یک استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر اقتصاد آموزش و پرورش بر کیفیت آن گفت: نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی خود نیازمند تخصیص عادلانه منابع است.
به گزارش پرتال پارسی صمد برزویان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در میزگرد بررسی چالش ها و راهکارهای تقویت اقتصاد آموزش و پرورش که در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به این که حدود ۹۰ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی تحصیل می کنند بر لزوم تخصیص عادلانه منابع مالی برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش تأکید کرد.
برزویان با اشاره به کسری پایدار در بودجه آموزش و پرورش گفت: در سال های اخیر بررسی ها نشان می دهد که عملکرد بودجه آموزش و پرورش به طور متوسط ۲۰ درصد بیشتر از بودجه مصوب بوده است. این کسری باعث شده که مدیران بیشتر به تأمین حقوق معلمان و پرداخت پاداش ها تا بهبود کیفیت آموزشی توجه می کنند.
وی همچنین به مقایسه حقوق معلمان با سایر وزارتخانه ها پرداخت و افزود: حقوق معلمان به طور قابل توجهی پایین تر از سایر کارمندان دولت است و این موضوع می تواند تأثیر منفی بر کیفیت آموزش داشته باشد.
برزویان در ادامه به ساعات تدریس معلمان اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها ساعات تدریس معلمان کمتر از آن چیزی است که در ایران مشاهده می شود. این موضوع نشان دهنده این است که معلمان ما باید در شرایط بهتری کار کنند تا بتوانند به کیفیت آموزشی مطلوب دست یابند.
این استاد دانشگاه گفت: برای پیشرفت تحصیلی و بهبود کیفیت آموزش نیاز است که آموزش و پرورش به عنوان اولویت اصلی دولت و مجلس قرار گیرد و منابع مالی کافی به این حوزه تخصیص یابد.
به گزارش پرتال پارسی عباس معدن دار دیگر استاد دانشگاه حاضر در این نشست نیز با اشاره به افزایش حقوق ها اظهار کرد: این افزایش به تنهایی نمی تواند مشکلات معیشتی معلمان را حل کند.
وی به مقایسه حقوق معلمان در سال های گذشته و حال پرداخت و گفت: متوسط حقوق فرهنگیان به ۱۷ میلیون تومان نمی رسد و این در حالی است که هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته است.
وی همچنین به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ شاخص قیمت ها ۱۰۰ بود و اکنون با افزایش تورم حقوق معلمان به شدت کاهش یافته است. این موضوع نیازمند توجه جدی مسئولان است.
معدن دار در ادامه به چالش های جهانی در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها با مشکلات مشابهی در تأمین منابع مالی برای آموزش مواجه هستند. در این راستا نیاز به یک الزام اخلاقی از سوی سیاست مداران برای توجه به نیازهای آموزشی احساس می شود.
وی همچنین به راهکارهای مختلفی که در کشورهای دیگر برای بهبود وضعیت آموزشی وجود دارد اشاره کرد و گفت: باید به دنبال راهکارهایی باشیم که به بهبود شرایط معلمان و کیفیت آموزش کمک کند.
این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد که بدون تأمین منابع مالی مناسب تحقق برنامه های آموزشی و اصلاحات در این حوزه ممکن نخواهد بود.
انتهای پیام