رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی چیست؟

رژیم غذایی برای بیماران قلبی

هنگامی که بیماری قلبی ایجاد می شود، روند درمان بر پیشگیری از مشکلات قلبی بیشتر متمرکز می شود. آنچه می خورید بر عملکرد بدن شما از جمله قلب شما تأثیر می گذارد. تغییر رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی و جلوگیری از حملات قلبی کمک کند. در این مقاله بین غذاهای مفید برای بیماران قلبی و غذاهای خطرناک برای این بیماران تفاوت قائل می شویم.

اگر به متخصص قلب و عروق نیاز پیدا کردید، توصیه ما به شما همراهان عزیز مراجعه به متخصص قلب و عروق شیراز است.

بهترین غذا برای بیماران قلبی مبتلا به بیماری قلبی

یک رژیم غذایی سالم و مفید برای بیماران مبتلا به مشکلات قلبی شامل موارد زیر است:

مقدار زیادی میوه و سبزیجات

گوشت لخام – گوشت بدون چربی

مرغ (بدون پوست)

آجیل، لوبیا و حبوبات

پیاز

غلات کامل

روغن نباتی مانند روغن زیتون

لبنیات کم چرب

تخم مرغ (شما می توانید تا 6 عدد در هفته بخورید)

همه اینها چربی اشباع کمی دارند و کالری ندارند. اولین اصل کلی و ثابت شده در زمینه تغذیه بیماران قلبی این است که بشقاب غذای شما باید همیشه نیمه پر باشد و در هر وعده غذایی مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید.

می توانید از سبزیجات و میوه های کنسرو شده و منجمد به جای سبزیجات تازه استفاده کنید، البته به شرطی که نمک و شکر نداشته باشند.

ماهی یکی از بهترین غذاها برای سلامت و عملکرد قلب است، اما باید نوع مناسبی از ماهی را انتخاب کنید. ماهی های روغنی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 که باعث کاهش کلسترول و بهبود سلامت عروق شما می شود، بهترین ماهی برای بیماران قلبی عروقی در نظر گرفته می شود. سعی کنید حداقل 2 بار در هفته ماهی بخورید. انواع دیگر ماهی هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند عبارتند از:

سالمون کب

قسمت سارد

شاه ماهی

ماهی خال مخالی

وقتی صحبت از نوشیدنی ها می شود، بهترین انتخاب برای بیماران قلبی آب است. اگر طعم آب ساده برایتان خیلی تکراری است و شما را ناراحت می کند، لیمو، خیار یا توت فرنگی را برش دهید و به آب خود اضافه کنید تا طعمی متفاوت و دلچسب به آن بدهد و بنوشید.

انواع غذا

اگر به دنبال رژیم غذایی منظم تری برای درمان بیماری قلبی هستید، چندین رژیم غذایی مختلف وجود دارد که باید برای بهبود سلامت قلب در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید یک رژیم غذایی جدید را امتحان کنید یا از یک متخصص تغذیه بخواهید که در انتخاب یک برنامه غذایی به شما کمک کند (خواه این یک رژیم غذایی محبوب باشد یا متناسب با شما)، مهم است که با پزشک شروع کنید، باید قبل از آن به طور کامل در جریان باشد. انجام این کار کودک.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای در سال های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و میزان توجه آن بی دلیل نیست. نتایج یک مطالعه طولانی مدت اخیر به فواید این رژیم غذایی بر سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته اشاره می کند.

این رژیم بر خوردن چربی های سالم، لوبیا، ماهی، حبوبات و غلات کامل و همچنین مقدار زیادی سبزیجات و میوه های تازه تمرکز دارد. می توانید گاهی اوقات لبنیات و گوشت بخورید. رژیم مدیترانه ای همچنین بر استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون به جای کره تاکید دارد.

اگر تصمیم دارید لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانید، حتما محصولاتی با 1% چربی یا کمتر امتحان کنید. به این ترتیب مصرف چربی های اشباع شده را کاهش می دهید.

تاش غذا

در میان رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا، رژیم DASH یکی دیگر از برنامه های غذایی است که برای ارتقای سلامت قلب با کاهش فشار خون استفاده می شود. رژیم غذایی DASH مانند رژیم مدیترانه ای بر خوردن غذاهای گیاهی با گوشت بدون چربی تمرکز دارد. تفاوت اصلی بین این دو رژیم این است که DASH بر کاهش سدیم در رژیم غذایی تمرکز دارد، در حالی که رژیم مدیترانه ای سدیم را مستقیماً محدود نمی کند، خوردن سبزیجات و غذاهای گیاهی بیشتر به طور طبیعی می تواند به معنای کاهش سدیم باشد. در رژیم DASH، می توانید 2 تا 3 وعده لبنیات کم چرب در روز مصرف کنید. به طور کلی، DASH با کاهش طبیعی مصرف سدیم و کلسترول، فشار خون را بهبود می بخشد و از سلامت قلب حمایت می کند.

یک رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری نیز مبتنی بر غذاهای گیاهی و مصرف کمی گوشت کم چرب یا بدون چربی است. همانطور که از نام آن پیداست، این رژیم بر خوردن میوه ها و سبزیجات، همراه با غلات، حبوبات و سایر منابع غذایی غیر حیوانی تمرکز دارد. علاوه بر اثرات علمی ثابت شده این رژیم غذایی برای سلامت قلب، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی نیز با کاهش خطر ابتلا به موارد زیر همراه است:

کربس

جراحت

دیابت نوع 2

با مصرف کمتر گوشت، چربی اشباع و کلسترول کمتری مصرف می کنید.

یک رژیم غذایی سالم

اگرچه رژیم غذایی خاصی وجود ندارد، اما تغذیه سالم اصطلاحی است که به طور فزاینده ای در رابطه با عادات غذایی استفاده می شود. این رژیم شامل مصرف غذاهای فرآوری نشده است و مصرف محصولات فرآوری شده را به حداقل می رساند. محصولات آماده و منجمد از این قانون مستثنی هستند. این رژیم به طور طبیعی مصرف نمک، شکر اضافه شده و چربی اشباع شده موجود در غذاهای فرآوری شده را کاهش می دهد. با این حال، برای داشتن یک رژیم غذایی واقعاً سالم برای قلب، باید مصرف گوشت قرمز خود را محدود کنید.

غذاهای بیماری قلبی که باید از آنها اجتناب کنید

به عنوان یک قانون کلی، بیماران باید تا حد زیادی از شکر، نمک و چربی های ناسالم اجتناب کنند. این امر به ویژه پس از حمله قلبی صادق است. در زیر فهرستی از غذاهای مضر و خطرناک برای بیماران قلبی آورده شده است:

فست فود

غذای سرخ شده

غذاهای بسته بندی شده آماده مصرف

غذاهای کنسرو شده (سبزیجات و حبوبات متفاوت هستند، اگر نمک نزنند)

شیرینی

چیپس

غذاهای فرآوری شده منجمد

شیرینی و کیک

بیسکویت ها

بستنی

سس مایونز، سس گوجه فرنگی و سایر چاشنی های حاوی نمک، شکر و چربی

گوشت قرمز (فقط از مقدار کمی استفاده کنید)

الکل

روغن های گیاهی هیدروژنه (این روغن ها حاوی چربی ترانس هستند)

انواع فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، ژامبون و غیره

پیتزا، همبرگر و هات داگ

نتیجه

برای داشتن قلب سالم، چربی های اشباع شده را محدود کنید و از مصرف چربی های ترانس (که در روغن های هیدروژنه موجود است) به طور کامل اجتناب کنید. چربی های اشباع شده نباید بیش از 6 درصد از کل کالری روزانه شما را تشکیل دهند. اگر کلسترول بالا دارید این امر به ویژه مهم است. برای کنترل فشار خون، مصرف روزانه سدیم خود را کاهش و محدود کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای برای قلب شما مفید هستند یا خیر. از این نوشیدنی ها بدون شکر، خامه، شیر یا شکر اضافه شده لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا