سوختن سیم کشی خودرو یکی از اتفاقات ناخوشایند در خودرو ها است که منجر به خسارت های مالی و جانی می گردد. ما در این مقاله قصد داریم شما بزرگواران را با انواع دلایل سوختن سیم کشی ماشین، نحوه تعمیر آنها و نکاتی که باید رعایت شوند، بیشتر آشنا کنیم. پس ما را تا این مقاله همراهی نمایید. جهت تهیه بست پلاستیکی کلیک کنید.
علل رایج سوختن سیم کشی های خودرو
در ادامه به معرفی علل رایج سوختن سیم کشی در خودرو می پردازیم:
1- ایراد در باتری اتومبیل
یکی از علت های سوختن سیم کشی خودرو، ایراد و مشکل در باتری خودرو است. وقتی که باتری خودرو دچار مشکل شود، شارژ نمی شود. در کل دو نوع باتری خودرو داریم. نوع اول، باتری خیس که باید درونش آب باتری بریزیم. نوع دوم هم باتری اتمی است. اگر باتری شما نوع اتمی است لازم نیست آن را چک کنید. اما اگر نوع خیس است باید هفته ای یک بار آن را چک کنید تا آب باتری کم نشود.
اگر خودروی شما انژکتوری است و از فن برای خنک شدن موتور استفاده می کند، تمام شدن باتری باعث ایجاد مشکل شود. وقتی که باتری کاملا دچار مشکل شده است، خودرو جوش می آورد و فن کار نمی کند. برای جلوگیری از این پدیده، هر دو هفته یک بار به باتری ساز مراجعه کنید و جریان باتری و ولتاژ را چک کنید.
چنانچه خودرو استارت نخورد ولی برق مختصری پشت آمپر آشکار شد، به علت وجود نقص در باتری است. ولی اگر پشت آمپر برقی وجود نیاید، به سر باتری آسیب وارد شده است.
2- مشکل در سیستم احتراق ماشین
در حقیقت ایراد در قسمت سیستم احتراق خودرو، یکی از علت های رایج اشکال در سیم کشی خودرو می باشد: قسمتی که بایستی در کارشناسی فنی به آن توجه ویژه نمود، سیستم احتراق می باشد. قسمت های سیستم احتراق شامل، کویل،، وایر و شمع می باشند.
در صورتی که برای هر کدام از این اجزاء مشکل پیش بیاید، سوخت اتومبیل به درستی انجام نمی شود. به همین علت ممکن است صدایی همانند ترقه از قسمت اگزوز ایجاد شود. این اتفاق نشان خواهد داد که سوخت بنزین خودرو به شکل صحیح انجام نمی گردد و قسمت درون اگزوز بخار جمع شده و با گرما منفجر خواهد شد.
3- ایراد در جعبه فیوز اتومبیل
وقتی که مشکلی یا اتصالی در سیم کشی رخ می دهد، فیوز می سوزد و باعث قطع شدن برق می شود. فیوز با ذره ای ایراد، چون سیمی نازک است دچار سوختگی می شود. به همین دلیل قبل از خسارت برق قطع می شود.
4- بروز مشکل در آپشن در کابین
ایراد در عملکرد آپشن در کابین یکی از علت های سوختن سیم کشی خودرو است: برخی اوقات ایراد در عملکرد آپشن درون کابین وجود دارد. این آپشن ها شاید صفحه نمایش، شیشه بالابر، فند و قسمت های برقی کیلومتر باشند ولی نقص این قسمت ها، علت ساده دارد. در اکثر مواقع ایراد از جعبه فیوزی که در کابین است.
به همین دلیل بررسی فیوزهای داخل کابینت، راحت ترین کار است. اگر مشکل از فیوز ها نبود به کارشناس برق اتومبیل، کار را بسپارید.
5- ایراد در دینام اتومبیل
برخی اوقات پاره شدن تسمه دینام یا عیب در کارکرد دینام، امکان دارد شما را داخل جاده منتظر بگذارد. وقتی که باتری خراب شود، شارژ را نمی تواند نگه دارد. ولی می تواند به موتور، برق مستقیم دینام را منتقل کند. حالا تصور کنید که دینام برق تولید نکند. به همین دلیل اگر باتری هم سالم باشد، بعد از چند وقت شارژش خالی شده و دچار مشکل می شود.
در این هنگام فن و ماشین از کار می افتد و خودرو جوش می آورد و شاید واشر سر سیلندر بسوزاند. اگر این مشکل پیش آمد، چراغی مثل شکل باتری پشت آمپر روشن می شود که خیلی خطرناک است.
6- اتصالی سیم کشی اتومبیل
یکی از علت های سوختن و ایراد در سیم کشی خودرو اتصال در سیم کشی خودرو است. برخی اوقات امکان دارد از درون خودرو بوی داغ شدن سیم استشمام شود، چراغی را بارها عوض کنید و دوباره بسوزد و… . این موارد خبر از اتصالی در سیم کشی می دهد.
نکات مهم برای مراقبت از قطعات برقی خودرو
اکثر نکاتی که باید برای مراقبت از این قطعات برقی رعایت شود در بالا گفته شده ولی به طور کلی اگر از تمیزی بیرون و داخل قطعات برقی اطمینان داشته باشید، حرکت خودروتان در بالاترین و بهترین حالت ممکن خواهد بود. با این توصیف با تمیز کردن منظم خودرو نیز باید همیشه به بهترین روش ممکن از خودرو مراقبت و محافظت کنید.
مثلا در حالتی که قسمتهای برقی خودرو مثل کولر، سیستم صوتی و سایر قطعات خاموش هستند، روشن کردن موتور در این حالت فشار روی موتور را کاش می دهد. ولی اگر با مشکلی روبرو شدید، بهتر است با یک تعمیر کار ماهر تماس بگیرید.
علت داغ شدن سیم چراغ جلو
یکی از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است برای هر نوع خودرویی اتفاق بیفتد، سوختن لامپ چراغ جلو است. این اتفاق منجر به کاهش دید رانندگان در هنگام شب و همچنین می تواند منجر به اتفاقات ناخوشایند برای خودرو شود. جالب است بدانید که از سیم هایی مخصوصی در لامپ های خودرو ( به جنس تنگستن) استفاده می شود.
وقتی که این چراغ های جلو روشن هستند این سیم ها به دلیل مقاومت زیاد به دمای ذوب خودش نزدیک می شوند. عوامل دیگری مثل نوسانات برق، ایراد در سیستم باتری و دینام، مشکل در فیوزها، شارژ کردن زیاد برق، اشکال در مدار سیم کشی و رسیدن رطوبت به سیم هنگام تعویض لامپ، موجب سوختن این سیم می شود.
علت داغ شدن سیم منفی ماشین
گرم شدن سیم باتری باعث گرم شدن باتری و در نتیجه باعث وقوع اتفاقات جبران ناپذیری می شود. بعضی از دلایلی که باعث داغ شدن سیم منفی ماشین می شوند عبارتند از:
- مصرف مازاد بر آمپر مجاز
- سفت نبودن اتصالات
- روی هم قرار گرفتن دو یا چند کابل بر روی هم
- استفاده از کابلشو آلومینیومی برای کابلشو مسی و بالعکس و استفاده نکردن از کابلشو بی متال
- نامتعادل بودن بار
- استفاده نکردن از واشر خورشیدی یا فنری
- بی کیفیت بودن عایق و هادی
- استفاده نکردن از کابلشو یا سرسیم
- تعادل نداشتن بین سطح و بار مقطع هادی ها
علت ذوب شدن سوکت پشت چراغ جلو
شل بودن سوکت پشت چراغ جلو یکی از دلایل ذوب شدنش است. بعضی از لامپ ها غیر استاندارد هستند یا لامپ هایی با وات بالا هستند که باعث ذوب یا تغییر شکل سوکت می شود. اکسید شدن فیشهای زرد رنگ داخل سوکت ها دلیل دیگری از ذوب شدنش است.
بررسی های مدار الکتریکی در سیم کشی خودرو
تمام مدارهای الکتریکی برای کارکرد اجزای متصل به آن مدار به ولتاژ نیاز دارند. بنابراین اگر ولتاژ وجود نداشته باشد ، عملی انجام نمی شود. پس اولین سفارش کار در هنگام عیب یابی مشکلات الکتریکی ، بررسی وجود ولتاژ در نقطه بار در مدار است.
نقطه بار، عنصری است که مدار باید تغذیه کند ، مانند لامپ ، موتور برف پاک کن ، موتور دمنده ، شیر برقی بدون کار یا هر چیز دیگری. و تمام آنچه شما برای بررسی سریع آن نیاز دارید یک ولت متر یا یک چراغ تست 12 ولتی است که در صورت وجود ولتاژ روشن است. ولتمتر بهترین ابزار برای این منظور است زیرا یک خوانش دقیق را برای شما ایجاد می کند ، اما یک چراغ تست برای انجام سریع بررسی ولتاژ نیز مناسب است.
فرض کنید در نقطه بارگیری، ولتاژ پیدا نکردید. در اینجا ، شما اولین سرنخ خود را در مورد این مشکل کشف کرده اید. فیوز ،لینک فیوز یا قطع کننده مدار را که از مدار محافظت می کند ، یا رله برق ولتاژ مدار را بررسی کنید.
اگر مشکل از یک فیوز باشد ، تعویض فیوز ممکن است به طور موقت برق را برقرار کند ، اما اگر علت اصلی اضافه بار پیدا و اصلاح شود ، روش شما(تعویض فیوز) شما احتمالاً دوام نخواهد آورد. هر کاری انجام می دهید ، فیوز با ظرفیت بیشتر را جایگزین نکنید. یک فیوز بزرگتر ممکن است بتواند بار بیشتری را تحمل کند اما سیم کشی و بقیه مدار نمی تواند. مداری برای فیوز 20 آمپر طراحی شده است تا حداکثر 20 آمپر را تحمل کند.
ساده ترین راه برای بررسی قطع کننده مدار ، دور زدن آن با سیم جهنده است. سیم جهنده شما باید دارای فیوز درون خطی قابل تعویض باشد تا از مدار در برابر آسیب محافظت کند. از فیوزی استفاده کنید که ظرفیت آن بیشتر از آنچه مدار استفاده می کند ، نباشد. اگر نمی دانید، از یک فیوز 5 یا 10 آمپری برای ایمن بودن استفاده کنید. اگر وقتی مدار را قطع می کنید ، مدار کار می کند ، مشکل را پیدا کرده اید. در نتیجع، قطع کننده مدار را تعویض کنید.
از همین آزمون پایه می توان برای بررسی یک رله مشکوک نیز استفاده کرد. رله چیزی بیش از یک سوئیچ از راه دور نیست که با استفاده از آهنربا الکتریکی مجموعه ای از نقاط تماس را می بندد. هنگامی که آهنربا رله با ولتاژ تأمین می شود ، نقاط بسته می شوند و ولتاژ باتری از طریق مدار اصلی هدایت می شود. از رله ها اغلب در مدارها برای کاهش میزان سیم کشی مورد نیاز و کاهش جریان عبوری از سوئیچ کنترل اولیه استفاده می شود. بنابراین ، می توان از سوئیچ ، تایمر یا سنسور آمپراژ نسبتاً کم (تایمر یا سنسور ارزان قیمت) استفاده کرد تا رله ظرفیت بسیار بالاتر، روشن و خاموش شود.