اقتصادی

یخ بندان بیخ گوش اروپا/کاهش 76 درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری پرتال پارسی، با توجه به نزدیک شدن فصل سرما در اروپا، مردم این کشور باید دعا کنند و زمستانی معتدل را از خداوند بخواهند. زیرا با توجه به کاهش عرضه گاز روسیه به این قاره و آسیب به خط لوله نورد استریم این احتمال را افزایش می دهد. گفته می شود اروپا به سمت محدود کردن یا قطع برق حرکت کرده است.

از سوی دیگر، اگر اروپا در زمستان جان سالم به در ببرد، با چالش جدیدی مواجه خواهد شد که اصطلاحاً تکمیل ذخایر است، بنابراین هدف اتحادیه اروپا این است که تا نوامبر سال آینده، ذخایر این قاره را تا 80 درصد ظرفیت پر کند. . بنابراین، با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد این پیشنهاد اغراق آمیز باشد، زیرا جریان گاز از طریق «جریان شمالی» و سایر مسیرها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بدین ترتیب در شهریورماه جریان گاز «جریان شمالی» به طور کامل متوقف شد.

وضعیت آنقدر وخیم است که کنیک کازاکوبلو، مدیر اقتصاد انرژی FGE:شرایط بسیار حساس خواهد بود

458338_542

وی افزود: مصرف داخلی گاز در آلمان در پایان ماه سپتامبر به دلیل سرماخوردگی به بالاترین حد خود از ماه مارس رسید و تقاضا حدود 14 درصد بالاتر از میانگین چهار ساله 2022-2018 بود که این یک تهدید است.

آلمان به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز از روسیه شناخته می شود، بنابراین بیشترین اختلال را متحمل خواهد شد، به خصوص که صنایع آلمان نیز بسیار وابسته به گاز هستند. از سوی دیگر، پس از تخریب خط لوله نورد استریم، آلمانی ها تمام امید خود را از دست دادند. پس از تخریب خط لوله نورد استریم توسط این موجود، کشورهای اروپایی خود را برای حفاظت از خطوط لوله و بهبود زیرساخت های حیاتی خود آماده می کنند.

اروپا و واردات گاز به روش LNG

با این حال، یک جایگزین برای اروپا برای تامین گاز خود، واردات گاز طبیعی مایع (LNG) است. اروپا نیز واردات خود را افزایش داده و زیرساخت های خود را گسترش داده است، اما باید برای ثبات قیمت با کشورهای آسیایی رقابت کند.

وین برایان، رئیس تحقیقات گاز اروپا در Refinitiv می گوید: «افزایش ال ان جی و کاهش تقاضا تاکنون کمک کرده است. اما با هم همچنین بعید است که اروپا بتواند گاز از دست رفته روسیه را با واردات LNG جبران کند.

بنابراین، Refinitiv تخمین می زند که شمال غرب اروپا از جمله آلمان می تواند در زمستان امسال 18 میلیارد متر مکعب LNG بیشتر وارد کند که واردات امسال را به 52 میلیارد متر مکعب افزایش می دهد که 5.5 درصد بیشتر از سال گذشته است. حجم گاز خط لوله از آذربایجان، شمال آفریقا و نروژ نیز افزایش یافته است، اما بسیار کمتر از بزرگترین صادرکننده گاز سابق روسیه.

نورد استریم بیش از 30 درصد تقاضای اروپا را پوشش می دهد

بر اساس گزارش بانک آمریکا، خطوط لوله نورد استریم مجموعا ظرفیت 110 میلیارد متر مکعب در سال دارد و در صورت بهره برداری با ظرفیت کامل، بیش از 30 درصد از کل تقاضای گاز اروپا را تامین می کند. روسیه در حال حاضر روزانه 86 میلیون متر مکعب (میلی متر مکعب) را از طریق لهستان و اوکراین به شمال غرب اروپا ارسال می کند. نسبت به میانگین سال گذشته 360 میلیون متر مکعب در روز 76 درصد کاهش داشته است.

دانلود 17-1-14-11336

لازم به ذکر است که کارشناسان ارزیابی های متفاوتی دارند. به گفته برنشتاین، اروپا با کمبود 155 میلیون مترمکعبی در روز در صورت باقی ماندن عرضه در سطح فعلی مواجه است و بر اساس آمار، تقاضای مصرف روزانه در شمال غرب اروپا بین سپتامبر و مارس 2017-2021، 930 میلیون متر مکعب است. یک متر بود

به همین دلیل کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کردند که در زمستان امسال تقاضا را 15 درصد یا در مجموع 50 میلیارد متر مکعب کاهش دهند. اگر اروپایی ها بتوانند به این هدف دست یابند، میزان ذخیره سازی تا پایان زمستان به حدود 55 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. اما با توجه به اینکه آنها منبعی مانند روسیه برای تکمیل ذخایر خود ندارند، بعید به نظر می رسد.

تعطیلی صنایع اروپایی

لازم به ذکر است که تهدید دیگر اروپا این است که با کاهش منابع انرژی، تقاضای انرژی به اندازه کافی کاهش نخواهد یافت. کمبود گاز همچنین منجر به کاهش تقاضا برای گاز صنعتی در اروپا شده است، زیرا قیمت های بالای گاز باعث شده است که کارخانه ها در بخش های انرژی بر مانند آلومینیوم، فولاد و آمونیاک تولید خود را تعطیل کنند.

در همین حال، آژانس شبکه فدرال آلمان، که مسئولیت تنظیم گاز را بر عهده دارد، گفت مصرف خانگی برای پایداری بسیار زیاد است. مشکل دیگر این است که نیروگاه‌های هسته‌ای فرسوده و مشکلات خنک‌کننده راکتور در طول خشکسالی تابستان بر تولید برق هسته‌ای فرانسه تأثیر منفی گذاشته است.

از سوی دیگر، Refinitiv تخمین می زند که تقاضای گاز شهری می تواند در سال جاری 30 درصد بیشتر از سال گذشته باشد. بریتانیا که می تواند برق را از اروپا وارد کند، همچنین نسبت به خاموشی در زمستان امسال به دلیل کمبود در اروپا هشدار داده است. فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر بانک آمریکا تخمین زد که عادی سازی قیمت گاز در اروپا ممکن است پنج تا ده سال طول بکشد. او اضافه کرد: اروپا باید هزینه گاز را بپردازد و برای گرم شدن هوا دعا کند.

جفری 2

بنابراین با این توضیحات باید توجه داشت که وضعیت اروپا در حال سخت تر و پیچیده تر از گذشته است، بنابراین باید هر چه سریعتر چاره ای اندیشید. از سوی دیگر نتیجه این است که برنده نهایی درگیری بین اروپا و روسیه روسیه است.

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 تصویب و رای گیری 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا