سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان با این 5 روش فوق العاده

ریزش مو برای همه‌ی افراد ممکن است رخ دهد و زن و مرد نمی‌شناسد. در شرایطی که بسیاری از آقایان به نحوی با موضوع کچلی کنار آمده‌اند؛ خلوت شدن موی سر برای زنان می‌تواند دردناک‌تر باشد. به ویژه اگر دچار ریزش شدید باشند. خوشبختانه برخلافه ریزش موی ارثی که اجتناب‌ناپذیر است بسیاری از انواع ریزش مو مانند ریزش موی هورمونی، ناشی از رژیم اشتباه و استرس، ریزش مو در بارداری و شیردهی، موقتی و قابل درمان هستند. در ادامه در مورد انواع روش‌های درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان ، بیشتر توضیح خواهیم داد.

ریزش موی شدید در زنان چگونه است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد روش‌های درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان توضیح دهیم ابتدا باید بدانید اصلاً طاسی الگوی زنانه چیست. اگرچه به ندرت پیش می‌آید که زنان به کچلی کامل برسند، اما کم پشت شدن مو در آنها بسیار رایج است. به طور کلی پزشکان الگوی طاسی زنانه را به 3 گروه تقسیم می‌کنند:

نوع I. این زمانی است که مقدار کمی ریزش مو در اطراف خط رویش مو (به ویژه جلوی سر) شروع می‌شود.

نوع II. این شامل باز شدن فرق مو و افزایش ریزش مو در اطراف این ناحیه است.

نوع III. در این حالت در سرتاسر پوست سر ریزش مو رخ می‌دهد به طوری که اگر از بالا به سر بیمار نگاه کنید در تمام نواحی آن بخش زیادی از پوست سر را می‌بینید.

طاسی الگوی زنانه می‌تواند به طور طبیعی و در اثر افزایش سن و یا حتی مسال ژنتیکی، در اثر مصرف دارو و انواع بیماری‌ها، تغییرات هورمونی در بارداری و یاسئگی و … رخ دهد. ریزش مو به طور کلی از سن 30 سالگی به بعد در زنان آغاز می‌شود و به جز در زمانی که علت ریزش ژنتیکی باشد، امکان رشد دوباره‌های موها وجود دارد.

برای درمان سریع ریزش مو چی خوبه ؟

ریزش مو یکی از مشکلات شاغل بسیاری از افراد است و بسیاری از عوامل همچون تغذیه نامناسب، استرس، برخی بیماری‌ها و عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث آن شود. برای پیشگیری و درمان ریزش مو روش‌های مختلفی وجود دارد، به‌عنوان مثال:

۱. تغذیه سالم و استفاده از مواد غذایی که به رشد و تقویت موها کمک می‌کنند، مانند غذاهایی که شامل ویتامین‌های A و C، آهن و پروتئین هستند.

۲. استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی برای موها، که حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و موها را از شکنندگی و آسیب دیگر محافظت می‌کند.

۳. استفاده از شامپوهایی که در فرمولاسیون آنها از مواد طبیعی مانند آلوئه‌ورا، نعناع و چای سبز استفاده شده است، می‌تواند به بهبود سلامت موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

۴. مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای که حاوی موادی مانند روغن‌های غنی از اسیدهای چرب، اسیدفولیک و بیوتین هستند، می‌تواند به رشد موها و پیشگیری از ریزش آنها کمک کند.

۵. مصرف داروهایی که به توسط پزشک تجویز شده و برای افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه هستند، مناسب هستند.

5 درمان خانگی ریزش مو شدید

اول از همه باید بدانید که ریزش مو پدیده‌ی شایعی است و در هر سنی، از نوزادی تا سالمندی ممکن است اتفاق بیفتد. تکنیک های خانگی موثر در درمان و یا کاهش این عارضه را در ادامه بررسی می کنیم:

درمان خانگی ریزش مو با عسل

عسل به عنوان تکنیکی موثر در درمان خانگی بسیاری از بیماری ها است. خواص بی نظیر عسل همیشه می تواند راه چاره ای برای بیماری ها و مشکلات ما باشد. می توانید برای پر پشت تر شدن موهایتان از ترکیب عسل با روغن زیتون و یا روغن بادام تلخ استفاده کنید. هرکدام از این ترکیب ها را می توانید نیم ساعت قبل از حمام روی سر خود گذاشته و سپس دوش بگیرید. عسل باعث حفظ رطوبت موها نیز خواهد شد.

تاثیر آب پیاز در قطع ریزش مو

پیاز بوی بدی دارد و شاید دوست نداشته باشید از آن برای سلامت موهای خود استفاده کنید، اما با توجه به فواید پیاز ارزش استفاده از آن بسیار زیاد است. آب پیاز به عنوان منبعی برای درمان موفقیت آمیز آلوپسی آره آتا از طریق تقویت رشد مو است. همچنین تصور می شود که آب پیاز باعث بهبود گردش خون مفید است. مطالعات روی حیوانات نشان داده این ماده باعث بهبود فاکتور رشد کراتین و جریان خون در کوتیکول‌ها می شود. می‌توانید چند پیاز را آب بگیرید و آن را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید حداقل ۱۵ دقیقه بماند. سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

درمان ریزش مو با روغن بنفشه

بنفشه گیاهی معطر با گل هایی کوچک به رنگ بنفش است که به عنوان درمان خانگی موثر برای ریزش مو مصرف می شود.یشتر از این گیاه در صنعت عطرسازی استفاده می شود، اما روغن آن خواص فوق العاده ای به خصوص برای رشد موها است. از روغن این گیاه میتواید قبل از حمام استفاده کردن و حدود 20 دقیقه موهای خود را آغشته به این روغن نگه دارید.

درمان خانگی ریزش مو با روغن سیاه دانه

سیاه دانه یک گیاه بومی جنوب غربی آسیا و از خانواده آلاله می باشد. تقریبا سیاه دانه را اکثر ما به خوبی می شناسیم و طعم تلخ و شکل ظاهری آن را به یاد داریم. از گذشته در مورد خواص مختلف دارویی سیاه دانه صحبت شده و می شود. روغن سیاه دانه از طریق فشرده سازی دانه های آن به سادگی بدست می آید.

درمان ریزش مو با حنا

برای سفت کردن ریشه موهایتان از ترکیب حنا، سدر و مورد به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید. از آنجایی که حنا به موی شما رنگ بدهد می توانید مورد و سدر را به اندازه ۱۵۰ گرم و حنا را ۵۰ گرم مخلوط کرده و استفاده کنید. خاصیت ضد التهابی این مواد نیز باعث از بین رفتن التهاب پوست سر شما می شود.

ماسک مو موز

موز علاوه بر کمک به درمان ریزش مو شدید از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. این میوه‌ی خوشمزه شوره‌ی موها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و کاری می‌کند که موها درخشان‌تر از همیشه به نظر برسند. برای تهیه‌ی این ماسک 2 عدد موز رسیده را به طور کامل مخلوط کنید و از صافی بگذرانید تا کاملا یکدست شود. سپس 1 قاشق عسل و مقداری روغن نارگیل را به مخلوط اضافه کنید. ماسک به دست آمده را به ریشه‌ی موها بمالید و برای مدت زمان حداقل 20 دقیقه صبر کنید. بعد از سپری شدن زمان مد نظر موها را با آب ولرم و شامپو بشویید.

ماسک مو آووکادو

آووکادو یکی از موثرترین درمان‌هایی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این میوه‌ی استوایی به آبرسانی موها، درمان موخوره، افزایش نرمی و کاهش ریزش مو کمک می‌کند. شما می‌توانید از ماسک مو خانگی آووکادو در موارد زیر استفاده کنید:

    درمان ریزش مو بعد از کرونا

به عنوان ماسک مو برای موهای خشک و برای مراقبت از موهای بلند

به عنوان ماسک نرم کننده و مغذی در درمان ریزش مو شدید

به عنوان ماسک هفتگی برای جلوگیری از ریزش مو در زنان

برای مراقبت از موهای چرب و به منظور بازگشت نرمی و درخشش موها

بهترین روش‌های درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

چیزی به عنوان یک درمان قطعی ریزش مو در زنان وجود ندارد و بهتر است برای بدست آوردن بهترین و سریع‌ترین نتایج مجموعه‌ای از این روش‌های درمانی را استفاده کنید. که بعضی از مهم‌ترینشان به شرح زیراند:

ماساژ

هیچوقت برای دریافت یک ماساژ سر حرفه‌ای دیر نیست. و اگر دچار ریزش موی شدید شده باشید، حتی واجب هم هست. شما می‌توانید پوست سر خود را با انواعی از روغن‌ها و ماسک‌های گیاهی ماساژ و تقویت کنید. این کار خون‌رسانی به پوست سر را افزایش می‌دهد. به هر میزان که گردش خون بیشتری وجود داشته باشد، سرعت و ضخامت رشد مو نیز بیشتر می‌شود.  مشخص شده است که حرکات ماساژی و کشش و مالش پوست سر باعث می‌شود سلول‌های پاپیلای پوستی که زیر فولیکول‌های مو قرار دارند رشد کرده و ضخیم شوند. این سلول‌ها منابع لازم برای رشد مجدد موها را فراهم می‌کنند. برای اینکار روزانه ماساژ دریافت کنید. جدا از رشد مو، ماساژ می‌تواند منجر به کاهش استرس و اضطراب شود. استرس خود یک عامل اساسی در ریزش موی سر است بنابراین به نظر می‌رسد این یک امتیاز اضافی محسوب می‌شود. اما ماساژ باید اصولی انجام شود وگرنه موهای بیشتری در این فرایند از دست خواهید داد. در گام اول می‌توانید از یک ماساژور حرفه‌ای کمک بگیرید. اما اگر امکان دسترسی به آنها را ندارید خودتان دست به کار شوید. پوست سر را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید نه ناخن‌ها. حرکات دایره‌ای کوچک روی پوست داشته داشت باشید و تا فشار متوسط را روی آن اعمال کنید. بهتر است طول ماساژ در حدود 5 دقیقه و به صورت روزانه باشد.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا گیاهی با خواص فوق‌العاده است و جدا از آثار شگرفی که روی شفافیت پوست دارد شاید برایتان جالب باشد بدانید که می‌تواند روی موهایتان هم معجزه کند. از این ماده مدتهاست به عنوان درمان خانگی ریزش موی شدید در زنان استفاده می‌شود. بعلاوه خاصیت تسکین دهندگی به پوست سر و حالت‌دهی به مو را نیز دارد. آلوئه ورا با بازکردن مسیر رشد فولیکول‌هایی که ممکن است با چربی مسدود شده باشند این کار را انجام می‌دهد. برای استفاده از خواص ریزش مو می‌توانید چند بار در هفته ژل آلوئه ورای خالص را به دست مالیده و پوست سر را با آن ماساژ دهید. همچنین شویند‌های حاوی این ماده نیز موثراند.

دکمه بازگشت به بالا