اقتصادی

ارائه راهکاری برای افزایش مقاومت اتصالات نیروگاهی و پالایشگاهی در برابر زلزله

محققان موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله آسیب پذیری لرزه ای اتصالات پیچ در زمینه نیروگاه ها را ارزیابی کرده و تصمیمی را برای افزایش مقاومت لرزه ای اتصالات پیچ در نیروگاه ها و پالایشگاه ها پیشنهاد داده اند.

سید محسن بورگی رضوی ، محقق موسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله در گفت وگو با پرتال پارسی ، گفت: این یکی از ارزان ترین ، سریع ترین و ایمن ترین روش ها برای انتقال محصولات نفت و گاز از طریق خط لوله به مراکز صنعتی است. آسیب دیدن این خطوط باعث ایجاد بحران در هنگام وقوع زلزله و پس از آن می شود.

این شامل سازه ها ، تاسیسات مسئول جمع آوری ، ذخیره سازی ، تصفیه یا بازیافت عروق حیاتی ، آب ، برق ، گاز ، همچنین فاضلاب و پسماند ، و همچنین ذخیره سازی ، تحویل ، انتقال و توزیع نیازهای حیاتی ، از جمله تلفن ثابت و تلفن همراه است. تلفن ها. و مجموعه ای از تجهیزات را در نظر گرفت. ، اینترنت و داده ها مسئول هستند.

بورگی رضوی ادامه داد: زلزله یکی از بلایای طبیعی است که سالانه خسارات جانی ، مالی و زیست محیطی زیادی به بار می آورد. علاوه بر خسارات وارد شده به مردم در مناطق شهري و روستايي ، بسياري از هزينه هاي توليدي ، مالي و محيطي از مشكلات مهمي است كه زمين لرزه در مناطق صنعتي باقي مي گذارد.

این محقق با اشاره به زلزله 17 آگوست 1999 در منطقه صنعتی ایزمیت ترکیه و خسارت حدود 18 میلیارد دلاری برای اقتصاد ترکیه اظهار داشت: بنابراین سیستم های ساختاری و صنعتی در برابر زلزله اغلب به دلیل تغییرات و تحولات تقویت می شوند. قوانین دهه گذشته موضوعی غیرقابل بحث است و تعیین آسیب پذیری سیستم های سازه ای در برابر زلزله مهم است.

وی آسیب پذیری های لرزه ای از جمله تجهیزات ، ارتباطات ، ایمنی و بهره برداری از مجموعه در هنگام زلزله را به شرح زیر عنوان کرد: برای لوله های شکسته ، به ویژه برای لوله هایی با قطر زیاد و دیواره های ضخیم ، انفجارها معمولاً به دلیل نقص ایجاد می شود. به عنوان مثال ، زلزله تانگشان در سال 1976 و زلزله های خورشید و شین در سال 1983 دریافتند که حدود 80٪ از خسارات وارد شده است.

به گفته یک محقق در انستیتوی تحقیقات زلزله ، اکستروژن محوری ، همراه با پیچ خوردگی زاویه ای در مفاصل ، مکانیسم شکست متداول در مناطق دارای کشش کششی است ، زیرا مقاومت برشی اتصالات آب بندی کمتر از مقاومت کششی لوله ها است.

بورگی رضوی با اشاره به اینکه این کشور در منطقه لرزه نگاری آلپ-هیمالیا واقع شده است ، “بنابراین بررسی آسیب پذیری خطوط لوله و آسیب پذیری آنها در برابر خطرات لرزه ای ضروری است.” متأسفانه ، علیرغم اهمیت تجزیه و تحلیل لرزه ای در لوله ها و اتصالات ، در ادبیات فنی و مطالعات گذشته این مورد نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرای یک پروژه تحقیقاتی در این پژوهشکده گفت: در این مطالعات آسیب پذیری لرزه ای لوله ها و اتصالات پیچ با تجزیه و تحلیل کمی با روش عناصر نهایی بررسی شد و بار برای رسیدن به این هدف شامل زمین لرزه است ( آزمایش شده توسط مدل “طبس)”.

