عمومیکسب و کار ویژه

آیا سراتو تسمه تایم دارد؟

دانستنی هایی درباره تسمه تایم

زنجیر تایم سراتو یا همان تسمه تایم از مهمترین قطعات خودرو سراتو می باشد. ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که تسمه ‌تایم چیست و وظایف آن کدامند؟ در این پست از سلسله مقالات سراتو یدکی دانستنی هایی درباره این قطعه ارایه خواهیم داد. تا انتها با ما بمانید.

تسمه تایم چیست؟ و وظیفه تسمه تایم

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ یک تسمه‌ لاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا میل سوپاپ‌ها متصل می‌کند. به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ است و تسمه تایم وظیفه‌ی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بسته به موقعیت پیستون‌ها دارد. چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانه ی خودرو ضروری است.

امروزه برخی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده می‌کنند. بین تسمه تایم و زنجیر تایم تفاوت اساسی وجود دارد. زنجیر تایم یک ایده‌ی فوق العاده است و به دلیل جنس فلزی خود معمولا مانند تسمه تایم آسیبی نمی‌بیند. از لحاظ تئوری عمر زنجیر تایم به اندازه‌ی عمر خود پیشرانه است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد. برای اینکه بدانید خودروی شما از انواع تسمه تایمی است یا زنجیر تایم دارد تنها کافی است تا دفترچه ی راهنمای مشتریان خودروی خود را باز کرده و چک کنید که آیا کیلومتر تعویض تسمه تایم ذکر شده است یا نه. راه دیگر نیز تماس و سوال از مسئول فنی نمایندگی فروش خودرویتان است.

زمان تعویض تسمه تایم

سوال این است که چه زمانی باید تسمه تیم خودروی خود را عوض کنیم؟ آیا تعویض صافی بنزین سراتو تاثیری در عملکرد آن دارد؟ خودروسازان مختلف برای مدل‌های مختلف خودرو کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان می‌کنند که از ۶۰ هزار کیلومتر تا بالاتر را شامل می‌شود. برخی خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا می‌کنند. یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید خودروی دست دوم وجود دارد این است که شما نمی‌دانید که تسمه تایم این خودروها تعویض شده است یا نه و اگر این کار انجام شده است زمان انجام آن کی بوده؟

اگر در خصوص تسمه تایم خودروی دست دوم تردید دارید بهتر است به یک مکانیک مراجعه منید تا تسمه تایم را مورد بازبینی قرار دهد. مکانیک به سادگی و تنها با برداشتن کاور (پوشش‌) تسمه تایم می تواند متوجه شود که تسمه در چه شرایطی قرار دارد. پیش از انجام سفرهای طولانی بهتر است همیشه تسمه تایم خودروی خود را مورد بازدید قرار دهید.

اگر خودرویتان از انواع دارای تسمه تایم است بهتر است همواره بر اساس زمانبندی تایین شده توسط کارخانه ی سازنده اقدام به تعویض تسمه تایم کنید. به طور معمول تعویض تسمه تایم یک سری کارهای جانبی دیگر نیز دارد بنابراین بسته به نوع و مدل خودروی شما، تعویض تسمه تایم ممکن است هزینه‌ی نسبتا بالایی داشته باشد، اما در عوض با هزینه کردن برای تعویض تسمه تایم دیگر در خصوص خودروی خود آرامش خاطر خواهید داشت و جای نگرانی وجود ندارد.

آسیب تسمه تایم

بدترین وصعیتی که می‌تواند اتفاق بیفتد پاره شدن تسمه تایم است که می‌تواند آسیب جدی به پیشرانه‌ اتومبیل وارد کند. البته این آسیب دیدگی به نوع طراحی پیشرانه‌ خودرو بستگی دارد. اگر طراحی خودروی شما از انواعی باشد که سوپاپ‌های آن در هنگام باز شدن وارد منطقه‌ی حرکتی پیستون می‌شوند (مانند پژو ۲۰۶) در این صورت پاره شدن تسمه تایم باعث برخورد سوپاپ باز با پیستون در حال بالا آمدن می‌شود و این برخورد نه تنها سوپاپ‌ها را از بین می برد بلکه در برخی موارد می‌تواند به سر سیلندر نیز آسیب برساند.

به این نوع پیشرانه‌ها اصطلاحا (Interference) گفته می‌شود. در حالت کارکرد عادی زمانبندی کارکرد پیشرانه‌ی خودرو طوری تنظیم شده است که حرکت سوپاپ و پیستون با یکدیگر تداخلی نداشته و در نتیجه برخوردی اتفاق نمی‌افتد. حال اگر پیشرانه‌ی خودروی شما از انواع (non-interferernce) باشد (مانند پراید) در صورت پاره شدن تسمه تایم دیگر آسیبی به سوپاپ‌ها و سایر بخش‌های پیشرانه وارد نمی‌شود و تها اتفاقی که با پاره شدن تسمه می‌افتد خاموش شدن پیشرانه است.

خطرات تسمه تایم کهنه

همانطور که اشاره کردیم تعویض به موقع تسمه تایم مهم‌ترین سرویس خودرو است. اگر تسمه تایم خودرو کهنه نیز شده باشد در این صورت ریسک پاره شدن آن وجود دارد و اگر ناگهان پاره شود عواقب بدی خواهد داشت.

بررسی تسمه تایم کیا سراتو

تسمه تایم کیا سراتو یک تسمه‌ی لاستیکی می باشد که در داخل پیشرانه قرار می گیرد و میل لنگ خودرو را به میل سوپاپ یا میل سوپاپ‌ها متصل خواهد کرد به طور کلی سرعت گردش میل سوپاپ به میزان نصف سرعت گردش میل لنگ می باشد و تسمه تایم کیا سراتو وظیفه‌ی تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بسته به موقعیت پیستون‌ها دارد. چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانه ی خودرو ضروری می باشد امروزه برخی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نیز از زنجیر تایم استفاده خواهند کرد

زمان تعویض تسمه تایم کیا سراتو

باید بدانیم چه زمانی تسمه تایم کیا سراتو خودروی خود را عوض کنیم. خودروسازان مختلف برای مدل‌های مختلف خودرو کیلومترهای متفاوتی را برای تعویض تسمه تایم عنوان کرده اند که از ۶۰ هزار کیلومتر تا بالاتر را شامل می‌شود. برخی خودروها زودتر و برخی نیز دیرتر به تعویض تسمه تایم احتیاج پیدا خواهند کرد.

اگر در خصوص تسمه تایم خودروی دست دوم تردید دارید بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا تسمه تایم کیا سراتو را مورد بازبینی قرار دهد. مکانیک به سادگی و تنها با برداشتن کاور تسمه تایم می تواند متوجه شود که تسمه در چه شرایطی قرار دارد. پیش از انجام سفرهای طولانی بهتر است همیشه تسمه تایم خودروی خود را مورد بازدید قرار دهید.

فرق بین تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

حدود دهه 1960، پونتیاک یک موتور شش تایی مسطح طراحی کرد، اولین خودرو ساخت آمریکا که تسمه تایم لاستیکی داشت. قبلا، عملا موتورهای چهارزمانه مجهز به زنجیر تایم بودند. مزیت تسمه این است که خیلی آرام و بیصدا کار می کند. امروزه اکثر خودروها موتورهای بنزینی چهار زمانه دارند. به این خاطر که چهار فرآیند زمان مکش، زمان فشرده سازی، زمان نیرو و زمان خارج سازی به صورت یک سیکل در آنها انجام می گیرد. در طی این سیکل چهار زمانه، میل بادامک یک بار می چرخد و میل لنگ دو بار.

رابطه بین چرخش میل بادامک و میل لنگ چیزیست که زمانبندی مکانیکی نامیده می شود. فرآیندی که حرکت پیستون ها و سوپاپ های درون سیلندر موتور را کنترل می کند. سوپاپ ها باید در زمان دقیق و مشخصی در محل اتصال با پیستون ها باز شوند، و اگر این اتفاق نیفتد، موتور درست کار نمی کند و شاید اصلا کار نکند.

تسمه تایم

حدود دهه 1960، پونتیاک یک موتور شش تایی مسطح طراحی کرد، اولین خودرو ساخت آمریکا که تسمه تایم لاستیکی داشت. قبلا، عملا موتورهای چهارزمانه مجهز به زنجیر تایم بودند. مزیت تسمه این است که خیلی آرام و بیصدا کار می کند. محکم نیز هست، اما دچار فرسایش می شود. اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می کنند هر 60 تا 100 هزار مایل، تسمه تایم عوض شود. اکنون که شما کارکرد تسمه تایم را فهمیدید، لازم نیست یادآوری کنیم که اگر تسمه تایم شما به هر دلیلی پاره شود، چه عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

تسمه تایم از طریق یک سری قرقره ها کار می کند که یک سری کِشنده دارند. همانطور که شما از اسم یک کشنده تسمه انتظار دارید، کار آن کشیدن و به حرکت درآوردن تسمه به صورت مداوم است. اینها نیز معمولا همانند تسمه دچار خوردگی می شوند، و البته با تعویض تسمه، آنها نیز باید عوض شوند. اکثر تولیدکنندگان و مکانیک ها توصیه می کنند واترپمپ نیز در همین زمان تعویض شود. به این خاطر که واترپمپ نیز معمولا همین مقدار عمر مفید دارد و در کل حدود همین زمان، دچار خوردگی و فرسایش می شود.

زنجیر تایم

زنجیر تایم همان کار تسمه تایم را می کند، اما معمولا کمی طولانی تر عمر می کند. برخی تولیدکنندگان توصیه می کنند در فواصل زمانی خاصی زنجیر تایم باید تعویض شود، اما برخی دیگر نیز طول عمر آن را برابر با طول عمر خود ماشین می دانند.

زنجیر تایم دقیقا مانند زنجیر دوچرخه به نظر می رسد و همانطور که انتظار دارید صدای بیشتری از تسمه تایم دارد. مشکل دیگر زنجیر تایم این است که اگر پاره شود، معمولا صدمه خیلی بیشتری نسبت به پاره شدن تسمه تایم ایجاد می کند. البته این بدان معنا نیست که پاره شدن تسمه تایم آسیبی ایجاد نمی کند- قطعا ایجاد می کند. اما وقتی تسمه تایم پاره می شود فقط لازم است شما قطعات بالایی آن را پیاده کنید. اما زنجیر تایم احتمالا منجر به خساراتی می شود که تعویض کل موتور مقرون به صرفه تر از تعمیر آن است.

همچنین زنجیر تایم کِشنده هایی دارد که آن را در محل نگه می دارند، اما بر خلاف کِشنده های تسمه تایم، این کشنده ها با فشار روغن درون موتور کنترل می شوند. پس اگر فشار روغن موتور خودروی شما به هر دلیلی خیلی کم شود، کِشنده ها درست کار نمی کنند، زمانبندی به هم می خورد و احتمالا زنجیر پاره می شود. اما مزیت زنجیر تایم این است که هیچ ربطی به واترپمپ ندارد، در اینصورت شما لازم نیست موقع تعویض زنجیر تایم، واترپمپ را هم عوض کنید.

موتورهای اینترفرنس (تداخل امواج)

هیچ بحثی در مورد تسمه تایم و زنجیر تایم نمی تواند کامل باشد مگر اینکه مختصری در مورد موتورهای اینترفرنس بحث شود. موتور اینترفرنس به گونه ایست که در آن سوپاپ ها و پیستون ها درون سیلندر، در یک محل واقع شده اند- اما نه همزمان. با اینکه این نوع موتورها، موتورهای کاملا کارآمدی هستند، اما اگر در مورد تعمیر و نگهداری آن غفلت شود، به مشکل بر می خورید.

اگر تسمه تایم ماشین تان پاره شود، سوپاپ ها و پیستون ها همزمان در سیلندر عمل می کنند. لازم نیست بگوییم که این حالت چقدر بد است. در یک موتور غیر اینترفرنسی، اگر تسمه تایم پاره شود، هیچ صدمه ای به قسمت داخلی موتور نمی خورد، چون پیستون ها و سوپاپ ها هرگز در یک محل قرار ندارند.

موتور خودروی شما تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

بسیاری از مالکان خودرو به جهت اهمیت موضوع تسمه تایم خودرو، سوال دارند که خودروی ما تسمه تایم دارد یا خیر؟ در مورد خودرو های بنز و بی ام و و تویوتا و لکسوس ، و هیوندای و کیا که تحت پوشش دکتر موتور هستند موضوع به این قرار است که :

تمامی موتور های مرسدس بنز بعد از سال ۲۰۰۶ زنجیر تایم دارند و تسمه تایم ندارند.

تمامی موتور های بی ام و بعد از سال ۲۰۰۶ زنجیر تایم دارند و تسمه ای نیستند.

تمامی موتور های لکسوس بعد از سال ۲۰۰۶ زنجیر تایم دارند و تسمه ای نیستند.

خودروهای تویوتا کمری گرند (۲۰۰۵-۲۰۰۷) شش سیلندر و تویوتا لندکروز ۸ سیلندر تسمه تایم دارند و زنجیری نیستند ما بقی خودروهای تویوتا همه زنجیری هستند.

خودروهای ورنا، آوانته، سراتو قدیمی، هیوندای I30, هیوندای توسان و کیا اسپورتیج۲۰۰۷-۲۰۱۰، سانتافه ۲۷۰۰ و هیوندای کوپه HD و اپتیما ۲۰۱۰ و کارنیوال ۲۷۰۰ تسمه تایم دارند ، سایر خودروهای هیوندای و کیا زنجیری هستند.

حال به برخی از خودروهایی که سوالات شما بیشتر پیرامون آنها بوده می پردازیم.

  1. آیا کیا اپیروس تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  2. آیا هیوندای اکسنت تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  3. آیا هیوندای ولستر تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  4. آیا هیوندای I30 تسمه تایم دارد؟ بله I30 تسمه تایم دارد.
  5. آیا هیوندای i20 تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  6. آیا هیوندای النترا تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.(النترا های دهه نود جزو بحث ما نیست)
  7. آیا هیوندای سوناتا تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  8. آیا تویوتا یاریس تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است.
  9. آیا تویوتا کرولا تسمه تایم دارد؟ خیر زنجیری است(کرولا ۲۰۰۵ به بعد)

دوستان به دلیل حجم بالای سوالات شما ، یک راه ساده برای شما عنوان میکنیم که خودتون متوجه بشوید خودروی شما تسمه تایم دارد یا زنجیر ، درب موتور خودروی خود را باز کنید ، به ناحیه کناری موتور از سمت شاگرد نگاه کنید ، ( در شکل پایین مشخص کردیم براتون) اگر این قطعه فلزی باشد موتور خودروی شما زنجیری است، اگر پلاستیکی بود تسمه ای است.

به این دلیل که موتور های زنجیری قسمت زنجیر موتور ، در روغن است و حتما این قطعه فلزی باید باشد ، و در موتور های تسمه ای ، برای سهولت در باز و بست و تعویض تسمه ، و همچنین نقش گردگیری و حفاظتی از تسمه ، این قطعه پلاستیکی است و این موضوع یک استاندارد جهانی بوده و در همه خودروسازان رعایت می شود. در انتها توجه داشته باشید برای انتخاب روغن موتور مناسب سراتو یا هر مدل دیگر ماشین، با یک متخصص مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا