اقتصادیکسب و کار ویژه

پروفیل نصب پلی کربنات

در نصب ورق پلی کربنات مواردی همچون انتخاب نوع ورق، نوع سازه و روش‌های نصب پوشش پلی کربنات، بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. برای اینکه در قالب سقف، جداره، نما یا شیشه سال‌های بیشتری عمر کند، ضروری است با نکات مهمی آشنا باشید.

ابعاد ورق پلی کربنات |اتصالات ورق پلی کربنات

اگر می خواهید بدانید چگونه ورق پلی کربنات را برای اجرای سقف پلی کربنات نصب کنید، پس با ما همراه باشید.

آموزش مرحله به مرحله طریقه نصب پلی کربنات:

قدم صفر: شناخت ابزار و پروفیل نصب پلی کربنات و یراق آلات نصب پلی کربنات و انتخاب نوع طلق پلی کربنات

در بخش زیر انواع یراق پلی کربنات را مشاهده می کنید.

در کنار داشتن ابزار نصب پلی کربنات و یراق آلات پلی کربنات که برخی مانند شاخه اچ پلی کربنات و نبشی ها و پروفیل پلی کربنات ضروری هستند، انتخاب نوع ورق هم اهمیت بالایی دارد.

  • اگر فاصله آهن کشی شما کمتر از نیم متر است، می توانید از ورق پلی کربنات دوجداره 4 میل استفاده کنید.
  • برای فواصل نیم متر تا یک متر معمولا از ورق طلق دوجداره 6 میل استفاده می شود.
  • برای فاصله آهن کشی بیش از یک متر از ورق دوجداره 8 میل یا پلی کربنات لانه زنبوری استفاده می شود.

حالا به سراغ مراحل نصب پلی کربنات سقف برویم:

برای نصب ورق پلی کربنات ابتدا باید طول و عرض فضای نصب را اندازه گیری کنید، با توجه به اینکه ابعاد ورق دوجداره و چندجداره (210 سانتی متر در 600 سانتیمتر) و ابعاد ورق موجدار (یک متر در شش متر) است، محاسبه کنید چه تعداد ورق مورد نیاز شماست.

در اکثر موارد برای نصب ورق پلی کربنات نیاز به سازه آهنی زیر کار است. بهتر است برای سقف ها بین 10 تا 30 درجه شیب وجود داشته باشد تا برف و باران را به سمت پایین سرازیر کند.

برای انتخاب ضخامت ورق فاصله بین آهن کشی ها مهم است.

توصیه می شود فواصل 80 سانتیمتری در نظر بگیرید.

برای فاصله زیر 80 سانتیمتری ورق 4 میل پلی کربنات دوجداره کافی است.

برای فاصله 80 سانت تا 150 سانتیمتری از ورق ضخامت 6 میل استفاده می شود.

برای بیش از این فاصله از ورق 8 میل یا لانه زنبوری و چند جداره استفاده می شود.

یک کار نه چندان الزامی ولی مفید، چسباندن لایه نویزگیر یا حداقل چسب دوطرفه ضخیم روی سازه (بین ورق و سازه) است. این کار باعث می شود هوا از بین سازه و ورق عبور نکند و در صورت لرزش ورق ها ایجاد صدا نکند.

مورد بعدی با استفاده از چسب پلاستیکی ابتدا و انتهای ورق ها را ببندید تا آب و آشغال ریز وارد شیار ورق ها نشود.

حتما دقت زیادی در نصب اولین ورق داشته باشید، این ورق پلی کربنات باید به صورت مربع شکل و موازی با سازه نصب شود تا بقیه ورق ها دقیق در جای خود قرار بگیرند.

به جز ورق پلی کربنات تخت، بقیه ورق ها با تیغ کاتر یا اره معمولی قابل برش هستند. بهتر است ورق ها را در سایز مشخص شده طبق اندازه گیری ها برش دهید.

اگر برای دقیق بودن اندازه ها شک دارید، بهتر است 20 سانتیمتر بیشتر ببرید تا موقع نصب نهایی روی کار آن ها را فیکس کنید.

در اکثر ورق های پلی کربنات موجود در ایران، لایه یو وی روی طرفی از ورق که نوشته ها و برند چاپ شده کشیده می شود.

پس طرف نوشته دار ورق را رو به آفتاب نصب کنید.

در ورق های پلی کربنات برند آسو و بامبو ، خود مواد یووی هستند و تفاوتی در نصب آن ها وجود ندارد.

  1. کنار هم قرار گرفتن ورق ها

برای کنار هم قرار گرفتن ورق های دوجداره بهتر است از شاخه اچ آلومینیومی و گرده ماهی استفاده شود. (درصورت نیاز به خرید این دو محصول با ما تماس بگیرید)

اگر تمایلی به استفاده از شاخه اچ ندارید، می توانید ورق ها را مقداری روی هم (اورلپ) نصب کنید.

در نصب ورق های پلی کربنات موجدار، حتما ورق ها را 10 سانتیمتر روی هم قرار دهید.

برای محکم شدن ورق ها کنار هم، با پیچ خودکار و دریل، این ورق ها را به سازه پیچ کنید تا محکم کنار هم قرار بگیرند.

برای محکم شدن ساختار شما، پیشنهاد می کنیم تمامی محل های اتصال ورق پلی کربنات به پایه های آهنی را با پیچ و مهره و واشر، کاملا به هم فیکس کنید تا هیچ باد و طوفانی قادر به تخریب سازه نباشد.

با استفاده از فوم های پرکننده که به صورت اسپری در بازار وجود دارد و چسب آکواریوم سوراخ ها و کناره های کار را کامل از زیر و رو پوشش دهید.

پس از نصب با جارو روی سطح را تمیز کنید. برای رفتن روی ورق ها، پا ها را روی قسمت سازه بگذارید و روی قسمتی که آهن کشی ندارد نایستید.

انتخاب درست نوع پلی کربنات نصب شده متناسب با کاربرد

پس از تصمیم به نصب پلی کربنات برای ساخت سقف، نما، پنجره، در و … باید بهترین ورق را از بین ورق‌های تخت و چند جداره انتخاب کرد. این یکی از مراحل مهم نصب ورق پلی کربنات است و روی کیفیت نصب و دوام آن، تاثیر بسزایی دارد.

نصاب های ما نوع ورق مناسب با محل شما را به شما پیشنهاد می دهند.

در ادامه با انواع ورق پلی کربنات و نکاتی در مورد انتخاب آنها، آشنا خواهید شد.

نصب پلی کربنات تخت

اگر به جسمی شفاف، ایمن و محکم برای مصارف خود نیاز دارید، خرید پلی کربنات تخت به شما توصیه می‌شود. این ورق بسیار محکم بوده و می‌توان به جای خرید شیشه سکوریت یا لمینت که قیمت بالایی دارند، از پلی کربنات تخت ضخیم استفاده کرد.

به این ورق ها، هم می گویند.

این ورق به صورت شفاف، مات، رنگی و در ضخامت 2 تا 12 میلیمتر در داخل کشور تولید می‌شود. قیمت پلی کربنات تخت با افزایش ضخامت ورق، افزایش می‌یابد. برای پوشش دادن بالکن، نورگیر، پاسیو، ساخت پنجره، نمای ساختمان، پوشش استخر و انواع سقف از این ورق‌ها استفاده می‌شود.

نکات نصب پلی کربنات شفاف:

  • برش پلی کربنات تخت با اره برقی (اره فرز با تیغه الماس) باید انجام شود!
  • برای نصب به دلیل وزن بالای این طلق، بهتر است این ورق در قاب آهنی یا آلومینیومی قرار بگیرد.

نصب پلی کربنات دوجداره

پرمصرف‌ترین ورق پلی کربنات، است که در سه نوع پلی کربنات دوجداره، موجدار و RFX در کشور تولید می‌شود. این ورق‌ها عایق‌های صوتی و حرارتی بسیار خوبی هستند. سطحی محکم و مقاوم به ضربه دارند. در مقابل نور خورشید و پرتوهای ساطع شده از آن، به مقاومت بالایی رسیده‌اند و طول عمر بالایی دارند.

پلی کربنات RFX یک نوع خاص از پلی کربنات دوجداره است که در فصل‌های مختلف سال، میزان ورود نور از ورق را تنظیم می‌کند. این ویژگی باعث شده تا پلی کربنات RFX بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌هایی مثل گلخانه صنعتی و خانگی باشد.

در باقی موارد برای ساخت پارتیشن، پوشش دادن سازه‌های مختلف مثل سوله، پارکینگ، انبار و… ورق‌های دوجداره معمولی پرکاربرد هستند. برای هدایت بهتر و سریع‌تر آب باران به داخل ناودان، ورق‌های موجدار گزینه‌های بهتری هستند.

نکات نصب پلی کربنات دوجداره :

  • برش ورق پلی کربنات دوجداره با کاتر معمولی توسط خود شما هم قابل انجام است.
  • برای نصب پلی کربنات دوجداره اگر سطح شما شیبدار است بهتر است کمی ورق ها را روی هم بیاورید تا از ورود آب به بین ورق ها جلوگیری شود.
  • برای آب بندی بین ورق های پلی کربنات پس از نصب بهتر است از فوم یا چسب آکواریوم استفاده کنید.
  • برای کنار هم قرار دادن ورق ها پلی کربنات بهتر است از گرده ماهی و شاخه H آلومینیومی پلی کربنات استفاده کنید. (با تماس با کارشناسان ما قابل سفارش است)
  • برای محکم کردن این طلق دوجداره پلی کربنات روی سازه، از پیچ و مهره معمولی استفاده کنید.

نصب پلی کربنات چند جداره

پلی کربنات چند جداره، به ورق‌‌های سه جداره و چهارجداره گفته می‌شود که از ورق‌های دوجداره، محکم‌تر هستند. بهترین عایق‌های صوتی و حرارتی از بین انواع پلی کربنات، همین پلی کربنات چند جداره است. اگر یکی از اولویت‌های شما در انتخاب پلی کربنات، عایق بودن آن‌ها است پس به خرید و نصب این نوع پلی کربنات اقدام کنید.

همچنین اگر موقعیت نصب ورق پلی کربنات به گونه‌ای است که زیاد در معرض آسیب و ضربه قرار دارد، به جای ورق‌های دوجداره، نصب ورق‌های پلی کربنات چند جداره را برای اجرای پروژه انتخاب کنید.

موارد مهم در نصب ورق پلی کربنات

قبل از نصب ورق پلی کربنات و به ویژه سقف پلی کربنات، موارد مهمی در نظر گرفته می‌شوند. به طور مثال سنجیدن میزان بارش سالیانه برف یکی از این موارد است که با توجه به آن، ضخامت پلی کربنات و نوع سازه تعیین می‌شود. نیروی باد، وضعیت آب و هوای منطقه و… موارد دیگری هستند که در هنگام نصب ورق پلی کربنات، لحاظ خواهند شد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا