عمومیکسب و کار ویژه

کنه قرمز و زرد گردو چیست؟

سم برای کنه گیاهان

به نقل از youtube.com گیاهی جزء آفات مهم درختان میوه و گیاهان زراعی می باشد.وقتیکه گیاه به این آفت آلوده شود روی برگ هایش آثار زنگ زدگی، نقطه های سفید و گرد خاک شکل می گیرد. این آفت خطرناک ناقل بسیاری از ارگانیسم های بیماری زا نیز بوده و به همین دلیل ترکیبات شیمیایی متنوعی جهت نابودی آن تولید شده است. باغداران بایستی به این نکته توجه کنند که در صورت مشاهده علائم آلودگی درختان به کنه نمی توانند از سموم آفت کش استفاده کنند و تهیه سم مخصوص کنه گیاه الزامی می باشد. بعلاوه جهت نابودی کامل آفت باید سمپاشی در سه مرحله و با سه نوع متفاوت سم انجام شود. توصیه می شود برای گیاهان آپارتمانی مبتلاء به آفت کنه از سموم ارگانیک استفاده شود. لازم به ذکر است که بیشتر سم ضد کنه درختان به شکل تماسی عمل کرده و به آسانی از محیط پاک نمی شوند، از این رو باید به شکل اصولی از این ترکیبات استفاده کرد تا خطر آلودگی محیط زیست به کمترین میزان خود برسد. علاوه براین آشنایی باغداران با انواع سم کنه درختان میوه می تواند در کنترل آفت بسیار کمک کننده باشد.

سم کنه کش درختان میوه

لینک خرید نهال گردو .در درختان میوه نیز احتمال آلودگی به انواع کنه بسیار زیاد می باشد. یکی از رایج ترین کنه های درختان میوه کنه قرمز مرکبات است.این آفت که تمایل زیادی به تغذیه از برگ و میوه داشته و خسارات جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد می کند. از آثار آلودگی به این آفت ظهور نقطه های سفید رنگ روی برگ درختان می باشد. کنه قرمز فصل سرد سال را به شکل تخم بر روی تنه و شاخه درخت می گذراند. با شروع فصل بهار تخم ها باز شده و لاروها از شیره جوانه های برگ ،گل و میوه های کوچک تغذیه می کنند. بیشترین خسارت این آفت روی برگ درختان بوده که باعث ریزش آن می شود.جهت مبازره با کنه قرمز می توان از روغن پاشی زمستانه به همراه یک سم مناسب استفاده کرد. اما باید خاطر نشان کرد که انواع مختلفی از سم کنه قرمز وجود دارد که باغدار با مشاهده آثار آلودگی بایستی نسبت به تهیه و سمپاشی آفت اقدام کند. سم دیازینون برای کنه قرمز از سموم معمول جهت نابودی این آفت می باشد. کنه قرمز اروپایی نیز که از کشورهای اروپایی به ایران وارد شده بیشترین تخریب را روی درختانسیب،گلابی و گیلاس دارد. این آفت فعالیت خود را از پایان فصل زمستان آغاز می کند. در فصل گرم سال بیشتر بر روی برگهای بالایی درخت مشاهده می شوند و روی رگبرگهای میانی نیز تخمگذاری می کنند. از نظر کارشناسان گیاهپزشکی بهترین سم برای کنه قرمز اروپایی سموم فسفره مانند و به همراه روغن های زمستانه (ولک) می باشد. خزان رود هنگام و کاهش میزان محصول تولیدی از اثرات مخرب این آفت روی درخت گیلاس است. جهت نابودی مصرف سم برای کنه درخت گیلاس نظیرهگزی تیازوکس و ایمیداکلوپرایدپبشنهاد می شود.

سم برای کنه درخت سیب

کنه قهوه ای پابلند سیب یکی دیگر از آفات باغات سیب می باشد. این آفت به دیواره سلول های بافت پارانشیم و اسفنجی شکل حمله کرده و پس از پاره کردن دیواره از مواد درون آن تغذیه می کند. پاره شدن دیواره سلولی بر اثر مکیدن کنه سبب ورود هوا به داخل سلول گیاهی شده و میزان تبخیر را بالا می برد. این عمل باعث می شود برگ های آلوده به رنگ قهوه ای دربیایند و در صورت آلودگی شدید سبب ریزش برگ های درخت خواهد شد. بهترین راه نابودی مصرف سم آفت کنه مانند مروسید می باشد. بعلاوه برای مبازره تلفیقی می توان از روغن های زمستانه نیز استفاده کرد.

سم کنه درخت بادام

کنه گالی بادام که به نام کنه جوانه بادام نیز معروف است علاقه زیادی به جوانه های تازه روئیده داشته و آن ها را مورد هجوم قرار می دهد. تغذیه آفت از بخش زیر پوست جوانه مانع تبدیل شده آن ها به برگ و میوه شده و در آخر سبب تشکیل گال در مرکز جوانه خواهد شد. این گال ها بسیار سخت بوده و پس از شکل گیری برای همیشه روی درخت هستند. همچنین وجود گال ها روی جوانه های رویشی در عملکرد عادی شیره گیاهی اختلال ایجاد کرده و شرایط را برای ابتلاء به سایر بیماری ها فراهم می کند. از دیگر ضررهای این آفت این است که از شکل گیری غنچه هایی که مسئول تولید میوه هستند نیز جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که نوعی واریته بادام به نام کتانه وجود داشته که نسبت به کنه گالی مقاوم است. عدم انتقال و کاشت نهال های آلوده به آفت و همچنین هرس بموقع درخت بادام راه هایی هستند که با بکارگیری آن از تراکم آفت کاسته می شود. چنانچه قصد مبازره شیمیایی با این آفت را دارید توصیه می شود که سمپاشی همزمان با انتقال کنه های زمستانه به سمت جوانه های تازه باشد تا با یک مرحله استفاده از کنه کش هایی مانند پروپارژیت، آزوسیکلوتین آفت بطور کامل از بین بروند.

بهترین سم برای درخت گردو |بیماری تنه درخت گردو

سم کنه درخت انجیر

کنه ها در میان انواع آفت درخت انجیر که سبب کاهش میزان تولید می شوند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر انواع مختلفی از کنه های گیاهخوار برای درخت انجیر شناسایی شده که در این میان کنه تارتن انجیر جزء مهم ترین آفت شناخته شده است. این آفت از شیره گیاهی تغذیه کرده و به برگ های درخت آسیب می زند. در صورتیکه انجیرکاران جهت کنترل کنه تارتن اقدامی انجام دهند این آفت منجر به ریزش برگ و خزان زودتر از موعد درخت انجیر خواهد شد. در نهایت به دلیل نارس بودن میوه و ریختن آن ها خسارت جبران ناپذیری به باغدار وارد می شود. روی برگدرختان انجیر آلوده لکه های روشن و آثار تنیدن تار ظاهر شده که با ادامه فعالیت کنه لکه ها به رنگ قهوه ای درآمده و در نهایت منجر به ریزش برگ می شود. در فصل تابستان به دلیل ریزش برگ ها نور خورشید سبب سوختگی ساقه های درخت نیز خواهد شد. بعلاوه ریختن زودهنگام برگ درخت انجیر سبب کم شدن میزان مواد غذایی موجود در تنه و شاخه ها شده و نتیجه آن داشتن درخت ضعیف انجیر خواهد بود. استفاده از سم کنه کش بهترین راه مبارزه با کنه تارتن انجیر می باشد.

کنه اریوفید درخت انجیر

این آفت با تغذیه از سبزینه برگ به درخت انجیر آسیب می زند بعلاوه کنه اریوفید ناقل بیماری موزائیک انجیرنیز می باشد. خسارت این آفت بدین شکل است که سبب قهوه ای رنگ شدن برگ ها، پیچ خوردگی در شاخه ها و در نهایت ریختن برگ و میوه خواهد شد. کلفت شدن پوست جوانه ها، پاره شدن جوانه و همچنین جلوگیری از رشد جوانه های درخت از دیگر آثار زیان بار این آفت می باشد. مصرف بموقع از کنه کش مناسب می تواند سبب کنترل این آفت خطرناک شود.

 سم کنه درخت گردو

درخت گردو از جمله درختان باارزش در کشاورزی محسوب شده و باغداران با مدیریت صحیح می توانند سود خوبی بدست آورند. اما وجود یکسری آفات و بیماری باعث آسیب به درختان گردو و تولید محصول نامرغوب شده است. در بین آفت ها، کنه قرمز و کنه زرد بیشتری خسارت را به درختان گردو وارد می کنند. کنه قرمز در فصل زمستان در درون درخت گردو باقی مانده و با گرم شدن هوا تخم ها بیرون می آیند و با تغذیه از درخت سبب نابودی آن می شوند. این آفت در ابتدا از قسمت پائین شاخه های درخت خسارت وارد کرده و درصورتیکه جهت از بین بردن آن اقدامی انجام نشود آلودگی به سمت جوانه ها و میوه ها می رود. برگ های آلوده به رنگ خاکستری تغییر رنگ داده و ریزش می کنند. بهترین راه مبازره با این آفت مصرف کنه کش مناسب است. استفاده از سم آپولو قبل از باز شدن تخم ها توصیه می شود. بهتر است از این سم جهت کنترل آفت بیش از یکبار در سال استفاده شود. چنانچه نتوانستید تخم آفت را سمپاشی کنید بهترین گزینه برای سمپاشی لاروها سم سزار و کروپوتکس می باشد. کنه زرد یکی از آفت های اختصاصی درخت گردو شناخته شده و از لحاظ جثه از کنه قرمز بزرگتر است. این آفت بیشتر در قسمت زیرین برگ گردو مستقر شده و با مکیدن شیره گیاه باعث قهوه ای و سپس زرد شدن برگ می شود. در نهایت برگ های آلوده درخت گردو می ریزند. روش مبارزه با کنه زرد شبیه به کنه قرمز بوده و بهترین زمان سمپاشی موقعی است که حدود 20 درصد برگ های پائینی درخت آثار آلودگی را نشان دهند.

منبع : pinterest.com

دکمه بازگشت به بالا