نقش اینستاگرام در بهبود SEO و رتبه‌بندی وب‌سایت

در پاسخ به سوال آیا فعالیت در اینستاگرام بر سئو سایت تاثیر دارد؟ پاسخ کاملا مثبت است. اما چگونه این شبکه اجتماعی موجب بهبود جایگاه سایت شما در نتایج جستجو می شود را در این مقاله توضیح می دهیم. اگرچه در گذشته مدیران و متخصصین گوگل ، اعتقاد داشتند که شبکه های اجتماعی مستقیما در رتبه سایت تاثیری ندارند ، اما در حداقل یک سال اخیر با بروزرسانی هایی که در الگوریتم های رتبه بندی انجام شده ، نقش اینستاگرام و سایر رسانه های اجتماعی مجازی پرکاربر ، در سئو غیرقابل انکار است. از طرفی استفاده از تمامی روش ها و ابزارها برای ارتقا رتبه سایت به خصوص زمانی که رقبای زیادی دارد ، ضروری میباشد و چه ابزاری بهتر از اینستاگرام که پرکاربرترین رسانه اجتماعی در ایران است و به دلیل اینکه روی تلفن همراه به راحتی نصب می شود در هر لحظه از شبانه روز در دسترس کاربران می باشد.

The role of Instagram in improving SEO and website ranking

کسب و کارهای مدرن می دانند که اینستاگرام یک پلتفرم کلیدی بازاریابی دیجیتال برای معرفی نام تجاری و جذب مشارکت اجتماعی است. اما آیا اینستاگرام مزایایی برای سئو دارد که تا حالا شما آن را نادیده گرفته اید؟ پیشنهاد می کنیم مقاله  را نیز مطالعه کنید. همچنین در  ، شبکه اجتماعی لینکدین را بصورت اختصاصی بررسی و تحلیل کرده ایم.

مزایای اینستاگرام برای کسب و کارها

چه دنبال ویدئوهای سرگرم کننده باشید ، چه آموزشی ، به تصاویر گرافیکی یا عکس های طبیعت علقه داشته باشید ، در پی کسب اطلاعات در رابطه با محصولات ، خوراکی ها ، مناطق تفریحی ، شهرها و کشورها باشید ، اینستاگرام بهترین و کاملترین مجموعه را به شما ارائه می دهد. این رسانه به عنوان کانون محتوای عکس و ویدئو بیش از 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و از این حیث، دومین شبکه اجتماعی جذاب پس از فیس بوک در جهان ، به طوری که افراد ، روزانه متوسط ​​ 53 دقیقه در اینستاگرام حضور دارند. البته این رسانه در ایران از حیث تعداد کاربر رتبه اول را داراست.

اما مزایای اینستاگرام برای کسب و کارها به همین موارد ختم نمی شود ، بلکه می تواند وب سایت شما را نیز پوشش دهد. اگرچه گوگل دقیقا مشخص نکرده که معیارهای اجتماعی چگونه بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد ، اما پلتفرم هایی مانند اینستاگرام می توانند با تشویق مشارکت کاربران ، کمک به ایجاد لینک و بسیاری موارد دیگر ، استراتژی سئو سایت شما را تقویت کند.

نحوه تاثیرگذاری اینستاگرام در سئو و رتبه سایت

گوگل بارها و بارها گفته که فعالیت شبکه های اجتماعی یک عامل رتبه بندی مستقیم نیست. با این حال ، این بدان معنا نیست که کانالهای اجتماعی هیچ سودی برای سئو ندارند. در حقیقت ، کاملاً برعکس است. مطالعات متعدد و تجارب بدست آمده توسط متخصصین سئوبهینه ، ارتباطات قوی بین فعالیت های آنلاین اجتماعی و موقعیت های کسب شده در نتایج گوگل را نشان می دهد.  وب سایت های دارای رتبه برتر در SERP نسبت به سایر وب سایتها ، فعالیت موثرتری در اینستاگرام دارند. قدرت اینستاگرام را نمی توان نادیده گرفت. اگرچه بعید به نظر می رسد نتایج فوری به همراه داشته باشد ، اما حضور فعال و گسترده در آن ، ارتقا وب سایت ها ، افزایش آگاهی از نام تجاری ، به اشتراک گذاری مطالب توسط کاربران ، بک لینک های باکیفیت ، ارجاع طبیعی کاربران به سایت ها ، را به همراه دارد.

اینستاگرام به طرق زیر بر سئو و رتبه سایت تاثیر مثبت می گذارد:

تاثیرگذاری بک لینک های باکیفیت

این شبکه اجتماعی اجازه لینکسازی و درج لینک را به کاربران می دهد. در گذشته هر بک لینکی که به هر شکلی ساخته میشد ، روی رتبه سایت تاثیر مثبت داشت ، اما با ارائه الگوریتم پنگوئن و بروزرسانی های متعددی که گوگل برای بررسی بک لینک ها انجام داد ، بک لینک ها از نظر کیفیت ، تقسیم بندی شدند و تنها بک لینک هایی در سئو تاثیر خوب داشتند که از سایت هایی با اتوریتی بالا دریافت شوند. بعدها گوگل نشان داد که ساخت بک لینک غیرطبیعی ، جریمه های سنگینی مثل حذف از نتایج جستجو را به دنبال دارد. امروزه دیگر فاکتورهایی مثل اتوریتی ، پیج رنک یا رتبه الکسا اهمیتی در ساخت بک لینک ندارد و فقط لینک هایی که حجم قابل توجهی از کاربران را به سایت منتقل کنند ، موثر هستند و این یعنی لینکسازی طبیعی.

اینستاگرام با وجود میلیون ها کاربر در ایران ، بستر مناسبی برای ساخت با بک لینک باکیفیت است. زیرا امکان انتقال کاربران به سایت شما را فراهم می کند.

ارجاع مستقیم کاربر به سایت بصورت طبیعی

زمانیکه شما محصول یا خدماتی را در اینستاگرام معرفی میکنید و آدرس وب سایت خود را به کاربران معرفی می کنید یا یک لینک برای امکان دسترسی کاربر به سایت قرار می دهید ، کاربر بصورت هدفمند وارد سایت شما می شود و همین موضوع برای گوگل اهمیت زیادی دارد. از طرفی ، کاربری که اینگونه وارد سایت شده ، مسلما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده سایر محصولات نیز هست ، که این هدف کاربران ، باعث مشاهده صفحات دیگری از سایت و حضور با زمان بالا میشود که همین دو عامل رتبه سایت شما را نسبت به وبسایت های رقیب ارتقا می دهد. البته برای جلب نظر کاربر ، باید محتوای خوبی تولید کنید. تصویر ، ویدئو ، پادکست و متن مناسبی برای هر پست یا تبلیغات خود در اینستاگرام تهیه کنید تا او را متقاعد به بازدید از سایت خود نمایید.

هرچه بازدید های طبیعی یک سایت بیشتر باشد ، ارزش بیشتری از دید گوگل دارد. شما باید به دنبال کاربران برای مطالب فوق العاده ای که در سایت خود منتشر کرده اید ، بروید. فضای مجازی پر شده از مطالب ، تصاویر ، ویدئوها ، محصولات و خدمات متنوع. مسلما شما رقبای زیادی دارید و صدها نمونه از محصولات یا خدمات مشابه آنچه شما ارائه می دهید ، در اینترنت وجود دارد. یکی از راه هایی که کمک زیادی می کند تا برتری سایت خود نسبت به رقبا را نشان دهید ، تعداد بازدیدکننده های واقعی که بصورت طبیعی و نه روش های متقلبانه وارد سایت شده اند. اینستاگرام به بهترین نحو این هدف را محقق میکند.

ارتقا برند سایت و جذب مخاطب

نه فقط الان و نه پس از پیدایش اینترنت ، برندینگ و معرفی برند ، یکی از اصلی ترین اهداف بازاریابی حتی در شکل سنتی آن بوده و هم اکنون نیز هست. اینستاگرام با وجود اینهمه کاربر یک پلتفرم عالی برای آگاهی از برند ، جذب مخاطبان زیاد و بهبود یک برند است.  با تبلیغات در این رسانه برند شما مرتبا در معرض دید افراد زیادی قرار می گیرد. این مسئله یکی از اهدافیست که در سئو دنبال میکنیم ، پس در این وضعیت اینستاگرام به کمک سئو می آید و به ارتقا برند سرعت می بخشد. استفاده از تلفن همراه و استفاده از اینترنت روز به روز در حال افزایش است.

اکنون مردم نیازهای خود را در هر کجا که بخواهند با دستگاه های تلفن همراه بدون نیاز به رایانه ثابت برای استفاده از اینترنت برآورده می کنند. با گسترش استفاده از اینترنت، استفاده از رسانه های اجتماعی هر روز افزایش یافته است. امروزه پلتفرم های رسانه های اجتماعی زیادی وجود دارد و یکی از پرکاربردترین شبکه های رسانه اجتماعی از طریق دستگاه های تلفن همراه بدون شک اینستاگرام است. که اکنون بیش از 500 میلیون کاربر دارد، یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو است. اگر به این اعداد نگاه کنیم،بسیار مهم هستند. همچنین بسیار مهم است که برندها و شرکت‌ها در رسانه‌ای که مردم به شدت از آن استفاده می‌کنند درگیر شوند. این رسانه ها که امکان دسترسی مستقیم به مخاطب را فراهم می کنند، برای تلاش های تبلیغاتی نیز بسیار مهم هستند. به لطف تبلیغات اینستاگرام، شرکت ها به راحتی می توانند محصولات و خدمات را برای مخاطبان زیادی تبلیغ کنند.

بینش های مهم اینستاگرام بیایید نگاهی به برخی از آمارهای اینستاگرام بیندازیم. 2 میلیارد کاربر فعال طبق داده های سال 2022 تعداد کاربران فعال اینستاگرام از مرز 2 میلیارد عبور کرده است. به جرات می توان گفت که کشورهای اروپایی بیشتر از کل جمعیت کاربران اینستاگرام دارند. اینستاگرام یک برنامه تحت اینترنت برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ است که برای به اشتراک گذاری محتوا به ویژه تصاویر و ویدئو های کوتاه به کار می رود. اینستاگرام اولین بار در سال 2010 برای دستگاه های iOS ارائه شد و پس از خریداری شدن این شرکت توسط فیسبوک در مارچ 2012 در اواخر همان سال نسخه اندروید آن در اختیار کاربران قرار گرفته شد

. 70 درصد از کاربران اینستاگرام به دنبال هستند 70 درصد از کاربران به دنبال برند در اینستاگرام هستند. حضور در این رسانه دلیل دیگری برای نشان دادن خود به مشتریان است. 80 درصد از کاربران اینستاگرام یک کسب و کار را دنبال می کنند این یک دلیل بزرگ برای وجود کسب و کار شما در اینستاگرام است. در همان زمان، روزانه 200 میلیون کاربر اینستاگرام از پروفایل تجاری خود بازدید می کنند.

تعامل 10 برابر بیشتر از فیس بوک اگرچه فیس بوک یکی از مهم ترین کانال های رسانه اجتماعی با بیش از 1.4 میلیارد کاربر است، برندها می توانند 10 برابر بیشتر از فیس بوک در اینستاگرام با هم تعامل داشته باشند. 60 درصد از کاربران با محصولات جدید اینستاگرام آشنا می شوند بیش از نیمی از کاربران اینستاگرام محصول جدیدی را از طریق این رسانه کشف کردند. در عین حال، 30 درصد از کاربران می گویند که محصولاتی را که کشف کرده اند خریداری می کنند. بنابراین از هر سه نفر یک نفر اینستاگرام را خریداری می کند. آیا از این که چقدر بالا است آگاهی دارید؟

تبلیغات اینستاگرام چیست؟

توسعه غیرقابل توقف فناوری اجازه می دهد تا هر روز نوآوری های مختلفی وارد زندگی ما شود. شما می توانید فوراً نیازهای خود را با پیشرفت های فناوری که استفاده از اینترنت و دستگاه تلفن همراه را افزایش می دهد، برآورده کنید. شما می توانید با تبلیغات در اینستاگرام کسب و کار خود را تقویت کنید آگاهی از برند اینستاگرام که اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، یکی از مهم ترین پلتفرم ها برای افزایش است. طبق تحقیقاتی که در بین کاربران اینستاگرام انجام شده است، نزدیک به 60 درصد از کاربران می گویند که محصولات جدیدی را از طریق اینستاگرام کشف کرده اند.

75 درصد از کاربران می گویند تبلیغات در اینستاگرام الهام بخش آنهاست. این بهترین گواه بر این است که اینستاگرام ابزار تبلیغاتی قدرتمندی است! اگرچه اینستاگرام آخرین پلتفرم تاسیس شده در رسانه های اجتماعی است، اما شتاب زیادی به دست آورده و مخاطبان زیادی را جذب کرده است. هنگام تبلیغات در اینستاگرام، معیارهایی مانند سن، جنسیت، رفتار، مکان و علایق را تعیین می کنید. این به شما امکان می دهد با ایجاد تبلیغاتی که به بهترین وجه برای مخاطبان شما مناسب است، به سرعت توجه را به خود جلب کنید. همچنین می توانید تعداد بازدیدکنندگان خود را با تبلیغات اینستاگرام افزایش دهید که هزینه های تبلیغات را تا حد زیادی کاهش می دهد. اینستاگرام تا به امروز توانسته است ماهانه 800 میلیون کاربر فعال را در سراسر دنیا به خود جذب کند و نیمی از این کاربران در گروه سنی 18 تا 29 سال هستند. این شبکه به ترتیب در بین کشورهای آمریکا، برزیل، اندونزی، هند، ترکیه و روسیه بیشترین تعداد کاربر را دارد.

در کشور ما ایران نیز با تعداد 24 میلیون کاربر فعال در ماه مقام هفتمین کشور را از نظر تعداد کاربر اینستاگرام به خود اختصاص داده است. شاید بخواهید این تعداد را با کاربران تلگرام مقایسه کنید. پس باید بگویم که پیام رسان تلگرام نیز در ایران حدود 40 میلیون کاربر فعال دارد. البته فراموش نکنید که هر یک از این ابزارها دارای امکانات، نقاط قوت و سیاست های متفاوتی برای جذب و درگیر کردن کاربران را دارند. برای مثال سیاست های اینستاگرام برای کاربران خود در تعداد فالوور لایک،کامنت و سیو های اینستاگرام است و هرکدام از این موارد در جایگاه خود اهمیت دارند برای مثال شاید سیو شدن یا نشدن پست هایتان در اینستاگرام برایتان زیاد مهم نباشد ولی تعداد سیو های پست هایتان برای الگوریتم اینستاگرام مهم است و آن ها را نیز بررسی می کند. و شما می توانید برای افزایش این مورد از buy instagram saves استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا