جامعه و خانوادهکسب و کار ویژه

چگونه لباس آب رفته را درست کنیم؟

رفع مشکل آب رفتگی لباس ها در منزل

احتمالا برایتان پیش آمده است که لباس های خود را می شویید و متوجه می شوید که قدشان کوتاه شده است. در چنین حالتی می گویند که لباس آب رفته اما بسیاری از ما می توانیم با اختصاص دادن زمان و تلاش بیشتر، آب رفتگی لباس را بهبود ببخشیم.

آب رفتن لباس نی نی سایت |چگونه پالتو پشمی آب رفته را درست کنیم

با ما در این بخش از همراه شوید تا چند تکنیک مناسب برای رفع مشکل آب رفتگی لباس ها و بارونی به شما معرفی کنیم. همراه بارونی زارا باشید.

روش رفع مشکل آب رفتگی لباس

به نقل از zara raincoats برای از بین بردن حالت آب رفتگی، پارچه های طبیعی مثل کتان، لینن یا ابریشمِ قابل شستشو، باید از نرم کننده لباس، آب و یک عدد حوله استفاده کنید و سپس جسم سنگینی را روی آن بگذارید تا لباس را سرجای خودش نگه دارد تا زمانی که به طور کامل خشک شود.

  • سینک یا یک لگن بزرگ را با آب در دمای اتاق پر کنید و مقداری شامپو بچه داخل آن بریزید و لباس هایی که می خواهید حالت آب رفتگی آنها از بین برود را داخلش ریخته و 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید.
  • اکنون دست خود را زیر لباس ها برده و آن ها را کمی بالا بیاورید و مراقب باشید که شکل خود را از دست ندهند و کش نیایند.
  • به آرامی پارچه را پرس کنید تا آب اضافی آن بیرون بریزد اما آن را مچاله نکنید.
  • سپس آن را روی یک حوله صاف بیندازید. حوله را به شکل رولی بپیچانید و تمام قسمت های آن را پرس کنید تا آب اضافه بیرون بزند.
  • سپس حوله را باز کرده و یک حوله صاف دیگر روی آن پهن کنید.
  • حال از دستان خود کمک بگیرید و سعی کنید قسمت های تا خورده را به حالت اولشان برگردانید.
  • هنگامی که شکل هر قسمت را تغییر دادید، از یک وسیله سنگین استفاده کرده و روی آن ها بگذارید تا چروک لباس باز شده و حالت آب گرفتگی از بین برود.
  • حال اجازه دهید که در معرض هوا خشک شود، سپس آماده پوشیدن خواهد بود.

برای پارچه های ریون و پلی استر چطور؟

برای پارچه های دیگر مثل ریون، پلی استر یا پارچه های صنعتی هم کافی است شکل لباسی که آب رفته است را پیدا کنید. به عنوان مثال برای تیشرت، آستین های آن را بکشید و هر چیزی را به حالت خودش در بیاورید تا به شکل اولیه برگردد.

راه حل آب رفتگی لباس های جین

  • برای لباس هایی مثل جین آن ها را داخل بیندازید و کمی نرم کننده مو به آن اضافه کنید.
  • 5 دقیقه صبر کنید و در این پنج دقیقه لباس را بِکِشید تا جایی که به حالت اولیه خود برگردد و سپس آن را بیرون بیاورید و یک حوله روی آن بیندازید.
  • کمی روی لباس راه بروید. حدود 10 الی 15 دقیقه این کار را انجام داده تا فیبر های پارچه باز شوند و از فشردگی خارج گردند، سپس آن را در معرض هوای آزاد خشک کنید.

لباس های پشمی هم معمولاً به همین روش بهبود پیدا می کنند، فقط به زمان بیشتری نیاز دارند. اگر بعد از نیم ساعت اتفاقی نیفتاد، مقداربه گزارش شهرآرانیوز، اگر شما لباس هایتان را به تکرار و به اندازه کافی می شویید حتما با آب رفتن آنها مشکل دارید که اصلا خوشایند نیست. خوشبختانه در این مقاله راه هایی برای به حداقل رساندن یا حتی از بین بردن این مشکل وجود دارد و خبر خوش اینکه راهکارهایی برای اینکه وقتی لباستان آب رفت چگونه آن را به حالت اولیه برگردانید هم وجود دارد.

چرا لباس های ما آب می روند؟

مقدار و نوع الیافی که در پارچه به کار رفته است میزان آب رفتگی را تعیین می کند، بعضی از پارچه ها از الیاف طبیعی ساخته اند بعضی از الیاف حیوانی و بعضی هم از الیاف مصنوعی که در همه آنها امکان آب رفتگی به میزان های مختلف وجود دارد.

علاوه بر جنس، نحوه بافت الیاف هم موثراست، مثلا پارچه ای با بافت جناغی را در نظر بگیرید، میزان آبرفت پارچه ای که در هر دو سمت از الیاف نخی استفاده شده بسیار بیشتر است از پارچه ای که در یک سمت پارچه نخی و در سمت دیگر از پارچه نایلونی استفاده شده و هم چنین پارچه با بافت گشاد میزان آبرفت بیشتری نسبت به پارچه ای که تنگ بافته شده است دارد.

چطور آب رفتن را متوقف کنیم؟

معمولا برای جلوگیری از آب رفتن لباس، تمرکز ما روی درجه حرارت آب برای شستشو می باشد، در حالی که عوامل دیگری هم دخیل هستند، مثل نحوه خشک کردن پارچه یا دور چرخش ماشین لباسشویی.برای جلوگیری از آبرفت باید تنظیمات را روی شستشوی سرد و چرخش کم تنظیم کنید و بهتر است که قبل از خشک شدن و تمام شدن دور کامل ماشین لباسشویی در حالی که هنوز لباس خیس است آن را خارج کنید و در هوای آزاد و سطح صاف پهن کنید.

اگر یک محصول تهیه شده از الیاف نخی را می شویید مخصوصا اگر اولین بار است، ابتدا آن را مرطوب کنید و بگذارید تا استراحت کند و الیاف با آب به تعادل برسند، این عمل بستگی زیادی به مقدار جذب آب توسط پارچه دارد ولی در کل این روش کم ترین شدت از نوع آب رفتگی است که خیلی به ندرت متوجه تغییر آن خواهید شد.

راه کارهایی برای برگرداندن به حالت اولیه

لباس هایی که آب میروند معمولا خیلی سخت به حالت اولیه برمیگردند ولی بعضی از اجناس ممکن است که بعد از دوباره شستن برعکس عمل کنند و به حالت اولیه برگردند ولی کافیست تا یک حرکت نادرست انجام دهید تا لباستان را از دست بدهید. اگر مراقب نباشید ممکن است که کار را خراب تر کنید.

الیاف نخی و پنبه

آب رفتن الیاف نخی شاید متداول ترین نوع آبرفت لباس است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی قابل حل است. شما فقط یک شامپو بچه یا نرم کننده، آب ولرم، یک حوله و یک تشت نیاز دارید. تشت را پر از آب کنید و دو قاشق شامپو بچه درون آن بریزید و لباستان دردون آن بگذارید تا 30 دقیقه خیس بخورد. مرحله بعدی این است که لباس خود را تا حد ممکن خشک کنید. راه آسان این است که لباس را روی حوله قرار دهید و  هر دو را باهم رول کنید، به طوری که حوله آب اضافی را بگیرد و آب از آن چکه نکند. سپس لباس خود را با دقت باز کنید و آن را صاف پهن کنید تا خشک شود. حتما باید لبه‌ها را بکشید یا از اجسام سنگین برای لبه‌ها استفاده کنید تا در طول فرایندخشک شدن، مواد پارچه جمع نشود.

جین

در مورد شلوارهای جین داستان کاملا متفاوت است. جین معمولا کمتر آب می‌رود اما زمانی که با سایر مواد مخلوط شود، این موضوع امکان پذیر است. دو راه برای این مشکل وجود دارد. راه اول این این است که شما وان را پر از آب کنید و به مدت 15 دقیقه در حالی که شلوار جین را پوشیده‌اید در وان بنشینید، سپس راه بروید و بنشینید به طور مرتب برای یک ساعت این کار را انجام دهید تا شکل خودش را بگیرد. اگر چنین روشی برای شما خوشایند نیست پس همان روش باز کردن پارچه‌های پنبه‌ای را انجام دهید و سپس آویزان کنید تا خشک شود.

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ریون می باشد که باز هم مراحل باز کردن پارچه شبیه مرحله رفع آب رفتن لباس با الیاف پنبه است. تشت را از آب ولرم پر کنید به ازای هر 1 لیتر آب یک قاشق غذاخوری شامپو یا نرم کننده بریزید. الیاف مصنوعی فقط نیاز به 15 تا 20 دقیقه خیساندن دارند. پس از آن با توجه به حساسیت مواد، حواستان باشد که آن را با چلاندن خشک نکنید. در حالی که هنوز مرطوب است فرایند کشش ملایم را شروع کنید. مجددا با استفاده از قلابها یا اجسام سنگین وزن لباس را به هنگامی که در حال خشک شدن است، کاهش دهید. هنگام خشک کامل، مطمئن شوید که لباس‌های ظریف خود را به درستی نگه دارید تا کیفیت آن حفظ شود.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا