چرا راکوتان باعث ریزش مو میشود

اگر در حال مصرف قرص برای درمان جوش های شدید خود هستید ممکن است ریزش موهای خود را نیز تجربه کنید. ریزش مو و در حین مصرف قرص راکوتان یکی از عوارض جانبی قرص های ایزوترتینوئین (آکوتان و راکوتان) هستند که افراد پس از چند روز مصرف ایزوترتینوئین ها دچار آن می شوند و موجب استرس و ترس در آنها می شود.
روزانه مراجعه کنندگان زیادی در داروخانه برای ی ناشی از راکوتان از ما مشاوره می خواهند.این افراد معمولا بر سر دو راهی قرار می گیرند که آیا مصرف راکوتان ادامه دهند و یا از داروهای جایگزین راکوتان برای خود استفاده کنند… آنها می پرسند که آیا این ریزش موها که به علت راکوتان شروع شده اند بعد از قطع مصرف هم ادامه پیدا می کنند یا قرار است برای همیشه شاهد ریزش موهای خود باشند؟

ریزش مو

آیا ریزش موهای ناشی از مصرف راکوتان دائمی هستند؟

کم پشتی ، نازک شدن و ریزش موها یکی از  عوارض جانبی مصرف ایزوترتینوئین ها که به اسم آکوتان یا در دسترس هستند می باشد.معمولا ریزش موها کم هستند و بصورت موقتی اتفاق می افتند.در اکثر مواقع ریزش موها پس از قطع مصرف قرص درمان کننده ی جوش یعنی راکوتان متوقف می شود و موها مجددا شروع به رشد می کنند اما در درصدی از افراد نیز ممکن است ریزش موها ادامه پیدا کنند و به طاسی منجر شوند.
راکوتان چگونه باعث ریزش مو می شود؟

راکوتان یا بهتر است بگوئیم ایزوترتینوئین یکی از   هستند. ویتامین A  باعث سرکوب ترشح سبوم(چربی ) پوست می شوند و از این راه از ایجاد جوش در افراد جلوگیری و جوشها را درمان می کنند. وجود بیش از حد ویتامین A  در بدن باعث ریزش موها می شود  و استفاده ازشامپو مورینگا برای موهای چرب راه حل این مشکل است.راکوتان حاوی مقدار زیادی ویتامین A  برای درمان جوشهاست پس دیدن ریزش موها پس از مصرف راکوتان دور از انتظار نخواهد بود.

????تاثیر بر هورمون ها:

راکوتان بر غده هیپوفیز و میزان هورمونها در بدن تاثیر می گذارد و گاها منجر به نا متعادل کردن میزان مورد نیاز و نرمال هورمونهایی مانند تستسترون در بدن می شود. هورمونها نقش مهمی در موها و ریزش آنها دارند.در نتیجه می توانند از این طریق باعث ریزش مو شوند.
مثلا کسانی که ریزشمو به الگوی مردانه که ناشی از ترشح هورمون دی هیدروتستسترون است با مصرف راکوتان احتمال دارد ریزشموهای انها با شدت بیشتری پیشروی کند.استفاده از شامپو کافئین دکتر بیز برای درمان این مشکل می تواند مفید باشد.
همچنین امکان دارد با مصرف راکوتان سطح هورمون تیروئید در بدن  بهم ریخته و می تواند منجر به کم کاری یا پرکاری تیروئید شده و ریزش مو مخصوصا در افراد مواجه با کم کاری تیروئید رخ دهد.

????تداخل و عدم جذب ویتامین ها:

راکوتان و ایزوترتینوئین ها با برخی از ویتامین ها و مواد مغذی تداخل دارند و با مصرف راکوتان جذب برخی از ویتامین ها مثل فولیک اسید و ب12 کاهش می باشد.کمبود برخی از این ویتامین ها می تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد.

آیا می توان ریزش موی دائمی یا موقتی مصرف راکوتان را در ابتدای مصرف تشخیص داد؟

خیر. امکان اینکه بتوان متوجه شد که فرد بعد از مصرف دچار ریزش مو می شود و آیا این ریزش مو دائمی است یا موقت ممکن نیست . اما می توان قبل ، حین و بعد از مصرف راکوتان از قرص های مکمل تقویت مو و مولتی ویتامین ها استفاده نمود تا تا حد زیادی مانع تاثیر منفی راکوتان بر ریزش موها شد.

راه یا داروی جایگزین قرص راکوتان برای درمان جوش

اگر جوشهای شما خیلی قوی نباشند می توانید از سایر ترکیبات موثر بر درمان جوش استفاده کنید یا دوز پایینی از ایزوترتینوئین را مصرف کنید تا عوارض جانبی راکوتان را کمتر ببینید.
البته پزشکان معمولا  ابتدا دوز پایینی از راکوتان را برای فرد امتحان می کنند تا ببینند بدن فرد چه واکنشی به این داروی ضد جوش قوی نشان می دهد.گاهی با همین دوز پایین می توان پروسه درمان جوش را شروع کرد و گاهی نیاز به دوز قویتری از ایزوترتینوئین هست.

آنتی بیوتیک :
یک راه برای از بین بردن جوش های ملتهب و بزرگ استفاده از آنتی بیوتیک هاست.می توان برای درمان جوش ها از آنتی بیوتیک هایی مثل داکسی سایکلین یا داپسون بجای راکوتان استفاده نمود. البته مصرف این داروهای ضد جوش هم با یکسری شرایط قابل انجام است اما بهر جهت عوارض انها در ریزش مو کمتر دیده می شود.

استفاده از ترکیبات موثر بر درمان جوش:
می توان از محصولاتی که حاوی ترکیباتی بجر ایزوترتینوئین هستند و در درمان جوش موثرند استفاده کرد. از جمله ترکیبات قوی موثر بر جموش که می تواند یک جایگزین ایمن تر نسبت به راکوتان باشد شامل : مصرف این ترکیبات عموما به شکل موضعی است پس نمی توانند باعث ریزش مو شوند و از طرفی ترکیبات قوی برای درمان جوش  باشند.

درمان ریزش مو ناشی از مصرف ایزوترتینوئین (راکوتان و آکوتان)

ریزش مو ناشی از مصرف ایزوترتینوئین ها یکی از عوارض ناراحت کننده ی آن است اما باید مهمترین نکته مثبت ایزوترتینوئین ها که درمان جوش های شدید و مقاوم به درمان هستند را هم نادیده نگرفت.گاهی جوش های روی صورت فرد انقدر مقاومند که با هیچ روش دیگری قابل درمان نیشتند و یا فرد نیاز دارد که هر چه سریعتر جوشها از بین بروند پس مجبور به مصرف آن می شود.
حال که از ان استفاده کرده و دچار ریزش مو شده باید چگونه آن را درمان کند؟
اول اینکه احتمال تداوم ریزش مو بعد از قطع مصرف راکوتان بسیار نارد است اما باز هم باید برای آن چاره ای اندیشید. یکی از این چاره ها شامپو ریزش مو بیز است. از طرفی در حین مصرف راکوتان نیز می توان اقدامات پیگیرانه و کنترل کننده ای برای ریزش موی ناشی از ایزوترتینوئین را انجام داد. در زیر به این نکات در مصرف راکوتان می پردازیم.
راکوتان از ویتامین A ساخته شده تا بتواند با کاهش چربی پوست مانع جوش ها شود و آنها را درمان کند اما این زیاد بودن میزان ویتامین ضد جوش باعث ریزش مو می شود.چون راکوتان ویتامین A دارد پس جدا باید از مصرف سایر مواد غذایی یا قرص هایی که ویتامین A دارند خودداری کنیم.

2) مصرف ویتامین ها:

راکوتان جذب برخی ویتامین و مواد معنپدنی را به علت تداخل با آنها کاهش می دهد. این ویتامین ها می توانند در تقویت و رشد موها موثر باشند.بیشترین تداخل راکوتان با ویتامین گروه B  بخصوص B12 و B9 یا همون فولیک اسید می باشد.کمبود فولیک اسید منجر به تشدید کمخونی و ریزش مو می شود و B12 هم بطور مستقیم بر رشد موها موثر است.پس بهتر است قبل از شروع مصرف راکوتان و حتی در حین مصرف آن با فاصله ی 4-5 ساعت از مواد غذایی که حاوی ویتامین B و سایر مواد موثر بر ریزش و تقویت مو هستند استفاده کنید. از جمله بهترین مکمل های حاوی ویتامین گروه ب که حاوی مواد تقویت و رشد مو هستند می توان به کپسول ب کمپلکس دانا اشاره نمود. این محصول نیاز روزانه بدن به ویتامین های گروه ب را تامین می کند

3) مصرف مکمل تقویت مو:

توصیه می شود در حین مصرف ایزوترتینوئین و بعد از آن از مکمل های تقویت مو استفاده نمود تا از ریزش موی بععد از قطع مصرف راکوتان پیشگیری کنیم. این قرص های مکمل تقویت مو می توانند موهای جدید بسازند و موهای نازک شده ناشی از مصرف راکوتان را تقویت و ضخیم کنند.

این قرص های تقویت مو حاوی ترکیبات موثری مانند ، ، سلنیوم ، بیوتین ، آهن و دیگر ترکیبات موثر بر ساختار مو هستند که تا حد زیادی می توانند در جلوگیری و درمان ریزش موهای ناشی از کمبود ویتامین و یا مشکلات هورمون در بدن موثر واقع شوند. پیشنهاد ما به شما قرص پومئول کاپیلاری است. این محصول ساخت کشور فرانسه بوده و با داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مو در کنار عصاره سیب، باعث قطع ریزش مو و کمک به رشد موها و تقویت مو ها می شود. علاوه بر آن از سفید شدن زودرس موها نیز جلوگیری می کند.

سخن آخر

راکوتان می تواند درمان جوشهای مقاوم به درمان بسیار موثر باشد اما عوارض جانبی آن نیز کم نیستند.بهتر است قبل از مصرف ان از پزشک خود تمامی عوارض و فواید را بپرسید و سنجیده این راه را انتخاب کنید.در صورت لزوم مصرف آن نیز باید مراقب سایر علائم عوارض جانبی ان باشید و سریعا برای درمان آنها اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا