اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

آیا دمنوش زنجبیل می‌تواند به بهبود فشار خون کمک کند؟

آشنایی با ترکیبات زنجبیل

دمنوش مفرح دکتر بیز: زنجبیل شامل چربی های ولاتیل و ترکیبات فنولی مانند جینجرول و شوگاول است.
جینجرول فعالترین ریز مغذی موجود در زنجبیل است که در بهبود بیماری هایی مانند آرتریت و توده های سرطانی موثر است.

مطالب مرتبط با زنجبیل و فشار خون

خرید دمنوش بانوان دکتر بیز: شوگاول هم ماده است که خاصیت ضد سرفه ای دارد و برطرف کننده التهاب است.
در واقع جینجرول و شوگاول هر دو تاثیر زیادی در دارند. در این جا موادی که در به حقیقت پیوستن عبارت زنجبیل و فشار خون نقش داشتند معرفی شدند، در ادامه به نحوه این فرایند اشاره می شود.

کاهش فشار خون در حضور زنجبیل چگونه انجام می گیرد؟

دمنوش لاغری بیز: زنجبیل به موادی مانند کلسترول و لیپوپروتئین کم چگال که رگ های منتهی به قلب و دیگر رگ ها را مسدود می کند، اجازه تجمع نمی دهد. لیپوپروتئین کم چگال و کلسترول ها در طول رگ ها تجمع پیدا می کنند و پلاک هایی را می سازند.

این پلاک ها قطر رگ را کاهش می دهند و با کاهش قطر رگ ها فشار وارده بر آن زیاد می شود. این شرایط را پر فشاری خون می گویند.

برای اثبات این ادعا یک آزمایش انجام شد. در این آزمایش از 60 فرد برای بررسی نتیجه دقیق کمک گرفته شده است. ابتدا افراد را به سه گروه 20 نفره تقسیم کردند سپس به اندازه گیری پارامتر هایی از قبیل فشار سیستولیک، دیاستولیک و ریتم قلب اقدام شد.

به دو گروه از آنها یک لیوان آب زنجبیل و به یک گروه فقط آب داده شد؛ پس از 2 ساعت مشاهده شد کسانی که از آب زنجبیل استفاده کرده بودند، همه پارامتر های اندازه گیری شده پس از نوشیدن آب زنجبیل همگی کاهش پیدا کرده اند.

در یک تحقیق بر روی حیوانات نیز نشان داده شده است که مصرف زنجبیل می تواند گردش خون را بهبود ببخشد و ماهیچه های اطراف رگ ها را ریلکس کند. در نتیجه فشار خون کاهش پیدا می کند. البته برای اثبات این ادعا به تحقیق بر روی انسان نیاز است.

زنجبیل و کاهش فشار خون

علاوه بر موارد بیان شده، بهتر است دقیقتر تاثیرات زنجبیل و فشار خون را در نظر داشت و با مکانیزم اثر آن بر کاهش فشار خون آشنا شد.

  1. خاصیت ضد التهابی

یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با زنجبیل و فشار خون مطرح است، به خاصیت ضد التهابی آن مربوط می شود. یکی از فاکتورهای مهم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کاهش واکنش های التهابی موثر بر آنها است. ترکیبات زنجبیل از تولید آنزیم ها و سیتوکین های التهابی کاملا جلوگیری می کند.

  1. تاثیر بر سطح چربی خون

یکی از مهمترین موانعی که برای جریان فشار خون اختلال ایجاد می کند، چربی خون آن هم از نوع چربی خون بد محسوب می شود. ترکیبات زنجبیل به کاهش ، بد خون و همینطور افزایش کلسترول خوب می شود.

  1. پیشگیری از لخته شدن خون

مصرف کردن زنجبیل و فشار خون را کنترل کردن، با پیشگیری از لخته شدن خون به وسیله جلوگیری از چسبندگی پلاکت ها انجام می شود. در واقع ترکیبات موجود در زنجبیل از لخته شدن و تجمع سلول های مختلف در عروق خونی پیشگیری می کند که بهبود جریان خون در عروق را به همراه دارد.

  1. مقابله با رادیکال های آزاد

از دیگر نکات مهم برای تاثیرپذیری از زنجبیل برای کاهش فشار خون، به خاصیت آنتی اکسیدانی آن می توان اشاره کرد که برای مقابله با رادیکال های آزاد به بهترین شکل عمل می کند.

ترکیبات موجود در زنجبیل سبب حفظ سلول ها در مقابل آسیب رادیکال های آزاد خواهد شد. تا جایی که به افزایش سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی نیز منجر می شود.

چطور از زنجبیل استفاده کنیم تا کاهش فشار خون داشته باشیم؟

زنجبیل یک گیاه ریشه ای تند و تیز است که دارای انعطاف پذیری خاصی برای به کار بردن در انواع غذاها به مقدار متعادل است. تا جایی که پودر خشک شده آن نیز به صورت ادویه در تهیه بسیاری از غذاها شرکت دارد. در تهیه غذاها، شیرینی ها، سوپ ها، بستنی ها، مربا ها و نوشیدنی ها از زنجبیل استفاده می شود.

اگر مایل هستید از زنجبیل بیشتر استفاده کنید می توانید نوشیدنی های گرم و خنک آن را در زمستان و تابستان تهیه کنید. ترکیب آن با لیمو و می تواند به بهتر شدن طعم آن بیانجامد.

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

درست است که زنجبیل باعث کاهش فشار خون می شود ولی مصرف آن می تواند برای عده ای زیان آور باشد. در ادامه به برخی از موارد منع مصرف زنجبیل اشاره خواهد شد.

زنان باردار نباید زنجبیل بخورند

در طب سنتی از زنجبیل فواید زیادی ذکر شده است ولی این ماده غذایی پر ارزش برای خانم های باردار منع شده است. زنجبیل طبع گرم و تر دارد و گرمی آن بسیار زیاد است، در مواردی برای بازگشت استفاده می شود تا جایی که به عنوان یک ماده غذایی قاعده آور از آن یاد می شود.

بنابراین مصرف آن برای خانم های باردار احتمال سقط جنین را به همراه دارد. لذا این گروه از مصرف کنندگان باید از مصرف آن خودداری کنند و بهتر است در صورت لزوم از پزشک خود در مورد مصرف آن جویا شوند.

کسانی که داروهای فشارخون مصرف می کنند نباید زنجبیل بخورند

همانطور که در طول متن چند مرتبه اشاره شد، زنجبیل دارای خواصی است که طی فرایند هایی می تواند فشار خون را کاهش دهد.

کسانی که داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنند نباید از زنجبیل استفاده کنند زیرا می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. کاهش شدید فشار خون می تواند باعث غش و در موارد حاد باعث به اغما رفتن شود.

کسانی که به هموفیلی مبتلا هستند

هموفیلی نام بیماری است که در آن لخته شدن و انعقاد خون صورت نمی گیرد که به دلیل عدم وجود فاکتورهای منعقد کننده خون و فراوانی کم آنان است. زنجبیل باعث زیاد شدن گردش خون می شود.

بهتر شدن گردش خون می تواند برای مبتلایان به هموفیلی دردسر ساز باشد و در هنگام مواجهه با جراحت به کاهش بیشتر انعقاد خون بیانجامد؛ از این رو توصیه می شود که کسانی که مبتلا به هموفیلی هستند از مصرف زنجبیل پرهیز کنند.

آیا زنجبیل یک درمان کامل برای فشار خون است؟

در این متن در رابطه با زنجبیل و فشار خون نکات مهمی را بیان کردیم. این ماده غذایی اگر به اعتدال مصرف شود، تاثیرات مطلوبی بر کاهش فشار خون برای افرادی که مجاز به مصرف آن هستند خواهد داشت. این داروی گیاهی که اغلب در دسترس است، به گشاد شدن عروق و در نتیجه کاهش فشار خون منجر می شود.

اما باید این نکته را در نظر داشت که از آن به عنوان تنها داروی درمانی نمی توان استفاده کرد و باید زنجبیل را به عنوان درمان طبیعی کنار درمان تجویز شده توسط پزشک استفاده کرد. تاثیر مطلوب استفاده از مواد غذایی طبیعی برای کاهش فشار خون امری کتمان ناپذیر هستند اما در برخی موارد مصرف آنها ممکن است به طور کامل فشار خون را کنترل نکند.

زنجبیل و فشار خون برای مواردی است که به عنوان کمک کننده استفاده شود و به تنهایی نمی تواند همیشه راهی برای درمان باشد. از طرفی حتی گاهی برای درمان فشار خون، باید پرهیز های غذایی داشت و از مصرف مواد غذایی محرک برای بالا رفتن فشار خون مانند غذاهای شور، اجتناب کرد.

عوارض زنجبیل برای درمان فشار خون

همانطور که بیان شد، زنجبیل به عنوان تنها راهکار برای درمان فشار خون نمی‌تواند باشد.
طبق تحقیقات انجام شده، برای درمان فقط اتکا به زنجبیل می‌ تواند عوارض خطرناکی را برای افرادی که فشار خون بالایی دارند به همراه داشته باشد. افرادی که دارند و داروهای مسدود کننده کانال کلسیم استفاده می کنند، نباید بیش از اندازه از زنجبیل برای درمان فشار خون، کمک بگیرند. از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که مصرف زنجبیل می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • احساس سوزش سر دل
  • گاز معده
  • واکنش‌های آلرژیکی از معده
  • سوزش گلو و دهان
  • در صورت تماس با پوست ممکن است خارش پوست را در پی داشته باشد

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند |دارچین و زنجبیل و فشار خون

مقدار مجاز مصرف زنجبیل

یکی از نکات مهم برای مصرف داروهای گیاهی، مقدار آنها است.
زیرا مصرف نامتعادل و بیش از اندازه آنها می‌تواند با عوارض متعددی همراه باشد. در مورد مصرف زنجبیل اغلب توصیه می‌شود بیشتر از 5 گرم در روز از آن مصرف نشود.

تاثیر زنجبیل بر فشار خون از نظر طب سنتی

در طب سنتی، طبع زنجبیل را گرم معرفی می کنند. به همین دلیل زنجبیل را برای درمان فشار خون ناشی از گرفتگی قلب و عروق موثر و مفید می دانند.
در واقع تاثیر این ریشه را با گشاد کردن عروق خونی، برای کاهش فشار خون بالا، موثر می دانند. در خیلی از افراد گرفتگی و تنگی عروق، عاملی برای فشار خون بالا است. به همین دلیل ترکیبات زنجبیل برای کاهش آن می تواند موثر باشد.

حتی در خیلی از کتب طب سنتی توصیه می‌ شود، زنجبیل به همراه سیر استفاده شود تا تاثیر بهتری برای گشاد کردن عروق و بهبود فشار خون کسب شود.
با این حال توصیه می‌ کنیم این ریشه پرخاصیت را جایگزین درمان های توصیه شده توسط پزشک نکنید

دکمه بازگشت به بالا