اقتصادیسلامت و تندرستیعمومیکسب و کار ویژه

چرا قهوه میخورم حالم بد میشه

جهت ترکیباتی در قهوه سبب به هم ریختن معده ی شما میشوند؟

خرید قهوه موکا دکتر بیز: قهوه دارای ترکیبات مختلفی میباشد که شاید سبب به هم ریختن معده ی شما شود.

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که به شما کمک می کند هوشیار باشید.

یک فنجان ۲۴۰ میلی لیتری قهوه حاوی نزدیک به ۹۵ میلی گرم کافئین میباشد.

خرید قهوه لاته دکتر بیز: گرچه کافئین یک محرک قوی ذهنی است، اما تحقیقات بیان می کند این ماده می تواند سبب افزایش انقباضاتی شود که در سرتاسر دستگاه گوارش روی میدهند.

بعنوان نمونه تحقیقی در سال ۱۹۹۸ نشان داد، قهوه های کافئین دار روده ی بزرگ را ۲۳ درصد بیشتر از قهوه های بدون کافئین و ۶۰ درصد بیشتر از آب تحریک میکنند. این موضوع نشان می دهد که کافئین روده ها را به میزان چشمگیری تحریک می نماید.

علاوه بر این، برخی تحقیقات بیان می کند کافئین ممکن است باعث افزایش تولید اسید معده شود، مسأله ای که شاید سبب به هم ریختن معده ی شما شود، به خصوص در صورتی که معده ی حساسی داشته باشید.

چرا قهوه میخورم تپش قلب میگیرم |چرا قهوه میخورم فشارم میفته

اسیدهای قهوه

هر چند  قهوه گانودرما هات چاکلت دکتر بیز را بیشتر دلیل مشکلاتی می دانند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث آن ها شود، اما تحقیقات نشان داده اسیدهای قهوه هم شاید در این مورد نقش داشته باشند.

قهوه حاوی اسیدهای زیادی مانند کلروژنیک اسید و ان-آلکانوئیل-۵ هیدروکسی تریپتامین است که تحقیقات نشان داده تولید اسید معده را بیشتر می کنند. اسید معده به تجزیه ی مواد غذایی کمک می کند، بنابراین می تواند به دستگاه گوارش شما راه پیدا کند.

در هر صورت، برخی افراد گفته اند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث تشدید نشانه های سوزش معده در آن ها شود، ولی تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نتایج قطعی ای نداشته و هیچ ارتباط قابل توجهی میان این دو مسأله نیافته اند.

سایر افزودنی ها

در بعضی مواقع، این قهوه نیست که سبب به هم ریختن معده ی شما می شود.

در حقیقت علت به هم ریختن معده ی شما شاید افزودنی هایی مانند شیر، خامه، شیرین کننده ها یا شکر باشد که بسیاری از افراد عادت دارند قهوه ی خود را با آن ها بنوشند.

مثلاً بدن نزدیک به ۶۵ درصد افراد در دنیا قادر به هضم مناسب لاکتوز – قند موجود در شیر – نمیباشد، موردی که شاید با نشانه هایی مانند نفخ، کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) معده یا اسهال بلافاصله بعد از خوردن شیر همراه باشد.

دلیل سردرد و تهوع بعد از مصرف قهوه چیست؟

اغلب به این اتفاق که پس از خوردن قهوه حالتون بد میشه یا قهوه باعث سردرد و سرگیجه در شما میشه های کافئین High Caffeine گفته می شود.

از جمله علائم های‌کافئین؛ استرس ، قرمزی گونه‌ها ، لرزش دستان ، تپش قلب ، خشکی لب و در مواردی نادر عامل تعریق بیشتر میشه دیده می شود و البته که علت تمام این مواردی که اسم بردیم کافئین موجود در قهوه میباشد.

آنان که که بدنشان حساسیت دارد نباید قهوه روبوستا بخورند چون درصد کافئین این نوع از همه بیشتر است که بصورت ترکیب در سایر انواع هم استفاده می شود

چه کسانی دچار حالت تهوع بعد از قهوه می شوند؟

نوشیدن قهوه اسپرسو بخودی خود دارای خواص و فواید فراوانی است اما اینکه بعضی افراد بعد از نوشیدن آن دچار حالت تهوع بعد از قهوه می شوند فقط وابسته به ژن شماست که چقدر تحمل نوشیدن کافئین را دارد. بعضی افراد می توانند مقدار کافئین بیشتری را نسبت به دیگران مصرف نمایند بدون اینکه دچار حالات و عوارض خاصی شوند ولی کسانی که به نوشیدن کافئین عادت ندارند و یا دچار حساسیت به قهوه هستند ممکن است پس از نوشیدن حتی فقط یک فنجان قهوه دچار حالت تهوع، سرگیجه، سردرد، طپش قلب و اسهال شوند.

دلیل ایجاد حالت تهوع بعد از قهوه در افراد:

به حالت تهوع بعد از قهوه و ایجاد سردرد و سرگیجه بعد از آن به اصطلاح (های کافئین) HIGH CAFFEINE گفته می شود که در واقع نوعی اوردوز محسوب می شود؛ دلیل ایجاد این حالات ماده محرک موجود در قهوه اسپرسو یعنی کافئین است که فرد را دچار مشکل می کند و این  علائم می تواند بعد از نوشیدن قهوه اسپرسو که حالت اسیدی دارد با معده خالی در صبحگاه، با تحریک اسید معده پیش آید که نه تنها باعث حالت تهوع بعد از قهوه می شوید حتی خلق و خویتان بد می شود و عصبانی نشان می دهید.

نوشیدن 3 الی 5 فنجان قهوه اسپرسو در طول روز نه تنها برایتان مضر نیست بلکه فواید زیادی نیز برایتان به همراه خواهد داشت اما اگر از این میزان تجاوز کنید و مقدار بیشتری قهوه اسپرسو بنوشید دچار های کافئین می شوید که در بعضی افراد که به نوشیدن قهوه عادت ندارند حتی با نوشیدن یک فنجان قهوه هم ممکن است دچار حالت تهوع بعد از قهوه شوند.

علائم ایجاد حالت تهوع بعد از قهوه:

1-ایجاد استرس شدید و بی مورد

2-سرخ شدن گونه ها

3-گرگرفتگی بدن

4-لرزش در دستان

5-طپش قلب و آریتمی

6-خشک شدن لب ها

7-عرق کردن بدن

چه کسانی بهتر است قهوه ننوشند تا دچار حالت تهوع بعد از قهوه نشوند؟

1-کسانی که بیمارند و دارو مصرف می کنند حتما باید درباره نوشیدن قهوه اسپرسو و تداخل داشتن یا نداشتن آن با پزشکشان مشورت کنند مانند کسانی که داروهای ضد افسردگی، روان پریشی، فشار خون، آلزایمر، پارکینسون، سرطان، تیروئید و میگرن مصرف می کنند.

2-مادران باردار و شیرده یا کسانی که قصد بارداری دارند دور مصرفی  قهوه در آنها باید از 200 میلی گرم هم کمتر باشد.

3-کسانی که واکنش آلرژیک به قهوه نشان می دهند بجای نوشیدن قهوه روبوستا باید از قهوه عربیکا که کافئین کمتری دارد استفاده نمایند.

4-کسانی که کلا به کافئین آلرژی دارند می توانند قهوه های دی کاف مصرف کنند و حتما برچست مواد غذایی را مطالعه کنند تا دچار حالت تهوع بعد از قهوه نشوند.

5-کسانی که ناراحتی های معده و رفلاکس شدید دارند بهتر است بخاطر اسیدهای موجود در قهوه، آن را ننوشند یا قهوه را بصورت دم سرد و آیس کافی و دی کاف بنوشند.

برای دچار حالت تهوع بعد از قهوه نشدن، چه قهوه ای بنوشیم؟

1-می توانید قهوه های دمی  مثل فرانسه، قهوه ترک، قهوه ائروپرس، قهوه کمکس، قهوه سایفون و V60  مصرف کنید.

2-می توانید قهوه اسپرسو را بصورت ترکیبی بنوشید مثلا لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و هر قهوه ای که با شیر ترکیب می شود و از حالت تهوع بعد از قهوه جلوگیری می کند استفاده کنید.

درمان پس از ایجاد حالت تهوع بعد از قهوه:

اگر نکات گفته شده را رعایت نفرمایید و بعد از نوشیدن قهوه دچار حالت تهوع شدید، می توانید با روش هایی ساده به خروج کافئین از بدنتان و کنترل و کم کردن علائم کمک کنید که البته این پروسه هم چند ساعتی طول می کشد:

1-آب فراوان بنوشید تا مجبور به ادرار شوید هرچند خود قهوه نیز حالت مدر دارد و این نوشیدن آب به کم شدن لرزش دستتان کمک میکند.

2-دمنوش های گیاهی مناسب و آرامبخش بنوشید مثل گل گاو زبان و بابونه که هم استرستان را کم می کند و هم سرگیجه را رفع می نماید.

3-شیر بنوشید تا این حالت تهوع بعد از قهوه را از بین ببرد.

4-ویتامین C را بصورت قرص یا جوشان مصرف کنید چون در برطرف کردن علائم منفی کمکتان می کند.

5-نفس های عمیق بکشید تا سرگیجه و اضطرابتان تان کم شود و تنفستان که سریع و کم عمق شده است به حالت عادی برگردد.

6-اگر احساس کردید فشارتان بالا رفته و مجاز به مصرف هستید، قرص فشار بخورید.

7-راه بروید تا انرژی زیادی ولید شده در بدنتان را مصرف نمایید و طپش قلبتان را به حالت عادی برگردانید.

8-ورزش سبک کنید تا انرژی تولید شده توسط قهوه مصرف شود.

9-خودتان را سرگرم کنید تا حواستان پرت شود و وقت کاف یبه بدنتان برای دفع بدهید.

10-صبور باشید! مطمئن باشید اگر روش های بالا را انجام دهید خیلی زود، کافئین از بدنتان خارج می شود و به حالت عادی برمی گردید.

در انتها باید بگوییم اگر این اتفاق برایتان افتاد و دچار حالت تهوع بعد از قهوه شدید، جای نگرانی نیست و زود رفع می شود؛ باید این مطلب را اضافه کرد که ری اکشن شما به کافئین و ایجاد تهوع  وسرگیجه به مقدار کافئین و نوع قهوه ای که همیشه مصرف می کنید هم بستگی دارد مثلا کسانی که اصلا قهوه نمی نوشند یا خیلی کم می نوشند یا به قهوه و کافئینش حساسیت دارند، همچنین کسانی که نوع قهوه و دوز مصرفی خود را تغییر می دهند بیشتر در معرض این حالت می باشند. خاطرتان باشد که مصرف روزانه و میزان متعادل آن نه تنها به شما آسیب نمی زند بلکه می تواند جزو همیشگی رژیم غذایی شما باشد تا از خواص و فواید قهوه اسپرسو بهره مند شوید. اگر می خواهید شما هم یکی از شعب کافی پارس را در شهر خودتان داشته باشید برای اطلاع از شرایط نمایندگی به سایت کافی پارس مراجعه نمایید

دکمه بازگشت به بالا