طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی را کجا باید یاد بگیریم؟

طراحی دکوراسیون داخلی، هنر چیدمان داخل فضای ساختمان است به منظور ایجاد یک فضا برپایه سلامت روحی و زیبایی شناختی سازه ای است که فرد یا افرادی داخل آن زندگی می‌کنند و یا فعالیت اجتماعی انجام می‌دهند. در این مقاله به طور تخصصی به این رشته پرداخته ایم و هر چیزی که برای ورود به این رشته لازم دارید را شرح داده ایم.

چگونه طراحی داخلی یاد بگیریم - هلگر راهنمایی جامع در حوزه دکوراسیون داخلی - سابقه بالا

گذری بر سبک های دکوراسیون داخلی

1- سبک مدرن

این سبک بر خلاف سبک های قدیمی تر از خود، از تجمل و استفاده بیش از حد جزئیات دوری می کند و با در نظر گرفتن کارایی و کاربرد اثاثیه و وسایل خانه، فضایی ساده و به دور از در هم ریختگی ایجاد می کند. استفاده از خطوط صاف و مستقیم، استفاده از مصالح و مواد طبیعی مانند چوب، فلزات، چرم و الیاف طبیعی و استفاده از پالت رنگی خنثی از ویژگی های این سبک است.

2- سبک مینیمال

این سبک نیز همانند سبک مدرن، تکیه بر طراحی کاربردی دارد و از هر گونه شلوغی و در هم ریختگی در محیط خانه دوری می کند. سادگی در شکل و طراحی اثاثیه، پوشش و دکور ساده دیوارها، فضای مرتب و باز و پر نور خانه از ویژگی های این سبک است.

3- سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی سادگی، کارایی و کاربردی بودن را درون خود به تصویر می کشد.استفاده از مواد طبیعی و عاری بودن از تزئینات و جزئیات اضافی و استفاده از خطوط منحنی و سینوسی و نقش های ارگانیک از ویژگی های این سبک است و معمولا از چهار رنگ سفید، آبی، سیاه وخاکستری استفاده میشود.

4- سبک کانتمپروری

این سبک از وسایل و عناصری که در زمان حال وجود دارد، برای دیزاین منازل استفاده می کند و در واقع سبکی معاصر استاین سبک ویژگی خاصی ندارد و همیشه درحال تکامل است. از آنجا که هدف اصلی مدیران شرکت ساختمانی ویستا به خصوص در سال های اخیر کسب حداکثر رضایت مشتریان بوده، سعی بر آن داشته ایم تا با تقویت واحد QC، دامنه مشتریان خود را حفظ و گسترش دهیم

5- سبک صنعتی

در سبک دکوراسیون داخلی صنعتی تلاش بر این است که اجزا و مصالحی که اغلب افراد می خواهند آن را پوشش دهند، به نمایش گذاشته شود. لوله ها، ستون ها، داکت ها و اتصالات در این دکوراسیون به روی کار استفاده می شود که یک فضای کاملا صنعتی را در فضای خانه به وجود می آورد.

6- سبک کلاسیک

سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک یک سبک شیک، آرامش بخش و راحت است. این نوع دکوراسیون به روی مرتب بودن خانه تمرکز دارد. از رنگ های پرطرفدار در این سبک می توان به رنگ های سفید، کرم، قهوه ای و زیتونی اشاره کرد.

7- سبک فرانسوی

سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی، سبکی لوکس و مجلل است که علاوه بر ظرافت و زیبایی، جلوه ای اشرافی نیز به خانه می دهد. پرده های ابریشمی، دیوار های حکاکی شده و آینه های قدی از ویژگی های بارز این سبک دکوراسیون می باشند. پالت رنگی مخصوص این سبک شامل رنگ های خنثی مانند سفید، نباتی، خاکستری و رنگ های مکمل یاسی، سبز، آبی و نقره ای می باشد.

بهترین سایت های دکوراسیون داخلی

این سایت یکی از بهترین سایت های طراحی داخلی است که به کاربران خود آموزش میدهد چگونه خانه و یا محل کارشان را طراحی کنند. وب سایت HOUZZ کلکسیونی از با کیفیت ترین عکس هایی از دکوراسیون داخلی که از اقشار مختلف جامعه به دست او می رسد را پس از بررسی های فراوان و عبور از فیلترهای لازم در سایت خود منتشر می کند. شما میتوانید به راحتی از این سایت ایده برداری کنید.

شما در این سایت میتوانید طرح هایی به سبک معاصر پیدا کنید که ناشی از ایده های ذهنی طراحی به نام ویلی تیلور می باشد. در طرح های این سایت استفاده هنرمندانه از رنگ ها را شاهد هستیم و آنچه که این سایت را از سایر سایت ها متمایز می کند امکان خرید وسایل و لوازم موجود در سایت در کنار ایده گرفتن از سبک چیدمان شان می باشد(البته خرید برای ایرانیان آسان نیست).

در این سایت شما طرح هایی با جلوه خاص از طراح بلژیکی سارا ون پتهگه خواهید دید. شما در این سایت میتوانید ایده ها و راهکارهایی برای دکوراسیون داخلی ارائه می دهد که ساده و مینیمالیسیتی هستند و می توانند به شما کمک کنند بتوانید فضای پذیرایی منزل کوچک خود را به زیبایی طراحی کنید.

این سایت ارائه دهنده بروز ترین ایده های طراحی دکوراسیون داخلی منزل می باشد و برای افرادی که دنبال کننده مد و سبک جدید دکوراسیون داخلی هستند می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این سایت به شما کمک میکند با کمترین هزینه بهترین دکوراسیون را داشته باشید.

این سایت نیز یکی از پرطرفدارترین سایت ها در زمینه طراحی دکوراسیون است که معمولا ایده هایی با هزینه کم و قابلیت اجرای بالا دارد. همچنین شما میتوانید در این سایت ایده های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

این سایت در سال 2016 توسط طراح داخلی shruthi راه اندازی شد و ایده هایی را ارائه می دهد که با استفاده از آن ها می توان طراحی دکوراسیون داخلی منزل را با سبک زیبا هندی تلفیق نمود. البته در این سایت شما شاهد تلفیق هنرمندانه سبک مدرن و هندی خواهید بود.

مدیران این سایت معتقد هستند که سایت آن ها برترین سایت در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی منزل می باشد. آن ها سعی دارند با ترکیب مناسب اشیا و مکان ها دکوراسیون هر منزلی را به بهترین شکل ممکن تغییر دهند.

بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

1-اسکچاپ SketchUp (راحت ترین)

نرم افزار اسکچ آپ به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های طراحی دو بعدی و سه بعدی شناخته می شود. شما در این نرم افزار میتوانید طراحی، ویرایش، بندازه گیری و همچنین چرخش اشیا و آبجکت ها اقدام کنید و در واقع یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی است.

اتوکد یک نرم افزار بسیار محبوب و پر کاربرد در کلیه شرکت های طراحی معماری و دکوراسیون داخلی است. توجه به جزئیات فوق العاده واقعی و ابزارهای پر بهره این نرم افزار، سه بعدی سازی و تجسم فضای داخلی از نقاط قوت این نرم افزار برای طراحی داخلی است.

از نظر ماهیت نرم افزار ردیت کاملا فنی است و برای طراحی و ساخت ساز ساختمان متخصصان طراحی داخلی را قادر می سازد تا طرحی از ساختمان ها و اشیاء را مبتنی بر مدل بسازند. در این نرم افزار می توان تمامی آبجکت ها بصورت سه بعدی ساخت و در طراحی دوبعدی نمای کلی و پلان ساختمان را طراحی کرد و مدل های سه بعدی طراحی دکوراسیون را در طراحی دو بعدی علامت گذاری و چیدمان کرد.

بازار کار طراحی دکوراسیون داخلی در ایران

بازار کار طراحی دکوراسیون داخلی در خارج از کشور

امروزه اکثر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه به طراحان داخلی مجرب نیاز دارند. پیش بینی می شود که فرصت‌های شغلی طراحان داخلی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، حدود ۴ درصد افزایش یابد. طراحی داخلی نقش بسیار بزرگی را در بهینه سازی فضای ساختمان‌های تجاری و مسکونی ایفا می‌کنند و از این رو بسیار حائز اهمیت است.

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و کمبود فضای کافی اهمیت حرفه طراحی داخلی دوچندان شده است. علاوه بر این طراحی داخلی باعث زیباسازی فضای داخلی ساختمان‌ها می‌شوند و از این رو طراحان داخلی نقش بسیار مهمی را در زیباتر کردن محیط زندگی و کار افراد دارند.

آموزش دکوراسیون داخلی

دوره های آموزش این رشته در آموزشگاه ها معمولا در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تدریس میشوند.

  • معمولا در دوره های مقدماتی مبانی نظری همچون رنگ شناسی، نحوه ترسیم نقشه، نرم افزار اتوکد، طراحی با دست و … تدریس میشود.
  • در دوره های متوسطه مصالح شناسی ، متره و برآورد ، سبک شناسی و نرم افزار اسکچاپ به شما آموزش داده میشود.
  • همچنین در دوره های پیشرفته نرم افزار Autodesk 3Ds Max ، نورپردازی ،فتوشاپ و … را آموزش خواهند داد.

همچنین برای ورود به این رشته پرطرفدار می‌توانید هم از طریق دبیرستان رشته ریاضی فیزیک و هم از طریق رشته هنر وارد دانشگاه شوید. این رشته فقط در دانشگاه‌های خاصی ارائه می شود و 114 واحد دروس اختصاصی ،21 واحد دروس عمومی و 14 واحد اصلی به همراه پایان نامه را باید بگذرانید تا مدرک آکادمیک این رشته را دریافت کنید.

ویژگی های یک طراح دکوراسیون داخلی (اینفوگرافی)

دقت کنید برای راه اندازی دفتر دکوراسیون داخلی شما به مدرک خاصی نیاز ندارید. درآمد بالایی دارد ولی برای ارائه طرح به کارفرما حتما باید نرم افزار بلد باشید. اگر واقعا می خواهید دکوراسیون داخلی را مسلط شوید حتما باید در دوره های حضوری-عملی آموزشگاه ها شرکت کنید یا اینکه نرم افزار تری دی مکس را بلد باشید (لینک دانلود آموزشهای تری دی مکس در بالا قرار داده شده است).

در این کلاسها اصول ترسیم، درک فضا، مبانی طراحی و … به شما آموزش داده می شوند اما اگر به نظر خودتان سلیقه طراحی خوبی دارید فقط نرم افزار تری دی مکس را در سایت ما یاد بگیرید و شروع به انجام کارهای تجربی کنید

 

دکمه بازگشت به بالا