سلامت و تندرستی

فعالیت بدنی بر مبتلایان به افسردگی تاثیر دوگانه دارد

پرتال پارسی / خراسان رضوی به گفته محققان ، ورزش علائم افسردگی را کاهش می دهد و توانایی مغز را برای تغییر افزایش می دهد.

به گزارش Neuroscience News ، فعالیت بدنی برای مغز مفید است و توانایی تغییر و سازگاری آن را افزایش می دهد. اثرات دو فایده ای فعالیت بدنی بر افسردگی با تحقیقات انجام شده در کلینیک دانشگاه روانپزشکی و روان درمانی در دانشگاه روهر در بوخوم آلمان (RUB) تأیید شد. فعالیت بدنی نه تنها علائم افسردگی را کاهش می دهد ، بلکه توانایی مغز را برای سازگاری و ایجاد تغییرات لازم در فرایند یادگیری افزایش می دهد.

دکتر کارین روزنکرانز ، دانشیار و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: “نتایج نشان می دهد که موارد ساده مانند فعالیت بدنی برای درمان و جلوگیری از بیماری هایی مانند افسردگی چقدر مهم است.”

برنامه تمرینی محرک و حمایتی است

افراد مبتلا به افسردگی اغلب منزوی و از نظر جسمی غیر فعال هستند. برای آزمایش اثرات فعالیت بدنی ، تیم تحقیقاتی کارین روزنکرانز 41 فرد تحت درمان در بیمارستان را انتخاب کردند. شرکت کنندگان هر کدام به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه یک برنامه تمرینی سه هفته ای را تکمیل کردند و گروه دیگر در یک برنامه کنترل بدون ورزش فیزیکی شرکت کردند.

این برنامه که توسط گروه علوم ورزشی در دانشگاه بلفلد در آلمان ، به رهبری پروفسور توماس شوک تهیه شد ، متنوع بود و شامل عناصر جالبی بود که به شکل مسابقات یا آزمون ها انجام نمی شد ، اما نیاز به کار گروهی داشت. به

کارین روزنکرانتز توضیح می دهد: “این امر انگیزه و انسجام اجتماعی را افزایش می دهد و همچنین ترس از مشکلات و تجربیات منفی فعالیت بدنی مانند” کلاس های تربیت بدنی در مدرسه “را از بین می برد.

تیم مطالعه شدت علائم افسردگی قبل و بعد از برنامه ، مانند از دست دادن انگیزه و علاقه ، فقدان انگیزه و احساسات منفی را مشخص کرد. توانایی تغییر مغز را نوروپلاستیک می نامند (اصطلاحی که به انعطاف پذیری سیناپسی و غیر سیناپسی و تغییرات در مسیرها و سیناپس های عصبی به دلیل تغییر رفتار ، محیط و فرآیندهای عصبی مانند آسیب فیزیکی اشاره دارد. همچنین می تواند اندازه گیری و تشخیص آن توسط تحریک مغناطیسی خارج جمجمه ای انجام می شود.

کارین روزنکرانز می گوید: “توانایی تغییر برای همه فرایندهای یادگیری و سازگاری در مغز مهم است.”

با افزایش توانایی تغییر ، علائم کاهش می یابد

نتایج نشان می دهد که توانایی مغز برای تغییر در افراد افسرده کمتر از افراد سالم است. پس از یک برنامه فعالیت بدنی ، توانایی تغییر در سطح افراد سالم افزایش یافت و علائم افسردگی در گروه کاهش یافت.

روزنکرانز می گوید: “هرچه توانایی تغییر بیشتر باشد ، علائم بالینی آن آشکارتر است.” “این تغییرات در گروه کنترل چندان مشهود نبود.”

وی افزود: این نتایج نشان می دهد که فعالیت بدنی بر علائم افسردگی و توانایی مغز برای تغییر تأثیر می گذارد. بر اساس این داده ها ، نمی توانیم بگوییم علائم چگونه تغییر می کند و مغز چگونه تغییر می کند ، اما مشخص شده است که فعالیت بدنی برای مغز مفید است و ارتباطات عصبی ایجاد می کند. شکی نیست که فعالیت بدنی در اینجا نیز نقش مهمی ایفا می کند.

این مطالعه در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا