10 تکنیک متقاعد سازی برای همراه کردن دیگران با خود

متقاعد سازی مهارتی است که به شما این امکان را می‌دهد که ایده‌هایتان را به دیگران ارائه دهید، به‌گونه‌ای که دیگران درباره نظرات و ایده‌های شما متقاعد و نسبت به آنها ترغیب شوند. مهارت متقاعد سازی به استعدادی اشاره دارد که از طریق آن می‌توانید نگرش، عقاید یا رفتارهای شخص یا گروه دیگری را تغییر دهید و به‌سمت دل‌خواهتان هدایت کنید.

تکنیک های کاربردی متقاعد سازی

در اینجا به مرور تکنیک ها و روش های کاربری متقاعد سازی می پردازیم. فراموش نکنید این تکنیک ها کاربردی هستند اما بهترین راه برای یادگیری متقاعد سازی تمرین با یک دوره متقاعد سازی حرفه ای می باشد.

قبل از متقاعد سازی بدانید که چه می‌خواهید

هر وکیلی آماده جنگیدن برای دفاع از حقوق موکل خود است و با این هدف به دادگاه وارد می‌شود. او بحث‌های خود را پیش از ورود به دادگاه آماده می‌کند و به‌طور دقیق می‌داند که برای رسیدن به چه چیزی می‌جنگد. به این ترتیب، شما نیز اگر می‌خواهید رئیستان را متقاعد کنید که جایگاه شغلی خود را ارتقا دهد یا مثلا برای یک مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، باید به‌طور دقیق خواسته‌ها و اهداف موردنظرتان را مشخص کنید. داشتن فن بیان مناسب کمک زیادی به متقاعد کردن فرد مقابل می کند و یادگیری آن از یک دوره فن بیان می تواند راه شما را در یادگیری مهارت متقاعد سازی هموار کند.

طبیعی و واقعی باشید

برای نشان دادن حضور واقعی خود در فروشگاه‌های فیزیکی مشکلی ندارید و راحت می‌توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید. اما در بستر اینترنت، کمی کارتان سخت‌تر است. نه از این جهت که برقراری ارتباط سخت باشد، نه! بلکه به مراتب بیشتر هم می‌توانید با مشتریان‌تان در ارتباط باشید. اما…شاید برقراری ارتباط احساسی و واضح با مشتری کمی سخت است.

متقاعد سازی

روی مخاطبانی تمرکز کنید که قانع می‌شوند

درست است که می‌توان هرکسی را قانع کرد، اما باید وقت و انرژی خود را برای افرادی صرف کنید که راحت‌تر قانع می‌شوند. اگر دقت کرده باشید، در مبارزات سیاسی، داوطلبان بیشتر روی مخاطبانی تمرکز می‌کنند که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. فراموش نکنید که همیشه اولین قدم برای متقاعد سازی، شناسایی و انتخاب کسانی است که قابلیت قانع‌شدن را دارند؛ تمرکز و انرژی خود را روی این دسته از افراد سرمایه‌گذاری کنید.

 برای متقاعد سازی در مخاطبان خود نیاز ایجاد کنید

اغلب افراد همیشه در مواجهه با کسانی که قصد دارند آنها را متقاعد کنند، تصور می‌کنند که همه نیازهایشان برطرف شده است. درباره نیازهایی صحبت کنید که مخاطب قبلا درباره آنها فکر نکرده باشد و او را قانع کنید که برای برطرف‌کردن آن نیاز به شما احتیاج دارد.

شوخ‌طبع باشید

وقتی می‌خندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند می‌زنید. خوش‌خُلق بودن، موجب جلب توجه‌ِ دیگران می‌شود و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش می‌دهد. همواره به یاد داشته باشید یک روش قدرتمند برای جلبِ توجه و متقاعدکردن مخاطبان، شوخ‌طبعی است.

 تکنیک پل طلایی

یکی از راهکارهای موثر در مذاکره، خصوصا وقتی قصد آن داریم که مخاطب، خلاف نظرات قبلی خود، عمل کند، استفاده از تکنیک پل طلایی است؛ به این شکل که اگر قرار است طرف مقابل را متقاعد کنیم که عملی را انجام دهد یا عقب نشینی کند، باید مسیر را برای او هموار کنیم و یک پل طلایی برای او احداث کنیم که به راحتی عقب نشینی کند و کمک کنیم که این عقب نشینی آبرومندانه و حداقل در ظاهر افتخار آمیز باشد.

به واکنش‌های آنها توجه کنید

اگر می‌خواهید کسی را راضی کنید که با عقاید، افکار و ایده‌هایتان موافقت کند، حتما هنگام صحبت‌کردن به واکنش‌های او توجه کنید؛ برای مثال، فرض کنید که پس از ارائه پیشنهادتان متوجه شدید که مخاطبتان لبخند می‌زند، سر تکان می‌دهد، هیجان‌زده است یا با شما ارتباط چشمی دارد، این علائم ممکن است نشان‌دهنده علاقه او به سخنانتان باشد.

متقاعدسازی

 کاریزماتیک باشید

افرادی که سعی در متقاعدکردن دیگران دارند، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشند. این مسئله در پیام‌های سیاسی نِمود بیشتری دارد. مردم، اغلب از رهبران کاریزماتیک پیروی می‌کنند، حتی زمانی که با مواضع آنها مخالف هستند. شاید شما به‌خاطر نمی‌آورید، اما مردم کانادا در چند دهه‌ی پیش عاشق مردی به نام پیر ترودو شدند که با بیان شیوا و جذابِ خود توانسته بود، فضای سیاسی کانادا را به تسخیر خود درآورد.

به زبان بدنتان توجه کنید

استفاده از حرکات دقیق زبان بدن، نه‌تنها می‌تواند مهارت‌های اجتماعی افراد را تقویت کند، بلکه مهارت‌های متقاعد سازی آنان را نیز بهبود می‌بخشد؛ به‌عبارت دیگر، آنچه با چشم، دست و حرکات و حالات خود انجام می‌دهید، می‌تواند تأثیر بسزایی در اعتباربخشیدن به سخنان، افکار و عقایدتان داشته باشد.

تسلیم نشوید

افرادی که روی آنچه می‌خواهند بگویند اصرار می‌ورزند، متقاعدکننده هستند و در نهایت می‌توانند مخاطبانشان را قانع کنند. پافشاری اگر به‌شیوه صحیح و در زمان درستی انجام شود، به پیروزی در متقاعد سازی منتهی می‌شود؛ به‌علاوه، ممکن است برخی از افراد در ابتدا نسبت به اظهارات شما گارد داشته باشند، اما با اصرار بیشتر شما قانع شوند؛ بنابراین هیچ‌وقت تسلیم نشوید.

اهمیت متقاعد سازی

متقاعد سازی مهارتی است که در مراحل مختلف زندگی شخصی و کاری به کار می‌آید و به موفقیت شما منتهی می‌شود. کودکتان شما را قانع می‌کند تا برایش اسباب‌بازی بخرید، داوطلب انتخاباتی‌ای که شما را به رأی‌دادن ترغیب ‌می‌کند یا فروشنده‌ای که به خرید یک کالا تشویقتان می‌کند؛ همه این افراد از مهارت متقاعد سازی استفاده می‌کنند، اما هریک به شیوه خود، یعنی کودکتان از طریق تحت‌تأثیر احساسات قراردادن شما، داوطلب انتخابات از طریق ارائه استدلال‌‌های منطقی و فروشنده از طریق ارائه مشخصات و ویژگی‌های خاص آن کالا.

دکمه بازگشت به بالا