اقتصادی

جزییات طرح جهش تولید در دیم‌زارهای خوزستان

پرتال پارسی/خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هدف نهایی از اجرای طرح تحول در تولید بخش کشاورزی استان، جهش در مزارع پربارش و دستیابی به ثبات تولید در محصولات استراتژیک به ویژه است. در مزرعه گندم .

تورج نوروزی در گفت وگو با پرتال پارسی، اظهار کرد: طرح افزایش تولید در دیم یکی از بزرگترین طرح های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است که بخش بزرگی از استان های کشور به ویژه استان های دیم کشور را تحت پوشش قرار می دهد. . هدف نهایی این طرح دستیابی به ثبات تولید در محصولات استراتژیک کشور به ویژه محصولات گندم است.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در طرح افزایش تولید در دیم ها در حال انجام است افزود: وظیفه ستاد اجرایی حمایت، پشتیبانی، خدمات، نهاده ها و تسهیلات در این طرح است. سفارش و بحث های فنی حضرت امام (ره) و کشت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که با یکسری فنون فنی و ویژه و اقدامات کامل انجام می شود. مکان بارانی

نوروزی در خصوص روش های فنی اجرا شده در این طرح گفت: یکی از این روش ها نفوذ ارقام اصلاح شده ویژه دیم در مزارع دیم برای عملکرد بهتر و دیگری استفاده است. اطمینان از داشتن ابزار و تجهیزات مناسب باید شرایط را برای انجام این کارها فراهم کنیم.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: در مدت دو سالی که از آغاز این طرح می گذرد، چندین تسهیلات کم بهره به کشاورزان داده شده است تا از آنها در مزارع برای خرید ابزارهای ویژه تصفیه باران استفاده کنند. .

وی در خصوص تغییر تکنیک ها و روش های کشت دیم گفت: در این دره برای جلوگیری از فرسایش در مناطق دیم، بهبود جریان آب و افزایش عملکرد و بهره وری آب، کشت دیم به صورت عمود بر شیب انجام می شود.

نوروزی در خصوص تغذیه دیم ها اضافه کرد: تغذیه خاک در این مناطق بسیار حائز اهمیت است چرا که محصولات در دیم ها تحت فشار زیادی هستند و طبیعتاً باید تا جایی که می توانند تغذیه اراضی را اصلاح کنیم. کنار آمدن با این تنش ها و کنار آمدن با تنش ها.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح افزایش حجم تولید در مزارع دیم در سال سوم در سال زراعی 1402 اجرا می شود. این طرح در سال اول اجرا در هشت شهرستان مرزی زاگرس در سطح حدود 15 هزار هکتار و در سال زراعی گذشته در سطح 54 هزار هکتار از اراضی خوزستان شامل گندم اجرا شد. . جو، کلزا، شتر و محصولات نباتی علوفه ای و حبوبات عمده محصولات کاشته شده در این مناطق هستند.

نوروزی با بیان اینکه با وجود خشکسالی سال گذشته، نتایج بسیار خوبی از طرح افزایش تولید حاصل شد، گفت: در سال گذشته خشکسالی بسیار شدید و توزیع بسیار نامنظم بارندگی صورت گرفت، اما وضعیت نسبت به قبل بهتر است. مکان های مشابه برنامه ریزی نشده».

وی افزود: در سال سوم برنامه این طرح در سطح بیش از 100 هزار هکتار از اراضی خوزستان اجرا می شود و امیدواریم بتوانیم در این زمینه بسیار خوب عمل کنیم.

معاون رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: رمز موفقیت ما در دیم پایداری تولید در محصولات دیم از طریق ایجاد تناوب زراعی مناسب، روش های کشت، تغذیه و استفاده از بذرهای اصلاح شده مخصوص دیم است. .

نوریزی با بیان اینکه سالانه بیش از 4 میلیون هکتار کشت دیم در کشور وجود دارد، گفت: اگر بتوانیم به ثبات و ثبات در تولید گندم در این مناطق دست یابیم، این موضوع از نظر امنیت غذایی و خودبخودی حائز اهمیت خواهد بود. کفایت کشور این یک گام بزرگ برای اطمینان از محصولات اصلی کافی، به ویژه گندم خواهد بود.

وی افزود: کشور ما تقریباً کشور گرم و نیمه خشکی است و باید از داشته هایمان حداکثر بهره را ببریم، یعنی در هر سطح و در هکتار باید عملکرد خوبی داشته باشیم. همچنین دیم ها مناطقی هستند که نسبت به مناطق آبی کمتر مورد توجه قرار می گیرند و برای جذب ادوات فنی و کشاورزی و نیروهای ویژه دیم و همچنین حمایت معنوی در دیم می توانیم از ماشین آلات خاص و حمایت مالی خوب استفاده کنیم. .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص دسترسی کشاورزان دیم به بیمه در این طرح گفت: توافقاتی صورت گرفت و کمک هایی در قالب پرداخت بخشی از حق بیمه به کشاورزان انجام شد. تشویق و ترغیب کشاورزان برای بیمه محصولات خود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا