عمومیکسب و کار ویژه

گیربکس هلیکال با شافت مستقیم چه تفاوتی دارد ؟

تفاوت اصلی گیربکس کرانویل پینیون sew با گیربکس حلزونی اس ای دبلیو

به نقل از youtube.com مهم ترین و اصلی ترین تفاوت دو سری K و S در دنده وسط آن ها می باشد که در مدل این دنده برنجی و در مدل های کرانویل فولادی می باشد. همچنین 6 دنده ای بودن سری K  در مقابل 4 دنده ای بودن سری حلزونی از دیگر تفاوت های این دو دسته بندی از گیربکس های صنعتی می باشد.

چنین تفاوت متریالی در دنده وسط این دو مدل  گیربکس شافت مستقیم SEW موتور صنعتی، موجب یک تغییر کاربری قابل توجه در دو مدل شده است. به عنوان مثال از سری K می توان برای مصارف سنگین تر و با فشار بالاتر استفاده کرد و از سری Spiral یا حلزونی می توان برای مصارفی که فشار بالای آنچنانی وجود ندارد، اما نیاز به حرکت نرم و با شوک کمتری می باشد؛ استفاده نمود.

دیگر تفاوت ها

مدل کرانویل پینیون در مقایسه با قیمت مشابه همین مدل در دسته بندی حلزونی کمی گران تر می باشد و این تفاوت قیمت چیزی در حدود 20 الی 25 و گاها 30 درصد است.

اساس کار گیربکس های صنعتی

به طور کلی و عمومی تمامی جعبه دنده های صنعتی با اساس کار مشابهی فرایند افزایش گشتاور حرکت ورودی را انجام می دهند.

در واقع حرکت اولیه ای که توسط موتور الکتریکی دستگاه تولید می شود و به واسطه شافت موتور و از طریق سردنده به گیریکس اعمال می شود؛ پس از چندین مرحله انتقال دنده ای، دور اولیه خود را از دست می دهد و در عوض گشتاور بسیار قدرتمند تری نسبت به حرکت اولیه ایجاد می کند.

حال این حرکت قدرتمند با دور پایین تر از طریق خروجی جعبه دنده به خارج از گیربکس منتقل می شود و به عبارتی به مصرف کاربر می رسد.

مشخصات فنی موتور گیربکس های کرانویل SEW

بازه گشتاور ایجاد شده این سری عددی بین 125 الی 50000 نیوتون متر می باشد که در مقایسه با مدل حلزونی به مراتب بیشتر است.

توان معمول موتور های قابل کوبل بر روی مدل کرانویل یا K کیلو واتی بین 0.12 و 200 می باشد که با توجه به بازه تعداد دور موتور ها، (7 الی 852)؛ نسبت تبدیل این سری چیزی در بازه 3.98 الی 197.4 تعیین شده است

تفاوت گیربکس هلیکال و حلزونی |قیمت گیربکس شافت مستقیم

خصوصیات فنی گیربکس های شافت مستقیم

 

به منظور جلوگیری از برگشت پذیری خروجی ترمز دارند و در ورودی و خروجی دارای فلنچ است. گیربگسهای شافت مستقیم در صنایع مختلفی از جمله فولاد ، نساجی ، معدنی ، بسته بندی ، بالابر ، سیمان ، انتقال مواد ، غذایی و آشامیدنی ، چوب ، لاستیک ، پلاستیک و سایر صنایع مرتبط کاربرد دارد.

در تصویر زیر دو دنده هلیکال و نحوه تقابلشان با هم را می بینید.

عمده تفاوتی که گیربکس های هلیکال یا شافت مستقیم با سایرین دارند در ساختار دنده های آن هاست که به صورت مورب هستند. این خاصیت در گیری دنده ها را از نمونه های ساده بسیار بیشتر می کند که در نتیجه توان تحمل فشار بیشتر می شود و بازده افزایش می یابد. از طرفی صدایی که تولید می شود نیز بسیار کاهش خواهد یافت.

جنس دنده ها نیز در این سیستم ها بیشتر از الیاژ های فولادی است که خود این متریال سبب افزایش تحمل فشار و بیشتر شدن طول عمر دستگاه می شود. ساختار کلی نیز به این صورت است که زاویه موربی دنده ها مختلف یکدیگر است و جهت چرخششان نیز طبیعتا مخالف هم در این ساختار یک چرخدنده به عنوان مجرک اول کرده و دیگری به عنوان متحرک.

انواع گیربکس های هلیکال

همانطور که می دانید این سیستم ها از قدیمی ترین گیربکس ها به شمار می روند که در طول سال ها تکامل یافته اند. از حمله رایج ترین انواع آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تک استیج و دو استیج و یا بیشتر که تورک بین 50 تا 20000 را پشتیبانی می کنند. این سیستم ها از نظر نسبت تبدیل نیز از 1:30 تا 1:289.74 در مدل های مرکب دسته بندی می شوند

منبع : directindustry.com

دکمه بازگشت به بالا