عمومیکسب و کار ویژه

قهوه ترک را چطوری درست کنیم

بهترین روش دم کردن قهوه ترک چیست؟

به ازای هر فنجان قهوه حدود ۵۰ میلی‌لیتر آب سرد و یک قاشق چای‌خوری قهوه ریز آسیاب‌شده و کمی شکر را در جذوه یا ایبریک بریزید. مخلوط را به خوبی هم بزنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا کف کند. قهوه شما آماده است.

مشاهده بیشتر: بررسی مشخصات قهوه ترک مدیوم

قهوه ترک را چند دقیقه بجوشانیم؟

برای دم کردن یک قهوه ترک عالی با کف مناسب لازم است که قهوه برای مدت سه تا چهار دقیقه روی حرارت ملایم قرار داشته باشد. با گرم شدن تدریجی قهوه، کف روی آن شکل می‌گیرد. جوشاندن بیش‌تر یا کم‌تر از این مقدار باعث تغییر در طعم و میزان کف قهوه ترک می‌شود.

قهوه ترک که اصالت و سنتی بودن را همواره با خود به همراه دارد را شاید بهتر باشد یک روش و سنت آماده کردن قهوه بدانیم تا یک نوشیدنی قهوه!! قهوه ترک زیر بنا و جد اصلی قهوه های دمی مانند قهوه فرانسه و اسپرسو است.
در این مطلب طرز تهیه قهوه ترک ، به همراه راهنمای سرو قهوه و تاریخچه قهوه ترک را بررسی می‌کنیم.
قهوه ترک روشی برای آماده کردن قهوه است که در طول سالیان دراز قهوه نوشی مردمان سرزمین خاورمیانه، آداب و رسوم مخصوصی برای تهیه و سرو کردن آن به وجود آمده است. کمتر قهوه‌ای داریم که اینگونه با فرهنگ و سنت‌های یک جامعه پیوند خورده باشد. قهوه های گانودرما رو از کجا میتونیم تهیه کنیم؟

کشف قهوه ترک

در داستان ها آمده است، چوپانی اهل یمن اولین بار دانه‌های قهوه را کشف کرد. چوپان یمنی خوش ذوق وقتی که دید گوسفندانش با خوردن دانه‌هایی که نمی‌شناخت، انرژی زیادی می‌گیرند، کنجکاو شد و مقداری از آن دانه ها را به خانه آورد و به اتفاق همسر گرامی دانه‌ها را کوبیدند و پودر حاصل را با آب روی آتش جوشانده و از خوردن نوشیدنی حاصل کیف و لذت فراوان بردند. از فردا، چوپان و همسرش آن دانه‌های شگفت انگیز را به همه دوستان و آشنایان معرفی کردند و این شد کشف قهوه در یمن.
طرز تهیه قهوه ترک، قدیمی‌ترین روش تهیه قهوه است. تاریخچه قهوه ترک به زمانی باز می‌گردد که مردم ترکیه دانه‌های قهوه را شناختند. درباره ورود دانه‌های قهوه به فرهنگ ترکی دو روایت وجود دارد. قیمت قهوه ی سوپریم دکتر بیز چقدر است؟

روایت اول می‌گوید که:

در زمان امپراطوری عثمانی، حکمران یمن متوجه شد که مردم کشورش نوشیدنی جدیدی دارند که از دانه‌های قهوه تهیه می‌شود. وی تصمیم گرفت این نوشیدنی را به سلطان عثمانی معرفی کند. از قضا سلطان خیلی از قهوه خوشش آمد و این شد شروع معرفی و گسترش قهوه ترک در عثمانی که ترکیه امروزی هم قسمتی از آن امپراطوری بود. قیمت قهوه فوری موکا چقدر است؟

چگونه قهوه ترک با شیر درست کنیم |چگونه قهوه ترک درست کنیم با قهوه ساز

و اما روایت دوم درباره تاریخچه قهوه ترک:

در سال ۱۵۵۴ میلادی دو مرد سوری به استانبول مهاجرت کردند و دانه‌های قهوه را با خود به ترکیه بردند. همچنین این دو مرد در استانبول اولین قهوه خانه را راه اندازی کردند.

ابزار طرز تهیه قهوه ترک چیست؟

برای تهیه قهوه ترک از وسیله‌ای بنام جذوه یا جاذوه استفاده می‌کنیم که به آن قهوه جوش هم می‌گوییم. جذوه از نظر ظاهری شبیه به شیر جوش است با این ویژگی مهم که باید قطر دهانه آن نسبت به قطر کف کمتر باشد تا قهوه ترک بهتر دم کشیده و موقع دم کشیدن به راحتی به سمت بالا حرکت کند.
بهترین جنس برای جذوه مس است چرا که مس باعث انتقال یکنواخت حرارت شده و در نتیجه قهوه بهتر دم می‌کشد.
جذوه اندازه‌های مختلفی دارد: یک نفره، دو نفره، سه نفره و …

دکمه بازگشت به بالا