سلامت و تندرستیکسب و کار ویژه

چگونه دندان را ایمپلنت میکنند؟

هرکسی که قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت دندان را داشته باشد، قطعا میخواهد از مراحل ایمپلنت دندان اطلاع داشته باشد. مراحل مختلفی دارد از کشیدن دندان آسیب دیده تا قرار دادن تاج دندان. این روش به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و قبل از اینکه بتوانید به مرحله بعدی بروید، بدن شما یک دوره بهبودی را طی می‌کند. مراحل ایمپلنت دندان آسیاب، دندان نیش و دندان جلو شامل 3 گام اصلی کاشت ایمپلنت، بهبود و رشد استخوان، قرار دادن تاج و دندان مصنوعی است اما ممکن است بنا به شرایط بیمار در این بین مراحل اضافه تری نیز طی شود. اگر بیماران با مراحل ایمپلنت دندانی آشنا باشند، کمتر دچار تردید می شوند زیرا می دانند که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد و در هر مرحله چه اتفاقاتی می افتد. در این مقاله از سایت میخواهیم مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل برای شما توصیف کنیم.

How do they implant a tooth?

ایمپلنت دندان یک جراحی است و مانند هر عمل جراحی دیگری باید پیش از آن اقداماتی مانند مراجعه به متخصص ایمپلنت و انجام مشاوره، بررسی عکس های رادیوگرافی توسط دندانپزشک، کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) از جمله مراحلی هستند که پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرند. در ادمه مهم ترین مراحل پیش از کاشت دندان با روش ایمپلنت را توضیح میدهیم.

  • مشاوره اولیه: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید با متخصص ایمپلنت مشاوره انجام دهید. متخصص ایمپلنت دندان که یک دندانپزشک عمومی است که در کاشت و ترمیم ایمپلنت آموزش ویژه دیده است، تعیین می کند که آیا شما کاندیدای واجد شرایط برایکاشت دندان هستید یا خیر.
  • معاینه جامع: دندانپزشک دندان شما را به دقت معاینه کرده تا سابقه آن را بررسی کند. او همچنین از لثه‌ها و دندانهای بیمار به‌علاوه ناحیه‌ای که دندان از دست رفته در آن است، با اشعه ایکس عکس برداری میکند.
  • سی تی اسکن از دهان: همچنین مواردی وجود دارد که در آن اسکن توموگرافی کامپیوتری (که به عنوان CAT یا سی تی اسکن نیز شناخته می شود) از دهان بیمار لازم است تا دندانپزشک به طور کاملا دقیق فرآیند کاشت دندان را انجام دهد. مثلا سی تی اسکن به متخصص ایمپلنت کمک میکند که مقدار استخوان فک که برای کاشت دندان نیاز است را تعیین کند. یا اینکه تشخیص دهد آیا بیمار به جراحی پیوند استخوان نیاز دارد یا خیر. اعصاب و سینوس ها: سی تی اسکن همچنین به مکان یابی ساختارهایی مانند سینوس ها و اعصاب کمک می کند که در حین انجام جراحی ایمپلنت باید از آنها اجتناب کرد. مطمئننا هیچ بیماری دلش نمیخواهد که دچار آسیب های عصبی شود یا سینوس های او آسیب ببیند. هرگز فراموش نکنید که قرار نیست با حل یک مشکل، یک مشکل دیگر اضافه شود.

مهم ترین مرحله قبل از ایمپلنت دندان، بررسی وضعیت دندان ها، سلامت لثه ها و انسجام و استحکام استخوان های فک و آرواره است. مراحل ایمپلنت دندان کاملا مشابه نحوه انجام ایمپلنت دندان جلو و دندان نیش میباشد، در نتیجه مراحلی که در ادامه ذکر می شوند هم برای ایمپلنت دندان جلو و هم برای سایر دندان ها کاربرد دارد.

  1. اولین مرحله ایمپلنت دندان، کشیدن ریشه دندان باقی مانده توسط دندانپزشک است. این مرحله با بی حسی موضعی انجام شده و با روش آتروماتیک که متفاوت از روش های معمول است انجام می شود.
  2. پس از آن نیاز است که چند هفته از زمان کشیدن دندان بگذرد تا کاشت ایمپلنت انجام شود. دندانپزشک در این مرحله به بررسی وضعیت استخوان های فک بیمار می پردازد. برای انجام این کار از بررسی عکس های رادیوگرافی دندان و سی تی اسکن استفاده می کند.
  3. در صورت نیاز پیوند استخوان، مرحله بعدی انجام جراحی ایمپلنت دندان خواهد بود که باید انجام شود. در این مرحله بسته به وضعیت سلامت استخوان ها از پودر استخوان یا استخوان های سالم فرد بیمار برای پیوند زدن به استخوان فک او استفاده می شود. دوران نقاهت بعد از انجام پیوند استخوان نیز چیزی حدود 3 ماه زمان نیاز دارد.
  4. حال فک بیمار شرایط مناسبی برای کاشت ایمپلنت دارد. ایمپلنت با استفاده از جراحی در فک بیمار کاشته می شود. پس از طی دوران osseointegration که حدود 5 ماه زمان می برد، استخوان فک و ایمپلنت به یکدیگر جوش خورده و نوبت به نصب اباتمنت می رسد. در طول این دوران برای پر کردن فضای خالی و محافظت از ایمپلنت کاشته شده از healing cap استفاده می شود.
  5. در مرحله بعد اباتمنت به ایمپلنت وصل شده و از یک تاج مصنوعی موقت استفاده می شود. این تاج تا زمان بهبود کامل بافت نرم لثه در دهان باقی می ماند. این مدت زمان معمولاً چیزی حدود 1 تا 1.5 ماه است. پس از بهبود کامل از دندان ها قالب گیری می شود. ساخت روکش مصنوعی یا همان تاج ایمپلنت نیز چیزی حدود دو هفته زمان نیاز دارد. تاج دندان به وسیله چسب مخصوص یا به کمک پیچ به اباتمنت متصل می شود. سوراخ پیچ به کمک مواد همرنگ دندان پر می شود. پس از طی تمامی مراحل بالا، کاشت ایمپلنت دندان به پایان رسیده و قابل استفاده خواهد بود.
  6. پس از به اتمام رسیدن مراحل ایمپلنت دندان، ممکن است برخی از ناراحتی ها و مشکلاتی را که با کاشت دندان مرتبط است را تجربه کنید مانند تورم لثه و صورت، کبودی پوست و لثه، و خونریزی جزئی. در چنین شرایطی متخصص ایمپلنت شما ممکن است پس از آن داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر تورم یا ناراحتی دارید که در روزهای بعد از جراحی بدتر می شود، باید با جراح خود تماس بگیرید.

مراحل ایمپلنت دندان جلو

مراحل انجام ایمپلنت دندان جلویی تفاوت چندانی با مراحل کاشت دندان عادی ندارد. اگر قصد جایگزینی دندان های قدامی خود را با روش کاشت ایمپلنت دارید، باید مراحل زیر را در حین جراحی طی کنید:

  1. برای اطمینان از استحکام استخوان فک جهت انجام ، ابتدا باید بیمار از دندان خود عکس سی تی اسکن یا عکس های رادیوگرافی پانوراما بگیرد و به دندانپزشک نشان دهد تا به صورت سه بعدی وضعیت دندان او بررسی شود.
  2. متخصص ایمپلنت دندانی، با استفاده از داده هایی که از آزمایشات و عکس های دندان بیمار به دست آورده درمورد روش انجام کاشت دندان، محل قرارگیری ایمپلنت، عمق و زاویه فیکسچر و … تصمیم میگیرد. این مرحله ایمپلنت دندان جلو معمولا به صورت کامپیوتری انجام شده و حتی میتوان نتیجه کار را نیز مشاهده کرد.
  3. در مرحله سوم نصب ایمپلنت دندان قدامی، اگر نیازی به عمل پیوند استخوان بود، باید کمی از استخوان قسمت دیگری از بدن برداشته شود و در فک جوش بخورد تا شرایط اولیه برای کاشت دندان مهیا شود.
  4. در این مرحله، ایمپلنت درون فک کاشته میشود. معمولا کاشت ایمپلنت دندان جلویی حدود یک ساعت یا حتی کمتر طول میکشد و میتواند به صورت فوری یا عادی انجام شود. از آنجایی که دندان جلو بیشتر از سایر دندان ها جلب توجه میکند، معمولا بیماران روش ایمپلنت فوری را برای جایگزینی دندان قدامی خود انتخاب میکنند.
  5. در آخرین مرحله ایمپلنت دندان جلو، تاج دندان روی فیکسچر که یکی از است، قرار داده می شود. تاج دندان میتواند با روش بریج (پل) یا پروتز مصنوعی نصب شود. هدف از انجام این کار، حفظ زیبایی دهان است و بیمار نمیتواند این دندان را گاز بگیرد. تا زمانی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش خورد و بهبودی حاصل شد، تاج دندان دائمی روی ایمپلنت قرار میگیرد.

مراحل ایمپلنت دندان آسیاب

  1. برای انجام ایمپلنت دندان آسیاب بهتر است قبل از هر چیز ریشه دندان با کمترین آسیب به استخوان فک از لثه خارج شود. بدین منظور دندانپزشک از روش آتروماتیک استفاده می کند. در این روش از دستگاه پیزو سرجری برای خارج کردن ریشه باقی مانده استفاده می شود.
    حال در صورت نیاز پیوند استخوان انجام می شود.
  2. عمل پیوند استخوان معمولاً با استفاده از پودر استخوان آلوگرافت انجام می شود. این پودر در نقطه ای که استخوان تحلیل رفته است ریخته شده و روی آن غشایی از جنس کلاژن گذاشته می شود.
  3. برای کاشت ایمپلنت دندان، لثه به طور کامل باز می شود تا استخوان فک کاملا نمایان شود. حال با روش drilling حفره مورد نیاز ایجاد می شود.
  4. سپس پیچ ایمپلنت داخل حفره جایگذاری شده و روی آن درپوش cover screw قرار داده می شود. برای پوشاندن فضا از healing abutment استفاده می شود. پس از گذشت چند ماه محل مورد نظر به وسیله لیزر یا پانچ باز شده و اباتمنت جایگزین درپوش می شود.
  5. سپس در آخرین مرحله ایمپلنت دندان، مرحله قالب گیری انجام شده و پس از دو هفته روکش دائم آماده نصب می شود.

مراحل ایمپلنت فک پایین

مراحل کاشت دندان فک پایین، مشابه ایمپلنت دندان های فک بالا میباشد اما به دلیل حساسیت هایی که در این جراحی وجود دارد، باید انجام این روش را به یک متخصص حرفه ای ایمپلنت بسپارید. اگر ایمپلنت فک پایین به درستی انجام نشود، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل لق شدن و عفونت ایمپلنت بالاتر میرود. مراحل ایمپلنت فک پایین به صورت گام به گام عبارتند از:

  • کشیدن دندان: اگر دندانی از قبل در فک باقی مانده است، باید ابتدا این دندان به طور کامل کشیده شود. کشیدن دندان در فک پایین که نیاز به ایمپلنت دارد، مانند سایر دندان ها نیست زیرا اگر به استخوان اطراف آن آسیب وارد شود، ممکن است با عوارضی از قبیل لق شدن و عفونت ایمپلنت مواجه شوید. اینجاست که اهمیت یک متخصص ایمپلنت دندان ماهر با یک دندانپزشک معمولی مشخص می شود. یک جراح متخصص باید بتواند دندان را طوری بکشد که به استخوان فک هیچ صدمه ای نرسد.
  • پیوند استخوان: درصورتی که لثه های بیمار از استحکام کافی برخوردار نباشد، باید ابتدا عمل پیوند استخوان انجام شود. همان طور که در بخش های قبل اشاره کردیم، در عکس های OPG، سی تی اسکن و بررسی هایی که دندانپزشک انجام میدهد، مشخص میشود که آیا بیمار به عمل پیوند استخوان نیاز دارد یا نه.
  • قرار دادن ایمپلنت در فک: بعد از اینکه دندان پزشک، مکان قرار دادن ایمپلنت را آماده کرد، این پایه را با روش دستی یا با موتورهای جراحی داخل فک پایین قرار داد. یکی از تفاوت های روش ایمپلنت دندان های فک پایین، این است که باید تمام فیکسچر در داخل استخوان فرو رود.
  • نصب روکش: قالب گیری ایمپلنت انجام شده و سپس روکش تیتانیومی یا زیرکونیا روی اباتمنت متصل می شود.

همان طور که میبینید کاشت ایمپلنت برای دندانهای فک پایین به مهارت بالایی نیاز دارد برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دکمه بازگشت به بالا