کاربرد هوش مصنوعی در طراحی سایت

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی Artificial intelligence به برنامه هایی گفته می شود که مانند انسان بتوانند تصمیم بگیرند. این برنامه ها می توانند روی هر ماشین یا کامپیوتری وجود داشته باشند. مزایای تجارت الکترونیک همین ابزارهای متنوع است. به طور مثال موتور جستجو گوگل دارای هوش مصنوعی است. توانایی هایی مشترک میان انسان و هوش مصنوعی، عبارتند از:

طراحی سایت |هوش مصنوعی
  • استدلال
  • برنامه ریزی
  • یادگیری
  • ارتباط
  • ادراک
  • خلاقیت

تلفن های همراه هوشمند، برخی خودرو ها مانند خودرو های تسلا، جارو برقی های روباتیک، موتور های جستجو، سیستم راننده خودکار در انواع وسیله نقلیه، شبکه های اجتماعی و … همگی دارای هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی با اینکه مانند انسان تصمیم گیری می کند اما همه توانایی های هوش انسان را ندارد. چرا که در نهایت این انسان است که باید باعث توسعه و شکل گیری هوش مصنوعی شود.

در حال حاضر محققان بر استفاده هوش مصنوعی در طراحی وب سایت تاکید دارند. آنها تصمیم دارند با یادگیری ماشین تشخیص تصویر، پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی پیشرفته را در وب سایت های خود ادغام کنند. سیستم های AI که قادر به طراحی وب سایت هستند را هوش مصنوعی طراحیartificial design intelligence (ADI) می گویند. در ادامه بررسی بیشتر این سیستم ها خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی و طراحی وب سایت

از زمانی که اولین وب سایت به نمایش کاربران در آمد تا به امروز، طراحان و توسعه دهندگان وب هر روز بر ابداع روش های جدید طراحی وب سایت فعالیت دارند. هدف اصلی آنها از این کار طراحی وب سایت به دور از هر گونه پیچیدگی است. همچنین آنها به دنبال راه هایی هستند تا با استفاده از آنها بتوانند سایت هایی طراحی کنند که باعث بهبود تجربه کاربر شود. تا امروز تمام فعالیت آنها صرف حل مشکلات قبلی بوده است.

برای سادگی طراحی وب سایت می توان از هوش مصنوعی استفاده نمود. طراح می تواند با استفاده از هوش مصنوعی به کار طراحی خود سرعت ببخشد. انجام کار های معمول طراحی وب سایت را می توان بر عهده هوش مصنوعی گذاشت. مانند تغییر سایز عکس ها، مقایسه فونت های مختلف، تغییر اندازه آیکون ها و … از معمول ترین کار های طراحی سایت است که می توان آنها را با هوش مصنوعی انجام داد. هدف واقعی هوش مصنوعی در طراحی وب، خودکار سازی کار های معمول است.

کاربرد هوش مصنوعی در طراحی وب سایت

همانطور که گفته شد در کنار ماشین ها و کامپیوتر ها که دارای هوش مصنوعی هستند، برنامه هایی نیز وجود دارند که دارای هوش مصنوعی می باشند. به عنوان مثال مجموعه نرم افزار های Adobe اغلب دارای هوش مصنوعی هستند. با توجه به این نکته می توان در طراحی سایت نیز به سادگی از هوش مصنوعی استفاده نمود. اما چگونه؟

بهینه سازی رابط کاربر user interfaces:

به طور معمول یک طراح یا توسعه دهنده برای طراحی سایت یا اعمال تغییرات بر روی یک سایت قدیمی باید:

  • ایده پردازی کند.
  • با کمک گرافیست سلیقه کارفرما را پیاده سازی کند.
  • بهترین قالب برا سایت انتخاب نماید.
  • اگر سایت قابلیت های پیشرفته دارد، آن را به توسعه دهنده وب ارجاع دهد.
  • اگر طراحی مجدد است باید نسخه جدید و قدیم را با هم مقایسه کند.
  • و در نهایت پس از طراحی سایت آن را به کارفرمای خود تحویل دهد.

این مجموعه فرآیند ها در صورت عدم وجود مشکلات مختلف نیاز به تلاش و وقت زیادی دارد. اما با استفاده از هوش مصنوعی طراحی می توان به طراحی وب سایت سرعت بخشید چرا که می توان کل پروسه و فرایند ها را به طور مستقل انجام داد.
پلتفرم دارای هوش مصنوعی طراحی: این قبلی برنامه ها از یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل میلیون ها صفحه وب و درک اصول طراحی استفاده می کنند و با این درک و جمع آوری اطلاعات مختلف طراحی سایت، هوش مصنوعی می تواند طرح های اصلی را بدون ورود انسان تولید کند.

این برنامه ها انواع مختلفی دارند. برای طراحی وب سایت به این طریق تنها کافیست کاربر نوع وب سایتی که می خواهد و همچنین قابلیت های مورد نظر و در نهایت اطلاعات کسب و کار خود را به برنامه اعلام کند. برنامه نیز با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی یک سایت کاملا سفارشی را به او تحویل می دهد.

البته استفاده از این نرم افزار ها هنوز متداول نیست چرا که طراحی آنها با نواقص مختلفی همراه است. اینگونه وب سایت ها چون توسط هوش مصنوعی و یک نرم افزار طراحی شده اند، قابلیت تغییر ندارند و این برای وب مستران خوشایند نیست. تا طراحی کامل این قبیل نرم افزار ها زمان زیادی مانده است.

هوش مصنوعی برای پیشنهاد طراحی وب سایت:

در کنار پلتفرم های دارای هوش مصنوعی طراحی، برخی از نرم افزار ها با ارائه پیشنهادات طراحی قالب سایت به طراح برای طراحی بهتر قالب وب سایت کمک می کنند. شما با استفاده از این نرم افزار ها می توانید به صورت آزمایشی طرح های مختلف خود را طراحی کرده و از تجربه کاربر از دید هوش مصنوعی با خبر شوید. این نوع نرم افزار ها بهترین پیشنهاد را برای بهبود تجربه کاربر در طراحی وب سایت ارائه می دهند.

این نرم افزار ها نیز به طور کامل طراحی نشده اند و دارای نواقص فراوانی هستند. اما امید است در آینده این گونه برنامه ها بتوانند به طراح در بهبود تجربه کاربر کمک کنند.

هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل:

تجزیه و تحلیل وب سایتی که به صورت کامل طراحی شده است بسیار مهم می باشد. یک سایت هم باید از دید کاربران و هم موتور های جستجو کامل و بی نقص باشد. برنامه های دارای هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل در این باب طراحی شده اند. Google Analytics یکی از این برنامه ها است.

Google Analytics

با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی خود، صفحات سایت را از ابعاد مختلف تجزیه و تحلیل می کند و در برخی مواقع بهترین راهکار را به وب مستران ارائه می دهد. استفاده از این برنامه چون تحت نظارت گوگل است برای بهینه سازی سایت توصیه می شود.

بهبود تجربه کاربر با استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت هنوز به طور کامل قابل اطمینان و استفاده نیست. اما در برخی از مواقع می توان از یادگیری ماشین برای بهبود تجربه کاربر از بازدید وب سایت استفاده نمود. برنامه های جانبی بسیاری در این باره طراحی شده اند که با استفاده از آنها می توان به بهبود تجربه کاربر کمک کرد.

چت بات ها در سایت: برنامه هایی جدید که اخیرا در بسیاری از وب سایت ها از آنها استفاده می شود. ربات های چت برنامه هایی هستند که با کمک پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی به حل مشکلات کاربران می پردازند. این فناوری هوش مصنوعی در سایت ها می تواند کار های زیر را از جانب وب مستر انجام دهد:

  • پاسخ گویی 24 ساعته
  • حل سریع مشکلات
  • جمع آوری نظرات مشتریان
  • ثبت اطلاعات مشتریان
  • و …

هم اکنون بسیاری از کاربران برای حل مشکلات خود از بازدید یک سایت یا رسیدن به پاسخ سوالات خود درباره یک کسب و کار از روبات های چت موجود در سایت ها استفاده می کنند.

جستجوی بصری در وب سایت: یکی از خدمات نوین هوش مصنوعی ابداع جستجوی بصری است. این قابلیت هم اکنون در برخی از موتور های جستجو مانند بینگ و گوگل کاربرد دارد. شما می توانید با بارگذاری تصویر خود در محل تعبیه شده در قسمت جستجو گوگل، جستجو تصویری داشته باشید. با ارائه عکس به گوگل، گوگل تمامی موارد مرتبط با عکس شما را دسته بندی کرده و در نتایج خود نشان می دهد.

فیلتر اطلاعات در وب سایت: شاید در بازدید از برخی سایت ها متوجه شده باشید، که وب سایت مورد نظر فقط اطلاعاتی که شما می خواهید را ارائه می دهد، بدون آنکه شما عملی را در سایت انجام داده باشید. وب سایت های دارای این قابلیت با جمع آوری اطلاعات کاربران و کلیک هایی که انجام داده اند، پیشنهاداتی را به آنها ارائه می دهند.

در نهایت باید گفت استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی وب سایت از مزایای زیادی برخوردار است. اما هنوز تا زمانی که صفر تا صد طراحی سایت را بر عهده هوش مصنوعی گذاشت زمان زیادی باقی مانده است. اکنون فقط می توان برای انجام کار های معمول طراحی وب سایت از هوش مصنوعی بهره برد. بسیاری از نرم افزار های دارای هوش مصنوعی که برای ساخت سایت استفاده می شود، قوانین سئو و بهینه سازی سایت را رعایت نمی کنند و این یکی از مشکلات متداول آنها است.

هم اکنون بهتر است راه اندازی وب سایت از ابتدا توسط طراح و توسعه دهنده وب انجام شود. روش های مختلف استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت هنوز به صورت کامل آزمایش نشده اند و نمی توان به تنهایی به آنها اکتفا کرد.

پیشنهاد ما به شما این است برای طراحی و ساخت وب سایت با مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب، مشاوره آنلاین یا حضوری داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ، و همچنین ارائه دارای 18 سال سابقه قابل ارائه است.

انواع روش های طراحی وب سایت کدام ها هستند؟

به طور کلی دو نوع طراحی وب سایت داریم:

  • طراحی وب سایت ایستا: در این نوع طراحی، بدون استفاده از هیچ گونه پلتفرمی، یک سایت از ابتدا با استفاده از HTML و CSS کد گذاری می شود. برای تغییر محتوای سایت نیز باید این کد ها را تغییر داد. در این گونه وب سایت ها مدیریت محتوای سایت حتما باید توسط توسعه دهنده وب یا طراح سایت انجام شود.
  • طراحی سایت پویا: در طراحی این گونه وب سایت ها از پلتفرم های سایت ساز یا همان سیستم مدیریت محتوا CMS استفاده می شود. طراحی این سایت ها تقریبا ساده است و مدیریت محتوا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد.

هوش مصنوعی به برنامه هایی گفته می شود که مانند هوش انسان عمل می کنند. هوش مصنوعی معمولا روی انواع ماشین ها و کامپیوتر ها وجود دارد، همچنین می توان به خودی خود یک برنامه یا اپلیکیشن باشد. هوش مصنوعی مانند انسان توانایی استدلال برنامه ریزی، یادگیری، ارتباط، ادراک و خلاقیت را دارد.

چگونه می توان از هوش مصنوعی در طراحی وب سایت استفاده کرد؟

  • اتوماتیک کردن برخی کار های معمول در طراحی وب سایت
  • طراحی قالب های مختلف
  • شخصی سازی وب سایت
  • بهبود تجربه کاربر
  • سئو و بهینه سازی وب سایت و تست بخش های مختلف سایت برای این امر مهم

یادگیری ماشینی یعنی چه؟

شاید در نگاه اول یادگیری ماشینی (Machine Learning) و هوش مصنوعی را یکی بگیرید؛ اما دقیقا اینطور نیست. یادگیری ماشینی، بخشی از هوش مصنوعی محسوب می‌شود؛ و شامل روش‌ها و روندهایی است که هوش مصنوعی برای پردازش داده‌های حجیم، یادگیری از آنها و تصمیم سازی برپایه این یادگیری، به کار می‌گیرد.

هوش مصنوعی به چه دردی می‌خورد؟

بیایید با هم نگاهی واقعی داشته باشیم به پتانسیل های کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در کسب و کارهای آنلاین و طراحی وب:

کاربردهای هوش مصنوعی برای کسب و کارها

تحلیل رفتار کاربر

فعلا اینجاست که هوش مصنوعی حسابی خودی نشان داده است? بررسی رفتارهای کاربران و ارائه گزارش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا خدمات بهتری به کاربران و مشتریان خود ارائه کنید. هوش مصنوعی می‌تواند تا عمیق ترین لایه های داده‎های رفتاری کاربران را کاوش کرده، جزئیات و الگوهایی از میان آنها کشف کند، که بهترین متخصصان و تحلیل‎گران در مقابلش حرفی برای گفتن ندارند. اینجا مساله تنها این نیست که حجم داده ها بالاست، بلکه فرآیند پردازش هم پیچیده است.

می‌شود گفت که در عصر کلان داده ها (Big Data) هستیم و بیزنس‎ها نیاز دارند تا داده های حجیم را در زمانی کوتاه تحلیل کنند و این تحلیل‎ها، خروجی ارزشمندی داشته باشند.

ابزارهای نیروگرفته از هوش مصنوعی، داده‌هایی کامل از عادت‌ها و انتظارات کاربر در مواجهه با وبسایت (اپلیکیشن و یا وب اپلیکیشن) را جمع‌آوری می‌کنند و تقریبا در لحظه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تحلیلی از آن داده ها ارائه شود. همچنین این ابزار تحلیل گر، قادر خواهد بود الگوهای رفتاری کاربران را استخراج کند.

ربات های هوشمند

وقتی بحث هوش مصنوعی می‌شود، یکی از موضوع‌های جذاب که در سطح دنیا هم ترند است، طراحی ربات‌های نرم افزاری است. این ربات‌ها می‌توانند بجای اپراتور انسانی، پاسخگوی سوالات مشتریان وبسایت یا اپلیکیشن ما باشند و یا حتی با بهره گیری از ابزارهای پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)، به روش‌های مشابه انسان، با کاربر تعامل کنند ?

معمولا صاحبان کسب‌وکارها از ربات ها برای پاسخ دادن به سوالات پر تکرار و یا انجام رویه‌های پرتکرارِ مشتریان استفاده می‎کنند. مثلا یک مطب دندانپزشکی یا آرایشگاه می‌تواند با کمک ربات ها، عملیات رزرو مشتریان را پاسخ دهد.

صنایعی مثل بهداشت و سلامت، امور مالی، آموزش، مسافرت و مسکن (در سطح جهانی) جزو برترین بخش‌هایی هستند که از پتانسیل ربات های هوشمند نرم افزاری، بهره‌مند می‌شوند.

همراه با توسعه ربات ها روی پیامرسان تلگرام، امروزه برای بیشتر افراد جامعه، ربات های نرم افزاری، مفهومی نامانوس نیستند. اما باید گفت درصد بسیار کوچکی از این ربات ها از ابزارهای هوش مصنوعی بهره می‌برند.

با نفوذ روز افزون ربات ها در زندگی انسانی، باید برنامه نویس‌ها نگاهی کاربردی‌تر به این ابزار داشته و در ترکیب هوش مصنوعی در این ابزار خلاقیت بیشتری به خرج دهند. برای یک کسب و کار، این می‌تواند راز موفقیت در برابر رقبای آنلاین باشند.

کاربردهای هوش مصنوعی برای برنامه نویس ها

خودکار سازی وظایف توسعه دهنده

بدون شک برنامه نویسی وب، خلاقیت بالایی می طلبد. اما گذشته از این، معمولا بخش‌های زیادی از پروژه ها، پر هستند از کارهای تکراری و گاهی ملال آور که کدنویس‌ها خیلی دوستش ندارند. هوش مصنوعی در این موضوع، هنوز پیشرفت فوق العاده ای ندارد. در این زمینه می‌توان به موتورهای پیشنهاد دهنده (Code Completion Tool) که برپایه هوش مصنوعی هستند، اشاره کرد.

بعنوان مثال یکی از ابزارهایی است که می‌توانید روی ویرایشگرهایی مثل VSCode  یا Vim و یا PHPStorm نصب کرده و از آن استفاده کنید. با کمک این ابزارها، می‌توانید کمی به سرعت کدنویسی خود اضافه کنید. در بلندمدت احتمالا شاهد خواهیم بود این ابزارها ضمن اینکه به کدنویس کمک می‌کنند، می‌توانند براساس نیاز و استانداردهای خاص کسب و کارها، روندهای متفاوتی در عملکردشان داشته باشند.

بهبود طراحی صفحات وب

هوش مصنوعی نه فقط می تواند حجم خیلی زیادی از داده ها را تحلیل کند، بلکه این کار را با سرعت بسیار خوبی انجام و نتایج کاربردی به شما ارائه خواهد داد. این فناوری می‌تواند دنبال جواب برای سوال‌های ما باشد. مانند سوال‎هایی که همیشه حین طراحی، برای بهینه سازی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) وبسایت از خودمان می‌پرسیم؛ مثلا:

–    کدام رنگ و کدام چیدمان، بیشتر با سلیقه مخاطب هماهنگ خواهد شد؟
–    کاربر وبسایت، بیشتر دنبال کدام بخش و موضوع است؟
–    کدام بخش‌های سایت ممکن است بیشتر مخاطب را آزار دهد؟
–    چگونه می‌توانیم مخاطب را بیشتر روی این صفحه مشغول نگاه داریم؟
–    چگونه با القای آرامش و اعتماد، مخاطب را به خریدار بلندمدت و وفادار تبدیل کنیم؟

فرآیند تست و بهبود طراحی صفحات، خصوصا لندینگ پیج می‌تواند با کمک هوش مصنوعی بهبود یابد.

تغییر و بهبود لحظه ایِ طراحیِ ظاهری و چیدمان تمام صفحات وب، بر اساس سلیقه شخصی، با استفاده از یادگیریِ ماشینی، موضوعی نیست که چندان دور از ذهن باشد و احتمالا در آینده نزدیک شاهد گسترش چنین روندی در طراحی وب خواهیم بود?

یکی از ابزارهای بهبود طراحی صفحه وب با هوش مصنوعی  است.

خودکار سازی روند تست

می توان فرآیند تست را یکی از ناجذاب ترین بخش‌های برنامه نویسی و توسعه نرم افزار، عنوان داد. این روند نه تنها خسته کننده است، معمولا نمی‌توان مطمئن بود همه چیز به طور کامل تست شده باشد. این طبیعی است که حتی در نرم افزارها و پروژه‌های محبوب و مشهور هم خطاها و اشتباهاتی پیدا شود.

تست براساس هوش مصنوعی (AI Based testing) می‌تواند تاثیر معنی‌داری روی کل فرآیند تولید و توسعه نرم افزار داشته باشد.

بررسی مداوم هر بخش پروژه، و ساعت‌ها کار برای شکار یک باگ مخفی شده در پروژه، دیگر ضرورتی نخواهد داشت. صنعت نرم افزار می‌تواند محصولات پایدارتر با احتمال خطا و ایراد کمتری بسازد؛ و این‌ها همه به معنای ایجاد ارزش و ثروت هستند.

دکمه بازگشت به بالا