فرمان رو هم باز کنید، با چکش به بغل بازویی سگدست ضربه بزنید تا سیبک فرمان آزاد بشه. با بکس 12 پیچ کالیبر لنت رو باز کنید و جای لنت رو هم خارج کنید.

اگر سنسور ای بی اس چرخ جلو دارد، با بکس 10 باز کنید. بعد با بکس 14 پیچ و مهره طبق رو هم باز کنید، حالا دیگه سگدست آزاد شد، به پشت سگدست نگاه کنید اگر خار داشت بلبرینگ چرخ ماشین شما یک تیکه است و تراشکار باید با سنگ فرز بلبرینگ رو جدا کند.

حالا اگر خار نداشت کار خودته؛ با بکس 30 و چکش از پشت به بلبرینگ ضربه بزن تا بیرون بپره. با پیچ گوشتی دو سو و چکش کنس بلبرینگ رو خارج کنید و به همان روش مجدد جا بزنید. بلبرینگ حسابی به گریس آغشته کنید، بعد کاسه نمد چرخ جلو رو جا بزنید. برای جمع کردن بقیه اجزا، تمام این مراحل رو از آخر به اول انجام بدید.

نکته ای که در این بخش حایز اهمیت است آویز کردن کالیپر است. کالیپر باید با یک سیم به فنر لول و کمک فنر آویز شود. در صورتی که آن را آزاد بگذارید وزن کالیپر بر روی لوله روغن ترمز افتاده و باعث آسیب دیدن آن می شود.

در مرحله بعدی باید اتصال بدنه به همراه سنسور ABS باز شود. زیر کمک دارای یک مهره سیبک است که آن نیز باید باز شود.

نوبت به باز کردن طبق از سیبک می رسد. این کار را با اهرم کردن تالیور انجام دهید. در این خصوص، ابزارهای مناسبی ساخته شده است.

سگ­دست و کمک فنر به وسیله یک پیچ به هم متصل شده اند. این پیچ را با آچار باز کرده و با ضربه زدن بر روی سگ­دست آن را جدا کنید. باز کردن دو پیچ دیسک چرخ به سبک تر شدن نیز کمک می کند.

در این مرحله باید بلبرینگ معیوب برداشته شود. این کار در نسل های مختلف بلبرینگ متفاوت است. بلبرینگ های نسل صفر که معمولا در چرخ جلوی پیکان و عقب پراید استفاده می شوند به وسیله چکش جدا می شوند در صورتی که در بلبرینگ های نسل یک که در چرخ پژو استفاده می شود باید به وسیله دستگاه پرس جدا شود.

در صورتی که بلبرینگ از هم جدا شده می توانید از یک پیچگوشتی برای برداشتن تیکه های آن استفاده کنید.

بلبرینگ نو را در درمحل آن قرار داده و برای جا زدن آن از دستگاه پرس کمک بگیرید. این کار را می توان با کمک تراشکار انجام داد.

نکته 1: توجه داشته باشید بلبرینگ نو را قبل از جا انداختن، از نظر ظاهری بررسی کنید. بلبرینگ نو نباید از نظر ظاهری و درپوش ها دچار فرورفتگی یا لهیدگی باشد. همچنین نباید در چرخش بلبرینگ خللی وجود داشته باشد. بررسی کنید که بلبرینگ هم در ظاهر و هم هوزینگ تمیز باشد وگرنه ممکن است دچار عدم قراگیری صحیح گردد.

نکته 2: قبل از جا انداختن بلبرینگ نو، درون محفظه را به خوبی با اسپری WD40 آغشته کنید. این اسپری هم روان کننده و هم ضدزنگ است و به قرارگیری درست بلبرینگ کمک می کند.

نکته 3: بلرینگ های نسل صفر و یک بدون گریس اولیه هستند. این نوع بلبرینگ ها باید به صورت دستی به گریس آغشته شوند. توجه داشته باشید که از گریس مناسب و استاندارد برای گریس کاری این نوع بلبرینگ­ها استفاده شود. این نوع بلبرینگ یا تیپر یک ردیفه بوده و در چرخ های پراید استفاده می شود. بلبرینگ های نسل 2، 3 و 4 دارای گریس داخلی بوده و نیاز به گریس کاری ندارند.

نکته 4: برای نصب بلبرینگ های تیپر یک ردیفه پراید هرگز نباید از چکش و قلم استفاده کرد. راه مناسب انجام این کار استفاده از دستگاه پرس برای جدا کردن و نصب کردن بلبرینگ کهنه و نو می باشد. جهت انجام این کار از بوش مناسب برای عملیات پرس استفاده می شود.

نکته 5: قبل از جا انداختن بلبرینگ داخل محفظه، باید کروی بودن فضای داخلی محفظه را چک کنید. این کار با چشم ممکن نیست و باید از پرگار مناسب جهت این کار استفاده شود.

برای مونتاژ کردن و جا انداختن چرخ، مراحل بالا را به صورت معکوس انجام دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا