فرهنگ و هنر

چگونه کشوری عنوان پایتخت جهانی کتاب را کسب می‌کند؟

پرتال پارسی / خراسان رضوی موفقیت روز جهانی کتاب و حق چاپ ، که در سال 1996 آغاز شد ، یونسکو را بر آن داشت تا مفهوم پایتخت جهانی کتاب را توسعه داده و مادرید را در سال 2001 به عنوان پایتخت کتاب تعیین کند. این تصمیم به قدری موفقیت آمیز بود که کنفرانس عمومی یونسکو تصمیم گرفت پایتخت کتاب جهان را به عنوان یک رویداد سالانه در نظر بگیرد.

یونسکو هر ساله از انجمن ناشران بین المللی ، انجمن نویسندگان بین المللی (IAF) و فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای (IFLA) دعوت می کند تا در نامزدی شرکت کنند تا اطمینان حاصل شود که سه بازیگر اصلی صنعت کتاب در تصمیم گیری مشارکت دارند. به بودن.

نماینده یونسکو مسئول بررسی و انتخاب پرونده های این رویداد است. همه مناطق جهان به نوبه خود تلاشهای ویژه ای را برای اطمینان از مشارکت در این برنامه مطابق با اصل تعادل جغرافیایی و رعایت معیارهای مختلف کیفیت انجام می دهند. کمیسیون نامزدی سالی یکبار تشکیل جلسه می دهد.

مدیرکل یونسکو مسئول تعیین شهرها پس از مشورت داخلی و خارجی با سایر اعضای کمیته مشورتی است. در این بخش هیچ جایزه مالی وجود ندارد و این رویداد به بهترین کتابها و برنامه های درسی اختصاص داده شده است. کمیته پذیرش برنامه های ارتقاء خواندن را تأیید می کند و آنها را توسط شورای شهر توصیه یا تأیید می کند.

کمیته مشورتی بر معیارهای خاص زیر تمرکز خواهد کرد:

* ارائه یک برنامه اقدام ، که ویژه برنامه جهانی پایتخت کتاب تدوین شده است و در دوره ورود شهر به عنوان پایتخت اجرا می شود و مزایای بلند مدتی را برای شرکا و جامعه به همراه خواهد داشت.

* استراتژی تعیین هزینه های برنامه ریزی شده و منابع مالی احتمالی ؛

* میزان مشارکت شهرداری ، منطقه ای ، ملی و بین المللی و تأثیر برنامه ها ، از جمله سازمان های حرفه ای و غیر دولتی ، مورد مطالعه قرار می گیرد.

* تعداد و کیفیت رویدادهای یکبار یا مستمر که توسط شهر متقاضی به نمایندگی از نویسندگان ، ناشران ، کتابفروشان و کتابداران و با توجه به نهادهای مختلف در شبکه تحویل کتاب و در ارتباط با سازمان های حرفه ای ملی و بین المللی سازماندهی شده است. علم و ادبیات ؛

* کمیت و کیفیت کتابها و دیگر پروژه های مهم که باعث ترویج و توسعه مطالعه می شود.

* رعایت اصول آزادی بیان ، انتشار و انتشار اطلاعات مطابق قانون اساسی یونسکو و همچنین مواد 19 و 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر و موافقت نامه های آموزشی ، علمی و وارداتی. مواد فرهنگی (قرارداد فلورانس).

لازم به ذکر است که نام پایتخت کتاب می تواند از افرادی که در صنعت کتاب و گردشگری فرهنگی مشغول هستند حمایت کند. شهرهایی که به عنوان پایتخت های جهانی کتاب یونسکو تعیین شده اند فعالیت هایی را با هدف توسعه فرهنگ مطالعه و انتشار ارزش های آن در همه سنین و گروه های مردم ، چه در داخل و چه خارج از فرهنگ ملی انجام می دهند.

یونسکو از تعهد شهرها برای ترویج کتاب و مطالعه از طریق برنامه پایتخت جهانی کتاب که از 23 آوریل تا 22 آوریل سال آینده بین روز جهانی کتاب و حق چاپ به مدت 12 ماه اجرا می شود قدردانی می کند.

اگرچه این نامزدی هیچ پاداش مالی ندارد ، اما عنوان پایتخت کتاب جهانی نماد بسیار مهمی است. همچنین از نظر ارتباطات و تبلیغات برای شهر برنده مفید است.

شش سال پس از افتتاح روز جهانی کتاب و حق چاپ در 23 آوریل ، سازمان های حرفه ای کتاب محور از تجربه موفق مادرید به این ایده رسیدند که بهترین برنامه شهری را برای تبلیغ کتاب در سراسر جهان انتخاب کنند. سال ها.

به دنبال پیشنهاد اسپانیا ، با حمایت بسیاری از کشورهای دیگر ، کنفرانس عمومی یونسکو در 2 نوامبر 2001 تصمیم گرفت با دعوت از سازمان های بین المللی حرفه ای به ایده و اجرای این طرح ، حمایت اخلاقی و فکری خود را ارائه دهد.

این شهر در سال 2001 قبل از تصویب به عنوان پایتخت جهانی کتاب یونسکو به عنوان مادرید (اسپانیا) تعیین شد. طبق توافق بین شرکا ، پایتخت بعدی اسکندریه در سال 2002 و دهلی نو در سال 2003 تاسیس شد. سپس ، پس از اعلام دعوت کمیته مشورتی برای اعلام نامزدی خود ، هر سال شهرهای مختلف را به عنوان پایتخت کتاب اعلام کرد:

2022 – گوادالاخارا به عنوان پایتخت کتاب مکزیک برای برنامه جامع سیاست کتاب برای تغییرات اجتماعی ، خشونت و فرهنگ تبدیل می شود.

2021 – برنامه شهر تفلیس با شعار “خوب! – کتاب بعدی شما …؟ او فرار کرد. هدف این برنامه استفاده از فناوری های مدرن به عنوان ابزاری قدرتمند برای ترویج مطالعه در بین جوانان است.

2020 – کوالالامپور به دلیل تمرکز بر آموزش فراگیر ، توسعه جامعه مبتنی بر دانش و آموزش در دسترس برای همه گروه های جمعیت شهر انتخاب شد.

2019 – شارجه در امارات متحده عربی ؛ این شهر به دلیل ماهیت ابتکاری ، جامع و همه جانبه برنامه انتخاب شد. این انتخاب به دلیل فعالیت های جامعه محور انجام شد که شامل پیشنهادات خلاقانه برای جذب اکثریت مهاجران است. هدف این شهر توسعه فرهنگ مطالعه در امارات متحده عربی و ایجاد ابتکارات جدید برای پرداختن به مسائل ادبی در منطقه و جهان عرب است.

2018 – آتن ؛ هدف این برنامه ایجاد یک پایگاه دانش است که کتابها را برای همه مردم شهر از جمله مهاجران و پناهندگان در دسترس قرار می دهد و کل صنعت کتاب را درگیر می کند.

2017 – کوناکری ، گینه آموزش و یادگیری را برای لذت بردن از تغییرات و پیشرفت اجتماعی به رسمیت می شناسد ، اما این امر بدون انتشار کتاب در بین اکثر مردم امکان پذیر نبود. این واقعیت که کوناکری پایتخت کتاب جهان است به این امر کمک می کند.

2016 – Wroclaw در لهستان ؛ با توجه به کیفیت برنامه و توجه ویژه به مشارکت عمومی ، توسط کمیته نامزدی به عنوان پایتخت جهانی کتاب 2016 انتخاب شد.

2015 – اینچئون ؛ به لطف کیفیت برنامه و مشارکت آن در ارتقاء کتاب و ادغام همه ذینفعان در مطالعه ، دسترسی شهروندان اینچئون و شبه جزیره کره به کتابها در طول سال به عنوان پایتخت جهانی کتاب و سپس به عنوان کتاب جهانی تبدیل شد. پایتخت 2015

2014 – بندر هارکورت ؛ پایتخت جهانی کتاب در نیجریه تاسیس شد تا بر کیفیت برنامه ، به ویژه برای جوانان و تأثیر آن بر بهبود فرهنگ خواندن ، نوشتن ، نوشتن و انتشار در نیجریه تمرکز کند.

2013 – بانکوک ، 2012 – ایروان ، 2011 – بوینس آیرس ، 2010 – لیوبلیانا ، 2009 – بیروت ، 2008 – آمستردام ، 2007 – بوگوتا ، 2006 – تورین ، 2005 – مونترال ، 2004 – آنتورپ ، 2003 – دهلی نو ، 2002 – اسکندریه و 2001 – مادرید به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شد.

ادبیات

https://fa.unesco.org

https://www.internationalpublishers.org

https://fa.wikipedia.org

https://archive.ifla.org

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا