اقتصادی

چرا رشد اقتصادی منفی شد؟  

با توجه به رشد اقتصادی منفی در بهار امسال ، بانک مرکزی گزارش داد که دلایل اصلی آن خدمات نفتی ، خدمات اجتماعی و شخصی و مسکن ، تجارت ، رستوران و هتل و حمل و نقل ، انبارداری و ارتباطات بوده است.

به گزارش پرتال پارسی ، رشد اقتصادی عبارت است از رشد ارزش افزوده و تولید کالاها و خدمات و به عبارت دیگر ، رشد تولید ناخالص داخلی که طبق گفته رئیس بانک مرکزی ، تا سه ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی بدون نفت 0.6 درصد منفی است. نفت 2.8 درصد منفی بود.

با این حال ، مطالعه دقیق سهم رشد اقتصادی در تولید ناخالص داخلی در بهار امسال نشان داد که تولید ناخالص داخلی در قیمت های پایه و قیمت های ثابت از 150 هزار و 100 میلیارد در سه ماهه اول 150 تا 145 هزار و 9 هزار متغیر است. مه در سه ماهه اول امسال سقوط کرد.

بنابراین ، دلایل اصلی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را باید در کاهش ارزش خدمات نفت ، خدمات اجتماعی و شخصی و خانگی ، تجارت ، رستوران ها و هتل ها و حمل و نقل ، انبارداری و ارتباطات جستجو کرد. از نرخ رشد منفی 2.8٪ تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری ، این اقدامات به ترتیب منفی 2.3 ، منفی 0.5 ، منفی 0.4 و 0.3 واحد درصد است.

پرورش غلات و محصولات باغی

در عین حال ، مکمل گروه کشاورزی 11 هزار و 500 میلیارد تومان در قیمت های ثابت برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، تولید محصولات کشاورزی و باغی به ترتیب 4.4 و 6.3 درصد و تولید محصولات دامی پایه 2.9 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر ، ارزش افزوده گروه نفت در بهار سال 1390 بالغ بر 200 میلیارد میلیارد دلار با قیمت ثابت بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.0 درصد افزایش منفی دارد که این امر به دلیل کاهش تولید و صادرات نفت خام است. .

گروه صنایع و معادن نیز در این مدت به رشد 2.5 درصدی دست یافتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.6 واحد درصد افزایش نشان می دهد و در نتیجه منفی 0.6 درصد رشد اقتصادی دارد. او خود را وقف دوره مورد بررسی کرد. در این گروه ، ارزش افزوده بخشهای صنعت ، معدن ، ساختمان و برق ، گاز و آب به ترتیب 1.3 ، 25.1 ، 3.9 و 3.8 درصد رشد کرد.

سهم خدمات در رشد اقتصادی در بهار امسال

به گفته بانک مرکزی ، در بخش ساخت و ساز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های شهری با قیمت های فعلی افزایش یافته است. قیمت ها برای سال جاری 2.4 درصد تخمین زده می شود ، بنابراین با در نظر گرفتن موارد فوق و همچنین ارزش افزوده ساختمانهای عمومی ، نرخ رشد بخش ساخت و ساز در قیمت های ثابت در سال سوم 3.9 درصد است.

بنابراین ، با توجه به ارزش افزوده گروه خدمات در سه ماهه نخست سال جاری رشد منفی 1.6 درصدی را نشان می دهد که سهم آن از 2.8 به 0.9 واحد درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا