اقتصادی

آمار دانشجویان مهارت‌آموز در نیمه نخست سال

مطابق آمارها طی ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ بیش از ۲۲ هزار و ۸۵۰ نفر از دانشجویان موفق به گذراندن دوره‌های آموزش مهارتی شدند.

به گزارش پرتال پارسی، با توجه به چالش‌های پیش رو در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان و لزوم تحرک بخشی به بازار کار، ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی و افزایش مهارت‌های شغلی بیش از پیش احساس می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، فقدان مهارت‌های فردی، عدم ارائه آموزش مهارتی به دانشجویان درحین تحصیل و بی توجهی به کسب مهارت‌های شغلی از جمله علل بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان به شمار می‌رود.

در حال حاضر ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی، همگام با استانداردهای ملی و بین‌المللی در کنار رسالت تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر از جمله وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به شمار می‌رود.

بر اساس آمارها در شش ماهه نخست امسال، ۲۲ هزار و ۸۵۶ نفر از دانشجویان، دوره‌های آموزش مهارتی را گذراندند که ۱۳ هزار و ۶۴۲ نفر از آنها مرد و ۹۲۱۴ نفر زن هستند.۶۰ درصد دانشجویان مهارت‌آموز را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

آمار دانشجویان مهارت‌آموز در نیمه نخست سال

طی این مدت طرح کارآموزی و کارورزی دانشجویان برای بیش از ۱۴۴۰ نفر به اجرا درآمده است که سهم دانشگاه‌های آزاد اسلامی ۳۶ درصد،‌دانشگاه‌های دولتی ۲۵ درصد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی ۱۶ درصد، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ۸ درصد، دانشگاه‌های پیام نور ۸ درصد، دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی ۷ درصد و دانشگاه‌های فرهنگیان ۴ درصد بوده است.

در راستای اجرای برنامه آموزش مهارتی به دانشجویان و توسعه تعاملات با شرکای اجتماعی، تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده است.

فرایند اجرای آموزش در مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی شامل نیازسنجی، خدمات مهارت‌آموزی و خدمات مشاوره شغلی و آموزشی است. مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی با هدف توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی برپایه سه فرآیند اصلی نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت‌آموزی موردنیاز بازار کار به دانشجویان با تکیه با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد شده است.

به گزارش پرتال پارسی،‌ طی سالهای اخیر به دلیل اشباع بازار اشتغال برای تحصیلکردگان دانشگاهی، لزوم فراگیری یک مهارت برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود،‌ به همین منظور در راستای توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تجربه و تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما اطلاعات موثق و تحلیل‌های قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی خود بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا