عمومیکسب و کار ویژه

چرا دیزل ژنراتور در مدت کوتاهی دچار خرابی می شود؟

دیزل ژنراتورها به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در صنعت و سایر حوزه‌ها شناخته می‌شوند و طول عمر آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طول عمر ها به میزان استفاده متناسب با شرایط کارکرد، نگهداری منظم و کیفیت تجهیزات و مواد مصرفی آنها وابسته است. با توجه به نقش حیاتی که این واحدها در تأمین انرژی دارند، افزایش طول عمر آنها می‌تواند به بهبود پایداری سیستم‌های برقی و جلوگیری از وقوع نواقص ناشی از خرابی ژنراتورها کمک شایانی کند. بررسی عوامل مؤثر بر طول عمر دیزل ژنراتورها و اتخاذ استراتژی‌های مناسب نگهداری و تعمیرات می‌تواند به بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌های نگهداری منجر گردد.

طول عمر دیزل ژنراتور بستگی به نوع نگهداری از آن ها دارد. هر دیزل ژنراتوری طبق دستورالعمل های مشخصی نیاز به مراقبت های خاصی دارد. نگهداری درست و سرویس به موقع می تواند باعث بالا رفتن کیفیت و راندمان دستگاه شود. در ادامه شما را با عوامل موثر بر طول عمر دیزل ژنراتور آشنا خواهیم کرد.

طول عمر دیزل ژنراتور چقدر است؟

طول عمر دیزل ژنراتور با احتساب ساعت کارکرد آن ها  بین 10000 تا 30000 ساعت، یعنی 20 تا 25 سال می باشد. نگهداری و سرویس های منظم، استفاده از سوخت با کیفیت می تواند میزان کارکرد را افزایش دهد. همچنین تمیز کردن اجزای دیزل ژنراتور به صورت ماهانه و سالانه عمر دستگاه را افزایش می دهد. به طور مسلم اولین عاملی که باید در نظر گرفت میزان استفاده از دیزل ها می باشد. اعداد و ارقامی که در این مطلب گفته می شود کاملا تقریبی است. ژنراتورهایی که به دلیل نوع کاربردشان مرتب در حال استفاده هستند نسبت به ژنراتورهای برق اضطراری استهلاک بیشتری دارند.

فاکتورهای بسیاری روی طول عمر دستگاه تاثیر می گذارد. عواملی مانند ؛ که پیشنهاد می شود از برندهای معتبری آن ها را خریداری کنید. شرکت هایی که روش نصب و در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش را پشتیبانی کنند. شرایط محیطی مانند هوای سرد یا گرم، آب شور، هوای آلوده و مقدار گرد و غبار ممکن است باعث کاهش طول عمر دیزل ژنراتور شود. ژنراتورها دستگاه های گران قیمتی هستند که برای نگهداری از آن ها باید ازدستورالعمل های خاصی پیروی کنید تا باعث افزایش طول عمر دستگاه شوید.

Why does the diesel generator break down in a short period of time

عوامل موثر برطول عمر دیزل ژنراتور

عوامل متعددی بر طول عمر دیزل ژنراتور تاثیر می گذارد که این عوامل شامل موارد زیر می شود:

1-برند وکیفیت دستگاه

مرغوبیت دستگاه هرچه بالاتر باشد دوام و ماندگاری دستگاه بیشتر می شود.

2-نصب و راه اندازی

اگر نصب و راه اندازی توسط فرد بی تجربه انجام شود ممکن است قطعات دستگاه دچار آسیب بشود و بعد از مدتی کوتاه از کار بایستد. بنابراین بهتر است از شرکتی که ژنراتور را خریداری کردید برای نصب و راه اندازی کمک بگیرید.

3-نوع استفاده از ژنراتور

طول عمر دستگاه ژنراتور به نحوه استفاده از دستگاه بستگی دارد. تعادل در استفاده ازدستگاه بسیار مهم است چرا که استفاده نکردن از دستگاه به مدت چند ماه به فشار می آورد و باعث ساییدگی و خوردگی در بین قطعات می شود. از طرف دیگر استفاده بیش از حد از دستگاه ها باعث می شود تا طول عمر مفید ژنراتور کاهش پیدا کند.

4- سایز و اندازه دستگاه

اندازه دستگاه ها باید متناسب با کاربرد آن انتخاب شود. ژنراتور کوچک دچار فشار زیادی می شود و ژنراتور بسیار بزرگ هم در کارهای معمولی باعث ایجاد رسوب در قطعات شده و عمر دستگاه را کاهش می دهد.

5- اصول نگهداری

طول عمر دیزل ژنراتور بستگی به نحوه نگهداری از دستگاه دارد.

نکاتی که باید در نگهداری از دیزل ژنراتور به آن توجه کنیم

یکی از عوامل بروز خرابی و کاهش عمر دیزل ژنراتور ها، نداشتن برنامه ای برای تعمیر و نگهداری از آن می باشد. یکی از این برنامه ها، سرویس سالانه دستگاه است که میزان رطوبت دستگاه، میزان سوخت و ساز و روغن سوزانده شده در سیلندرها را اندازه گیری می کند. عوامل دیگری در نگهداری از دیزل ژنراتور بسیار مهم هستند که در ادامه مطلب به موارد مهم اشاره خواهیم کرد.

1-نگهداری از دستگاه در محیط مناسب

برای عملکرد بهتر ژنراتور بادی باید آن را در مکان مناسبی نگه داشت. دستگاه باید از درها، پنجره ها و موارد قابل اشتعال به دور باشد. سیستم تهویه در محیطی که ژنراتور قرار دارد بسیار حائز اهمیت است. اگر دستگاه در فضای باز قرار می گیرد باید از گرد و غبار و ورود آب به دور باشد.

2-استفاده از مایعات با کیفیت در دستگاه

سوختی که کیفیت پایینی دارد باعث ایجاد مشکلات بسیاری مانند گرفتگی در کاربراتور می شود. درجه سوخت مورد استفاده برای یک ژنراتور بر میزان کارآمدی دستگاه تاثیر می گذارد.

3-تست منظم دستگاه

تست دستگاه بخشی از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه از دستگاه می باشد که می تواند بر طول عمر دیزل ژنراتور اثرگذار باشد. از آنجایی که اکثر ژنراتورها در صورت نیاز و با زمان کم، مورد استفاده قرار می گیرند این تست برای سلامت قطعات دستگاه ضروری است. درواقع تست دستگاه ژنراتور را به میزان خروجی معینی از کیلو وات عادت می دهد.

4- استفاده از هوای مناسب

موتور دیزل با فشرده سازی هوا و تزریق آن به منبع سوخت، کار می کند. بنابراین کیفیت هوا در کارکرد ژنراتور موثر است. فیلترهای هوا باید تمیز باشند؛ پس بهتر است مرتب فیلترها را چک کنید.

5- برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور در هر فصل ژنراتور را آماده سازی کنید.

به طور مثال با آغاز فصل زمستان باتری ها و روغن را تست کنید. حتی تمامی درپوش های هوا را مورد بررسی قرار دهید.

6- بررسی و تعویض منظم روغن

سطح روغن در ژنراتور را به طور دوره‌ای بررسی کرده و به تعویض منظم آن پرداخته تا از عملکرد بهینه و کاهش خطر خرابی جلوگیری شود.

7- بررسی سوخت

سوخت مورد استفاده را با دقت انتخاب کرده و از سوخت با کیفیت بالا استفاده کنید تا از احتمال وقوع مشکلات ناشی از سوخت با کیفیت پایین جلوگیری شود.

8- بررسی قطعات خاص

همه قطعات مهم از جمله لوله‌های اگزوز و درپوش‌های خروجی هوا را به دقت بررسی کنید و از هوای پاک با کیفیت استفاده کنید.

9- نگهداری مکانیکی

اجزای مکانیکی ژنراتور را به دور از خرابی و کثیفی نگه دارید و در صورت لزوم، تعمیرات و نگهداری مکانیکی را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

نحوه محاسبه توان دیزل ژنراتور

برای انتخاب بهترین و کارآمدترین نوع ژنراتور باید از ظرفیت آن مطلع شد. کارشناسان بعد از بررسی نوع مصرف، ژنراتور مناسب را به شما پیشنهاد می دهند. از طریق جداولی که برای مصرف این دستگاه  تهیه شده، شما می توانید میزان توان دستگاه خود را اندازه گیری کنید. استفاده بیش از حد از ژنراتورها یا کمتراستفاده کردن از آنها به دستگاه آسیب هایی وارد می کند. اطلاع از توان به شما در نگهداری از ژنراتورها کمک می کند. همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم سرویس های دوره ای روغن و فیلترهای  ژنراتورها باید بین 150 تا300  ساعت سرویس شوند. ساعت ها و اعدادی که در این مقاله در مورد آن ها صحبت کردیم همه تقریبی هستند و شما با مشورت گرفتن از یک متخصص در این حوزه می توانید برای استفاده درست دستگاه و افزایش طول عمر دیزل ژنراتور از آنها راهنمایی بگیرید.

سخن پایانی

برای افزایش طول عمر هر دستگاهی باید یکسری دستورالعمل ها را انجام داد که این دستورالعمل ها در واقع راه های پیشگیری از آسیب های جدی به دستگاه ها هستند. سرویس های منظم و بررسی شرایط کارکرد دستگاه توسط متخصص می تواند طول عمر دیزل ژنراتور ها را افزایش دهد. برای خرید دستگاه های ژنراتور بهتر است به شرکت های معتبری همچون پیشرو موتور پارسیان دیزل مراجعه کنید. این شرکت با وجود متخصصان دستگاه های صنعتی می تواند در نصب و راه اندای ژنراتورها کمک شایانی به شما کند.

دکمه بازگشت به بالا