جامعه و خانوادهکسب و کار ویژه

برگه طلاق نامه چیست

همانطور که برای ازدواج، سند مجزایی صادر می‌شود، این امکان وجود دارد که در خصوص طلاق نیز سندی تنظیم شده و در اختیار زوجین قرار گیرد. روابط زوجیت می‌تواند از طریق طلاق به پایان رسد و طلاق گرفتن زن و شوهر در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی داشته است. برگه طلاق نامه زمانی صادر می‌شود که زوجین تمامی فرآیند مربوط به طلاق را انجام داده و اقدام به ثبت طلاق در محضر کرده باشند. در این صورت با ارائه مدارک مورد نیاز به دفترخانه، صیغه طلاق جاری شده و بعد از گذشت چند روز، تنظیم سند طلاق انجام می‌شود.

به صرف مراجعه زن و شوهر به دفترخانه بدون آن که مراحل قانونی طلاق از جمله مراجعه به دادگاه و دریاقت گواهی عدم امکان سازش، انجام شده باشد، امکان صدور طلاق نامه وجود ندارد. تنظیم سند طلاق بدون حکم دادگاه، غیر قانونی است و برای این عمل در قانون تعیین مجازات در نظر گرفته می‌شود. در برگه طلاق نامه، اطلاعات زن و شوهر درج شده و در نهایت صدور این سند نشان دهنده آن است که زوجین از یکدیگر جدا شده اند. طلاق نامه به عنوان سند رسمی است که در دفترخانه تنظیم شده که البته لازمه صدور چنین اسنادی، آن است که تشریفات قانونی طلاق، رعایت شده باشد.

دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با برگه طلاق نامه

برگه طلاق نامه که در واقع همان سند طلاق است، در بر گیرنده اطلاعات و مشخصات مورد نیاز در طلاق می‌باشد. در این سند جزئیات مختلفی مانند مشخصات مجوز دادگاه، مشخصات طلاق دهنده و طلاق داده شده، تاریخ طلاق و نوع طلاق و مواردی از این قبیل، نوشته می‌شود. در متن مقاله در مورد نحوه صدور برگه طلاق نامه و مقدماتی که باید برای دریافت این برگه انجام داد، توضیحاتی ارائه شد اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید. جهت دریافت خدمات حقوقی و مشاور حقوقی رایگان در تهران وکیل با کارشناسان ما در تماس باشید.

اثبات جدا شدن زن و شوهر و از بین رفتن رابطه زوجیت با ارائه سند طلاق، انجام می‌شود. البته که در همان زمان ثبت طلاق، طلاق نامه صادر نمی‌شود و ابتدا باید طلاق در شناسنامه زوجین درج شده و مهر طلاق در آن به ثبت برسد. سپس بعد از گذشت چند روز، سند طلاق صادر می‌شود. حال در رابطه با این که برگه طلاق نامه چیست و چگونه می‌توان این سند را دریافت نمود، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوعات بپردازیم. البته که شما همین الان می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی با با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور طلاق، اقدامات لازم را انجام دهید.

درباره برگه طلاق نامه

قواعد مربوطه به طلاق در مقایسه با سالیان گذشته بسیار دگرگون شده است. دلیل عمده تغییرات در این زمینه، آن است که آمار طلاق در جامعه ما بسیار بالا بوده است و همین موضوع دلیلی شده است تا قوانین و تشریفات طلاق نیز تغییراتی داشته باشد. در واقع به صرف آن که خطبه طلاق بین زوجین خوانده شده و در نهایت بتوانند از یکدیگر جدا شوند، طبق قوانین طلاق چنین امری امکان پذیر نیست.

جاری شدن خطبه عقد، مربوط به زمانی است که کلیه مراحل طلاق به طور کامل توسط زن و شوهر انجام شده و مراحل پایانی طلاق در دفترخانه در حال انجام است. مجوز قانونی دادگاه به منظور ثبت طلاق در دفترخانه و صدور برگه طلاق، بسیار حائز اهمیت است. دادگاه تا زمانی که گواهی عدم امکان سازش را صادر نکند، امکان تنظیم برگه طلاق نامه در محضر نیست. پس از آن که دادگاه تشخیص داد که امکان سازش بین زن و شوهر وجود ندارد، اقدام به صدور حکم طلاق می‌نماید. حال با صادر شدن این حکم، امکان صدور گواهی عدم امکان سازش برای زوجین وجود دارد.

برگه طلاق نامه، در واقع سندی است که از طرف دفترخانه صادر می‌شود. این برگه نشان دهنده ثبت واقعه طلاق و جدا شدن زن و مرد است که همانند سند نکاحیه از اعتبار قانونی برخوردار است. صدور این سند و ثبت طلاق در شناسنامه می‌تواند از وقوع فریب و تدلیس در ازدواج مجدد زوجین تاثیرگذار باشد. در هر صورت طلاق نامه، به این راحتی‌ها تنظیم و صادر نمی‌شود و برای صدور آن لازم است که مراحل و فرآیند کلی انجام شود. با ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق و اجرای قواعد شرعی و قانونی جاری شدن صیغه طلاق، در نهایت سند طلاق تنظیم می‌گردد.

برگه طلاق نامه چیست؟

در بخش قبل، نگاه کلی به طلاق نامه داشتیم اما در این قسمت قصد داریم که توضیحات بیشتری در مورد سند طلاق ارائه کنیم. آثار شرعی و قانونی برای طلاق وجود دارد که در این صورت بعد از واقعه طلاق رابطه زوجیت بین طرفین از بین خواهد رفت. با اتمام مدت عده طلاق و مواردی مانند عدم لزوم شوهر به پرداخت نفقه زوجه، به طور کامل رابطه زن و شوهری از بین می‌رود. مجرد و یا متاهل بودن افراد می‌تواند در برخورداری از حقوق اجتماعی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. در هر صورت زن و شوهری که پروسه طلاق را طی می‌کنند و در نهایت دادگاه مجوز جدایی آن‌ها را صادر می‌نماید، می‌توانند در مهلتی که قانون تعیین کرده است، اقدام به ثبت طلاق کنند.

ثبت طلاق در دفترخانه نیز مراحل مختلفی دارد و لازم است که مدارک خواسته شده نیز از قبل تهیه شده و در زمان مراجعه به دفترخانه، تحویل محضردار شود. با ارائه چنین مدارکی و ثبت طلاق در شناسنامه، طلاق نامه صادر می‌شود. برگه طلاق نامه در واقع همان سند طلاق است که دفترخانه به درخواست زوجین آن را صادر می‌کند. دفترخانه بعد از ثبت طلاق، مشخصات زوجین و سایر اطلاعات لازم را در برگه طلاق نامه عنوان نموده و سپس فرم طلاق را در اختیار زوجین قرار می‌دهد. در واقع بعد از گذشت چند روز از ثبت طلاق، زوجین می‌توانند به دفترخانه برای دریافت سند طلاق خود اقدام کنند.

بنابراین در پاسخ به ایت سوال که برگه طلاق نامه چیست، باید گفت که برگه طلاق نامه، همان سند طلاق است که در برگیرنده اطلاعات مختلفی مانند مشخصات زوجین، نوع طلاق ثبت شده و شرح طلاق و غیره می‌باشد. برگه طلاق نامه بنا به خواسته زوجین صادر می‌شود. در واقع زمانی که روال طلاق انجام شده و دادگاه نیز حکم طلاق را صادر می‌کند، با مراجعه زوجین به محضر و ثبت آن، سند طلاق تنظیم و صدور آن انجام می‌شود.

دریافت برگه طلاق نامه در قانون الزامی نیست اما به جهت آن که ثبت واقعه طلاق باید انجام شود می‌توان گفت که تنظیم و صدور سند طلاق نیز به تبع آن، جنبه الزام آور پیدا می‌کند. در قانون ایران، صراحتا به این موضوع اشاره نشده است که زن و شوهر حتما باید برای دریافت طلاق نامه اقدام کنند اما به دلیل آن که قانونگذار تاکید به ثبت طلاق کرده است، در این صورت می‌توان گفت که صدور طلاق نامه نیز جنبه اجباری دارد. لزوم دریافت برگه طلاق نامه، در خصوص کارایی آن در موارد مختلف مانند تعویض شناسنامه مطرح می‌شود.

زوجینی که تمام مراحل طلاق را انجام داده‌اند و حتی در این زمینه، حکم طلاق نیز صادر شده اما برای ثبت آن در محضر اقدام نمی‌کنند، طبق قانون مجرم هستند. در این صورت شوهر باید در مهلت سه ماهه بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش و مهلت شش ماهه بعد از صدور حکم فرجام خواهی دیوان عالی کشور، باید جهت ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه داشته باشد. زن و شوهری که ثبت طلاق را در دفترخانه انجام داده‌اند، می‌توانند بعد از چند روز از ثبت طلاق برای دریافت سند طلاق یا برگه نامه طلاق، اقدام نمایند.

نحوه صدور برگه نامه طلاق

طلاق گرفتن زوجین بر روی برگه ای تحت عنوان برگه نامه طلاق انجام شده و به نحوی کلیه جزئیات طلاق در سند نامه طلاق نوشته می‌شود. حال در این زمینه ممکن است سوالی مطرح شود که نحوه صدور سند طلاق به شکلی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که صدور برگه نامه طلاق با مراجعه به دفترخانه، انجام می‌شود. زمانی که زن و شوهر به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند و با پرداخت نمودن هزینه صدور سند، می‌توان اقدام به دریافت برگه نامه طلاق نمود.

از لحاظ قانونی، برگه نامه طلاق دارای اعتبار قانونی است و لازم است که در زمان تعویض شناسنامه و یا صدور شناسنامه المثنی نیز در صورتی که فرد متقاضی از همسر خود نیز طلاق گرفته باشد، اقدام به ارائه برگه نامه طلاق کند. معمولا سند طلاق به زنان داده می‌شود و در صورتی که شوهر تقاضا کند نیز این سند به او ارائه خواهد شد. زن و شوهر در زمان ثبت طلاق می‌توانند به محضردار بگویند که تنظیم سند طلاق را در دو برگه جدا انجام دهد و در زمان تحویل به هر دو طرف نیز امکان ارائه آن وجود داشته باشد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا