عمومیکسب و کار ویژه

چرا یخچال گرم شده؟

یکی از مشکلات رایج که برای شما هم شاید اتفاق افتاده باشد گرم بودن داخل یخچال است. گرم بودن داخل یخچال و یا عدم ایجاد سرمای مناسب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر یخچال شما با این مشکل مواجه شده است، در ادامه مطلب با ما باشید زیرا در این مطلب قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید راحت‌تر مشکل گرم شدن داخل یخچال را برطرف نمایید.

نگران نباشید زیرا هر یخچالی بعد از سال ها استفاده امکان دارد دچار مشکل شود و یکی از این مشکلات گرم شدن داخل یخچال است. گاهی اوقات گرم بودن داخل یخچال شما را نگران می کند، البته با اوضاع بازار لوازم خانگی این روزها حق را به شما می دهیم؛ زیرا با افزایش قیمت لوازم خانگی نمی توانید اقدام به خرید مجدد یخچال کنید. بنابراین باید به تعمیر یخچال بوش تان بسنده کنید.

Why is the refrigerator warm

علت گرم بودن داخل یخچال چیست؟

یخچال‌ها ماشین‌های پیچیده‌ای از قطعات مختلف هستند و تشخیص علت اصلی مشکل در آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما از طرف دیگر، یک تغییر کوچک نیز می‌تواند مشکل آنها را حل کند و در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی نماید. دلیل گرم بودن یخچال می‌تواند موارد گوناگونی باشد که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱) خرابی موتور یا کمپرسور

خرابی موتور یا کمپرسور یخچال را از لحاظ اهمیت در درجه اول قرار دادیم. اما معمولا آخرین قطعه یخچال است که مورد بررسی تکنسین‌ها قرار می‌گیرد. موتور یخچال اگر دچار خرابی شود، معمولا قابل تعمیر نیست و باید به ‌کلی تعویض شود. کمپرسور معمولا به دلیل خرابی در سایر قطعات دچار آسیب می‌گردد. بنابراین سرویس دوره‌ای و رفع عیوب قطعات یخچال در سریع‌ترین زمان ممکن، بسیار مهم خواهد بود. تکنسین‌های کاردون می‌توانند با سرویس دوره‌ای یخچال از بروز هزینه‌های سنگین‌تر برای شما جلوگیری کنند.

۲) مشکل در فن کندانسور یا خود کندانسور

کثیفی کویل‌های کندانسور می‌تواند به دیواره‌های یخچال فشار آورد و موجب داغی بیش از حد معمول آن شود. گردوغبار، پرز و سایر زباله‌ها به مرور زمان روی کویل‌ها جمع می‌گردند و جریان هوای کارآمد را مسدود می‌کنند. این امر از خنک شدن مناسب یخچال شما جلوگیری خواهد کرد. برای تمیز کردن کویل‌های کندانسور ابتدا باید دستگاه را از برق بکشید. چون کویل‌ها در پشت دستگاه قرار دارند، دستگاه را از دیوار دور کنید تا یک منطقه کار ایمن و راحت به دست آورید. سپس کویل‌ها را با استفاده از برس مخصوص کویل یخچال یا شیلنگ جاروبرقی با برس نرم تمیز کنید.

علت گرم کردن یخچال می‌تواند نشانه‌ای از خرابی فن کندانسور نیز باشد. فن کندانسور هوا را در سراسر کویل‌های کندانسور به گردش در می‌آورد و به خنک شدن مبرد داغ آمده از کمپرسور کمک می‌کند. اگر فن هنگام فعال شدن کار نکند، دمای مبرد افزایش می‌یابد و دیوارهای بیرونی یخچال ممکن است بسیار داغ شوند. در این صورت، با تعویض فن کندانسور می‌توان از گرم شدن یخچال جلوگیری کرد.

کنترل دما یک عملکرد اساسی یخچال است که به وسیله ترموستات انجام می‌شود. اگر فضای داخلی یخچال خیلی گرم باشد، کمپرسور فعال می‌شود تا همه چیز خنک بماند. ترموستات می‌تواند درجه حرارت یخچال را در حالت دلخواه شما حفظ کند. هنگامی که به سطح مورد نظر رسید، ترموستات کمپرسور را خاموش می‌کند تا دما را حفظ نماید. اگر ترموستات یخچال از کار بیفتد، کمپرسور حتی در مواقعی که لازم نباشد نیز کار می‌کند. در نتیجه، کمپرسور بیش از حد گرم می‌شود و در نهایت از کار خواهد افتاد.

یخچال‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که به طور منظم سرویس شوند. اما خرابی ترموستات دمای یخچال شما می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر افزایش ناگهانی ولتاژ، قطع برق، ترکیدن فیوز و فرسودگی دستگاه به دلیل کهولت سن باشد. همچنین باید بدانید که محفظه ترموستات یخچال شما در برابر انبساط و انقباض دما بسیار آسیب‌پذیر می‌باشد. اگر کمپرسور یخچال شما داغ است، باید قبل از تعویض کل واحد به تعویض ترموستات بپردازید. تکنسین‌های کاردون می‌توانند این کار را در اسرع وقت برای شما عزیزان انجام دهند.

اگر از یخچال برند جنرال الکتریک استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، پیشنهاد می کنیم از سرویس  کاردون استفاده نمایید.

درب یخچال و فریزر بارها باز و بسته می‌شود تا اعضای خانواده، غذا و نوشیدنی را از درون آن بردارند. هر باز و بسته شدن درب، اجازه ورود هوای اتاق را به درون یخچال می‌دهد. سطوح سرد داخل فریزر نیز باعث متراکم شدن رطوبت هوا و ایجاد یخ‌زدگی روی مواد غذایی و کویل‌های خنک‌کننده می‌گردند. با گذشت زمان، یخ‌هایی که حذف نمی‌شوند، در نهایت یخ جامد را تشکیل می‌دهند. سیستم یخ‌زدایی یا دیفراست با عملکرد دوره‌ای یخ‌زدایی خود از تجمع یخ جامد در یخچال جلوگیری می‌کند. مشکل در سیستم دیفراست می‌تواند به دلیل تجمع یخ باعث گرم شدن یخچال شود. مشکلات سیستم دیفراست را فقط یک تکنسین حرفه‌ای می‌تواند مرتفع سازد.

اگر یخچال شما با صدای زیاد یا با دشواری بیش از حد معمول کار می‌کند، محتمل‌ترین مقصر، سطح پایین مبرد یا ایراد در گاز یخچال است. این یک مشکل رایج در یخچال‌های قدیمی می‌باشد که به خاطر تاثیر گرما بر یخچال ایجاد می‌شود. سیستم خنک‌کننده اصلی یخچال از یک مبرد برای گردش در اطراف حلقه بسته استفاده می‌کند. مبرد توسط کمپرسور تحت‌فشار قرار می‌گیرد و در سراسر حلقه بسته به گردش در می‌آید تا یخچال شما بتواند خنک بماند. بنابراین همیشه باید مقدار مناسبی از مبرد در سیستم وجود داشته باشد. زمانی که سیستم خیلی داغ یا کم شارژ باشد، مشکلاتی از قبیل گرمای یخچال بروز خواهد کرد.

نشتی‌های کوچک در سیستم مبرد می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد یخچال و از کار افتادن کلی کمپرسور آن شود. دلیل این امر آن است که نشتی‌های کوچک در مبرد باعث می‌شود کمپرسور با مبرد کمتر کار کند و تا زمانی که آف کند نیز گرم و داغ‌تر شود. نشتی یخچال را نباید خودتان برطرف کنید یا خودتان به آن مبرد اضافه نمایید. زیرا ممکن است به یخچال آسیب بزنید و خودتان نیز در معرض گازهای سمی قرار بگیرید. متخصصین کاردون برای تعمیر نشتی یا تنظیم سطح مبرد از گواهینامه حرفه‌ای برخوردار هستند.

دمپر هوا، بافل یا دیفیوزر وسیله‌ای است که جریان هوا را در محفظه فن اواپراتور متعادل می‌کند. این قطعه معمولا یک بافل یا فلپر با کنترل مکانیکی است که میزان هوای سرد ورودی به محفظه داخلی یخچال را کنترل می‌کند. اگر بافل یا اتصال به دستگیره کنترل آسیب دیده باشد، ممکن است هوای سرد کافی وارد محفظه غذای تازه نشود و در نتیجه دمای آن بالاتر از حد معمول باشد.

۷) خرابی لاستیک دور درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال که واشر نیز نامیده می‌شود، یک مهروموم محافظ است که هوای سرد را داخل و هوای گرم را خارج از یخچال نگه می‌دارد. اگر این درزگیر ترک خورده یا آسیب دیده باشد، هوای گرم می‌تواند به داخل فریزر نفوذ نماید و کمپرسور باید برای سرد نگه داشتن یخچال اضافه‌کاری کند. کمپرسوری که دو برابر بیشتر کار می‌کند، می‌تواند دلیلی برای گرم شدن یخچال باشد. اگر احساس کردید هوای سرد از اطراف قاب درب یخچال خارج می‌شود، احتمالا درزگیر آن نیاز به تعویض دارد.

۸) مشکل در برد الکترونیکی اصلی

برد الکترونیکی اصلی یک قطعه ظریف و الکترونیکی است که باید به وسیله تکنسین مورد بررسی قرار گیرد. خراب شدن این قطعه خیلی رایج نیست و معمولا در مراحل آخر مورد بررسی قرار می‌گیرد. توصیه می‌کنیم خودتان نسبت به عیب‌یابی این قطعه حساس اقدام نکنید و کار را به تکنسین‌های مجرب کاردون بسپارید.

پشت یخچال باید فضای کافی برای تهویه مناسب داشته باشد. اگر هوای تازه نتواند در پشت یخچال جریان یابد، باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور خواهد شد. چرا که اگر از همه طرف فضای کافی برای جریان هوا به یخچال داده نشود، به ‌هیچ‌وجه کارایی لازم را نخواهد داشت. بنابراین از قرار دادن هر گونه مانع یا اشیا در جلو یا بالای یخچال خود اجتناب کنید. این امر می‌تواند مانع خنک شدن کمپرسور و در نتیجه منجر به افزایش دمای داخل یخچال شود. علاوه بر این، وجود آهنرباها و تزئینات زیاد روی یخچال نیز می‌تواند در تغییرات دمایی آن موثر باشد. این تغییرات دما در نهایت منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور خواهد شد.

دلیل این که فریزر یخ میزند اما یخچال گرم است، چیست؟

دلیل این مشکل ممکن است مربوط به چند عامل باشد. در بعضی موارد، می‌تواند به دلیل خرابی سیستم خنک‌کننده یا تنظیمات دمای یخچال باشد. در این موارد، ممکن است فریزر بیش از اندازه خنک شود و یخ بزند، در حالی که یخچال به درستی کار نمی‌کند و گرم است. در بعضی موارد، دلیل این مشکل ممکن است به دلیل عدم جریان هوای درست در یخچال باشد. اگر هوا به درستی در یخچال جریان نکند، ممکن است این مشکل رخ دهد. برای بررسی این مشکل، باید جریان هوا را بررسی کنید. برای این کار، مطمئن شوید که هوا به درستی در یخچال جریان دارد و هیچ مسدودی در مسیر جریان هوا وجود ندارد. همچنین، باید مطمئن شوید که درب یخچال به درستی بسته شده است و هیچ درزی وجود ندارد که بتواند باعث عدم جریان هوا شود.

همچنین در برخی موارد دیگر، دلیل این مشکل ممکن است به دلیل انباشت یخ در بخش فریزر باشد. اگر یخ در بخش فریزر زیاد شده باشد، ممکن است جریان هوا درست نشود و به همین دلیل یخچال گرم باقی بماند. در این موارد، باید یخ را از بخش فریزر تمیز کنید و بررسی کنید که آیا جریان هوا به درستی در یخچال بازگشت داده می‌شود یا خیر.

بررسی دقیق تر علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر

اگر متوجه شده‌اید که قسمت فریزر یخچال فریزر شما سرد است، ولی قسمت یخچال گرم است، یخچال شما مشکل پیدا کرده است. باید برای برطرف کردن یخچال خود دست به کار شوید. علت‌های گرم شدن یخچال می‌توانند از قرار زیر باشند: یخچال‌های معمولی بالا پایین که یخچال در قسمت بالا است و فریزر در قسمت پایین یا بالعکس دارای قطعه‌ای به نام دریچه دمپر هستند. این دریچه با باز شدن، هوای سرد فریزر را به داخل یخچال منتقل می‌کنند.  هیتر اواپراتور یا دیفراست وظیفه ذوب کردن برفک‌های اواپراتور را برعهده دارد. در صورتی که این قطعه عمل نکند و برفک روی اوپراتور بماند،‌ سرما به داخل یخچال منتقل نمی‌شود و داخل یخچال سرد می‌ماند. فن اوپراتور با دمیدن هوا از اواپراتور سرما را به محیط یخچال منتقل می‌کند. در صورتی که این فن خراب شده باشد، در نتیجه سرما منتقل نمی‌شود.

۴) خرابی سنسور دمای یخچال

سنسور دمای محیط یخچال را تشخیص می‌دهد و تغییرات آن را به برد اطلاع می‌دهد و در صورتی که دمای آن کاهش پیدا کرده باشد، سرما وارد محیط یخچال می‌شود.

دلیل گرم بودن طبقه بالای یخچال در زمستان

ممکن است مشکل گرمای طبقه بالای یخچال در زمستان برای یخچال شما به وجود آمده باشد و تمام موارد را از نظر علت بروز این مشکل بررسی کرده باشید، اما هنوز مشکل حل نشده باشد. اگر طبقه بالا یخچال در فصل زمستان گرم می ماند، ممکن است به دلایل زیر باشد:

کاهش دمای محیط

  • زمانی که دمای محیط پایین باشد، فعالیت کمپرسور را کاهش می دهد و در نتیجه هوای سرد کمتری به داخل یخچال جریان می یابد و در نتیجه طبقه بالای یخچال گرم می شود.

مکان قرارگیری نامناسب

  • اگر محل قرارگیری یخچال از نظر دما نامناسب باشد، یعنی دما محیط کم و رطوبت آن بالا باشد
  • ممکن است رطوبت به درون یخچال نفوذ کند و در نتیجه طبقه بالا یخچال گرم شود.

نتیجه گیری از دلیل گرم بودن طبقه بالای یخچال

شما کاربر گرامی مشغول مطالعه مطلبی با موضوع گرم بودن طبقه بالای یخچال از سایت آی پی امداد بودید. در این مطلب خواندید که دلایل گرم بودن طبقه بالای یخچال متفاوت است و برای حل مشکل گرم بودن طبقه بالا یخچال باید این موارد را بررسی کنید:

  • عدم تنظیم دما
  • انسداد لوله های خنک کننده
  • خرابی یا ضعیف شدن کمپرسور
  • خرابی موتور
  • عدم تهویه و جریان مناسب هوا

در صورتی که با بررسی موارد بالا نیز نمی توانید مشکل دستگاه خود را رفع کنید، می توانید از نمایندگی بوش برای عیب یابی و رفع مشکل یخچال خود کمک بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا