اقتصادی

تصمیم عجیب و غریب دولت: هزار میلیارد در جیب صدا و سیما به خاطر فیلترینگ اینستاگرام!

مهسا بهادری – پرتال پارسی: قطعی اینترنت آسیب های گسترده و قابل توجهی از قطع اینستاگرام و اختلال در کسب و کار مجازی گرفته تا نابودی استارت آپ های ایرانی را به همراه داشته است. به عنوان مثال، اپلیکیشن «آموزش» اخیراً به دلیل دسترسی ضعیف به اینترنت، ورشکست شده است. البته فقط بلده نبود، هفته گذشته بسیاری از کسب و کارهای دیگر به ویژه استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک اینترنتی رسما اعلام کردند که با توجه به شرایط موجود نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. طبق اعلام وزارت حریم خصوصی، حداقل 350 هزار واحد تجاری اینستاگرام تحت تأثیر این فیلتر قرار گرفتند، اما طبق بیانیه اتاق بازرگانی و صنعت ایران، میلیون ها نفر تحت تأثیر این فیلتر قرار گرفتند. مشاغل خانگی از فروش محصولات گرفته تا تأثیرگذارانی که محصولات و خدمات متنوعی را ارائه می دهند و از طریق صفحات پربازدید خود کسب درآمد می کنند، متغیر است. اکنون برای حمایت از این افراد، بودجه ای بالغ بر 1000 میلیارد تومان در اختیار تلویزیون قرار می گیرد تا از این بنگاه های آسیب دیده حمایت شود. احتمالا خیلی ها وارد ردیف تبلیغات صدا و سیما نمی شوند و این فیلتر مستقیما روی زندگی آنها تاثیر گذاشته است. در سال‌های گذشته بودجه‌های مختلفی به بهانه حمایت از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به صدا و سیما اختصاص می‌یابد، اما معلوم نیست این بودجه‌ها چه درآمدی برای ساترا داشته است؟

بیشتر بخوانید:

عکس آیا مدل دوست داشتنی تویوتا زیر 20 هزار دلار به بازار ایران بازمی گردد؟

یکی دیگر ضرر می کند، بودجه به سازمان دولتی می رسد

اینترنت ستون فقرات ارتباطات و زیرساخت های تجاری است، بزرگراهی که نزدیک به یک ماه است که دچار اختلال شده و وضعیت کسب و کارهای اینترنتی رو به وخامت است. به گفته مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم این وزارتخانه برای حمایت از مشاغل آسیب دیده، بلد اعلام ورشکستگی کرده و آی قصعه نیز از کاهش 52 درصدی فروش و درآمد در ده روز گذشته خبر داده است. با قطع اینترنت. ، گفت: یک بسته تبلیغاتی ویژه هزار میلیارد تومانی به صدا و سیما و یک بسته تبلیغاتی ویژه هزار میلیاردی به شبکه های اجتماعی برای حمایت از مشاغل آسیب دیده اختصاص می دهیم. از طریق قطع اینترنت با این حال، اگر فیلترینگ حذف شود، از ویژگی های وبلاگ نویسان برای جبران آنها استفاده خواهیم کرد. در این مرحله صحبت از شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیست. برعکس، ما می خواهیم این بودجه را برای جبران این کسب و کار طبق قوانین کشور اختصاص دهیم.»

امیرحسین اسدی به اتاق ایران آنلاین گفت: حدود 90 درصد کسب و کارهای تبلیغاتی در فضای اینستاگرام با چالش هایی مواجه هستند. در این مورد، مشاغلی مانند وبلاگ نویسان و تبلیغات قطع شده اند. کسب و کارهای کوچک نیز با اینستاگرام مشکل دارند. متاسفانه مرجع آماری نداریم و چون اکثر این مشاغل مجوز ندارند، آمار دقیقی از آنها نداریم. بنابراین بر اساس آمارهای مختلف گفته می شود از 300 هزار تا 3 میلیون کسب و کار در اینستاگرام در رنج هستند.

اسدی پادرو چندی پیش در اینستاگرام اعلام کرد که بیش از یک میلیون شغل در ایران وجود دارد و هیچ آمار واقعی از این تجارت که بازاری بیش از 40 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد کرده است، ندارد. نوین هاب در گزارش سالانه خود یک میلیون و 700 هزار کسب و کار در اینستاگرام را تخمین زده است و آمار مرکز آمار می گوید درآمد حدود 10 میلیون نفر به اینستاگرام بستگی دارد.

صددرصد خسارت ناشی از قطع اینترنت

اسدی با اشاره به اینکه تمامی بنگاه های اقتصادی کشور از 5 تا 100 درصد به دلیل قطع اینترنت آسیب دیدند، خاطرنشان کرد: بنگاه ها باید بر اساس زیان خود طبقه بندی شوند. کسب‌وکارهایی که مشکلات قابل توجهی دارند و تعدیل‌های نیروی کار زیاد دارند، نباید مانند کسب‌وکارهایی با تغییرات 5 یا 10 درصدی از حمایت برخوردار شوند. ما قصد داریم با نگاه کردن به بسته های حمایتی بر اساس این دسته به این مشاغل کمک کنیم.

اسدی گفت: این پیشنهاد همچنین برای اتخاذ تدابیری برای عدم قطع ارتباط کسب‌وکارها از جامعه بین‌المللی در زمان بحران‌های امنیتی یا طبیعی مطرح شد. بر این اساس می توان این پیشنهاد را در نظر گرفت که اتاق های بازرگانی، اصناف، اصناف و ادارات حراست استان ها مجهز به اینترنت رایگان در زمان بحران هستند و دسترسی آنها به طور کامل قطع نمی شود.

میلیون ها دلار خسارت و میلیاردها تومان غرامت

نکته جالب ماجرا این است که سازمان صداوسیما در سال 1401 بودجه ای بالغ بر 289/5 میلیارد و 237 میلیون تومان اختصاص داد و البته نبود اینترنت مانند مبتدیان و کارگران در فضای مجازی تاثیری بر آن نداشت. اما با این وجود بودجه این سازمان دولتی باید هزاران میلیارد تن باشد.

از سوی دیگر، این بودجه دو هزار میلیارد تومانی زمانی تعیین شد که نت بلاک، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی، زیان اقتصادی را با اشاره به تعطیلی بقیه شبکه های اجتماعی جهانی در ایران محاسبه کرد. هزینه قطعی اینترنت در کشور بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد شده است.

طبق محاسبه ساده یک ماه گذشته، این بودجه کمکی به کسب و کار نیست، کمکی به سازمان SDA است، زیرا استارت آپ ها میلیون ها دلار ضرر اقتصادی متحمل شدند، اما سدادوشیما هزار میلیارد دریافت کرد. بودجه تومان.

در نهایت سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که بیش از یک سال است که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای جاز تصویب شده است و در همان زمان که اعلام شد این موضوع جدی است. مسئولین مدعی هستند که زیرساخت های آن کاملا فراهم است پس چرا سازمان دولتی مانند صداوسیما نمی تواند از این زیرساخت ها استفاده کند؟

4141

دکمه بازگشت به بالا