عمومیکسب و کار ویژه

بهترین مقصد مهاجرت تحصیلی

امر مهاجرت از جمله مهاجرت تحصیلی که یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به خصوص در میان قشر جوان‌تر است، به دلیل وجود تقاضاهای بسیار زیاد و همچنین ایجاد اشباع به خصوص از سوی کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، بسیار جنبه رقابتی پیدا کرده که این جنبه رقابتی اصلا به معنای غیرممکن شدن این امر نیست.

بهترین کشور برای تحصیل ????‍???? [2023 ] + (معرفی 10 کشور برتر)

اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود تقاضاهای بسیار زیاد و وجود اشباع مذکور، برخی کشورها در زمینه پذیرش تحصیلی از میان دانشجویان بین‌المللی مانند کانادا یا استرالیا و به ویژه کانادا نه تنها در این زمینه محدودیتی اعمال نکرده بلکه بنا به سیاست‌های پذیرش مهاجر برای بهبود اقتصاد و

استحکام بیشتر بازار کار و همچنین جبران کمبود نیروی کار و یا تخصص‌های خاص مورد نیاز در آن‌ها، اخذ پذیرش تحصیلی را نسبت به گذشته برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر و همچنین راحت‌تر نموده است.

البته به واسطه همین نیاز به تخصص‌های خاص، کمبود نیروی کار و یا نیاز به تقویت اقتصاد و بازار کار که حتی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان نیز در این زمینه‌ها دارای نیاز و تقاضا هستند،

مطمئنا کشورهای محبوب دیگر برای مهاجرت تحصیلی مانند آلمان، انگلیس، آمریکا و… نیز در کنار 2 کشور مذکور فوق با اینکه دارای جنبه رقابتی بسیار بالا برای پذیرش دانشجو بوده، برای اخذ پذیرش تحصیلی بسیار مناسب بوده و متقاضی با دارا بودن یکسری صلاحیت‌های خوب و مناسب می‌تواند به آن کشورها مهاجرت تحصیلی کرده

و حتی با راهنمایی از سوی متخصصین دارای شایستگی بالا در امر مهاجرت تحصیلی، این مسیر را بسیار راحت‌تر و بدون ریسک طی نماید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل درباره مهاجرت تحصیلی صحبت نموده و همچنین پیرامون برخی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی و اشاره به شرایط هر کدام نیز مختصر بحثی داشته باشیم تا در انتخاب این مسیر راحت‌تر بتوانید عمل کنید.

مهاجرت تحصیلی با وجود کرونا

شیوع ویروس کرونا جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داد و تغییرات عمده‌ای را در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد کرد. یکی از مهم‌ترین پیامدهای این جریان محدودیت‌های رفت و آمد و سفر بود که صدور انواع ویزا و روش‌های مهاجرتی به تقریبا کلیه کشورها را به حالت تعلیق درآورد.

یکی از گروه‌هایی که از چنین وضعیتی ضربه شدیدی خوردند، مهاجران، به ویژه دانشجویان بین‌المللی بودند. با شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 2020، محدودیت‌های مختلفی برای عبور و مرور در میان مرزها برقرار شد که همه کشورها از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی نظیر کانادا، استرالیا، آمریکا، آلمان و… نیز از آن‌ها مستثنی نبودند.

در این بین، دانشجویان بین‌المللی که امکان ورود به مقصد خود و شرکت در کلاس‌ها را به صورت حضوری نداشتند، مجوز تحصیل (study permit) آنلاین دریافت کردند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانستند از طریق لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی خود در خانه به صورت مجازی در کلاس‌های درسی دانشگاه کشور مقصد شرکت کنند.

اما در حال حاضر این بحران رفع شده و در این راستا نیز محدودیت‌های سفر، صدور انواع ویزا از جمله ویزای دانشجویی و… رفع شده است و بنابراین محدودیت‌های تحصیل نیز رفع و شیوه‌ی آن از حالت آنلاین به حالت سابق یعنی به شکل حضوری مجددا تغییر شکل پیدا کرده است.

دانشجو در طول دوره تحصیل در قبرس به‌طور ویژه تحت پوشش بیمه‌های خدمت درمانی قرار می‌گیرد و در طول تحصیل تمامی دانشجویان بین‌المللی موظف به داشتن بیمه خدمات درمانی می‌شوند.

حال آنکه همچنان همه جهان از جمله کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی همچنان تا حدودی با این همه‌گیری به علت به وجود آمدن جهش‌های جدید از این ویروس، سویه جدید اومیکرون، بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان و… در حال دست و پنجه نرم کردن هستند، برخی قوانین حال ممکن است به شکل سراسری یا به صورت محدود به یک بخش (ایالت، شهر و…) درباره شیوه تحصیل (به صورت آنلاین یا حضوری) تغییر نماید و متاسفانه این قوانین در حد ماه به ماه و حتی هفته به هفته ممکن است دستخوش تغییر بشوند

و پس در این راستا به متقاضیان مهاجرت تحصیلی توصیه می‌شود که در زمان اقدام و همچنین هنگام سفر به کشور مقصد بعد از صدور ویزای دانشجویی، از آخرین به روزرسانی‌ها در این راستا از همین صفحه یا منابع دیگر با خبر باشند. به ویژه آنکه در بهار سال 2023 با وجود بر چیده شدن تقریبا تمام و کمال کرونا، موج‌های جدیدی از این بیماری در بسیاری از کشورها مجددا آغاز شده است.

چرا مهاجرت تحصیلی بهتر از مهاجرت کاری است در سال 2023؟

حتما شما مخاطبانی که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید، به احتمال زیاد به دنبال مهاجرت از طریق تحصیل بوده و می‌خواهید در این باره اطلاعات تکمیلی را دریافت کرده و تصمیم نهایی بگیرید.

اما در صورتی که در بین 2 روش تحصیلی یا کاری، اطمینان کامل برای انتخاب نداشته، ما در اینجا با ذکر چند مورد اساسی دلایل برتری مهاجرت تحصیلی را به کاری بیان کرده و باشد که به تصمیم قطعی‌تر افرادی که بر سر دوراهی قرار دارند، کمک نماید؛ چرا که بهترین و آسان‌ترین روش دستیابی به یک شغل و کار و به پشتوانه‌ی آن اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور مقصد آن هم به راحتی و با سرعت بالاتر، روش مهاجرت تحصیلی است و در تکمیل و توضیح بیشتر این مبحث باید گفت:

  • صدور ویزای تحصیلی به ویژه برای اتباع کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بسیار آسان‌تر از کاری است؛ دلیل آن هم بیشتر مربوط به سیاست‌های اقتصادی تقریبا همه‌ی مقاصد مهاجرتی محبوب دنیا است و عملا شما با ویزای تحصیلی، ارز قابل توجهی را به کشور مقصد وارد می‌نمایید. اگرچه که مهاجرت کاری نیز باعث کمک و قوت بخشیدن به اقتصاد آن کشور شده اما شخص نیروی کار ماهر بین‌المللی از اقتصاد کشور مقصد نیز پول دریافت خواهد نمود و پس منطقی است در این راستا افرادی دیگر دارای حق تقدم بیشتری باشند؛ مانند شهروندان یا فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های کشور مقصد.
  • هر کشور پیشرفته و مهاجرپذیر در مبحث صدور مجوز کاری که روندی قبل از صدور ویزای کار بوده، قوانین و مراحل و به زبان ساده مشقت‌های خودش را به همراه داشته و در هر یک از این کشورها عموما به سختی کارفرمایی پیدا می‌شود که از بین اولویت‌های برتری مانند شهروندان و یا فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های کشور مورد بحث را کنار گذاشته و برای یک فرد دیگر که شما باشید، بخواهد بدون شناخت دقیق و صرفا با ارائه یک سری مدارک بدیهی، تقدم به خرج دهد.
  • چرا که در این حالت شخص متقاضی بدون داشتن تجربه زندگی در کشور مقصد و همچنین تفاوت بسیار زیاد و آشکار در سطح اعتبار مدرک تحصیلی ایران و کشورهای پیشرفته این مسیر سختی زیادی را متحمل خواهد شد. به زبان ساده، در روش مهاجرت کاری، “انتقال اعتبار” که منظور اعتبار مدرک تحصیلی، مهارت‌های تخصصی، سابقه کار و… بوده، سخت و گاها حتی غیر ممکن می‌باشد.
  • سیاست اکثر مقاصد محبوب شغلی (مانند آلمان، کانادا، آمریکا، استرالیا و…) در برابر صدور ویزای کاری برای کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران بسیار سخت‌تر از قبل گردیده و این سختی در واقع شامل حال همه‌ی روش‌های مهاجرتی شده است اما ویزای تحصیلی همواره از این قضیه کماکان مستثنی بوده است؛ حتی برای کشورهایی که روابط سیاسی چندان خوبی با ایران ندارند و به عنوان واضح‌ترین مثال باید کشور آمریکا را گفت که حتی در دوره‌ای که سخت‌ترین سیاست مهاجرتی در قبال اجازه ورود ایرانیان، اتخاذ شده بود، پرونده‌‎های تحصیلی و اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها کماکان همانند سابق پیش برده می‌شد.
  • هر شخص متقاضی از طریق تحصیل در کشور مقصد و با اخذ مدرک تحصیلی از خود آن کشور و به دنباله‌ی آن بالاتر رفتن سطح علمی و تحصیلی، مسلما از اعتبار علمی و اعتبار بسیار بالاتری برای موقعیت‌های شغلی، فرصت استخدام، میزان حقوق، درآمد و مزایا، میزان رضایت شغلی و… بهره‌مند خواهد بود.
  • امتیاز دیگری که همراه روش تحصیلی بوده، تجربه حضور و زندگی در کشور مقصد است و اینطوری شخص از نظر تجربه‌ی حضور در جامعه و فرهنگ کشور مد نظر، تقویت بهتر مهارت زبان آن کشور و همچنین شیوه برقراری ارتباط با مردم و فرهنگ آن کشور و ده‌ها مورد و امتیاز مثبت دیگر،  پتانسیل رشد و پیشرفت بیشتر و سریع‌تری را خواهد داشت؛ به ویژه نسبت به روش مستقیم مهاجرت کاری که فرد با نهایت سردرگمی به یکباره وارد جامعه، فرهنگ، سیستم شغلی، اقتصادی و… جدید شده و به دنبال آن دچار شوک شده و چه بسا مدت زیادی را درگیر خو گرفتن با این دنیای جدید می‌شود.
  • در روش مهاجرت به کشور مد نظر از روش تحصیل، طی کردن پروسه و دستیابی به مجوز شغلی، اقامت دائم و در نهایت پاسپورت و شهروندی کشور مقصد مسیری بسیار هموارتر و ساده‌تری را پیش روی فرد خواهد گذاشت؛ حتی اگر این مسیر از نظر زمانی با روش مهاجرت کاری فرقی نداشته باشد اما حداقل راحت‌تر بودن آن عملا غیر قابل انکار خواهد بود.
مزایای ویزای تحصیلی به ویزای کاری
سهولت صدور ویزای تحصیلی به ویژه برای ایرانیان
شرایط راحت‌تر اقدام روش تحصیلی نسبت به کاری (امکان اقدام از هر سن و مقطع)
امکان انتقال اعتبار بهتر نسبت به روش کاری (اعتبار تحصیلی، شغلی و…)
مسیر راحت‌تر برای اخذ مجوز کار کشور مقصد
مسیر راحت‌تر برای اخذ اقامت دائم کشور مقصد
فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر پس از پایان درس (به نسبت روش مستقیم)
کسب تجربه زندگی به سبکی بهتر برای اقامت در مقصد
امکان اشتغال دانشجویی و کسب تجربه کاری همزمان با تحصیل
تجربه مهاجرت با توجه به رده سنی اطرافیان و فضای دانشجویی، جذاب‌تر است

بهترین مقصد برای تحصیل در سال 2023 کدام است؟

درباره‌ی این سوال نمی‌توان جواب قطعی داد و با در نظر گرفتن نه حتی همه‌ی معیارها بلکه حتی با در نظر گرفتن صرفا معیارهای اصلی، جواب این سوال نه تنها محدود به کشور یا کشورهایی خاصی نشده، بلکه انتخاب قاره‌ی مقصد نیز سخت خواهد شد. اما انتخاب از بین کشورهایی در یک قاره یا منطقه، باز راحت‌تر است. بنابراین با نام بردن یک یا چند کشور، بنا به سلیقه‌های فرهنگی، نژادی، سیاسی، اقلیمی، طرز فکر و نگرش هر فرد، توان مالی، توان علمی و دیگر معیارها، ممکن است نشود که برای هر فردی چندان به نتیجه خاصی رسید.

اما باز بنا به تجربه‌ی چندین ساله‌ی موسسه ادب و با در نظر گرفتن نرخ رضایت مهاجران از مقصد خود، زندگی خود و از طرفی دیگر و مهمتر اینکه همچنان راه‌ برای رفتن به کشور مقصد باز و برای ایرانیان میسر باشد و مقصد مورد بحث همچنان همان کیفیت و در نتیجه تقاضای بالا را برای مهاجرت داشته باشد، بنابراین دو کشور کانادا و استرالیا به عنوان بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان دیده‌ شده‌اند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا