عمومیکسب و کار ویژه

مقایسه مخزن پلی اتیلن و مخزن استیل

مقایسه مزایا و معایب مخزن های پلی اتیلن و مخزن استیل ضد زنگ

مخازن گران قیمت استیل و مخازن نسبتا ارزانتر گالوانیزه اولین گزینه برای ذخیره سازی آب بوده اند اما با توجه به محدودیت هایی که همواره داشته اند، به عنوان یک انتخاب دائمی باقی نماندند. امروزه مخازن پلی اتیلن سهم قابل توجهی از بازار خرید را به خود اختصاص داده اند؛ با این حال همچنان در برخی از موارد و بسته به شرایط مختلف، ناچار به استفاده از مخازن فولادی هستیم. بنابراین اگر قصد خرید مخازن ماشین وزین را دارید، بهتر است نیازهای خود را به خوبی بسنجید و با مطالعه دست به یک انتخاب مطمئن بزنید. در این مطلب با ویژگی های کلی مخازن فولادی و پلی اتیلن، و همچنین مزایا و معایب مربوط به هر یک، بیشتر آشنا خواهید شد.

ساخت مخزن استیل |قیمت مخزن استیل دست دوم

 مخازن گران قیمت استیل

مخزن استیل ضد زنگ نوعی از مخزن های نگه داری مایعات می باشد. کروم، عنصر پایه در ساخت فولاد ضد زنگ است که از خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری می کند. برای مقاومت در برابر اثرات خورنده آب، اسیدهای سخت و مواد دیگر مانند آن، عنصر شیمیایی دیگری نیز به نام مولیبدن به فولاد اضافه می شود. این ترکیبات اصلی، در کنار سایر عناصر شیمیایی به همراه مقادیر استفاده شده آن ها، به فولاد ویژگی های مختلف و درجات مختلف ضد خوردگی می دهند. بر این اساس و بسته به میزان ترکیبات موجود به کار رفته در ساخت آن ها، استیل به صورت اعداد مختلفی درجه بندی می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره کلیک کنید.

مخازن استیل ضد زنگ

به عنوان مثال عدد – ۳۰۴ استیل – بیانگر نوعی فولاد ضد زنگ است که اغلب در ساخت سینک های آشپزخانه به کار می رود. اگر فولاد یا استیل ضد زنگ برای استفاده در محیط های دریایی ساخته شود، از درجات بالاتر از ۳۱۶ استفاده می شود. هم چنین از فولاد با درجه ۳۱۶ در ساخت دستگاه های جراحی و ایمپلنت های استیل ضد زنگ نیز استفاده می شود.

به غیر از موارد خاص، معمولا برای ساخت مخازن فولادی ضد زنگ از فولاد با درجه ۳۰۴ یا کمتر استفاده می شود. در شرایط خاصی مانند قرارگیری مخازن در کنار اقیانوس  و یا برای ذخیره سازی آب شور دریا از مخازن فولادی ضد زنگ با درجات ۳۱۶ استفاده می کنند. با این حال و صرف نظر از درجه فولاد، مخازن فولادی همواره تحت تاثیر خوردگی قرار داشته و این، یکی از معایب اصلی این مخازن در نظر گرفته می شود (حتی در مخازن با ترکیبات بالای عناصر ضد خوردگی).

مخازن پلی اتیلن

   انواعی از مخازن نگه داری و ذخیره سازی مایعات هستند که در مواردی با نام نیز از آن ها نام برده می شود. مخازن پلی اتیلن از پلی مری به نام پلی اتیلن که از مشتقات نفت خام می باشد ساخته می شوند.

این مخازن به دلیل ترکیبات به کار رفته در ساختارشان، درجات پایداری بالایی از خود نشان داده و از آنجا که بین عناصر تشکیل دهنده آن ها پیوندهای شیمیایی محکم و فشرده ای وجود دارد، به سختی با مواد دیگر واکنش نشان می دهند. از این رو میزان خوردگی در این مخازن تقریبا صفر می باشد. با این حال این مخازن نیز بسته به اهداف مختلف، دارای جنس های متنوع بوده و انتخاب یک مخزن پلی اتیلن بستگی به هدف شما از داشتن آن مخزن دارد. به همین مناسبت شاید برای برخی مصارف این مخازن انتخاب مناسبی نباشند. به طور کلی می توان ویژگی های عمده مخازن پلی اتیلن را به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • این مخازن می توانند به صورت یک تکه ساخته شده و قالب ریزی می شوند و هیچ گونه درزی در ساختار آن ها به کار نرفته است. یا با کمک تکنولوژی جوش پلاستیک ساخته شوند
  • دیواره های آن ها بسیار ضخیم بوده و بسته به چگالی سیال مورد نظر می تواند ضخامت بیشتری هم داشته باشند. مانند مخازن پلی اتیلن سفارشی پلاستونیک
  • این مخازن دارای گوشه هایی با استحکام بالا هستند و برای مثال برای مخزنی با شعاع 255 سانتیمتر متر قطر گوشه ها تا 2 تا 3 سانتیمتر می رسد.
  • دیواره های مخازن پلی اتیلن در قسمت های پایینی دارای ضخامت بیشتری در دیواره ها هستند که این به تحمل فشار آب در قسمت های پایینی کمک شایانی می کند.

تفاوت مخزن های پلی اتیلن و مخازن استیل ضد زنگ

مخازن پلی اتیلن و استیل تفاوت های بسیاری با هم داشته که در ادامه به این تفاوت ها و گزینه مناسب شما، بسته به اهداف مختلف، اشاره می کنیم.

·        قیمت مناسب مخازن پلی اتیلن و قیمت بسیار گران مخارن استیل

اولین گزینه برتری مخازن پلی اتیلن قیمت بسیار مناسب آنها در برابر مخازن استیل ضد زنگ است. قیمت مخازن استیل چندین برابر، حتی در برخی از موارد ده برابر مخازن پلی اتیلن، با حجم مساوی، است.

·        فرآیند نصب و راه اندازی (سهولت نصب)

هر مخزن باید بتواند به درستی نصب شده و در جای خود به صورت ثابت قرار گیرد. برای دست یابی به این مهم، مخازن پلی اتیلن معمولا روی محیط و بستر ساده بتنی یا ماسه بادی کوبیده شده، نصب می شوند. مخازن استیل با این حال باید بر روی بسترهای محکم تر نصب شوند و از همین جهت این مخازن را معمولا روی بسترهایی ساخته شده از بتون و سیمان بسیار مستحکم قرار می دهند و هم چنین سعی می شود آن ها را در فضاهایی قرار داد که امکان خوردگی را به حداقل کاهش دهد.

·        طول عمر مخازن پلی اتیلن و فولادی

    مخازن استیل ضد زنگ می توانند چندین دهه طول عمر داشته باشند و همان طور که در بالا ذکر شد، مخازن استیل ضد زنگ حاوی کروم هستند که کمک می کند تا این مخازن از زنگ زدگی در امان باشند. اما از آنجایی که عناصر ذکر شده قادر به جلوگیری از چسبیده شدن خاک به مخزن نیستند، باید این مخازن را برای تمیز کردن هر چند وقت یک بار تخلیه کرد و با آب تازه و پارچه تمیز کرد تا طول عمر آن ها حفظ شود. هم چنین باید از تماس حلال ها با مخازن فولادی جلوگیری کرد تا از خوردگی و زنگ زدگی آن ها کاهید.

هم چنین توصیه می شود مخازن استیل را دفن نکنید و از جوشکاری با آهن برای تعمیر آن ها نیز استفاده نکنید؛ چرا که ترکیبات آهن می تواند آسیب های برگشت ناپذیری را به ساختار مخازن استیل وارد کند و وضعیت آن ها را برای خوردگی و زنگ زدگی مساعد تر کند و بدین ترتیب باعث ترک خوردگی آن ها شود.

   مخازن پلی اتیلن نیز دارای طول عمر نسبتا بالایی بوده و مواد مورد استفاده برای ساخت آن ها به خوبی قادر به تحمل گرما و نور خورشید هستند. با این حال در برخی از موارد، گرما و نور خورشید می تواند برخی از مخازن پلی اتیلن را تضعیف کرده و باعث شکسته شدن آن ها شود، از این رو توصیه می شود تا جایی که امکان دارد برای این مخازن سایه بان تعبیه شود.

·        گارانتی و ضمانت نامه ارائه شده برای مخازن پلی اتیلن و استیل

     مخازن فولادی ضد زنگ دارای ضمانت نامه های متفاوتی هستند. در کل برای یک مخزن استیل ضدزنگ با کیفیت خوب می توان ضمانت نامه هایی چندین ساله یافت و در حالت معمولی اکثر تولید کنندگان، مانند مخازن پلی اتیلن، برای محصولات خود به مدت ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه می دهند. با این حال در برخی از موارد دیده می شود که مخازن فولادی خریداری شده پس از دو سال، اثرات خوردگی و زنگ زدگی را نشان می دهند. به طور کلی زنگ زدگی مخازن استیل اولین اثرات خود را در قسمت های پرچ ها و پیچ های به کار رفته برای اتصال ورقه ها نشان می دهد. بنابراین دقت به این قسمت ها هنگام خرید و نگه داری در شرایط مناسب ضروری است.

   در مورد مخازن پلی اتیلن باید گفت در صورت شرایط نگه داری ایده آل محافظت در برابر نور خورشید و بستر صاف و تراز بیش از 50 سال نیز می توانند به خوبی کار کنند و به کار گرفته شوند.

·        نگه داری و محافظت از مخازن استیل و پلی اتیلن

هر دو مخزن پلی اتیلن و فولادی برای نگهداری هزینه های بسیار کمی را بر روی خریدار تحمیل می کنند و اگر به درستی نصب شوند و در ورودی آب آنها از استفاده شود، در طول ۵ تا ۱۰ سال نیاز به تمیز کردن و شست و شو ندارند. همانطور که گفته شد، مخازن پلی اتیلن می توانند در ابتدای نصب با یک سیستم تمیز کننده مخزن نصب شوند. سیستم تمیز کننده یا فیلتر پیش تصفیه مخزن، در ورودی مخزن نصب می شود. همچنین توصیه می شود هر چند وقت یکبار اجازه دهید آب از مخزن سرریز کند تا چربی و اجرام شناور روی سطح آب از مخزن خارج شوند.

·        حفظ کیفیت آب ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن و استیل ضد زنگ

    مخازن آب پلی اتیلن و استیل ضد زنگ، هر دو می توانند آب باکیفیتی را  تامین کنند. به یاد داشته باشید که در پرچ ها و پیچ های مخازن استیل ضد زنگ، آب آشامیدنی می تواند آلوده شود. تحقیقات توسط خدمات بهداشت عمومی و محیط زیست بیان گر این حقیقت بوده است که در برخی از موارد، آب ذخیره شده در مخازن استیل ضد زنگ حاوی ترکیبات مضر سرب می باشد. مخازن پلی اتیلن نیز اگر در دماهای سرد قرار گیرند معمولا آب با کیفیتی ارائه می دهند، با این حال در دماهای بالا آب می تواند کیفیت خود را از دست بدهد.

·        قدرت استحکام و پایداری مخازن پلی اتیلن و فولادی

  مخازن استیل ضد زنگ بسیار قوی هستند و در مقایسه با مخازن پلی اتیلن در برابر فشارهای وارده از ضربات مختلف، مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهند. نقطه ضعف مخازن استیل ضد زنگ در چگونگی تولید آن ها است. بدین معنی که ورقه های فولاد ضد زنگ یک تکه نبوده و به وسیله پرچ  و اتصالات مختلف به هم پیوسته شده اند. مخازن پلی اتیلن نیز بسیار قوی هستند. اگر به درستی و بر اساس استانداردهای جهانی تعیین شده برای آن ها، طراحی و ساخته شوند حتی پس از انفجار دچار پیچ و تاب خوردگی نمی شوند. مخازن پلی اتیلن بر خلاف مخازن فولادی ضد زنگ به صورت یک تکه قالب بندی شده و هیچ گونه درزی در بدنه آن ها وجود ندارد.

·        اندازه و سایز مخازن پلی اتیلن و استیل

  مخازن فولاد ضد زنگ می توانند در ظرفیت های مختلفی و معمولا بالاتر از مخازن پلی اتیلن تولید شوند و اغلب برای مقاصد مختلف صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالت کلی، مخازن پلی اتیلن را می توان به طور قابل اعتماد برای ذخیره آب تا حدود ۵۰،۰۰۰ لیتر به کار برد و مخازن استیل ضد زنگ را می توان برای ذخیره حدود ۲۵۰،۰۰۰ لیتر آب استفاده کرد. با این وجود، مخازن پلی اتیلن می توانند با یکدیگر ترکیب شده و ظرفیت مورد نظر شما را بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه تر فراهم کنند.

·        رنگ و شکل مخازن پلی اتیلن و استیل

  مخازن فولادی ضد زنگ در اشکال مختلف ساخته می شوند اما انتخاب رنگ خاص برای آن ها امکان پذیر نیست. مخازن استیل اغلب می توانند به صورت خاص ساخته شوند؛ در صورت نیاز می توان این مخازن را با اشکال مختلف ساخت. مخازن پلی اتیلن تنوع  بیشتری از نقطه نظر رنگ و شکل ارائه می دهند.

مزایای مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن استیل

با توجه به اطلاعات داده شده در رابطه با انواع مخازن فولادی و پلی اتیلن باید به این موضوع اشاره کرد که مخازن پلی اتیلن دارای مزایای بی شماری نسبت به مخازن فولادی هستند. در ادامه می توانید با مزایای مربوط به مخازن پلی اتیلن آشنا شوید.

  1. قیمت پایین مخازن پلی اتیلن: به طور کلی مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن استیل ارزان تر هستند. حتی مخزن های پلی اتیلن با کیفیت بالاتر هم نسبتا ارزان تر از مخزن های آهنی گالوانیزه هستند. مخازن پلی اتیلن، بسیار ارزان تر از مخزن های استیل ضد زنگ می باشند.
  2. وزن کم مخازن پلی اتیلن: مخزن های پلاستیکی یا پلی اتیلن، سبک تر از مخزن های استیل هستند و بنابراین حمل و نقل آسان تر و ارزان تری را به ارمغان می آورند. این مخازن هم چنین از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و بنابراین نصب آن ها بسیار آسان است. مخازن فلزی بسیار بیشتر از تانک های پلاستیکی وزن می گیرند و معمولا برای جا به جایی این مخازن به کمک یک جرثقیل نیاز خواهید داشت. در مقایسه؛ مخزن های پلاستیکی سبک وزن هستند و می توانند به صورت دستی منتقل شوند.
  3. حفظ معیارهای زیبایی شناختی با مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن استیل در طرح ها و شکل های مختلفی ارائه می شوند. این طیف وسیع این امکان را به خریداران می دهد تا به راحتی بتوانند آن ها را از نظر شکل و رنگ، با محیط و فضاهای آزاد ست کنند و ویژگی های زیبایی شناختی محیط را حفظ کنند.
  4. عدم واکنش پذیری مخازن پلی اتیلن با مواد شیمیایی: مخازن پلی اتیلن اساسا بی اثر هستند و تقریبا با هیچ ماده شیمیایی واکنش نشان نمی دهند.
  5. عدم نشت پذیری مخازن پلی اتیلن: مخازن پلی اتیلن همان طور که پیش از این گفتیم، به صورت یک تکه ساخته می شوند و به همین دلیل هیچ درز و شکافی روی آن ها ایجاد نمی شود و بنابراین امکان نشت آب از طریق درزها وجود ندارد.
  6. عدم خوردگی و زنگ زدگی مخازن پلی اتیلن: برخلاف مخازن فلزی، مخازن پلی اتیلن در برابر خوردگی مقاوم هستند. در صورتی که مخازن استیل ارزان قیمت و یا فلزی و گالوانیزه، در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مستعد هستند.
دکمه بازگشت به بالا