عمومیکسب و کار ویژه

عکس زگیل تناسلی در کشاله ران زنان

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی و عفونی که امروزه زنان و مردان بسیاری را درگیر خود کرده است، زگیل تناسلی یا HPV است. ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل تناسلی است. این عارضه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و به راحتی از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. زگیل‌ها زائده‌های گوشتی و نرمی هستند که می‌توانند در زنان به صورت خوشه‌ای یا تکی روی ناحیه تناسلی، اطراف مقعد و واژن خود را نشان دهند. اما آیا درمان زنان امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان این عارضه را به صورت قطعی درمان کرد؟ در ادامه این بلاگ با ما باشید تا با درمان زگیل تناسلی زنان و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این عارضه آشنا شوید.

علت زگیل تناسلی چیست؟

با توجه به وب‌سایت : برای درمان زگیل تناسلی زنان ابتدا باید با دلایلی که موجب ابتلا به ویروس HPV می‌شوند، آشنا شوید. همه کسانی که از نظر جنسی فعال هستند و رابطه جنسی دارند، مستعد ابتلا به زگیل تناسلی هستند. اما آیا تنها فعال بودن از نظر جنسی می‌تواند عامل ابتلا به این عارضه باشد؟

  • شرکای جنسی متعدد: داشتن روابط جنسی متعدد با شرکای جنسی متعدد، احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.
  • ضعف سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن در صورتی که ضعیف باشد نمی‌تواند به درستی از خود در برابر ویروس HPV مراقبت کند.
  • سن: ابتلا به زگیل تناسلی در زنان زیر ۳۰ سال بسیار شایع است.
  • روابط محافظت نشده: استفاده از کاندوم نه تنها احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد، بلکه خطر ابتلا به سایر بیماری‌های عفونی و مقاربتی را کاهش خواهد داد.
  • انتقال از مادر به جنین: مادری که به زگیل تناسلی مبتلا باشد، در زایمان طبیعی ممکن است این عارضه را به نوزاد خود منتقل کند.

زگیل تناسلی قادر است تا علاوه بر ناحیه تناسلی در زنان، در نواحی دیگری چون کشاله ران و دهان علائم خود را نشان دهد.

  • زگیل تناسلی اغلب با خارش، درد، خونریزی و سوزش همراه است.
  • زگیل‌ها معمولا رنگ تیره‌تر یا روشن‌تری نسبت به پوست بدن دارند و در ناحیه تناسلی، مقعد، واژن دیده می‌شوند.
  • زگیل تناسلی به شکل خوشه و برجستگی‌های گوشتی نرم یا زبر است.

خطرات و عوارض زگیل تناسلی در زنان چیست؟

عوارض و در زنان عبارتنداز:

  • احتمال ابتلا به سرطان رحم از طریق زگیل تناسلی
  • انتقال ویروس زگیل تناسلی از مادر به کودک در صورت زایمان طبیعی نوزاد
  • ابتلا به سرطان واژن یا کانسرواژن در زنان جوان
  • ابتلا به کانسر مقعد از طریق زگیل تناسلی
  • عفونت دهان و لثه در صورت داشتن سکس دهانی

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

ابتدا پزشکان ناحیه تناسلی در زنان را بررسی می‌کنند. در صورتی که تشخیص دهند زائده‌های گوشتی زگیل تناسلی هستند، برای تشخیص قطعی زگیل تناسلی و درمان زگیل تناسلی زنان دو آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش خون را توصیه می‌کنند. این دو آزمایش می‌تواند به صورت قطعی نشان دهد که آیا فرد به زگیل تناسلی مبتلا شده است یا خیر.

آزمایش پاپ اسمیر مخصوص زنان است و با نمونه‌برداری از دهانه رحم انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش پزشک زنان با استفاده از اسپوکولوم دهانه واژن را باز کرده، سپس به کمک یک برس استریل از دیواره رحم نمونه‌برداری می‌کند.
از این تست بیشتر برای تشخیص زگیل تناسلی در زنان بالای ۳۵ سال استفاده می‌کنند. برای اطمینان خاطر بهتر است سالی یکبار این تست انجام شود.

آزمایش خون هم برای زنان و هم برای مردان تجویز می‌شود. درصد خطا در این آزمایش بسیار کم است. یکی از رایج‌ترین روش‌های انجام آن، روش ژنوتایپینگ است. در این روش ژن زگیل تناسلی را توالی‌یابی می‌کنند. با این کار می‌توان وجود ویروس HPV را تشخیص داد.

روش‌های درمان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی را می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی مختلفی کنترل کرد تا بیش از این پیشرفت نکند. اما نمی‌توان موجب نابودی این ویروس شد. امروزه از روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی زنان استفاده می‌کنند. درمان زگیل تناسلی زنان نباید در نیمه راه رها شود، ممکن است بیماری مجددا عود کند و موجب بروز زگیل تناسلی در نواحی مختلف شود.
برای درمان زگیل تناسلی زنان می‌توان از لیزر، کرایوتراپی، درمان دارویی و جراحی استفاده کرد.

  • لیزر: یکی از روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان که برای زگیل‌های خوشه‌ای و تکی استفاده می‌شود، لیزر است. لیزر یک درمان سرپایی است و دوره نقاهت طولانی ندارد، بعد از درمان می‌توانید به راحتی کارهای روزانه خود را انجام دهید.
  • کرایوتراپی: کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان زگیل تناسلی زنان است. در این روش با تری کلرواستیک زگیل تناسلی را می‌پوشانند تا زگیل خشک شود. این روش درمان یکی از قطعی‌ترین راه‌های درمان زگیل تناسلی زنان است، بیش از ۷۵ درصد کسانی که از این روش استفاده کرده‌اند به طور کامل درمان شده‌اند. تنها در ۱۵ درصد آن‌ها، این زائده‌های گوشتی مجددا بازگشته‌ است.
  • درمان دارویی: اگر اندازه زگیل‌ها ریز و کوچک باشند پزشک می‌تواند به راحتی با تجویز دارو، آن‌ها را درمان کند. پودوفیلاکس، اسید سالیسیلیک و پماد آلدارا از داروهایی هستند که برای درمان زگیل تناسلی زنان استفاده می‌شود.
  • جراحی: یکی دیگر از روش‌های درمان زگیل تناسلی زنان، جراحی یا leep است. زمانی که زائده‌های گوشتی بیش از اندازه بزرگ شوند و نتوان با دارو یا لیزر آن‌ها را درمان کرد باید از جراحی استفاده کرد. در جراحی پزشک بعد از بریدن این زائده‌های گوشتی جای آن‌ها را بخیه می‌کند.

روش‌های پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

سازمان بهداشت جهانی (who) اعلام کرد که ویروس زگیل تناسلی عامل بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های سرطانی و بیماری‌های مربوط به دهانه رحم در زنان است. درمان زگیل تناسلی زنان غیر ممکن است. ویروس HPV به هیچ عنوان از بدن خارج نمی‌شود، بلکه پزشکان می‌توانند با دارو و سایر روش‌های درمانی آن را کنترل کننده و زائده‌های گوشتی را از بین ببرند. اما ویروس زگیل تناسلی همچنان در بدن باقی می‌ماند.

روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کند. روش‌های پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی عبارتنداز:

  • واکسیناسیون: یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، واکسن گارداسیل است. این واکسن اگر قبل از ابتلا به زگیل تناسلی در زنان تزریق شود، قطعا موثر خواهد بود و یک راه قطعی درمان زگیل تناسلی زنان است. در صورتی که بعد از ابتلا به زگیل تناسلی تزریق شود هیچ تاثیری نخواهد داشت. این واکسن در سه دوز و با فاصله زمانی مشخص تزریق می‌شود.
  • رابطه جنسی محافظت شده: در زمان رابطه جنسی به منظور پیشگیری از ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی ازجمله HPV بهتر است از کاندوم استفاده کنید. کاندوم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و مقاربتی را کاهش دهد.
  • انجام تست غربالگری: برای اطمینان خاطر از سلامت جنسی همسرتان بهتر است در زمان عقد، تست غربالگری انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

زگیل تناسلی و بارداری

HPV یا زگیل تناسلی در زنان را در زمان بارداری بررسی می‌کنند. در زمان اقدام برای بارداری پزشک زنان در مورد زگیل تناسلی و اینکه آیا تا به حال به آن مبتلا شده‌اید یا نه، سوالاتی از مراجعه کننده می‌پرسد. اگرچه این ویروس روی جنین هیچ تاثیری ندارد اما برای داشتن یک بارداری ایمن و بی‌خطر باید رشد سلول‌های بدن را بررسی کرد.

در زمان بارداری اگر به زگیل تناسلی مبتلا شوید، اندازه آن بیش از حد معمول خواهد بود. در برخی از زنان این زائده گوشتی می‌تواند موجب درد و سوزش در زمان ادرار شود.
گاهی اوقات زگیل‌های بزرگ روی دیواره واژن یا مهبل رشد می‌کنند و باعث خونریزی در زمان زایمان می‌شوند. اگر اندازه زگیل‌ تناسلی دیواره واژن بیش از اندازه بزرگ باشد، نمی‌توان طبیعی زایمان کرد و باید سزارین انجام داد.
پزشکان هنوز نتوانسته‌اند ثابت کنند که آیا ویروس زگیل تناسلی موجب سقط جنین یا اختلال در بارداری می‌شود یا خیر.

سوالات متداول

  1. بهترین راه درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟ 

    لیزر قطعا بهترین و ماندگارترین نتایج را در درمان زگیل تناسلی زنان خواهد داشت. این روش احتمال انتقال را به صفر می‌رساند اما ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند.

  2. آیا احتمال انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون وجود دارد؟
    در صورتی که از وسایل یکبار مصرف استفاده شود، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی صفر خواهد بود. سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که از وسایل و ابزار یکبار مصرف استفاده می‌کنند.

 

زگیل تناسلی در زنان در چه قسمت‌هایی از بدن ظاهر می‌شود؟

زگیل تناسلی در داخل و خارج واژن و مقعد، کشاله ران و روی ناحیه زگیل تناسلی زنان یکی از بیماری‌های جنسی و مقاربتی شایع در زنان است که از ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی زنان به ‌وجود می‌آید. ویروس HPV زنان باعث ایجاد سرطان دهانه رحم و سرطان رحم در زنان می‌شود. نوع دیگری از ویروس اچ پی وی در زنان عامل ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

عفونت ناشی از ویروس HPV سرایت‌پذیری بالایی دارد و به‌همین‌دلیل است که بیماری ویروس اچ پی وی زنان جزء شایع‌ترین بیماری‌های جنسی طبقه‌بندی می‌شود. بیماری زگیل تناسلی در زنان به‌ مراتب خطرناک‌تر از زگیل تناسلی در مردان است. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با زگیل تناسلی زنان، علائم، علت و درمان ویروس HPV زنان بیشتر آشنا شوید.

زگیل تناسلی زنان چیست؟

میزان سرایت زگیل تناسلی زنان بسیار بالا است و معمولا در اولین تماس جنسی بلافاصله به بدن سرایت می‌کند. تغییر سبک زندگی و عادات جنسی در دنیای مدرن امروزی باعث کاهش سن شیوع این بیماری تا ۱۲ سالگی و افزایش آمار مبتلایان شده است. بهترین روش برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان واکسن اچ پی وی یا است که از عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی در بانوان و ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند.

علائم زگیل تناسلی زنان

به نقل از «» ویروس اچ پی وی در زنان گاهی می‌تواند بدون علائم باشد و گاهی هم باعث ایجاد سرطان و زگیل تناسلی در زنان می‌شود. سوزش، خارش یا حساسیت اطراف واژن از نشانه‌های رایج اچ پی وی در زنان هستند، اما این ویروس پاپیلومای انسانی زنان نشانه‌ها و علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • ایجاد زائده‌های سفت، برجسته و گوشتی شکل اطراف و روی واژن و مقعد که گاهی شبیه گل‌کلم هستند.
  • هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار دارد، احتمال ابتلا به عفونت HPV دارد. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی، ران، کشاله ران و اسکروتوم در مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی هستند.
  • درد، خارش و سوزش ناحیه تناسلی
  • اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.
  • انسداد مجاری ادراری در صورتی که زگیل تناسلی در مجاری ادرار باشد.
  • ایجاد زگیل و برآمدگی در اطراف دهان، زبان، لب، گلو در افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا دارند.
  • ترشح و رطوبت غیرعادی در ناحیه برآمدگی‌ها

اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.

عکس زگیل تناسلی زنان و مردان + بیماریهای مشابه زگیل | کلینیک زارعی

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

زگیل تناسلی زنان برآمدگی و زائده‌هایی به رنگ پوست یا متمایل به صورتی هستند که روی واژن، دهانه رحم یا مقعد ایجاد می‌شوند. این زائده‌های گوشتی از نزدیک شبیه گل‌کلم هستند. زگیل تناسلی زنان معمولا بدون درد است، اما خونریزی و خارش دارد. حواستان باشد که جوش پوستی یا عفونت پوستی را با زگیل تناسلی اشتباه نگیرید. برای اینکه بفهمید اچ پی وی تناسلی دارید یا خیر، در صورت مشاهده علائم اولیه حتما به پزشک متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید و آزمایش بیماری مقاربتی یا آزمایش HPV بدهید.

برای بررسی علائم زگیل تناسلی زنان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای بررسی علائم زگیل تناسلی زنان نخستین دکتری که باید به آن مراجعه کنید، دکتر زنان است. دکتر عفونی، متخصص اورولوژی، پزشک زنان و زایمان، و متخصص بیماری‌های مقاربتی هم باید در لیست پزشکانی باشند که برای بررسی علائم اچ پی وی تناسلی در زنان باید به آن‌ها مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم نگران کننده در ناحیه واژن یا مقعد پس از داشتن رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده باید حتما بدهید. می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر زنان هم کمک بگیرید.

اگر علائم HPV دارید یا رابطه‌جنسی خطرناکی داشته‌اید، حتما برای بررسی این بیماری به یا مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

خارش شدید واژن داری و علائم زگیل تناسلی رو مشاهده کردی؟

همین الان برای درمان فوری مشاوره بگیر!

علت زگیل تناسلی در زنان

ویروس اچ پی وی علت اصلی زگیل تناسلی در زنان است. علت این بیماری در زنان که بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال شیوع دارد انتقال ویروس HPV از طریق راه‌های زیر است:

  • واژن
  • مقعد
  • رابطه دهانی
  • تماس پوستی با پوست آلت تناسلی آلوده به ویروس HPV
  • زایمان

به‌ خاطر داشته باشید که اچ پی وی تناسلی در زنان بلافاصله بعد از آلوده‌شدن بدن به ویروس اچ پی وی بروز پیدا نمی‌کند و ممکن است چند ماه یا حتی چند سالی طول بکشد تا بیماری ظاهر شود.

زگیل تناسلی در دختران مجرد

زگیل تناسلی در زنان بیماری مقاربتی به‌ شدت مسری ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی زنان است که لزوما از طریق رابطه جنسی با دخول ایجاد نمی‌شود. هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود. رابطه جنسی مقعدی، دهانی و تماس پوست با کاندوم آلوده به ویروس HPV می‌تواند علت ایجاد زگیل تناسلی در دختران مجرد باشد که رابطه جنسی محافظت نشده با شریک نامطمئن دارند. ویروس HPV زنان از طریق آغوش، دست‌دادن، حمام یا استفاده از توالت مشترک منتقل نمی‌شود.

هرگونه تماس پوست ناحیه تناسلی با پوست آلوده به ویروس اچ پی وی می‌تواند باعث انتقال ویروس HPV زنان شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا شما را معاینه بدنی کند. دکتر زنان با معاینه بدنی ساده و مشاهده زائده‌ها می‌تواند تعیین کند که برآمدگی‌ها اچ پی وی تناسلی هستند یا خیر. گاهی هم علائم اچ پی وی تناسلی زنان، روی آلت تناسلی دیده نمی‌شوند و در قسمت‌های داخلی دستگاه تناسلی و مقعد، دهانه رحم یا داخل واژن ظاهر می‌شوند. در چنین مواردی یا در صورت مشاهده علائم زگیل تناسلی احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی را می‌دهد و برای تشخیص وجود ویروس پاپیلومای انسانی زنان دو آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش خون را برای فرد بیمار تجویز می‌کند.

تست پاپ اسمیر برای تشخیص زگیل تناسلی زنان

زنان بالای ۳۵ سال باید سالانه یک‌بار بدهند. تست پاپ اسمیر یک آزمایش زنانه است که بخشی از سلول‌های دهانه رحم و واژن را برای بررسی و آزمایش نمونه‌برداری می‌کنند. تست پاپ اسمیر علاوه بر تشخیص اچ پی وی برای تشخیص عفونت و سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان هم تجویز می‌شود. برای نمونه‌برداری، دهانه رحم را با دستگاه اسپکولوم کمی باز می‌کنند و با یک برس استریل از سلول‌های دیواره رحم و واژن نمونه برمی‌دارند.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی زنان

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیماری مقاربتی شایع اما قابل‌درمانی است که روش‌های مختلفی برای درمان دارد. در صورت مشاهده علائم و اطمینان از ابتلا به ویروس اچ پی وی آرامش خود را حفظ کنید و به دکتر عفونی یا دکتر زنان مراجعه کنید.اگر در مراحل اولیه امکان مراجعه حضوری ندارید یا از معاینه توسط دکتر زنان خجالت می‌کشید می‌توانید از هم کمک بگیرید.

البته یادتان باشد که زمان فاکتور مهمی در درمان زگیل تناسلی محسوب می‌شود و هرچقدر زودتر شروع کنید، درمان راحت‌تر پیش می‌رود. پس برای درمان بیماری خجالت را کنار بگذارید و پس از مشاهده علائم غیرعادی حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. بسته به اندازه زگیل و محل ایجاد زگیل، درمان هم متفاوت خواهد بود. شیوه‌های رایج درمان اچ پی وی عبارتند از:

  • پماد زگیل برای کنترل و درمان بیماری
  • درمان با لیزر
  • کرایوتراپی
  • سوزاندن زائده‌ها با الکتروکوتر
  • درمان خانگی
  • دارو درمانی
  • عمل جراحی

انتخاب پزشک متخصص و مجرب نقش بسیار مهمی در درمان اچ پی وی دارد. بنابراین، پیش از مراجعه به کلینیک یا پزشک، حتما تمام جوانب را بررسی کنید و پزشکی مجرب و متخصص با مرکزی مجهز را انتخاب کنید. درحال‌حاضر لیزر درمانی و بهترین روش‌های درمان اچ پی وی به‌ شمار می‌آیند.

زمان فاکتور مهمی در درمان زگیل تناسلی محسوب می‌شود و هرچقدر زودتر شروع کنید، درمان راحت‌تر پیش می‌رود.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان

به نقل از «» بیماری مقاربتی زگیل تناسلی بیش از یک میلیون نوع دارد و روش‌های درمان هر کدام هم متفاوت است. گاهی پس از مراجعه به دکتر زنان می‌توانید با صلاح‌دید پزشک از درمان خانگی اچ پی وی کمک بگیرید. روش‌های درمان گیاهی یا درمان خانگی اچ پی وی عبارتند از:

  • سرکه سیب
  • روغن درخت چای
  • سیر
  • روغن کرچک
  • آلوئه ورا
  • درخت چای
  • زردچوبه
  • سبزیجات
  • پیاز
  • عصاره آناناس
  • پیچک دیواری
  • نارون کوهی

برای درمان زگیل تناسلی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان زگیل تناسلی باید به دکتر متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید که می‌تواند متخصص ارولوژی یا دکتر عفونی متخصص بیماری‌های مقاربتی باشد. این تیم متخصص از روش‌های درمانی مختلف مثل کرایوتراپی یا درمان دارویی برای درمان زگیل تناسلی کمک می‌گیرد.

اگر علائم HPV دارید یا رابطه‌جنسی خطرناکی داشته‌اید، حتما برای بررسی این بیماری به یا مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

همین حالا برای درمان بیماری عفونی مقاربتی اقدام کن!

زنان مبتلا به ویروس HPV در صورت حاملگی با عوارض و خطرات زیر مواجهند:

  1. اگر بیمار مبتلا به ویروس اچ پی وی زنان با روش طبیعی زایمان کند، ممکن است ویروس HPV به نوزاد منتقل شود.
  2. مشکلات ادراری و انسداد مجاری ادراری در خانم‌های باردار مبتلا به زگیل تناسلی وسیع از دیگر عوارض اچ پی وی است.
  3. ویروس پاپیلومای انسانی زنان عامل اصلی سرطان سرویکس یا در خانم‌ها محسوب می‌شود. ویروس اچ پی وی با تغییر سلول‌های دهانه رحم باعث سرطانی‌شدن سلول‌ها در طول سال‌ها می‌شود.
  4. سرطان واژن یکی دیگر از عوارض اچ پی وی است.
  5. سرطان مقعد یا آنال کنسر هم در صورت پیشروی ویروس اچ پی وی و درگیرشدن ناحیه مقعد از عوارض احتمالی اچ پی وی است. رابطه جنسی آنال می‌تواند باعث گسترش ویروس زگیل تناسلی به ناحیه مقعد شود.
  6. سرطان دهان و گلو هم از عوارض اچ پی وی است. به‌خصوص افرادی که رابطه جنسی دهانی با شریک مبتلا به ویروس اچ پی وی دارند.

ویروس پاپیلومای انسانی زنان عامل اصلی سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم در خانم‌ها محسوب می‌شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

طبیعی است که نخستین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی زنان رعایت احتیاط و اقدامات ضروری در رابطه جنسی است. داشتن شریک‌های جنسی متعدد و برقراری رابطه محافظت‌نشده می‌تواند خطر ابتلا به را تشدید کند. برای پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

  • سکس با کاندوم: استفاده از کاندوم در رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. هرچند که نمی‌تواند راه پیشگیری ۱۰۰ درصدی باشد، چرا که تمام آلت تناسلی با کاندوم پوشیده نمی‌شود و امکان ابتلا هست.
  • واکسن: واکسن زگیل تناسلی از ابتلای شما به این ویروس پیشگیری می‌کند. بهترین سن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی ۱۱ تا ۱۲ سالگی است و خانم‌ها می‌توانند در فاصله سنی ۱۳ تا ۲۶ سال هم این واکسن را تزریق کنند. جهت پیشگیری از بروز حساسیت حتما پیش از تزریق با پزشک مشورت کنید. خانم‌های باردار بهتر است واکسن نزنند.

انتخاب سبک زندگی سالم، تغییر عادات غذایی، ترک سیگار و نداشتن شرکای جنسی متعدد از دیگر ترفندهای طلایی برای پیشگیری از زگیل تناسلی هستند.

زگیل تناسلی در زنان بیشتر کجا می زند؟

اچ پی وی بیشتر در قسمت داخلی واژن، ناحیه رحم و اطراف مقعد دیده می‌شود. در آقایان هم زگیل‌ها بیشتر روی نوک آلت، بیضه‌ها، اطراف آلت تناسلی یا ناحیه مقعد ظاهر می‌شود.

بهترین دکتر برای زگیل تناسلی زنان

انتخاب روش درمان و بهترین دکتر برای اچ پی وی اهمیت زیادی دارد، چرا که بی‌دقتی و عدم مهارت و تخصص پزشک می‌تواند علائم را تشدید کند. برای انتخاب بهترین دکتر برای اچ پی وی حتما جستجوی کافی داشته باشید و سابقه، تخصص و شهرت دکتر را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

اچ پی وی برآمدگی گوشتی نرم در ناحیه تناسلی، مقعد یا داخل واژن است که باعث سوزش، خارش، درد و ناراحتی در ناحیه دستگاه تناسلی می‌شود. این عفونت مقاربتی از ویروس پاپیلومای انسانی به ‌وجود می‌آید. رابطه جنسی محافظت نشده و شرکای جنسی متعدد و نامطمئن از دلایل انتقال ویروس اچ پی وی هستند.

بهترین روش برای جلوگیری از مبتلا نشدن به ویروس اچ پی وی زنان نداشتن رابطه مقاربتی محافظت نشده از طریق واژن، مقعد و دهان است. از آنجایی که ممکن است شریک جنسی‌تان بدون علائم مبتلا باشد، بهتر است سراغ سکس با کاندوم بروید که احتمال انتقال را کاهش می‌دهد. تزریق واکسن اچ پی وی تا قبل ۱۵ سالگی و تمدید هر ۶ ماه یکبار و انتخاب شریک جنسی مطمئن از روش‌های پیشگیری زگیل تناسلی هستند.

در صورت مشاهده علائم غیرعادی حتما به متخصص و دکتر زنان مراجعه کنید و در صورت ابتلا شریک جنسی خود را در جریان بگذارید. می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی با دکتر زنان هم کمک بگیرید.

اگر علائم HPV دارید یا رابطه‌جنسی خطرناکی داشته‌اید، حتما برای بررسی این بیماری به یا مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد.

  1. تناسلی رشد می‌کند.
  2. اگر نسبت به درمان زگیل تناسلی زنان اقدامی نکنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

    در صورتی که این عارضه درمان نشود، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان واژن افزایش می‌یابد.

 

مرور محتوای این مطلب پنهان کردن
1 علت زگیل تناسلی چیست؟
دکمه بازگشت به بالا