وی افزود که علاوه بر انعطاف پذیری ، از یک قسمت انعطاف پذیر به نام “آکاردئون” با ظرفیت جذب و سایش بالا برای بهبود و تقویت رفتار اتصال استفاده شده است. در حالت تجزیه و تحلیل و مطالعه شده است.

بورگی رضوی ادامه داد: علاوه بر این ، 3 مدل مختلف از طول آکاردئون در مدل های مربوطه برای بررسی تأثیر رشته های آکاردئون استفاده شد.

مدل مشبک لوله

بورگی رضوی “نمودارهای پسماند” را یکی از بهترین نمودارهایی می داند که می تواند عملکرد سیستم را به طور کامل ارزیابی کند: “نحوه جذب انرژی ، جابجایی ، کاهش مقاومت و سختی با استفاده از این طرح و سیستم می تواند اقدامات زیادی داشته باشد. این نمودارها لوله و اتصال زمین را در این مطالعات تخمین زده و دفن می کنند.

مدیر پروژه گفت: “برای این منظور ابتدا سیستم بدون آكاردئون در حالت استاندارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، سپس ضمن ثابت نگه داشتن طول لوله ، آكاردئون جایگزین قسمت میانی یعنی قسمت طولی جعبه شد و در مراحل بعدی طول آن دو یا سه برابر شد. “

الف) چرخه هیسترزیس در هنگام زلزله مرکزی (درست در تصویر)

ب) چرخه هیستری در هنگام زلزله کوبه (تصویر در سمت چپ)

ج) چرخه هیستری در هنگام زلزله طبس (تصویر سمت راست)
د) چرخه پسماند زیرزمینی (تصویر سمت چپ)

مجری پروژه با اشاره به نتایج این مطالعات افزود: به دلیل افزایش انعطاف پذیری و توانایی جذب و توزیع انرژی به سیستم ، با تبدیل یک قطعه استاندارد به آکاردئون ، اتصال مورد نیاز قادر به جذب انرژی بیشتر و بیشتر بود مقاومت. اما در هنگام افزایش طول قطعه مورد نظر ، به دلیل کاهش سختی ، کمی مقاومت در سیستم مشاهده می شود.

بورگی رضوی یادآوری کرد که به منظور شبیه سازی و ترازبندی شرایط مدل سازی و اجرا و ارزیابی تأثیر شرایط پشتیبانی بر توزیع تنش ، شرایط مرزی از تماس به تماس در مدل ها تغییر یافته است. نتایج نشان داد که استرس در مفصل تغییر معنی داری نکرده و برخلاف انتظار ، استرس در مفصل مستقل از شرایط پشتیبانی بود.

وی گفت: این نیز یکی از موثرترین پارامترها در مدل سازی نوع مواد مصرفی است. برای مطالعه این ، مدول الاستیسیته مفصل آکاردئون دو برابر شد. در نتیجه ، میزان تنش در نقاط اتصال به 15٪ افزایش یافته و صدمات زیادی به مدل وارد کرد. بنابراین ، مدول الاستیسیته با آسیب دیدگی و افزایش آن در لوله ارتباط مستقیم دارد. با توجه به نتایج بدست آمده ، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با تبدیل قسمت اتصال استاندارد به آکاردئون و افزایش طول قسمت آکاردئون آن ، شکست ، عملکرد و شکست در همه مدل ها مشاهده شد.

بورگی رضوی ادامه داد: اگر این خرابی ها را مشاهده کنید ، می توانید با دو برابر شدن طول آکاردئون به عنوان طول بهینه در طراحی ، از شکست سیستم جلوگیری کنید ، که می تواند عملکرد یا اثربخشی سیستم را متوقف یا از بین ببرد.

به گزارش پرتال پارسی ، این تحقیق توسط دکتر فریبرز ناطقی الهی ، استاد انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله انجام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا