قتل‌های ناموسی و ضرورت تناسب مجازات با جرم

دسترسی:

در اوایل ماه ژوئن ، رومینا اشرفی ، دختر 14 ساله تالشی ، در روستای سفیدسنگان لمیر با چاقو کشته شد. رومینا پنج روز پس از تحویل وی و دوست پسرش بهمن خاوری توسط قاضی به پدرش دستگیر شد و در 16 ژوئن ، فاطمه برحی 19 ساله دست پسر عموی خود ، حبیب برهی و همسرش را در آبادان قطع کرد. عصر روز 17 ژوئن ، یک روز پس از ترور فاطمه برهی ، ریحانه عامری کرماندا ، 22 ساله ، پدر خود را کشت.

اینها تنها چند نمونه از قتلهای ناموسی در ماههای اخیر است. البته این موضوع ریشه تاریخی دارد و اشکال مختلف و به دلایل مختلف به خود گرفته است. با این وجود ، با گذشت زمان و ظهور موضوعاتی مانند حقوق بشر و امنیت ، وقوع چنین حوادثی با واکنش عمومی نسبت به بررسی دقیق تر پرونده ها روبرو شده است که باعث ایجاد برخی شکاف های قانونی در این زمینه شده است. لطفاً از قبل بررسی و تأیید کنید. بنابراین اهمیت توجه به این بحث ما را بر آن داشت تا با سارا باقری ، وکیل اصلی دادگستری گفتگو کنیم.

جزئیات این مصاحبه را می توانید در زیر بخوانید:

جرم و مجازات برای قتل ناموسی

باقری درباره تناسب جنایاتی مانند قتل ناموسی و مجازات آنها ، به ویژه در مورد قتل رومینا اشرفی ، می گوید: “هیچ ارتباطی بین جرم و میزان مجازات پدر رومینا وجود ندارد.” در حقیقت ، موضوع قتل های ناموسی به تصاویر ذهنی برمی گردد که جنایتکاران آن را فرزندان خود می دانند. به عنوان مثال ، پدر رومینا اشرفی فکر می کرد که او مالک این کودک است و او را با داس می کشد.

باقری ادامه داد: وقتی قاضی از پدر رومینا س askedال کرد که چرا برای کشتن او نزد بهمن خاوری نرفتی ، وی گفت: دلیل من: اگر باخمان خاوری را می کشتم ، انتقام گرفته می شدم و من را اعدام می کردند. اما این برای دخترم اتفاق نیفتاده است و در این مورد موضوع عدم رعایت قوانین ما در مورد قتل و زورگویی و کودک کشی در این پرونده مجازات نمی شود و پدر بدون چندین محاکمه ، حتی مجازات اضافی و بازدارنده به چندین سال زندان محکوم می شود. این را باید برای پدر رومینا در نظر گرفت.

وی گفت: معمولاً برای چنین مسائلی که با واکنش های زیادی روبرو می شود ، مجازات های اضافی به همراه سایر مجازات ها در نظر گرفته می شود. اما مجازات های اضافی رومینا برای پدرش خانواده را مجبور کرد که حتی در موقعیت هایی مانند قتل ریحانه که توسط پدرش در کرمان کشته شد ، پا جای پای او بگذارند.

باقری معتقد است مجازات بدون مجازات و محدودیت اضافی موجب ترس مادران این کودکان و سایر اعضای خانواده خواهد شد. در بسیاری از موارد ، مادر و سایر اعضای خانواده چاره ای ندارند جز اینکه با قاتل زندگی کنند و از آنچه اتفاق افتاده راضی باشند. اگرچه این مادران به زندگی سابق خود بر نمی گردند اما با زندگی کاملاً شکسته روبرو خواهند شد. بنابراین ، برای محافظت از امنیت مادر و برادر رومینا اشرفی ، باید دفاعیات و قوانین دیگری را که در اینجا حذف شده بود مورد توجه قرار داد و امیدواریم حداقل قضات دیوان عالی کشور به این موارد رسیدگی کنند.

این وکیل دادگستری افزود: مسئله این است که ما مصونیت قانونی بیشتری را در قتل های ناموسی مشاهده می کنیم و اینکه پدر و پدر بزرگ هر دو مجازات می شوند ، پس از مدتی هنگام بحث در مورد پرداخت و حبس ، توافق حاصل می شود.

روزنه های قانونی در بحث قتل های ناموسی

باقری در مورد چاله های قانونی بحث در مورد قتل های ناموسی گفت: “متأسفانه احکام نمی تواند مانعی باشد و چنین مواردی گواه این واقعیت است که ما دختر و پسر بیشتری می کشیم.” زیرا در این موارد هیچ اثر مهاری وجود ندارد. با بحث درمورد مسائل حقوقی ، متوجه شدم که خانم ابتکار اخیراً لایحه ای را برای افزایش مجازات پدرش به خاطر قتل یک کودک تهیه کرده است و آنها آن را به زودی به مجلس می فرستند. امیدوارم پیش نویس قانون در این مورد خلا significantly قانونی در این زمینه را به طور قابل توجهی پر کند.

باقری گفت: “به طور کلی ، مواردی مانند قتل ناموسی ، مصونیت از مجازات جرم ، عدم تحصیلات و فرهنگ سازی و آگاهی دادن به خانواده ها ، به ویژه والدین ، ​​در مورد نحوه برخورد با فرزندان خود در صورت مشاهده چنین حوادثی وجود دارد.” او گفت. ما رو در رو خواهیم شد. قسمت دیگر س isال این است که تا چه اندازه می توانیم قوانین و لایحه های مربوطه را در این زمینه اعمال کنیم. عدم وجود قوانین حمایتی ، ترس مجرم و بزه دیده را دو چندان می کند.

دکمه بازگشت به بالا