سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

تاثیر قرص فیناستراید در درمان ریزش مو

مو تأثیر زیادی در زیبایی ظاهری افراد دارد، لذا برخی افراد نسبت به ریزش مو و تغییرات ظاهری حاصل از آن بسیار حساس هستند و سعی می کنند با استفاده از روش های درمانی مختلف آن را درمانی کنند. ریزش موی ناشی از طاسی الگوی مردانه زمانی رخ میدهد که هورمونی به نام DHT (دی هیدروتستوسترون) از رسیدن مواد مغذی حیاتی مورد نیاز فولیکولها به آنها جلوگیری میکند و سبب تضعیف فولیکول موها و در نهایت ریزش موها میگردد؛ اما فیناستراید مانع از تولید DHT شده و از این طریق از فولیکولهای مو محافظت میکند. کاهش DHT میتواند باعث توقف ریزش موی ناشی از شده و حتی به رشد مجدد موها کمک کند.

The effect of finasteride tablets in the treatment of hair loss

دو نوع ایرانی و خارجی قرص فیناستراید در بازار موجود است. نوع خارجی این دارو تحت عنوان فین پشیا و نوع ایرانی آن فیناستراید شناخته می شود. هر دو نوع ایرانی و خارجی دارو در دوزهای ۱ و ۵ میلی گرم عرضه می شوند. دوز ۵ میلی گرمی این دارو برای درمان مشکلات پروستات تجویز می شود. برای درمان ریزش مو از دوز ۱ میلی گرمی استفاده می شود.

این دارو به صورت قرص عرضه می شود و دوز ۱ میلی گرمی آن برای درمان ریزش مو استفاده می شود. نحوه مصرف آن نیز مثل هر قرص دیگری است که برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. البته در رابطه با زمان مصرف توصیه می شود که حتماً آن را در زمان تعیین شده توسط پزشک استفاده کنید. لازم است که دارو سر ساعت استفاده شود. یکسان بودن ساعت مصرف نکته مهمی در استفاده از آن است.

  • درصورتی‌که حساسیت دارویی خاصی داشته یا به مواد خاصی حساسیت دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا بوده یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید؛ چراکه ممکن است ترکیبات این داروها با فیناستراید تداخل داشته باششما می توانید جهت انجام کلیه اقدامات ، تقویت و کاشت مو، ابرو، ریش و سبیل، ، تشخیص و درمان ، ، چربی و بوتاکس و … که انجام آنها در مراکز تخصصی پوست مو مجاز است؛ به کلینیک دکتر رامین مدرسی در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن تماس حاصل فرمایید.

ترکیبات قرص فیناستراید

ماده اصلی سازنده به دو صورت پودری و کریستالی موجود است. دمای ذوب این ماده 250 درجه سانتی‌گراد بوده و فرمول شیمیایی آن C23H36N2C2 است. این ماده حلال در آب نیست. بنابراین برای حل کردن آن باید از محلول‌های حاوی الکل رقیق یا محلول‌های کلروفورم استفاده کرد. ترکیبات این دارو به گونه‌ای است که تولید هورمون‌های کاهش‌دهنده رشد موها را کم کرده یا آن را به‌طور کامل متوقف می‌سازد. به‌این‌ترتیب استفاده از این دارو منجر به رشد موها و جلوگیری از ریزش آنها خواهد شد.

مزایای فیناستراید

  • جلوگیری از و یا کاهش مؤثر ریزش
  • افزایش رشد مو با مراقبت از فولیکول های مو و تقویت آنها

انواع فیناستراید

دو نوع ایرانی و خارجی قرص فیناستراید در بازار موجود است. نوع خارجی این دارو تحت عنوان فین پشیا و نوع ایرانی آن فین استراید شناخته می شود. هر دو نوع ایرانی و خارجی دارو در دوزهای 1 و 5 میلی گرم عرضه می شوند. دوز 5 میلی گرمی این دارو برای درمان مشکلات پروستات تجویز می شود. برای درمان ریزش مو از دوز 1 میلی گرمی استفاده می شود.

شیوه مصرف فیناستراید

داروی فیناستراید به شکل قرص عرضه می‌شود و طریقه مصرف آن مانند همه قرص‌هایی است که در طول عمر خود مصرف کرده‌اید. برای درمان ریزش مو دوز یک درصدی آن مناسب است که معمولاً همراه با غذا مصرف می‌شود. البته پزشک معمولاً زمان مشخصی را برای مصرف دارو تعیین می‌کند که بهتر است آن را تغییر نداده و هر روز دارو را به موقع مصرف کنید. توجه کنید که خوردن بیش از یک عدد قرص فیناستراید در روز می‌تواند خطرناک باشد.

توصیه های قبل و حین مصرف فیناستراید

  • درصورتی‌که حساسیت دارویی خاصی داشته یا به مواد خاصی حساسیت دارید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • درصورتی‌که به بیماری خاصی مبتلا بوده یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً پزشک خود را مطلع کنید؛ چراکه ممکن است ترکیبات این داروها با فیناستراید تداخل داشته باشد. بنابراین پزشک دوز یا زمان مصرف را تغییر داده، درمان تحت نظر را تجویز می‌کند یا این دارو را از گزینه‌های درمانی شما حذف کند.
  • درصورتی‌که قبلاً مشکلات کبد پروستات داشته‌اید یا به سرطان‌های پروستات یا کبد مبتلا هستید، پزشک را مطلع کنید.
  • این دارو حساسیت‌زا است، بنابراین بهتر است که قبل از تجویز پزشک آزمایش‌هایی برای اطمینان از عدم ایجاد حساسیت در فرد انجام دهد.
  • در زمان خرید دارو حتماً به دوز آن توجه کنید؛ چراکه این دارو در دوزها 1 و 5 میلی‌گرمی عرضه می‌شود.
  • پس از هر بار استفاده حتماً درب قوطی قرص‌ها را محکم ببندید و آن را در محلی دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • قرص فیناستراید باید در محیطی خشک و خنک و در دمای اتاق نگهداری شوید.
  • هرگز بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید؛ چراکه مصرف بیش‌ازحد این دارو ممکن است باعث بروز برخی مشکلات تنفسی در افراد شود.
  • اگر تاریخ مصرف دارو گذشته، از مصرف آن خودداری کرده و حتماً دستورالعمل دور ریختن دارو را رعایت کنید.
  • تا جای امکان مصرف الکل و مواد غذایی و نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید.
  • درصورتی‌که در طول درمان نیاز به عمل جراحی پیدا کردید، حتماً جراح خود را در جریان مصرف این دارو بگذارید.

موارد احتیاط مصرف قرص فیناستراید

قبل از شروع مصرف فیناستراید، اگر به این دارو (و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید) حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. قبل از شروع مصرف این دارو، سوابق پرونده ی پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. به خصوص موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری های کبدی
  • سرطان پروستات
  • عفونت
  • مشکلات ادرار

دارو می تواند از طریق پوست جذب شود. اگر پوشش سطح قرص شکست یا قرص خورد شد، نمی بایست توسط خانم باردار (خانم هایی که قصد بارداری دارند) لمس شود. جذب جلدی یا مصرف خوراکی فیناستراید در خانم های بارداری می تواند منجر به ایجاد ناهنجاری های تناسلی در نوزادان پسر شود. زنان (بخصوص در دوران بارداری و شیردهی) مجاز به مصرف فیناستراید نمی باشند؛ چراکه این دارو می تواند به جنین یا نوزاد شیرخوار آسیب وارد کند.

عوارض قرص فیناستراید

عوارض عمومی مصرف این دارو به صورت خارش، تورم صورت و لب‌ها، حساسیت‌های پوستی یا ایجاد کهیر است. احتمال وقوع این عوارض در افراد مختلف متفاوت است؛ اما همه آنها مدت کوتاهی پس از مصرف برطرف می‌شوند. درصورتی‌که عوارض گفته شده برای مدتی طولانی باقی ماندند به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص فیناستراید در مردان

اگرچه جلوگیری از تبدیل هورمون تستوسترون به فرم فعال آن یعنی دی هیدروتستوسترون می‌تواند روند ریزش مو را متوقف کند؛ اما مصرف مداوم فیناستراید با عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند موارد زیر همراه است:

  1. کاهش میل جنسی
  2. اختلال نعوظ (ED) و ناتوانی جنسی
  3. کاهش حجم مایع منی. برای این مورد حتماً باید با پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است این عارضه مربوط به سرطان پروستات باشد.
  4. ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه) و افزایش تحریک‌پذیری و حساسیت سینه به لمس شدن
  5. مشکلات مربوط به انزال آقایان مانند انزال زودرس (PE)
دکمه بازگشت به بالا