عمومیکسب و کار ویژه

کانال گرد اسپیرال کولر چیست؟

کانال گرد اسپیرال یکی از کانال های فلزی بسیار سریع با قیمتی مناسب به شمار می آید که می تواند برای انواع دستگاه های تهویه و خنک کننده در صنعت کانال سازی مورد استفاده قرار بگیرد. اگر به دنبال کانال هایی با ظاهری زیبا هستید که کیفیت بسیار مطلوبی نیز داشته باشد، کانال های اسپیرال تارا تهویه برای شما بسیار مناسب است. به طور کل استفاده از این لوازم در صنایع تهویه امری ضروری به شمار می آید.

کانال گرد اسپیرال کولر چیست؟

لوله های اسپیرال هوا یا همان کانال اسپیرال گرد در صنعت تهویه مطبوع بسیار شناخته شده است و در میان دیگر کانال های هوا حرفی برای گفتن دارد. وظیفه این کانال ها انتقال هوا به سیستم تهویه است. اغلب از این مجراها برای فن کویل و یا کولرهای آبی استفاده می شود و به کمک آن بخش های مختلف ساختمان از هوای تازه برخوردار شده و یا هوای آنها تهویه می شود.

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کانال گرد اسپیرال چه تفاوتی با دیگر کانال هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد دارد؟ لازم به ذکر است این کانال ها نسبتاً انرژی کمتری را هدر می دهند و این مسئله موجب کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین مقاومت و طول عمر آن ها بسیار بیشتر از کانال های چهارگوش و یا بیضی است.

به دلیل وجود همین ویژگی ها است که اغلب از آن ها در صنایع بسیاری به ویژه ساختمان سازی استفاده می شود. از سوی دیگر اگر می خواهید سرعت نصب  کانال ها نیز افزایش پیدا کند و مقاومت آنها بیشتر شود می توانید از روش عایق کاری استفاده کنید.

خصوصیات کانال گرد اسپیرال

کانال های اسپیرال از ورق های متعددی تولید می شوند؛ به عنوان مثال کانال هایی که دارای ورق های گالوانیزه هستند اغلب برای مصارف عمومی مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما کانال های استیل در بیشتر مواقع در محیط های بهداشتی و یا فضاهایی که کاربری خاصی دارند استفاده می شوند. کانال های اسپیرال با ورقه آلومینیوم نیز اغلب در مناطق مرطوب به کار گرفته می شوند.

این لوازم دارای درزهای مورب هستند و از آن جایی که سطح صافی دارند جریان هوا در داخل کانال اصطکاک بسیار کمی خواهد داشت و اینگونه بازدهی کانال و جریان هوا بهتر خواهد شد. گرد بودن درزهای مورب این کانال موجب می شود هوا دچار افت فشار نشده و هرگونه نشت هوا غیر ممکن باشد. این مسئله می تواند زمان تولید کانال را نیز کاهش داده و موجب افزایش کیفیت آن شود. لازم به ذکر است این کانال ها با ابعاد از پیش تعیین شده تولید می شوند و امکان تولید سفارشی آنها با ابعاد غیر استاندارد وجود ندارد. اما به طور کل قطر کانال اسپیرال گرد باید بین ۰/۶ الی ۱/۲۵ میلی متر باشد.

نصب و عایق کاری کانال اسپیرال و دریچه آن

قبل از نصب این کانال ها نخست باید برای عایق کاری آنها اقدام شود؛ چرا که این کار می تواند از اتلاف انرژی کاسته و موجب عملکرد بهتر کانال گرد اسپیرال شود. همچنین می تواند از میزان استهلاک دستگاه تهویه کاسته و هزینه های نصب و انرژی را کم کند.

به طور کلی باید دریچه مستطیلی شکل کانال کولر، انواع اتصالات مورد استفاده و دریچه گرد کانال با عایق فومی پوشیده شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. بعد از انجام عایق کاری باید قسمت زیر اتصالات را به همراه ساپورت نصب کرد.

کاربرد کانال گرد گالوانیزه گرد در صنایع و ساختمان

اصلی ترین کاربرد کانال اسپیرال گرد گالوانیزه در صنایع ساختمانی است؛ چراکه می ‌تواند برای انتقال هوا در فن های کویل و کولرهای آبی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که این مجراها انعطاف پذیری بسیار خوبی دارند و می ‌توانند به نحوه مطلوبی کار انتقال هوا را انجام دهند، توانایی رساندن هوا را به نقاط مختلف ساختمان را دارند.

اغلب این کانال ها در ساختمان های کوچک کاربرد کمتری دارند و صاحبان ساختمان هایی با ارتفاع بالا و کارخانه های تولید کننده محصول، اصلی ترین خریداران کانال گرد اسپیرال هستند. این کانال ها در سوله های تولید مواد معدنی و انتقال پودر های صنعتی نیز عملکرد بسیار خوبی دارند.

تفاوت کانال گرد کولر آبی با کانال‌های معمولی:

مهم‌ترین تفاوت به جز شکل ظاهری کانال که گرد و استوانه‌ای است به کارایی آن برمی‌گردد که با حجم کمی می‌تواند در انتقال هوا سرعت بیشتری داشته باشد. همچنین کاهش صدا نکته دیگری در استفاده از کانال گرد کولر آبی است که در مدل چهارگوش وجود ندارد.

البته در کنار مزیت‌های گفته شده، هزینه راه‌اندازی و نگهداری آن در برابر شرایط جوی و فشار بالاتر است. همچنین برای عملکرد بهتر کانال گرد کولر آبی از پنل‌های عایق شده و پلاستیک باید استفاده شود.

مزایای استفاده:

 

  • نصب آسان
  • سرعت زیاد انتقال هوا
  • کاهش صدا
  • استفاده بهینه از انرژی
  • هوا بندی بهتر
  • تعمیر و تعویض آسان

کاربرد کانال گرد کولر آبی:

از کانال گرد کولر آبی درکارخانه‌ها، سوله‌های بزرگ، آزمایشگاه‌ها، موتورخانه‌ها، دمنده ومکنده‌های صنعتی استفاده می‌کنند.

قطعات و اتصالات کانال گرد کولر آبی:

کانال گرد:

اندازه کانال گرد کولر آبی به فضای موردنظر بستگی دارد. به طور مثال در رستوران‌ها، سوله‌های صنعتی، کافی‌شاپ‌ها و … برای افزایش میزان هوادهی با ابعاد بزرگ‌تر باید ساخته شود. همچنین باید توجه داشته باشید که ازآنجایی‌که مسیر آن همیشه صاف و مستقیم نیست برای تغییر مسیر و خروجی مطلوب در مسیر کانال‌های آن باید از زانویی استفاده شود.

زانوی کانال گرد:

به‌طورکلی از زانو برای تغییر مسیر کانال استفاده می‌کنند. در این نوع نیز، زانویی در زوایای مختلف از جمله 45، 60 و 90 درجه به کار برده می‌شود. زانوی گرد برای انواع مختلف مانند کانال گرد کولر آبی، کانال گرد اسپیرال، کانال گرد دودکش موتورخانه، کانال گرد درز طولی و هود استفاده می‌شود.

سه‌راهی کانال گرد:

اگر در کانال گرد کولر آبی، هوای عبوری باید به دو خروجی هم‌قطر با زاویة 90 درجه تقسیم شود، باید سه‌راهی به کار برده شود. نکته دیگر در استفاده از این قطعه، هم اندازه بودن قطر آن با قطر کانال است. چنانچه نقاط اتصال سه‌راهی به کانال گرد به‌صورت اورلپ باشد باید قطر دهانه سه‌راهی را در حدود 2 تا 3 میلیمتر کمتر در نظر گرفت. زیرا در غیر این صورت سه‌راهی به‌راحتی داخل مقطع کانال گرد نمی‌شود.

کلام آخر:

هوای مطبوع و استفاده بهینه از انرژی دو مورد مهم در استفاده از کانال‌های کولر است. کانال گرد کولر آبی همانند بقیه مدل‌های دیگر باید طبق استاندارد و توسط کانال‌کش حرفه‌ای نصب شود زیرا هرگونه اشتباه در طراحی و نصب منجر به کاهش هوادهی می‌شود.

به طور خلاصه کانال گرد نسبت به کانال چهارگوش در مواردی مانند اندازه، نصب، عملکرد و کارایی، طراحی، نظافت بسیار به‌صرفه‌تر است. ازآنجایی‌که نصب مدل گرد سریع‌تر و آسان‌تر است، هزینه نصب در مقایسه با مدل چهارگوش بسیار ارزان‌تر است. همچنین استفاده از متریال باکیفیت، عمر استفاده از این نوع کانال را بیشتر می‌کند و راندمان آن را نیز افزایش می‌دهد. در کنار همه این موارد فراموش نکنید که باتوجه‌به تعدد مراکز نصب کانال کولر، حتماً به مراکزی که سابقه طولانی و درخشانی در تهیه و نصب دارند مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا